ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 10 juni 2007 kl. 17:15:25
-
8O :?: 8O :?: 8O :oops:
-
8O :?: 8O :?: 8O :oops:
Mekanik min käre herre. Belasta isen på en sjö mer och mer med något tungt, till slut brister den. Den där gränsen för när det inte håller längre reglerar man på momentnyckeln och när trycket blir större på nyckeln än vad man ställt in så brister det och man har dragit bulten med rätt kraft.
Gud vilken dålig förklaring, men du fråga ju :)
-
varje bult eller skruv har ett moment i verksatds handboken som vi alla har som driver en auktoriserad verkstad/återförsäljare för fordon i sverige.
Bara för att du som kund skall få rätt produkt tillbala levererad till dig
så köp en bra moment nyckel ej under 1000:- lappen de under är oftast skit Wurt har en bra för 2900:- som jag använder..
-
Det var flera bra svar. Jag drar tills det "känns" tillräckligt...än så länge har oljepluggar, filterkåpor, fälgar etc suttit fast och inget skadats...
Jag skulle iots inte lätta på topplocket och därefter sätta tillbaka det "på känn"....
Tror de flesta gör enligt min metod....till och med verkstäder.... :wink:
Om det är skit i gängorna då, blir det då fel moment ? Kan man mäta moment i efterhand ? ( Dra lite extra kanske ? )
-
Jag drar oftast tills det känns tillräckligt, men så har jag ju en del vana oxå :)
Däremot drar jag aldrig topplock och sådant utan moment, för det är så kraftiga moment att det blir svårt o veta.
Farsan satte ihop en hel V8 på känn, den höll bilen ut :) (Han hade en kvarter brännvin som moment... :lol: )
Du kan testa en bult i efterhand om du vill, börja på lågt moment och dra tills det knäpper eller piper i nyckeln, håll på så tills det blir så att du verkilgen drar runt bulten, UNGEFÄR. Gör det stegvis, lite i taget.
Annars så kan du kolla det riktiga momentet för den aktuella bulten/muttern i en bok och ställa in nyckeln på det o se om du var över eller under :)
Det SKA inte vara skit i gängor helt enkelt, man ska ha det rent där ju ;)
Skulle det nu vara en trög bult så olja in bara, sen blir det bra, efterdra om du är tveksam, efter en stund.
Kardanaxlar kommer jag framöver att kolla en extra gång :roll: :D
-
Jag har fått lära mig att man ska dra tills den går av, sen släpper man ett halvt varv så blir det lagom :lol: :lol:
-
Ska man verkligen smörja bulten??? Den ska väl bara vara ren?
Jag har själv dragit sönder te.x hjulbultar pga att jag smorde dem. I mitt fall med 5-56.
Man drar med samma moment, men får bult eller mutter längre eftersom den går lättare med mindre friktion, och riskerar därmed att dra sönder gängorna. Jag har även hört att de kan "gänga upp" om de är smorda, fast det har aldrig hänt mej och jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Nu gör jag rent med typ T-doja och ev stålborste och låter sen torka. T-dojan är ju väldigt flyktig och lämnar inget "smörjmedel" kvar.
/Wheelie
-
Om man oljar gängorna så blir det oxå fel moment. Jag tror att alla angivna moment avser icke inoljade eller tröga gängor om det inte står något annat så klart. Det finns omräkningstabeller man kan använda om man smort gängorna. Om jag anväder momentnyckel eller ej beror lite på vad det är jag skruvar på. Är det aluminium anväder jag alltid momentyckel, för det är så förbannat lätt att dra sönder. Om man spänner på känn så tror jag att man spänner 95% för hårt(man vill ju vara på den säkra sidan).
-
MAO......man gör som man vill !!! Drar man sönder nåt eller det läcker olja etc så får man väl fixa det då.... Det mesta går ju att åtgarda om det skiter sig... :D Finns ju ALLTID nån här man kan fråga om man fjort nån tavla.... :oops:
Annan fråga !!! Hur gör man för att inte få olja över hela golvet när man drar bottenpluggen ur motorn ???
Antar att om jag lämnar påfyllningshålet stängt tills jag lossat pluggen så borde det INTE bli "flod". Det är ganska trevligt att få den mesta oljan ner i kärlet istället för bara 1/3 del....å resten över garagegolvet och armarna.... :oops:
Tips ? ( Raptor med lite småpryttlar innanför pluggen )
-
MAO......man gör som man vill !!! Drar man sönder nåt eller det läcker olja etc så får man väl fixa det då.... Det mesta går ju att åtgarda om det skiter sig... :D Finns ju ALLTID nån här man kan fråga om man fjort nån tavla.... :oops:
Annan fråga !!! Hur gör man för att inte få olja över hela golvet när man drar bottenpluggen ur motorn ???
Antar att om jag lämnar påfyllningshålet stängt tills jag lossat pluggen så borde det INTE bli "flod". Det är ganska trevligt att få den mesta oljan ner i kärlet istället för bara 1/3 del....å resten över garagegolvet och armarna.... :oops:
Tips ? ( Raptor med lite småpryttlar innanför pluggen )
Använd ett stort uppsamlingskärl så slipper du olja på golvet. Finns en del specialare att köpa på tex jula. Annars kan man kapa en 25 liters dunk på längden, ungefär längs med locket/korken så har man ett stort bra uppsamlingskärl :wink:
-
Är det bara jag som har momentnyckeln inbyggd i armen? :wink: Vet iofs inte hur bra den funkar nu efter armbrottet, men tidigare knäppte det alltid till i armen när jag nådde rätt moment :lol:
-
Är det bara jag som har momentnyckeln inbyggd i armen? :wink: Vet iofs inte hur bra den funkar nu efter armbrottet, men tidigare knäppte det alltid till i armen när jag nådde rätt moment :lol:
Jag har nog det också.....för jag har ont i konstiga muskler dagen efter ett verkstadsjobb... :oops: Kontorsnisse som man är.... :wink:
Verkar ju inte vara helt enkelt att använda en momentnyckel heller eftersom ni använder dem på lite olika sätt.....det blir ju lite som vi dödliga gör....trial and error ! :lol:
-
Skit samma, dra med momentet som står i boken o det blir rätt, sen om det blir mer eller mindre spelar väl ingen roll!
Det är inte en raketmotor ni skruvar på!
:)
-
Det är inte en raketmotor ni skruvar på!
:)
Jo, min e de :lol: :lol: :lol:
-
Visste att nån skulle svara så :lol: :lol:
-
Skruvar Raketmotor varje helg faktiskt.
http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=3002
-
Undantaget som bekräftar regeln :)
-
Jag läste i "Bosse bildoktorn"-spalten att man går över mer till att dra till "rätt vinkel" isf att dra med moment och på så sätt spelar det ingen roll om det är skit eller annant i gängorna. Vet inte hur det funkar i praktiken men det var bara lite kuriosa. Drar nog oftast på känn själv så länge det inte är ibland motordelarna.
Förresten Yamahacenter har nog dubblat momentet på centrumbulten bak när de bytte lager. Knäckte 22mm hylsan med den långa hävarmen när jag skulle byta hubb.