ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Blizzter skrivet 12 juni 2007 kl. 10:23:39
-
Har märkt att min Linhai 300 4x4 -06 sliter däck mest på insidan på framhjulen, gungar man på framhjulen från sidan så glappar det en del. Glappet är ungefär lika på båda sidor, en bil med samma glapp går inte igenom besiktningen...
Har jag eventuellt för stort spel i lagren eller finns det ett visst glapp på 4x4 modellerna pga fyrhjulsdriften? Maskinen har bara gått strax över 100 mil och lagren låter inte illa eller går trögt. Frågan är alltså ska det finnas ett visst glapp där? Kunde inte känna något glapp på polarens 260 maskin.
/Blizzter
-
Jag kände aldrig nått glapp på min Linhai men hade nog för mycket toe out istället.
Är du säker på att glappet sitter i lagren? Eller glappar det på annat håll kanske?
Om det är i lagren så kan du prova att dra centrumbulten lite extra, går inte det så vet jag inte, men slut ska dom inte va på den lilla stunden iaf.
I så fall har dom gått tort på fett från början...
-
Hjullagren glappade på min maskin maskin med , Efterdrog lagren sen inga problem.
Dra inte åt för hårt bara då skär lagren ihop.
Vet inte hur hårt de ska sitta men ett tips är att dra åt och sen släppa tills brickan under mutter går att skjuta med lite tröghet i sideld,
Kanske är någon som har bättre koll än mig på momenten.
-
Man hissar upp hjulet
Drar åt tills hjulet går trögt
Därefter lossar man lite så att hjulet rullar lätt utan missjud
Kolla fettet!
Så har jag lärt mig när det gäller bilar.
/Musicman
-
På min 260 4x4 så har framhjulen en lutning inåt, det medför att mönstren slits på insidan. Jag misstänker att det är likadant på era maskiner.
Btrf hjullagerglapp, jo min maskin är också glapp, men det är inget som inverkar på detta. Och jag är tveksam till att det skulle gå att ställa åt lagren på en 4x4,
men det kanske nån annan kan överbevisa mej om.
Se också till att inte överskrida rekommenderat tryck i däcken, det sliter hårt på mönstren.
0.35 kg runtom max. Det bromsar dessutom mindre än man tror.
Även det faktum att det är "toe out" på maskinen medför att mönstret
slits mer på insidan.
-
Jag kände aldrig nått glapp på min Linhai men hade nog för mycket toe out istället.
Är du säker på att glappet sitter i lagren? Eller glappar det på annat håll kanske?
Om det är i lagren så kan du prova att dra centrumbulten lite extra, går inte det så vet jag inte, men slut ska dom inte va på den lilla stunden iaf.
I så fall har dom gått tort på fett från början...
Kan inte se eller känna att något annat glappar så jag misstänker att det är lagren som är för löst dragna. Jag frågade om glappet eftersom den samlade kunskapen på forumet troligtvis kan komma med tips om det skulle finnas något annat man bör kontrollera förutom lagren.
/Blizzter
-
Hjullagren glappade på min maskin maskin med , Efterdrog lagren sen inga problem.
Dra inte åt för hårt bara då skär lagren ihop.
Vet inte hur hårt de ska sitta men ett tips är att dra åt och sen släppa tills brickan under mutter går att skjuta med lite tröghet i sideld,
Kanske är någon som har bättre koll än mig på momenten.
Nej du har nog rätt skulle jag tro, fick själv lära mig att man drar åt och sedan släpper tills brickan går att röra. Men när det gäller fyrhjulingar så blir man ju så osäker, det är ju inte exakt en bil det handlar om och då känner man att det är på plats att fråga även om frågorna ibland kan kännas lite korkade. :)
Får nog lov att ställa in lite mindre toe-in så att däcken slits lite mindre. Finns det möjlighet att ställa lutningen (camber. caster blandar ihop dom) på hjulen? Kunde inte se om det fanns något sätt att ändra detta när jag kollade upphängningen.
/Blizzter
-
På bilar med Mc-Pearsonben så kan man ändra hjulvinkeln.
Man lossar dom två nedre bultarna, och vrider om hjulen.
Det borde gå på hjulingen också, men det kan ju påverka väghållningen negativt också.
Edit: Jag kollade på min nu, och det verkar inte som det går att ändra vinkeln.
-
Jag hade glapp i mina lager redan efter kanske 10-15 mil, efterspände och efter ca 25mil påtalade jag det för ÅF vid service och då visade det sig att lagret inte snurrade utan gled mot direkt mot axeln vilket gjorde att jag fick byta allt från drivaxel ut tillochmed nav, vid montering av de nya lagren säkrade vi med loctite och sedan dess har det fungerat. Vet inte om slitna lager påverkar däckslitaget så mycket, kanske lite men tror att lufttryck/hjulinställning påverkar mer.
-
när det gäller justering av hjullager på en bil
så brukar man justera det genom att först dra åt ordenligt
för att sedan släppa till brickan går att flytta sidledes med tex en skruvmejsel.
det gäller icke drivande axlar.
drivande axlar brukar dras åt med moment. glappar det där
är det lagerfel.
har inte skruvat på atv så jag vet ej vilken typ av lager dom har.
men i regel är det väl bara koniska lager som skall ansättas på detta vis.
maxorn
-
Det är vanliga "raka" lager tror bara att det satt ett i bredd (bilar/släpvagnar med raka lager brukar ha två i bredd typ som en "trappa"), troligen har de mer påkostade fyrhjulingarna koniska lager = lättare att justera och längre livslängd men i gengäld lite dyrare. Jag trodde först att jag hade koniska och spände som man ska men istället gjorde detta större skada på navet som är gjort i aluminium/lättmetall så tittar du på fettet i lagret (tror det ska gå att kolla med en tops från insidan utan att ta av hela hjulet). Är fettet grafitfärgat har du troligen samma bekymmer som jag hade.
-
är det raka lager går det inte ansätta då navet trycker direkt mot den inre lagerringen. spelar ingen roll hur hårt man drar.
-
Måste erkänna att jag har totalt hjärnsläpp just nu, kollade i en gammal tråd jag skrivit i och där hävdar jag att det är koniska lager och det skrev jag precis efter att jag servat den så det känns ju som det skulle stämma men nu är det väl bäst att tiga stilla tills jag vet på riktigt.
-
Måste erkänna att jag har totalt hjärnsläpp just nu, kollade i en gammal tråd jag skrivit i och där hävdar jag att det är koniska lager och det skrev jag precis efter att jag servat den så det känns ju som det skulle stämma men nu är det väl bäst att tiga stilla tills jag vet på riktigt.
Maskinen har stått i 2 veckor nu lagerbulten var 1mm större än den nyckel jag hade.. :( Vet inte om det är koniska lager eller inte, men jag antar att när man drar åt och sedan släpper lite så bör det visa sig om det fortfarande är glappt eller inte. Maskinen har gått 140 mil och glappet måste har varit sen den var ny eftersom däcken slitits rätt mycket på insidan. Om det är fel på lagren så bör väl sådant gå på garantin eller hur fungerar det?
/Blizzter
-
Hjulen ska luta inåt, det är inte fel. Eller menar du att
lagren är så glappa så det skulle inverka? Knappast,
då borde det knappt gå att köra maskinen tycker jag.
-
Hjulen ska luta inåt, det är inte fel. Eller menar du att
lagren är så glappa så det skulle inverka? Knappast,
då borde det knappt gå att köra maskinen tycker jag.
Det finns ett visst glapp som är lika på båda framhjulen, personligen anser jag att det inte ska behöva finnas något glapp. Gungade på kompisens gamla 260 som ej hade något glapp och inte heller hans 2 dagar gamla Challenger hade något glapp vad jag kunde se. Först tänkte jag att det kanske fanns ett visst spel bara för att det var 4hjuls drift, brukar kunna vara så på RC bilar med 4wd (ehurm), men då bör ju det även gälla andra fyrhjulingar..
/Blizzter
-
kollade nyss på naven och eftersom där sitter en kronmutter med sax pinne så är det nog så att man kan ansätta dom när det glappar.
dra inte för hårt bara.
-
På min bytte de allt på garanti, jag hjälpte själv till att byta eftersom jag körde till verkstan och inte hade ngt att göra under tiden. Vet inte hur länge garantin brukar att gälla men tycker inte att 140 mil är mycket så det borde säljaren ta ansvar för men det är klart att han vill kanske se lite servicehistorik och kommer säkert att hitta anledningar att inte låta det gå på garanti. Var ute innan idag och nu ca 120 mil efter reperationen kan jag inte känna något glapp alls i framhjulen.
-
Uppdaterat!
Fick mina framhjul fixade utav återförsäljaren, glappet gjorde att lagren blivit anlöpta så lager är bytta. Fick höra att det inte är helt ovanligt oavsett märke. En Honda handlare häruppe har haft detta problem flera gånger och det händer att dom ibland sätter distanser mellan lagren för att hjulen ska hamna rätt. Låter lite konstigt men det är den informationen jag fått.
När jag upptäckte att mina hjul lutade mer än polarns så kollade jag spelet som var för stort, justerade detta och det blev bättre men inte bra. Så även om man justerat det så bör alltså lagren helst kollas eftersom det kanske inte är helt ok. Dessutom bör man utnyttja garanti när sådan fortfarande finns.
/Blizzter
-
Min 06:a slet också däck i början. Detta berodde främs på att toein/out stod åt det så kallade hel..... Skall vara ca. 3 mm out. Är illustrerat i bruksanvisningen med skiss. Har sett flera som åker omkring med detta problem. Efter justering blev det bra mycket bättre.
-
Min 06:a slet också däck i början. Detta berodde främs på att toein/out stod åt det så kallade hel..... Skall vara ca. 3 mm out. Är illustrerat i bruksanvisningen med skiss. Har sett flera som åker omkring med detta problem. Efter justering blev det bra mycket bättre.
Mina hjul pekade också lite fel även om maskinen kändes rätt stabil på vägen. ÅF bytte både lager, la in distanser så att det skulle blir ännu tightare precision och så la han ned en hel del tid på att mäta sig trött så att hjulen skulle stå perfekt. Nu känns väghållningen mera åt Ferrari hållet. :)
/Blizzter
-
.........mera åt Ferrari hållet.
Har bara provat Ferrari en gång men likheten är slående. Man kanske skulle tagit en röd Linhai i stället :roll: