ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: atvmuppen skrivet 9 juni 2007 kl. 12:39:44
-
Köpte en smc 250 för ett tag sen men har inte hunnit testa den så mycket.
Var ute och åkte lite idag och tycker det varvar hiskeligt runt 70 samt att den har bara 4 växlar. Stämmer det? Finns dom med 4 växlar + back?
-
så vitt jag vet finns dom endast med 5 växlar...
-
jo jag har också förstått det så... undrar vart den 5:e växeln tagit vägen?
-
1 ner 4 upp + back ska det allt vara på den..mvh conny
-
Ok, vad kan vara trasigt om det bara finns 4 växlar?
-
Kanske en växelförare som är kass? eller så kanske sista växeln inte löper rätt på axeln? Kan oxå vara "knopparna" på drevet som inte hoppar i det andra och driver?.. kan vara en hel del.. Gissar på att du blir tvungen att klyva motorn iallafall.... :(
Mvh
Cheetah
-
Lyfter gamma tråd istället för att göra en ny...
Jag verkar bara ha 4st växlar, och det är ganska problematiskt att få i framför allt 1ans växel. Hittar ingen 5e växel på min 170cc, ändå gör den 85-90 mätarfart (omdrevad). Kan det vara annorlunda eller saknar jag växel? Hur kan jag göra växellådan mer mjuk och underlätta att få i växlarna?
Är det samma olja till växellådan som till motorn?
-
Den ska var 5 växlad utan back. Om den gör närmare 90 km/h så är det nog snarare så att du missar 1:ans växel och startar på 2:an.
1växel ner och fyra upp.
-
Den ska var 5 växlad utan back. Om den gör närmare 90 km/h så är det nog snarare så att du missar 1:ans växel och startar på 2:an.
1växel ner och fyra upp.
Jag lägger i neutralen, och sedan lägger jag i 1an genom att trycka nedåt. Sedan ett hack uppåt hela tiden. Gör jag fel?
-
Du gör helt rätt. kanske det finns någon modell då som är fyrväxlad för 90 km/h på fyran om den är femväxlad låter för bra för att vara sant.
-
1
N
2
3
4
5
Neutral är mellan 1 och 2an så är det hos mig.. växlar jag upp direkt från N går den i 2.. konstigt om du har 4 växlar.. men har dock smc 250
-
Jag har endast haft den sedan i torsdags, och min kompis åkte följe med mig hem i bil (åkte bakom) sa att jag var uppe i 90 blås. Kommer inte ihåg om jag var i 5ans eller 4ans växel då. Men nu kan jag med säkerhet säga att det inte går att lägga i någon högre växel än 4.
Hur ska det låta när man försöker växla upp, och det inte finns någon yttligare växel? Min låter typ som den frivarvar lite (varvar upp en hel del) och sen så går den ned till samma varv som innan. Inget skrap eller så.
Kan jag kolla på något sätt om det ska vara 4 eller 5 växlar på min 170cc??
-
hehe det ska inte låta nåt när man är i högsta växel och försöker växla upp ännu mer.. den borde inte frivarva och så (?)
-
Enligt http://www.fresof.se/atv/reklam_smc_atv.pdf (http://www.fresof.se/atv/reklam_smc_atv.pdf) så är 170 och 250 cc identiska förutom antal cylindrar dvs den bör vara 5 växlad
-
Idag har jag provat lite yttligare, och jag kan med säkerhet säga att det endast går pilla i 4 växlar. Manualen säger att det skall vara 5 växlar också. Den frivarvar i ca 1 sek när man försöker peta i nästa växel, och maximal hastighet är typ 80 blås nu (och då varvar den ordenligt...). Inget skrammel eller rassel, utan det låter som den misslyckas kugga i nästa, eller nåt.
Dessutom när man kör, och kommer till rödljus, så är det alltid så att jag måste stanna och sedan "lirka" i 1ans växel.
Har bytt motorolja idag och haft på rikligt med kedjespray.
Någon pratade om att man kunde inspektera växelföraren.. Hur gör jag det? Eller kan jag justera något annat för att få 5ans växel? Kopplingsstrul?
Väldigt tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig... Alla tips är värdefulla för mig. Är inte rädd för att skruva, men inte särskilt insatt i just ATV's. Behöver ni ha några bilder eller dyl? Isf går jag ut och fotar. Här är sprängskissen för motorn ifall det hjälper. http://www.smcatv.com/images/e-170.pdf
-
Idag har jag provat lite yttligare, och jag kan med säkerhet säga att det endast går pilla i 4 växlar. Manualen säger att det skall vara 5 växlar också. Den frivarvar i ca 1 sek när man försöker peta i nästa växel, och maximal hastighet är typ 80 blås nu (och då varvar den ordenligt...). Inget skrammel eller rassel, utan endast som att den "trillar tillbaka" på 4an igen.
Dessutom när man kör, och kommer till rödljus, så är det alltid så att jag måste stanna och sedan "lirka" i 1ans växel.
Har bytt motorolja idag och haft på rikligt med kedjespray.
Någon pratade om att man kunde inspektera växelföraren.. Hur gör jag det? Eller kan jag justera något annat för att få 5ans växel? Kopplingsstrul?
Väldigt tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig... Alla tips är värdefulla för mig. Är inte rädd för att skruva, men inte särskilt insatt i just ATV's. Behöver ni ha några bilder eller dyl? Isf går jag ut och fotar. Här är sprängskissen för motorn ifall det hjälper. http://www.smcatv.com/images/e-170.pdf
-
Ja den är ju Femväxlad, så har vi rett ut det. Sitter växelpedalen rätt på axeln eller är det något länkage emellan?
-
Ja den är ju Femväxlad, så har vi rett ut det. Sitter växelpedalen rätt på axeln eller är det något länkage emellan?
Vad menar du med det sistnämnda?
-
Från motorn sticker det ut en axel, sitter växelpedalen rätt på den eller är det lite stänger och grejer och växelpedalen sitter längre fram. om det är det sistnämda så kan det var väldigt glappt eller felinställt så att växlarna 1 och 5 blir svåra att få i.
-
Det sitter en egen axel ut som växelspaken är skruvad fast på. Den kommer ut direkt från motorn så att säga.
-
Då måste du nog in i växelådan, alltså ta isär motorn. Kan du inte åka till någon verkstad och visa upp den och få ett "expertutlåtande" lite svårt att råda dig över ett forum utan att sett och känt hur den uppför sig. Skulle du sen riva allt själv och är lite osäker så är digitalkamera ett bra hjälpmedel för att få ihop allt rätt sedan.
-
Har provat lite till nu. När jag växlat "högst upp" och provar "crossväxla" så är det precis som om jag ligger på 5ans växel, det finns inget mer läge. När den frivarvat sådär är när jag kopplat ur och växlat upp.
Problemet är bara, att hur jag än räknar, så är detta den 4e växeln och inte 5! Det är bara 3 växlar ovanför neutralen. What to do?
-
om du är hundra att det är 3 växlar ovanför neutralen då är det
-> verkstad, <- som vespa säger, man kan inte lösa det över forum utan att ha sett och känt ditt problem.
-
Ok, får bli så. Tack för hjälpen! O0