ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Outlander skrivet 9 december 2004 kl. 19:56:28
-
Har någon provat den kritikerrosade nya 700:an från Suzuki? Den har ju fått otroligt mycket beröm av Dirtwheels, ATV scene mfl.
Vore kul att höra om någon har någon erfarenhet ännu.
Suzuki sverige har gjort en egen Monster Edition med ITP series 5 fälgar, ITP 589 M/S däck, dubbla winschar, fenderskirts och stänkskydd.
Monster Edition har ett riktpris på 115.000:-
Den maskien utstrålar nästan mer "Brute Force" än Kawas 750 Brute Force.
-
Tjena!
har inte provat 700:an själv men du kan ju kolla ATV & terräng magazinet.. dom har en artikel om den där.. 8)
-
Den har jag redan läst, även Dirtwheels, ATV Scene mfl.
Men tack för tipset!!!!
-
:D Kanon ATV! Jag har beställt en, otroligt fin motor smidig att köra
-
Jag tror att du gjort helt rätt!
-
den går nog rätt bra va??
-
JA!!!! den går rätt bra .... och varför den heter "Monster Edition" förstår jag nu...... :lol: :lol:
-
Vi får hem en i veckan. Ska bli kul att se!
Vi tar 89.900:- för maskinen +10.000:- monsterkittet!
Måste vara den absolut mest prisvärda ATVn just nu.
-
hej, jag har köpt en kq 700, och jag måste säja att jag är imponerad, på fjädring och motor, få atomat atv som lättar fram hjulen vid acelerasion, bra toppfart och vrid, en perfekt allrund atv, på- sidan har jag hört om dålig hållbarhet på backväxeln på grund av den starka motorn, nån som vet mer om detta, mvh lövis
-
Testade den lite idag. Otrolig maskin. Svårt att hitta nåt bättre just nu känns det som. Jag har inte hört något negativt om backen, den är ju ganska ny i Sverige. Tycker den känns hur robust och exakt som helst i allt!
-
mmm, börjar nog bli dags att ta ett snack med ÅF om King Quaden.
"Lädret" trycker otrevligt mycket i bakfickan.... Måste nog lägga det på en King Quad 700 tror jag :lol:
-
jag håller med att kq är en trevlig maskin att äga, har endast kört 8 mil, jag fårstår att ni inte vill veta av att backväxeln är en svag punkt eftersom ni säljer suzuki, men kolla in usa sidor så för ni fakta, mvh lövis
-
jag håller med att kq är en trevlig maskin att äga, har endast kört 8 mil, jag fårstår att ni inte vill veta av att backväxeln är en svag punkt eftersom ni säljer suzuki, men kolla in usa sidor så för ni fakta, mvh lövis
-
Lövis, fram med länken! Har kollat flera utan att se något negativt!!!!!!
-
hej, gå in på google.se och sök på (atv king quad reverse) så hittar ni om backväxeln, mvh lövis
-
har endast kört 8 mil, jag fårstår att ni inte vill veta av att backväxeln är en svag punkt eftersom ni säljer suzuki,
Inte sant. Om det finns en barnsjukdom el. dyl. på en viss modell så vill vi ju såklart veta om det. Då upplyser vi våra kunder om det. Så jobbar iallafall vi!
Så leta gärna upp länken och lägg den här så alla kan se den!
-
Jo, har nu läst en del klagomål om detta med backen.
Kan inte Fyrhjuling.se adressera detta till KGK som importerar och få klart var deras ställning är!!!
Kolla även nedanstående brev jag hittade, 234 hade skrivit under till dags dato ang backproblemet.
Det är ord och inga visor!
_____________________________________________________________
To: Suzuki Motor Corporation
TO:
SUZUKI CANADA INC.
100 East Beaver Creek Road,
Richmond Hill, Ontario L4B 1J6
Attention: Customer Relations
AND
American Suzuki MC/ATV Customer Service
P.O. BOX 1100
Brea, CA 92822
We are sending you this petition as current and prospective owners of your new flagship ATV, the 2005 King Quad to express our extreme displeasure with your so called resolution to the reverse gear failure problem.
Providing an updated ECM module to reduce the available power to the rear drive system is a band aid solution to a defect in the mechanical engineering of the transmissions for these ATV’s.
Current Owners Position
We, the current owners of the 2005 Suzuki King Quad have signed this digital petition to put Suzuki on notice that while we accept this “temporary solution†to limit the potential failure of our reverse gears we in no way consider this problem resolved. We fully expect Suzuki to provide us with properly engineered parts to replace the defective transmissions that were shipped on our ATV’s regardless of current warranty status.
We also recognize that it may take a period of time to investigate this problem, create a new design and produce said design for shipment and installation on ALL 2005 Suzuki King Quad ATV’s with the weaker components. We are prepared to allow Suzuki until July 15, 2005 to resolve this issue to our satisfaction which will be stronger reverse gear parts not electronic performance reductions. At which time if Suzuki has not resolved the issue to the satisfaction of the majority of owners we will consider class action suits in both Canada and the United States of America.
Prospective Owners Position
We, the prospective owners of Suzuki King Quads have been following this reverse failure development with great interest. While we respect Suzuki and hold no malice or prejudice toward the company we would like it known that we support the Current Owners and their position in getting this flaw fixed. We take the opportunity to sign this petition and state that until Suzuki fixes this issue to the satisfaction of the majority of current owners we will NOT proceed with our purchase of your new flagship ATV. We also will stop our order of your ATV provided the dealer has not yet received it into inventory as it would not be fair to punish them for your problem.
Sincerely,
The Undersigned
-
Där ser man...
En lösning på detta från Suzukis sida lär komma. Är det någon i Sverige som har detta problem?
Vi jobbar "tyvärr" inte med KGK. Vi säljer paralellimporterade Suzuki. Därför kan vi ligga lägre i pris samt ha flera stora varumärken under samma tak!
-
En rak fråga! Från vilket land tar ni Era Suzukimaskiner från?
Ser fram emot ett rakt svar.
Det förklarar också varför Er Monster Edition skiljer sig från KGK.
Annan winsch, inga fenderskirts, ej få originaluppsättningen av däck etc.
Hur hanterar ni tex ett "backproblem" som på KQ om det uppstår, skicka en motor till annat land?
-
Hm, fick inget svar på hur fyrhjuling.se skulle hantera ett sådant problem.... Det är nog så viktigt vid valet av återförsäljare!
Felet kanske inte många springer på men läs denna text som jag klippt ut från ett annat forum om KQ.
Här även en länk till KQ ägare i staterna. http://kingquad.atvowners.com/
___________________________________________________________
Just received this fax. NOTICE Suzuki motor corp. has decided to conduct a product update campaign for customers owning 2005 king quads. Suzuki motor corp. has determined that some customers with certain usage patterns mat experience a durability problem with the rev. idle gear in 05 king quads. It has been found in some unique situations that using the reverse override switch at near maximum rpm, under high load for an extended period of time may overheat the reverse idle gear and may cause the gear to seize to the reverse idle gear shaft. If this occurs, reverse gear mode will no longer work and the reverse idle shaft may fail causing internal engine damage. In the unlikely event of a reverse gear failure, forward gear will remain operational but the rider should immediately discontinue use of unit.
To maintain the continuity of the warranty and ensure the durability of the transmission, it is mandatory that a replacement ecm be installed at no cost to the customer for parts or labor on all affected king quads within vin range. The ecm which is located under the seat should be replaced with an updated ecm with the new reverse overriding programming. THE ONLY CHANGE TO ECM IS THE REV. OVERRIDE FUNCTION. WHAT THIS WILL DO IS WHEN THE OVERRIDE BUTTON IS PUSHED IT WILL LET THE ENGINE TO REV AT 70-75% OF PEAK RPM TORQUE FOR A MAXIMIM OF 60 SECONDS THAN IT WILL GO INTO NORMAL REVERSE RPM MODE, AFTER A FEW SECONDS YOU CAN PUSH THE OVERRIDE BUTTON AGAIN FOR 60 MORE SECONDS AND FOLLOW THE CYCLE TO YOU DON'T NEED IT ANYMORE. From my opinion suzuki seems to be taken care of there customer and covering the parts if they fail with this mod. I think everyone will agree at 70% max rpm is more than enough to get unstuck in reverse. and with a minute long to do so. i would think if you where reving under full rpm over a minute in my opinion it would be beaten the quad up (ABUSING) anyway. by the way the ecm is showing back ordered as of today.
___________________________________________________________
Felet kan alltså uppstå vid EXTREM backanvändning och Suzukis lösning kan ju vara acceptabel på problemet, de står ju för alla delar, arbete och en uppdaterad ECM.
Kommentarer?
-
En rak fråga! Från vilket land tar ni Era Suzukimaskiner från?
Ser fram emot ett rakt svar.
Det förklarar också varför Er Monster Edition skiljer sig från KGK.
Annan winsch, inga fenderskirts, ej få originaluppsättningen av däck etc.
Hur hanterar ni tex ett "backproblem" som på KQ om det uppstår, skicka en motor till annat land?
Klart du får svar! :) Sitter inte on-line hela tiden dock... :cry:
Vi importerar inte själv, just för att ha backup om nåt trist skulle hända. Behöver vi fixa backen tex på en maskin så kommer delarna till oss från vår leverantör! Vi köper våra maskiner från en svensk importör. Han står för sådana garantier mot tillverkaren! Vår leverantör tar maskinerna från olika europeiska länder där han har sina leverantörer.
Så här ser KingQuaden ut som vi levererar:
(http://www.fyrhjuling.se/King3.JPG)
Självklart kan vi leverera med andra vinschar, hjul mm. Att orginalhjulien inte ingår om man köper en Highland edition vet jag inte varför. Ett annat paket helt enkelt, med ett annat namn!
-
Tack för svaren! Nä, man kan inte alltid sitta på nätet......
Går KQ att få i mcreggat utförande eller är det fortfarande Grizzlyn, Brute Forcen osv som kan bli mcreggade?
Om det är fallet, är strypningen på KQ i mcreggat utförande endast tumskruven?
Hoppas att jag bidragit med relevant info för er som säljer maskinerna, tänker på backproblemet. Nu tror inte jag att det är något större problem då troligen ganska få sitter med backen i och håller fullt på gasen hela tiden.
Ett tips är ju att kolla så era KQ har den uppdaterade ECM:en från er importör.
Ja, nog är man sugen på en KQ allt! Upplever att Suzuki har lyckats med modellen.
Kul att se att fenderskirtsen sitter där och även stänklapparna bak, trots att det inte är en Highland ed. som är på bilden.
Bästa hälsningar
-
Tack själv!
Alltid bra att lära sig mer! Ska kolla detta med vår importör. Tror inte heller detta problem kommer att vara speciellt vanligt. Låter som man misshandlar maskinen om man kör så...
KQ finns ej MC reg ännu... gissar att den kommer. Isåfall vill jag ha en!
Maskinen på bilden ovan är en "standard KQ"! Inget extra på den förrutom vinsch.