ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: E-Fire skrivet 7 juni 2007 kl. 21:40:31
-
kamrat till mig har haft oljeläcka på utgående axel tätning till bakhjulsdriften.
Åtgärdades genom att lossa slangen från vevhusventilationen.
Har även läst att en kardan lossnat för någon på forumet.
Måste finnas fler haverier!
Självförvållat eller leverans fel spelar ingen roll vill veta!!
-
Jag har problem med variatorremmen som gnäller till med jämna mellanrum, skeva framfälgar (har tagit upp det med Åf, har ej fått något svar än.). Sen är det ju override knappen den har jag ingen nytta av, när jag kopplar i diffen så funkar det utan att man trycker override knappen :roll:
Så det är väl inte så allvarliga fel, får väl se vad Åf:ren kommer fram till. :?
-
Goes 520 9 mil har problem med vxl tröga ibland, remmen skriker i bland,blinkrelä låter bara den ser vatten. krängnings hämmare gått rakt av tappat skruv kardan. Åf säger att det har dom aldrig hört talas om. Har även mejlat Dealy Sweden AB men dom säger att kontakta din ÅF MEN VA FAAN dom kan inget men sälja går bra.
-
Bränsle mätarn fungerar inte ibland, eller visar helt fel. Vinshen har gått paj utan att använt den typ, ÅF svarar varken i telefon, mail eller sms. Pratade med ÅF för över en vecka sen då skulle jag skicka in bild på vinshen, har gjort det men ej hört något. ;(
Och sen är det ju backen som krånglar då man måste ha override i för att backa utan problem, men som endå blir ett problem då det blir svårt att styra.
Sen verkar den dra ca 1 liter milen minst, tror jag har tankat totalt 80-90 liter sen jag fick den och den går gått ca 75 mil. tycker jag verkar mycket, vad drar era? Vad kan man göra åt det?
Sen har man ju tappat några skruvar och får dra skruvar efter varje gång man kört typ. Kolla skruvarna till dragkroken, vet ej hur många gånger jag har dragit dom, var nära på att tappa kärran så löst satt den.
Det är väll det som jag har märkt hitils.
-
http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9099&highlight=
Att remmen gnäller är normalt på dessa, det är byggt så, inget att göra nått åt, ej heller nått farligt.
Den dricker mycket soppa i början men det verkar absolut bli bättre, men snål är den inte. Fast det verkar ingen större hoj vara.
Skruvar som lossnar är ju problematiskt, låsolja på allt så blir det bra.
Blinkersrelät tål som sagt inte ens blött väder på TV...
Känslig som f*n när det gäller värme och vakuum i tanken, trots avluftning, verkar som det blir nått "ånglås" i den slangen vid redig hetta.
Har tagit upp med ÅF.
En sak jag håller med min ÅF om är att det är vi kunder som ser felen, det kan omöjligt en ÅF göra, inte heller kineserna, dom bor i kina.
Det som en ÅF kan och SKA göra är att hjälpa till att lösa problemet, utan SNACK!
CF är i övrigt en helt OK ATV :roll: :wink:
-
Hur kan du säga att det är byggt så varför gnäller det bara i bland.
det låter gu som faan i bland.och det hjälper inte att gå till N och gasa lite.Man ska inte aceptera det .
MVH Uffe
-
Lämna in hojen då o få det fixat, så kan du meddela här sen om du lyckades.
För egen del så accepterar jag då jag vet varför. Det beror på konstruktionen på variatorn och kopplingen.
Sen att det inte hjälper att gasa lite på N har jag oxå noterat.
EDIT: Det gnäller bara ibland pga att variatorn hamnar i "fel" läge när man bromsar ner hastigt, den ligger i ett läge som motsvarar "hög växel".
Dvs remskivan är ihoptryckt så det blir slir innan den åker isär och hojen rullar.
-
http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9099&highlight=
En sak jag håller med min ÅF om är att det är vi kunder som ser felen, det kan omöjligt en ÅF göra, inte heller kineserna, dom bor i kina.
Det som en ÅF kan och SKA göra är att hjälpa till att lösa problemet, utan SNACK!
CF är i övrigt en helt OK ATV :roll: :wink:
därför hänger man på det här forumet hehehe..........
Helt perfekt o kunna sitta o läsa här o se vad det dyker upp för fel
-
Kan det bli bättre feedback till en ÅF/Importör eller likn. ? :)
Sen är det ju bra om det verkligen sker förändringar oxå, dvs att Kineserna gör dom ändringar som vi vill ha, i rimligaste mån.
Nike: Eftersom du nu hänger har, så kan ju du skriva ut här vad man kan tänka på och ändra på för att slippa ev problem.
Om ni vet något som borde komma ut så är ju detta perfekt.
-
Byns ATV försäljare (säljer inte Cf motot/goes) sa att cf moto hade problem med Drivaxlar som går av. Någon som kan styrka det påståendet?
-
Har jag aldrig hört nåt om 8O .
-
Tycker att ni gnäller lite väl mycket, Kör en yamaha 450 kodiak på jobbet och det har varit en massa problem med den, och den ska ju vara en kvalitets maskin som kostar bra mycket mer än cf moto. Det är alltid tråkigt med saker som pajar,men ingen maskin verkar vara felfri. Har kört över 90 mil nu och inte dragit en enda skruv och inte tappat en enda skruv, än! Sen så skiljer det ju en hel del på priset mellan en kina maskin och en "kvalitetsmaskin" och jag tror fortfarande att man får vad man betalar för.
-
Men köper du en bil tex, inte ska du behöva dra skruvar överallt efter att du varit ute och kört? även om det är en dyrare eller billigare bil?
En anledning med forumet är väll att varna osv om fel som kan inträffa för att kunna förhindra dom eller lösa dom?
-
Det är kalas bra att man får reda på ev fel och brister och att man delar med sig av dom så att man kan förhindra att andra drabbas! Ville bara få sagt att det säkert finns många som inte drabbas av problemen och att jag är super nöjd med min maskin. Nu ska jag och grabben ut och åka en sväng! Hoppas den håller ihop! :wink:
-
Ja jag var ju lite för snabb med mitt påstående att bultarna lossnar på flera än min kardan, bara för att det nu SKA vara 4 på den tydligen korta modellen.
Det är tydligen "bara" jag som tappat men det skadar inte att kolla för det kan sluta riktigt illa.
Jag håller till viss del med i resonemanget dyra och billiga bilar, att dom ska hålla ihop oavsett, det tycker man att ATV:er ska göra oxå, men det är extremt stor skillnad på användningsområde samt vibbrationer i övrigt.
Se på Harley Davidsson, märkeshoj som kostar en del, det mesta har alltid lossnat på en sån, alltså skruvar, backspeglar etc pga vibbrationer.
Det enda man kan göra, då ATV på gata är relativt nytt, är att påpeka dom brister som finns, och hoppas på en bättring, hur tror ni första bilarna va i kvalité ?
Man kan gnälla hur mycket man vill på att man betalar dyra pengar, det kommer IAF finnas problem som måste lösas på speciellt nya märken/modeller.
Det är NI som KÖR som har den informationen, och det är NI som kan påverka om ni säger till och inte bara gnäller i tysthet. GÖR NÅTT ÅT SAKEN DÅ :)
ÅF kan bara göra det som står i dennes makt, inte trolla (Fast man skulle vilja det ibland :lol: )
Nog snackat! Till handling :D
-
Hur känner ni för en tur på 15 mil måste man ha med sig en service bil eller är det bara köra. Ni som har köpt cf känner ni att den är pålitlig,eller hittar ni nya fel varje dag. Jag har beslutsångest och vet inte om jag ska köpa en. sålde min mc för en månad sedan och har abstinens efter något roligt.
PS detta forum är toppen :twisted:
-
Hej.
Jag kan bara hålla med Benring, jag glömmer inte när dom börja att sälja japanska bilar i Sverige alla skratta inte minst den Svenska marknaden men idag så är Japanerna världsledande inom biltillvärkningen.
Jag är ganska säker att det kommer att gå samma väg med kineserna.
Jag har kört 52 mil med min uteslutande landsväg och jag har inte haft ett enda problem.
Jag är supernöjd med min CF, som jag hoppas skall hålla i sig.
-
Ja men känner du så när du har kört 500mil tror du? det är vad jag är intresserad av, 52 mil är som sagt bara början, 5 eller 6 gånger som man har varit ute och luftat hojen....
-
Jag ser den som pålitlig :)
-
Hur känner ni för en tur på 15 mil måste man ha med sig en service bil eller är det bara köra. Ni som har köpt cf känner ni att den är pålitlig,eller hittar ni nya fel varje dag. Jag har beslutsångest och vet inte om jag ska köpa en. sålde min mc för en månad sedan och har abstinens efter något roligt.
PS detta forum är toppen :twisted:
Tror inte det är något problem att köra en liten tur på 15 mil, körde 9 mil på en gång, kunde fortsatt 9 till om så hade behövts, inga problem alls, jag tycker den känns pålitlig, inte ett enda problem än så länge,(ändå trots att jag kör ganska "hårt" och har ofta tagit med passagerare), men ska man ge sig iväg på nån längre tur, rekommenderar jag att man naturligtvis checkar av sin hoj ordentligt, så man inte drabbas av nåt litet "sk*tfel" :wink: .
-
Hej.
500 mil bär respekt med sig, jag har inte sett en enda maskin på den begangnade marknaden som gått så långt.
Sen kommer man inte ifrån var man kör dom 500milen, på landsväg är det ofta höga varv o hög fart.
I skogen lägre fart men endå höga varv när man kör på lågväxel.
Men visst jag tror nog alla här skulle villa veta hur det ser ut efter 500 mil.
Men jag är ganska säker att det kvittar vilket märke man väljer så har man nog lagat något efter 500 mil.
-
Min Linhai 300 rullade runt 1000 mil innan jag sålde, och det jag "lagat" var ljuddämparen samt en ny hastighetsgivare.
Och det skedde innan 200 mil.
-
ursäkta allt snack om milen, hur många av alla dessa masiner på beg marknader stämmer mätarställningen på? tror att fusket på atv är lika utbrett som på snöskotrar och andra säsongsfordon, kolla lyssna och värdera efter det´( vid beg köp) är du osäker ta med någon polare som är motor intresserad, 4 ögon ser mer än 2.
-
ursäkta allt snack om milen, hur många av alla dessa masiner på beg marknader stämmer mätarställningen på? tror att fusket på atv är lika utbrett som på snöskotrar och andra säsongsfordon, kolla lyssna och värdera efter det´( vid beg köp) är du osäker ta med någon polare som är motor intresserad, 4 ögon ser mer än 2.
Tittade just på begmarknaden och jag kan inte hitta fler än 1 st demo hoj hos en ÅF just nu. (Vad det gället CF iaf.)
Med tanke på att det finns så många ÅF som säljer CF just nu så är begmarkanden väldigt liten.
Om det stämmer att det borde finnas 800 sålda maskiner i Sverige och ingen på begmarkanden så måste det ju betyda att folk e nöjda med sin maskin. Det ser jag som ett gott betyg för CF.
Sen går det ju inte att komma undan i diskutionen att man får det man betalar för, men det valet har nog alla nuvarande ägare tagit och om dom accepterat det kommer att visa sig innom sin tid.
Tror att det är en bra instegsmaskin.
Någon som hört om någon som bytt från tex yamaha Grizzly 700 till CF Moto?
Nää det tror jag inte.
Forumet är guld för att på ett smidigt sätt för ägare att förbättra, anpassa och få tipps om maskinen. Och förhoppningsvis förbättra en produkt.
Personligen jämför jag inte CF:en mot en Yamaha elelr en Can Am.
Är ju som att jämföra päron och äpplen.
Där emot är ju en jämförelse mot tex Kymco och Linhai med samma styrka och teknik mera intressant.
:)
-
Efter att kollat alla inlägg så verkar det som CF moto verkar vara en bra maskin för sitt pris.
-
Efter att kollat alla inlägg så verkar det som CF moto verkar vara en bra maskin för sitt pris.
:idea:
Skulle vara intressant att skapa precis samma tråd i dom andra märkes forumen.
Då kommer man ju verkligen kunna jämföra maskinerna.
För alla märken har sina fel och brister...
-
Min tankmätare verkar ha lagt av. Hade maskinen inlämnad för åtdragning/loctite på kardan idag. När jag skulle köra hem märkte jag att tankmätaren visade tomt fast den är full. Kan ÅF ha missat att koppla in något när dom bökade med kardanen?
Tänkte om dom varit tvungna att koppla loss några sladdar för att komma åt.
-
min soppamätare la av igår kväll, körde på asfalt så ingen röjning som orsakade detta. Verkar vara ganska vanligt att den dör :cry:
-
Ja då får man ringa ÅF imorrn igen. :(
-
Min tankmätare slutade att fungera, visa tom tank, även när jag precis hade tankat den full, men efter några mils åkande så kom den igång igen, men det visar inte riktigt rätt.
Blir fundersam på hur mycket den ska dra igentligen, senast jag tankade så har jag bara kört på grusvägar, asfalt, inge skogskörnign och nästan inget lek, och jag har kommit ca 16 mil och tanken e typ tom, har inte heller dragit med kärra eller liknande och ingen diff/fyrhjulsdrift överhuvud taget på den tanken, när jag köpte den så pratade jag med flera ÅF innan och de sa att den drar ca 0,3-0,5, inget jag märkt av i alla fall, har nu gått ca 81 mil.
Ska den dra så mycket?
Sen undrar jag Vinschen är med från Atwsweden förmonterad eller? Min pajade och har väntat över ca 2 veckor på att få det fixat men ej hört något?
-
Jag kollade ner i tanken nyss och såg att givaren eller vad det är ligger och flyter i bensinen. Den har alltså lossnat från sin plats. Ska prata med ÅF om det imorrn. Vette fan om dom kan sätta fast den igen eller om dom måste byta tanken. När det gäller bensinförbrukningen så drar min också mycket. Det verkar vara så på alla större ATV maskiner oavsett märke.
Synd tycker jag för man hade ju hoppats att det skulle bli mer ekonomiskt att pendla med ATV´n istället för att ta bilen. Nu går det ju nästan jämt upp...Men det är ju fan så mycket roligare att pendla med ATV´n. Man får se det så :lol:
-
Min far har en CF och den drar inte alls mycket som min ;(
-
Den drar MINST 0,8 nått under är lögn.
Spiricom : Det är inte flottören du ser flyta i tanken då?
-
Jag kollade ner i tanken nyss och såg att givaren eller vad det är ligger och flyter i bensinen. Den har alltså lossnat från sin plats. Ska prata med ÅF om det imorrn. Vette fan om dom kan sätta fast den igen eller om dom måste byta tanken. När det gäller bensinförbrukningen så drar min också mycket. Det verkar vara så på alla större ATV maskiner oavsett märke.
Synd tycker jag för man hade ju hoppats att det skulle bli mer ekonomiskt att pendla med ATV´n istället för att ta bilen. Nu går det ju nästan jämt upp...Men det är ju fan så mycket roligare att pendla med ATV´n. Man får se det så :lol:
Som sagt det är ju roligare.
Man slipper slita på bilen, är ju roligare att meka ATV än att meka bil.
-
Jo det kanske är den jag såg. Konstigt att jag inte sett den förut. Skall den ligga vid ytan eller förankrad i botten av tanken?
-
Min drar 0,84L/mil :?
-
Jo det kanske är den jag såg. Konstigt att jag inte sett den förut. Skall den ligga vid ytan eller förankrad i botten av tanken?
När tanken är tom, ligger den på botten, vid full tank, ska den ligga uppe, flottören flyter ju på ytan, och flottören sitter ju fast på tankgivarens arm, den kanske bara har lossnat från armen på nåt vis. :roll: :wink:
-
Efter 25 mil är det bara dragkroken jag fått spänna skruvarna på.
Är helnöjd med cf.
-
När det gäller bensinförbrukningen så drar min också mycket. Det verkar vara så på alla större ATV maskiner oavsett märke.
Synd tycker jag för man hade ju hoppats att det skulle bli mer ekonomiskt att pendla med ATV´n istället för att ta bilen. Nu går det ju nästan jämt upp...Men det är ju fan så mycket roligare att pendla med ATV´n. Man får se det så :lol:
Ja jämt upp det blir det inte ens, atvåkande är en rätt dyr hobby.
För att göra en liten kalkyl, förutsatt att man INTE servar själv, utan lämnar in dem som man "ska".
Bensin 0,8-1,1l/mil 10-13kr/mil
Service 1500kr/200mil 7,50kr/mil
Däck!!! 200-250mil håller puckarna på raptorn ungefär. 3500kr/200mil 17,50kr/mil
Värdeminskning räknas inte med(eftersom man aldrig kommer sälja.. :roll: ) utan ren driftskostnad.
Sammanräknat: 35-38kr/mil.
Normala milkostnader även för bil INKLUSIVE värdeminskning..
Men värt det? Javisst!
-
Hallå.
Jag har fått en läcka på avgassystemet precis under tanken där det är skarvat.
Jag skruva av plasten på höger sida där kom man lätt till att spänna klämman runt skarven, men det blev inte bättre.
Tråkigt ljud trodde först att det var enda framme vid cylindern.
Är det någon annan som haft detta problem, och hur ni då isåfall fixa detta
Jag är inte så bra på att skruva själv så jag är tacksam för goda råd.
.
-
Ok jag får väl erkänna att allt inte är perfekt på cf, blinkers lamporna bak suger, skramlar och är av dålig kvalitet! Så nu har jag bytt dom mot små fina mini blinkers! Kört över 100 mil nu och är fortfarande hur nöjd som helst!
-
Hej.
Var ute och körde i går och när jag kom hem hägnde bakljuset i trådarna.
Jag fick riva av pakethållren för att komma åt och sätta dit nya muttrar.
Jag har inte sett en enda nylonmutter på min CF.
Dom gammla muttrarna låg i plasten under pakethålleren vanliga muttrar.
Jag satte dit nylonmuttrar istället så att det sitter kvar.
-
Här kommer en sammanställning:
1: Den suger i sig extremt het luft när man kör i skogen en varm dag, något som gör att den går väldigt illa, inte hackigt men den tappar mycket kraft.
2: dåliga givare(?), tankmätare osm lägger av, hastighetsmätare som lägger av.
3: Rutten plast, hade inte sönder en enda plastdetalj på min Linhai men på denna hänger det överallt...
4: Kardan lossnade(Vilket inte är ett direkt fel men... irriterande)
5: Tanklocket tappar sin gummitätning vilket orsakar vakuum.
6: Felaktigt placerad vakuumslang under som verkar få ånglås eller likn vid extrem temp, den dör och blir svårstartad...
7: lätt att få remtjut om man bromsar ner för snabbt och sedan ska iväg, med viss gummilukt som följd. (Om man är för het på gasen)
8: 4-hjulsdrift som lagt av...
9: två skruv borta från bakskärmen
10: Kåpan framför instrumenteringen på styret lossnade.
11: tappat blinkers bak
Kommer inte på mer just nu
Så där, nu köps det väl inga fler CF....
Mycket av ovan går ju att modifiera och få bort...
Byta alla muttrar mot låsmuttrar vore en bra ide´.
-
Vilket jävla måndags ex du måste ha fått tag på Benring! Har kört 120 mil nu och det ända som hänt är att ena blinkersen bak ramla av och att variatorn skriker till ibland. Hoppas du har drabbats klart nu av alla fel!
-
Ja, nu får det fasen va NOG... :evil: :)
Har inte fått hem prylarna för 4-hjulsdriften än, min ÅF får skruva i fortsättningen, detta är ju garantier o jag har inte tid o skruva, inte ork heller...
-
låter inte så roligt. Nu vart man lite fundersam om CF moto igen.
Frågan är hur länge bustningarna håller också.
-
Benring: Vad är det för fel på fyrhjulsdriften. Elektroniskt eller mekaniskt?
-
Det BORDE vara elektroniskt.
Motorn som styr det hela låter, både man trycker in 4x4 och difflock.
Däremot så låter det rätt trögt när man ska trycka i difflocken.
Indikeringen för 4x4 är tänd men jag har bara bakhjulsdrift.
Difflock-lampan blinkar bara, den går inte i (efter som 4x4 inte går i)
-
Hej.
Jag är inte så jävla duktig på det här men kan det inte vara att batteriet som börjar att bli dåligt så att den inte orkar att lägga in driften.
-
Näää, det har jag väldigt svårt att tro, den orkar ju starta hjulingen titt som tätt :)
Den orkar vinscha etc så det är nog inte problemet tyvärr.
Men tack för påpekandet, jag hade aldrig tänkt på den saken och man vet ju aldrig, om man säger så :)
-
Jag tycker det är lite dumt att allt mer blir elektroniskt. Min far hade ju en Linhai 4x4 förut och den var det ju en manuell spak man slog på och av fyrhjulsdriften med. Känns som elektonik är mycket känsligare i alla lägen. Jag menar med sånna här maskiner är man ju ofta ute i skogen i lera och vatten och det gillar ju sällan elektronik.
-
Det är på gott och ont, absolut.
Hellre mekaniskt som funkar än elektronik som ger upp av lite fukt.
-
Lider med dig Benring!
Trist att du verkar ha drabbats av fel och missöden vi alla kanske kommer drabbas av med tiden. Taskigt för dig, men fatta mig rätt att vi kanske kan förebygga en del av dom felen du råkat ut för. Men anar dock att det kommer dyka upp massa fler... hm, kvalitetsproblem.
Har kört några ynka landsvägsmil så jag skippar planerna på lite längre semesteråka med tjej och packning. Får väl bli nästa sommar efter längre tid av trial-and-error.
Som sagt; bara några få mil, tycker den går underbart, riktigt stabil men väl mjuk i fjädringen i kurvor (har inte ställt om till hårdare än) och mellanmjölk acc, toppfarten mer än bra.
Kanske min slipper överhettningen för att den bara rullar på landsväg.
-
Det är ju allafall tur att du har garanti. Se det så Benring.
-
Ja man får ju se det positiva i eländet :)
-
Efter detta helvete så har du en garanterad plats där uppe.
-
Får man ta fyrhjulingen med sig då? :)
-
Då får vi hoppas att du har fått ordning på den så du inte tar helvetet med dig.
-
Hahaa, fyndigt värre :)
-
Så nu har jag inskaffat mig en Goes 520.
Tänkte så här att det har sålt ca 1200 st CF Moto 500 & då är inte Goes inräknat. ATV Center måste vara bland sveriges största ATV forum & fast jag gjorde denna tråd så är det inte så många som har haft problem med sina maskiner. Skönt med 3 års fabrikations fels garanti.
-
E-Fire: köpte du i karlskoga?
-
Kan säga till alla som nyligen köpt också, att innan första oljebytet vid mil är det jobbigt att växla, och få i p-läget, men direkt efter oljebytet blir det en otrolig skillnad.
Nu är min CF lika lättväxlad som tex ArcticCat:en på jobbet, om inte lättare.
-
E-Fire: köpte du i karlskoga?
jepp på "Jones fritid & motor"
-
När det gäller tröga växlar så kan man ställa ner tomgången lite, det hjälpte på min och växlarna går jätte lätt i nu.
-
Jag hade också tröga växlar på min i början. Dom funkar i stort sett klockrent nu. Ibland kan jag ha lite problem i skogen när jag ska lägga i lågen.
-
Jag hade också tröga växlar på min i början. Dom funkar i stort sett klockrent nu. Ibland kan jag ha lite problem i skogen när jag ska lägga i lågen.
Jo, har samma, men det är bara hålla spaken i L-läget och gasa lite så klickar den i.
Jag brukar lägga i neutral först inna jag lägger i park (även om jag backade precis innan) så går det lättare att lägga i park sen.
-
3 års garanti? När jag var till Jones och kollade på en Goes i april så sa han att det bara var 6 månaders garanti, det var nog största anledningen att jag inte köpte den där.
E-fire: Varför köpte du inte i lindesberg?
-
Det är Dealy som är importör av Goes som endast lämnar 6mån garanti. Därefter är det ÅF som står för resterande garanti. Jag tycker faktiskt att det är lite dåligt att dom bara lämnar 6mån.
-
3 års garanti? När jag var till Jones och kollade på en Goes i april så sa han att det bara var 6 månaders garanti, det var nog största anledningen att jag inte köpte den där.
E-fire: Varför köpte du inte i lindesberg?
Köpte ej i Lindesberg pga ATVsweden hade semester stängt i 2 veckor.
Så det skulle ta 2 veckor att få reda på om det fanns någon maskin i sverige.
Om det inte fanns i sverige skulle det ta ytligare veckor innan den kom hem.
köpte i Karlskoga pga dom hade en maskin hemma.
Enligt Jones fritid så är det 6 mån garanti på alla maskiner sedan 30 mån
reklamationsrätts garanti.
Enligt Jones fritid & motor så är det så hos alla försäljare bara att dom säger att det är 3 års garanti fast det igentligen inte är det.
-
Har haft mitt första rejäla haveri nu, men det är inte så mycket att lasta maskinen/konstruktionen, utan snarare mig :)
Körde upp för en väldigt lös sandvall där manskinen grävde ner sig ända ner till fotplattorna i sanden, precis när jag kom upp på krönet. Vinchar och gasar mig loss utan några större problem.
Väl nere på vägen igen märker jag att vänster framhjul inte rullar som det ska, så jag misstänkter småsten i bromsen. Backar och får loss hjulet, och kör sen därifrån. Hade man varit smart så hade man kollat lite nogrannare i hjulet, för då hade jag sett den stora stenen som åkt in i fälgen.
Resultatet blev en punkterad fälg(!), ett bromsok som är något trasigt, och infästningen (metallplattan) till oket är krokigt.
Lyckades lossa hjulet och oket med hjälp av en kompis verktyg, så jag kunde mecka ihop allting någorlunda, hammra tillbaka fästet till någorlunda passform, och rikta belägget med en sten. Vinschade upp hojjen i ett träd för att kunna jobba på den :)
Sen kunde jag köra till närmaste mack (1,5 mil), sittandes på vänster bakskärm (för att inte belasta det punkterade hjulet) och med bara frambromsarna fungerandes.
Ska ringa och beställa delar imorgon, undrar vad kalaset går på??? Fälg, ok, fäste och belägg fram, Jiipeee! semsterkassan åt skogen :(
Bakbromsarna funkade inte eftersom den bromsvätskan läkte ut vid det skadade oket, troligtvis då kolven kom för långt ut. ska kolla sen om det bara är att fylla och lufta, hoppas på det...
Sen blir det nog ett snyggt nät fastskruvat på insidan av fälgarna så att inga stenar kan komma in den vägen.
Bilder kommer sen...
-
Då det debatterats flitigt angånede vad som gäller "Garanti" försäljarens ansvar så har jag klippt in följande från konsumentverkets hemsida.
Där klargörs vad vi som konsumenter har för rätt när det gäller inköpt vara.
Från länk:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Artikeln på teckenspråk
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Därför är det bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.
Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
att varan repareras,
att du får en annan vara i stället,
att du får avdrag på priset,
att köpet går tillbaka.
Du kan inte ställa alla krav vid ett och samma ärende. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
vanvård,
onormal användning,
att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning.
Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.
Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.
-
Fick pris på bromsok nu, Komplett ok med fäste och belägg (dvs det jag behöver) ca 1000 kr, helt rimligt pris iaf.
Har varit och krängt av däcket från fälgen också, och det är långa sprickor i fälgbanan där stenen nött mot fälgen hela varvet runt, och på två ställen är det rejäla märken och inbuktningar, och det är där luften läker ut.
Ska åka till en nisse som kan svetsa aluminium och kolla om han kan få ihop det, annars blir det en helt ny fälg där...
-
Har varit och krängt av däcket från fälgen också, och det är långa sprickor i fälgbanan där stenen nött mot fälgen hela varvet runt, och på två ställen är det rejäla märken och inbuktningar, och det är där luften läker ut.
Ska åka till en nisse som kan svetsa aluminium och kolla om han kan få ihop det, annars blir det en helt ny fälg där...
Fasen vad synd.
Snygga eller inte men en allufälg på terrängkörning tycker jag rimmar lite illa.
Vet någon om man fortfrande kan få tag på "witespoke" fälgarna som CF Moto 500 såldes med tidigare?
-
Har varit och krängt av däcket från fälgen också, och det är långa sprickor i fälgbanan där stenen nött mot fälgen hela varvet runt, och på två ställen är det rejäla märken och inbuktningar, och det är där luften läker ut.
Ska åka till en nisse som kan svetsa aluminium och kolla om han kan få ihop det, annars blir det en helt ny fälg där...
Fasen vad synd.
Snygga eller inte men en allufälg på terrängkörning tycker jag rimmar lite illa.
Vet någon om man fortfrande kan få tag på "witespoke" fälgarna som CF Moto 500 såldes med tidigare?
Jo, dom plåtfälgarna var rätt snygga faktiskt, funderar på sånna...
Blev att beställa en ny fälg, för mycket trasigt för att det skulle vara värt att svetsa ihop det (hela varvet runt...) ca 1,5-2 vecors leveranstid BLÄÄÄÄÄ!
Så var den semestern mc-lös....
-
Funride har stålfälgar.
http://funride.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=ITP_steel_Delta_1283.jpg
Stålfälg från ITP.
Finns till de flesta ATV.
Samtliga fälgar är 12x7", dock skillnader i offset och bultcirkel.
Är du osäker på din bultcirkel? Maila oss här.
Finns som:
4/115
4/110
4/137
4/156
4/90
-
Det enda problemet jag har haft på min maskin är elfel när man tvättar maskinen.
Blinker relät fick tok spel & började låta. Felet låg i varningsblinkers knappen lite tryckluft & den var ok igen. lite idiotiskt att sätta dit en vanlig brytare där + att montera kablarna så oskyddade.
-
Blev att beställa en ny fälg, för mycket trasigt för att det skulle vara värt att svetsa ihop det (hela varvet runt...) ca 1,5-2 vecors leveranstid BLÄÄÄÄÄ!
Så var den semestern mc-lös....
Fasen va tråkigt :!:
Då har man lärt sig det oxå då, att ordna nått skydd för fälgen.
-
Eller att man skippar bling,bling när man skall åka i skogen plåtisar är nog hållbarare har inte fördjupat mig i detta ännu men skall börja leta efter några bilplåtisar som passar kanske man kan få tag i några lämpliga gatdäck också :D
-
Fasen va tråkigt :!:
Då har man lärt sig det oxå då, att ordna nått skydd för fälgen.
Jo, jag funderar på att sätta i "styling-galler" typ som det biltema har, så kan inga större stenar eller pinnar komma genom, frågan är hur man ska få fast det, skruva i fälgen går ju, men...
-
Smältlim löser allt!!!
-
Fan va kassa blinkersarna är ibak. Mitt västra har jävlats ett bra tag då det tagit in vatten stup i kvarten. Nu efter en tur idag så märkte jag att glaset lossnat också. Är det någon som köpt nya av bättre sort?
-
Fan va kassa blinkersarna är ibak. Mitt västra har jävlats ett bra tag då det tagit in vatten stup i kvarten. Nu efter en tur idag så märkte jag att glaset lossnat också. Är det någon som köpt nya av bättre sort?
Min har gått nu 10 mil & har redan fått skrammel i vänster bak blinkers.
Måste leta på en knubb mejsel & dra åt skruven får nog ta det lugnt pga det ser ut att vara väldigt hård plast.
-
Jo min blinkes började också skramla nästan direkt. Därefter har den tagit in vatten gång på gång...sen började det ju oxidera där så blinkersen slutade fungera....nu har ju glaset ramlat av någonstans. Hittade LED blinkers för 459:- på funride.se. Tyckte det var lite smådyrt, men dom kanske fungerar betydligt bättre.
-
kolla här finns många olika blikersar och där stod också att man måste byta relä eller montera motstånd om man skall ha led blinkers
http://www.lellesmc.se/lelles/katalogservice/pdf/mc07/150-158.pdf
-
Smältlim löser allt!!!
nja, lär inte hålla många meter i en fälg :)
Man kan ju montera en 3-5 mm rundstång av aluminium i dom stora hålen (lämna bort för svetsning) så man inte får in några sörre stenar. Kanske så man ska göra...
-
Mina bak blinkers pajade också fort men jag köpte nya på burnout i arninge/täby för 249kr. det var inga led men funkar kanon! Små var dom också!
-
Om det kommer in fukt i blinkersen så hjälper det inte att det bara byta ut dom mot LED-blinkers direkt.
Själv har jag tätat blinkers på mina hojjar (Offroad och Enduro) med en O-ringspackning, vulk tejp eller någon gång med smältlim.
-
Har goes och cf samma blinkers? mina verkar helt ok, inga problem hittils iaf (CF)
-
Ja det är precis samma blinkers
-
Ett annat problem jag har är att maskinen äter positionsljuslampor. Det är nog 6:e gången jag byter vänster lampa idag efter drygt 90 mil som maskinen gått. När jag tittar på den trasiga lampan så är glaset lite svart. Det känns som lampan får för mycket ström. Det är OK/Q8´s lampor jag kör med och dom är på 3W. Den högra fungerar klockrent.
Det är ju säkert ett garantiärende men jag vill inte bli utan maskin dom 2 veckor som återstår av min semester.
Räcker det kanske att köpa lampor med högre watt?
Vad är det för watt på orginallamporna?
-
Högre watt skulle ju göra att lampan blir ännu varmare och brinner slut tror jag
-
Det var underligt 8O min vänstra positionslampa har oxå gått sönder ett x antal gånger men aldrig den högra :!:
-
Jag har aldrig behövt byta någon lampa ännu i alla fall. Har kört ca 130 mil.
-
Jag har inte bytt någon lampa än heller! kört 140 mil!
-
Ja nåt fel måste det ju vara. Hur kan samma lampa gå sönder hela tiden och inte den andra. Bägge lamporna måste ju komma från samma matning tycker man. Ska höra med ÅF om dom kan ta in maskinen efter semestern. Jag överlever ju utan lampan men jag vet inte vad farbror blå säger. Dom vet ju iof sig knappt vad en fyrhjuling är så det kanske går bra :lol:
-
160 mil...och första lampbytet....
gissa?
just det, vänster positionsljus....
man börjar undra....
förresten, ett par kablar i min "säkringsbox" smälte ihop, smälte plasten och stack ut genom kåpan ner ut under stänkskärmen! men allt fungerade, ingen kortis...
Ringde min åf, han sa kom hit imorrn, åkte dit och fick det fixad direkt. Går ju att fixa själv, men har man garanti så har man. Det var kontakten till laddregulatorn (eller vad den heter) som tydligen hade kablarna för nära varandra. Blidde lite varmt...och så blev det som det blev...
Värt att kika på, så det inte blir nån kortis och det slutar ladda...
Nu måste dock hålet lagas med typ glasfiberspackel, annars skvätter ju allt skit rakt in i det heligaste på underverket..
Hade!
/Mart
-
Sönder vibrerande och uppbrunna lampor?
Lösninen heter LED.
Tål Vibrationer och klarar av spännings skillnader mycket bättre än vad en vanlig glödtrådslampa gör.
http://www.xenonkungen.se/LED.htm
Men givetvis kan det vara bra om ÅF tittat över spänningen på maskinen.
:wink:
-
Lösninen heter LED.
Berätta hur man gör. Du, eller dom som vet.
Krävs det ett motstånd för tex positionsljus? Eller är det bara för blinkers?
Och om man vill tillverka ett eget bakljus, en serie dioder som även funkar som bromsljus?
Har dioder hemma i alla möjliga socklar som sparar massa el och ger skön belysning. Men dom var ju "plug-and-play".
Så, igen. Någon... förklara hur man gör. Tack:)
-
Det krävs inget motstånd till p-ljusen, broms eller bakljus.
Sätter du bara dit diodblinkers bak krävs inget motstånd heller, bara om du ska ha dioder till blinkers fram oxå.
-
Bara så det inte blir missförstånd:
En lysdiod ligger vanligtvis inte på 12v utan runt 2 till 5 volt.
Så det går inte att bara ta en lysdiod och montera, då brinner den upp.
Räkna ut motståndet, så det klarar ca 13,8 volt.
Finns ju färdiga "lampor" av LED, dom har inbyggda motstånd så dom klarar att sitta i fordon.
/B
-
Beställde led lampor nu, vore ju f**n om inte positionsljuset ska hålla. :twisted:
-
Jonto: Exakt vilka lampor köpte du?
-
Om inte jag är helt ute & cyklar så heter Orginal lamp modellen 5W5.
LED lampor finns att köpa på Micro.
Tänk på att LED lamporna inte är godkänt att ha på Gatureggade maskiner.
-
Var står det att man inte får ha LED-lampor då..?
Många nya bilar och hojar kommer mer och mer med LED-belysning.
Det som krävs är ju att det skall vara vitt eller gult sken fram och rött bak.
-
Och att det är E märkt skulle jag tro.....men å andra sidan så är det ju t.ex inte tillåtet att ta bort strypningen heller så.....
-
Satte dit LED lampor som parkerings ljus på bilen ( Vita ).
Gick ej igenom besiktningen pga dom inte lös med rätt ljus.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/LED.JPG)
-
Det var märkligt???
Är det verkligen sant?
Du hade inte dom blåa eller dom gula i då?
Vitt Ljus är det som gäller fram och inga andra färger.
Sen om det är Glödtråd eller om det är LED spelar ingen roll.
Det enda skälet jag kan tänka mig är att LED lampan hade för dålig spridning på ljuset så att det inte syntes tillräckligt i den vinkeln den satt.
DU kan ju bara fått en anmärkning på det.
Knappast att du fick nedslag på det, eller?
Ang LED.
Benring har rätt i att man inte bara kan koppla på en LED på 12V, och istället för att hålla på med motstånd så tar man helt enkelt flera LED:s och Seriekopplar dessa så får man sin ljus effekt. 8)
För övrigt finns det idag LED:s som klarar av 10-15v utan motstånd.
Men varför bygga själv när det finns färdiga i butik.
kanke dyrare än en vanlig glödlampa men den tjänar du in om glödtråden brinner eller vibrerar av ett par gånger. :D
Enda nackdelen med LED är att Spridningen kan vara lite dålig ibland.
Dvs, ljuset blir svagt om inte helt osynligt från sidan.
-
Har just beställt 6 röda och två oranga, från xenonkungen.se.
http://www.hannus.se/butiken/default.asp?visa=produkter&produkt=22&avd=xenonkungen&sockel=243
Tänker ta bort det fåniga mittljuset och göra ett eget utåt kanterna, utan att det sticker utanför. En värmepicka, plexi och fantasi...
-
Kreativt!
Visa med bildxer sedan...
:D
(Fast i annan tråd kanske)
-
Det var märkligt???
Är det verkligen sant?
Du hade inte dom blåa eller dom gula i då?
Vitt Ljus är det som gäller fram och inga andra färger.
Sen om det är Glödtråd eller om det är LED spelar ingen roll.
Det enda skälet jag kan tänka mig är att LED lampan hade för dålig spridning på ljuset så att det inte syntes tillräckligt i den vinkeln den satt.
DU kan ju bara fått en anmärkning på det.
Knappast att du fick nedslag på det, eller?
Ang LED.
Benring har rätt i att man inte bara kan koppla på en LED på 12V, och istället för att hålla på med motstånd så tar man helt enkelt flera LED:s och Seriekopplar dessa så får man sin ljus effekt. 8)
För övrigt finns det idag LED:s som klarar av 10-15v utan motstånd.
Men varför bygga själv när det finns färdiga i butik.
kanke dyrare än en vanlig glödlampa men den tjänar du in om glödtråden brinner eller vibrerar av ett par gånger. :D
Enda nackdelen med LED är att Spridningen kan vara lite dålig ibland.
Dvs, ljuset blir svagt om inte helt osynligt från sidan.
Bilen var inte godkänd förän parkerings lamporna var bytta. men jag behövde inte komma tillbaka för att visa.
(Det var dom vita jag hade i då)
Dom gula hade jag som blinkers & dom klaga dom inte på.
-
Sådärja, nu rullar maskinen igen.
Funride hade ett framhjul i lager tydligen, så jag förstår inte varför jag väntat nästan 3 veckor på att seg-arslena på atv-sweden skulle skicka ett till mig...
Dealy var snabba på att skicka delarna jag beställt iaf, så bromsoket fick jag förra veckan redan (beställt från frankrike...)
Det var ganska meckigt att lufta bromsystemet, trots att systemen inte verkar hänga ihop hydrauliskt (fram/bak) så måste man lufta båda korsvis för att få ur all luft ur frambromsarna. Så först fylla fotbromsen och pumpa/lufta, sen samma med frambromsen. Och slutligen pumpa och lufta båda korsvis fram på oken (dubbla luftnipplar på varje ok...)
Kalaset gick på ca 2000 kr i delar, men nu funkar maskinen igen iaf ,har hunnit köra 15 mil nu på 2 dagar :D
-
Fiint Reed!
Då vet man vart man ska vända sig för tips när det blir dags att byta;-)
-
Nu e jag bra trött på min ÅF, hoppas verkligen att ni inte har samma problem som jag.
Kan börja med, för det första som gick sönder var vinschen, efter att pratat med ÅF han skulle beställa en ny tog det en måndag, plötsligt ringde dom från bussgods att jag hade något att hämta, jaha, då var det den, oki, trodde att ÅF skulle höra av sig när han fick den för att byta men det fick jag göra själv.
Sen så 100 mils servicen tog en vecka som jag hade den inlämnad, då skulle han byta givaren till tankmätaren och fixa kardanen. Nu är det 4 veckor sedan han skulle ha beställt givaren, har dock ej kommit något till ÅF ännu.
Sen så vid första servicen, senare på mail och via telefon och vid 100 mils så klagade jag på backspärren tar för tidigt mot en min fars CF och att det är stor skillnad, har inte hört något alls om det, ringde då atv Sweden som trodde att det troligen kunde vara CDI boxen, pratat med ÅF och han skulle beställa den i början av veckan, och fick som svar att den skulle komma denna vecka, konstiga är att det skulle ta några dagar för en CDI box och 4 veckor för en givare? och att jag väntar på skruvar som han hade förstört/eller tappat bort vid 100 mils servicen ;( så skulel antagligen få dom imorgon, verkar som jag ska byta allt själv, då jag kunde hämta det, är det inte ÅF som ska byta när det är garanti? Ska han få betalt för att jag byter själv? nog för att det skulel vara bra att byta själv för då vet man att det blir bytt och man lär sig lite och man behöver inte ha maskinen borta i 3 veckor.
Så en massa väntan har det blivit.
Far min lämnade in sin på 100 mils servicen för 3 veckor sen, idag kunde han hämta den. Det var problem med startmotorn när vi lämnade in den och var nästan säkra på att det var den, pga att den inte startade så lätt och att det rök antagligen från den och påpekade detta för ÅF.
efter två veckor så ringde jag och kollade hur det gick med den pga att det har tagit sån j*vla tid, då hade det gått ca 10 dagar från att vi lämnade in den innan han hade kollat på den överhuvud taget. gissa om om man blir sur, då hade han sagt att han hade tid innan vi lämnade in den. sen ringde vi och klagade lite på att det var så extremt dålig service och fick höra att det ej gick att få tag på reservdelar, startmotor alltså, nehe det var ju konstigt. och så idag fick vi hämta den, då han han plockat reservdelar från sin begagnade CF bla startmotor som har har och satt på far mins. Är det så garantin fungerar nu för tiden.
Så extremt dålig service och en massa skitsnack och verkar inte ha så jätte bra koll på maskinen då han gnällde att det var svårt att fixa kardanen med bultarna och att man inte kommer åt och det var så besvärligt och inte vet hur man byter en damask.
Blir så extremt irriterad, var tvungen att skriva av mig lite.. och hoppas verkligen att ni inte har sådana ÅF.
En sak var bra i alla fall att dom på ATV sweden verkade riktigt trevliga när man pratade med dom.
-
När jag kom in i garaget i tisdags så var det en oljepöl på golvet under bakaxeln. Tittade lite närmare på det så hade v-drivaxel åkt ut ca 1cm så det hade börjat läcka vid packboxen. Plockade bort hjulet och lossade på en bult där och försökte trycka in axeln igen, men den går inte så långt in att stål ringen låser fast drivaxeln vet ju inte om den någonsin har suttit där den ska. Jag har ju inte kollat så noga, kanske började läcka nu bara för att det kommit i skit i packboxen :?: :!: Höger sidan har ett spel på mellan 3-5mm just det som fattas på vänstersidan. :evil:
(http://web.telia.com/~u33230231/drivaxel.jpg)
Här ser ni låsringen på drivaxeln.
(http://web.telia.com/~u33230231/drivaxel1.jpg)
så nu står den uppallad i väntan på att min åf ska komma tillbaka från sin semester, så jag vet vad jag ska göra, är ju en bit att åka från Borås upp till Kungenskurva. :?
-
Nu e jag bra trött på min ÅF, hoppas verkligen att ni inte har samma problem som jag.
Kan börja med, för det första som gick sönder var vinschen, efter att pratat med ÅF han skulle beställa en ny tog det en måndag, plötsligt ringde dom från bussgods att jag hade något att hämta, jaha, då var det den, oki, trodde att ÅF skulle höra av sig när han fick den för att byta men det fick jag göra själv.
Sen så 100 mils servicen tog en vecka som jag hade den inlämnad, då skulle han byta givaren till tankmätaren och fixa kardanen. Nu är det 4 veckor sedan han skulle ha beställt givaren, har dock ej kommit något till ÅF ännu.
Sen så vid första servicen, senare på mail och via telefon och vid 100 mils så klagade jag på backspärren tar för tidigt mot en min fars CF och att det är stor skillnad, har inte hört något alls om det, ringde då atv Sweden som trodde att det troligen kunde vara CDI boxen, pratat med ÅF och han skulle beställa den i början av veckan, och fick som svar att den skulle komma denna vecka, konstiga är att det skulle ta några dagar för en CDI box och 4 veckor för en givare? och att jag väntar på skruvar som han hade förstört/eller tappat bort vid 100 mils servicen ;( så skulel antagligen få dom imorgon, verkar som jag ska byta allt själv, då jag kunde hämta det, är det inte ÅF som ska byta när det är garanti? Ska han få betalt för att jag byter själv? nog för att det skulel vara bra att byta själv för då vet man att det blir bytt och man lär sig lite och man behöver inte ha maskinen borta i 3 veckor.
Så en massa väntan har det blivit.
Far min lämnade in sin på 100 mils servicen för 3 veckor sen, idag kunde han hämta den. Det var problem med startmotorn när vi lämnade in den och var nästan säkra på att det var den, pga att den inte startade så lätt och att det rök antagligen från den och påpekade detta för ÅF.
efter två veckor så ringde jag och kollade hur det gick med den pga att det har tagit sån j*vla tid, då hade det gått ca 10 dagar från att vi lämnade in den innan han hade kollat på den överhuvud taget. gissa om om man blir sur, då hade han sagt att han hade tid innan vi lämnade in den. sen ringde vi och klagade lite på att det var så extremt dålig service och fick höra att det ej gick att få tag på reservdelar, startmotor alltså, nehe det var ju konstigt. och så idag fick vi hämta den, då han han plockat reservdelar från sin begagnade CF bla startmotor som har har och satt på far mins. Är det så garantin fungerar nu för tiden.
Så extremt dålig service och en massa skitsnack och verkar inte ha så jätte bra koll på maskinen då han gnällde att det var svårt att fixa kardanen med bultarna och att man inte kommer åt och det var så besvärligt och inte vet hur man byter en damask.
Blir så extremt irriterad, var tvungen att skriva av mig lite.. och hoppas verkligen att ni inte har sådana ÅF.
En sak var bra i alla fall att dom på ATV sweden verkade riktigt trevliga när man pratade med dom.
Tråkigt när återförsäljarna inte sköter sig.
Tycker tyvärr det verkar ganska genomgående för branchen att alla har mycket att göra, och kunderna får lida när dom sölar/glömmer osv...
Atv sweden verkar vara sega på att leverera grejjer pga semester, nu skyllde dom på att dom var underbemannad och att ordermottagarna fick packa också, och innan det hade dom helt stängt i en eller 2 veckor!
Tycker det är svagt att både åf och kunder får lida för detta, dealy hade iaf inga problem att fixa fram ett "goes-bromsok" till min cf när atv-sweden hade semester...
-
Problemet är att många återförsäljare bara säljer maskinerna. Dom är inte ett dugg intresserade av fyrhjulingar egentligen. Dom hade lika gärna kunnat sälja tv apparater eller nåt annat.
-
När jag pratade med Atv sweden under semestern så fick jag information om att de hade öppet med reservdelar som skickades ut dock med lite mindre bemaning. Sen hade de stängt för ÅF som skulle beställa nya maskiner.
Hur blir det om saab/volvo skulle stänga ner totalt under semstern med reservdelar osv? varenda bil blir stående.
När motorn rasat på min caddy så skulle de byta den, tog 1 vecka för dom att få hem en ny motor från tyskland och det va ju bra. Totalt tog det 3 veckor fast då fick man ju lånebil.
Men åf där jag köpte den och det tog en vecka för vanlig serivce 100 mil, då hade jag kollat med han tidigare om tid osv, först så hade han inge oljefilter så efter att han fått hem dem så lämnade jag inn den, tror dock inte att han bytte tändstift som ska göras då det var lyxbyte enligt honom och inte bensinfilter heller.
Är det någon som har kollat vad era drar på ett ungefär?
Provade lite tankade fullt åkte 4 mil tankade fullt igen och fick i 5 liter då så 1.25 l drog den på asfalt hela vägen i lugn körning runt 70 km/h. själv tycker jag att det är tok för mycket för just den körningen.
-
Idag åkte jag till ÅF med maskinen för att kolla varför mitt ena positionsljus hela tiden går sönder. På plats märkte jag att maskinen rullade fast jag lagt i P läget. Det var inte så när den stod i garaget innan, men det var ju kanon att man upptäkte det när den stod hos ÅF.
-
Far min har precis samma fel på sin, även om man spänner bromsen så tar den inte, enlitg ÅF så är det något kugghjul som gått sönder, det fick vi veta när vi hämtade den från service, men han påpekade bara att det var sönder och gjorde ingen åtgärd för han viste väll antagligen hur man fixar det.
-
Far min har precis samma fel på sin, även om man spänner bromsen så tar den inte, enlitg ÅF så är det något kugghjul som gått sönder, det fick vi veta när vi hämtade den från service, men han påpekade bara att det var sönder och gjorde ingen åtgärd för han viste väll antagligen hur man fixar det.
Åtgärdade inte din ÅF problemet då?
Man måste ju kunna lägga i P eftersom det inte finns någon parkeringsbroms på maskinen.
-
nopp det gjorde han inte
-
Men det är väl garanti på maskinen? Då är ju ÅF skyldiga att åtgärda felet ju.
-
Är det någon som har kollat vad era drar på ett ungefär?
Provade lite tankade fullt åkte 4 mil tankade fullt igen och fick i 5 liter då så 1.25 l drog den på asfalt hela vägen i lugn körning runt 70 km/h. själv tycker jag att det är tok för mycket för just den körningen.
Kan säga att det tog 3 månader att få hem en drivaxel till en VW Transporter Syncro -04, efter som alla tillverkade axlar behövdes i produktionen enligt dom! Det gick altså inte att ta en omonterad axel från en osåld bil för att fixa en bil man redan sålt för 400000 på garantin... så kan det också vara!
Vad det gäller bränsleförbrukning så räknade jag strax över 1,1 senaste tankningen, men då är det mest landsväg 70-80, och lite skogskörning.
Det är galet mycket enligt mig då en tank i våran polaris sportsman 500 räcker 2 hela dagar på jobbet, men då mest skogskörning iofs...
-
Ja min slukar också ruskigt med soppa. Man måste alltid ta med sig reservdunk om man åker lite längre.
Kan tänka mig att det är pga att den går på så höga varv i marschfart på vägen.
-
Nu har jag fått tillbaka hjulingen från verkstan. När det gäller lampan så hittade de inget fel. Dom bytte lampan igen. Får se hur länge det håller. När det gäller P-läget på växelspaken så hade en mutten lossnat någonstans ifrån.
-
ok, ska kolla det på far mins då jag inte tror F har skruvat isär och kollat ordentligt, kanske e samma sak´med P läget.
-
Mitt P-läge funkar inte heller...
Fattar inte hur den delen funkar på CF.
Hur man än spänner så tar den inte ordentligt, däremot fastnar den och då bromsar det LITE men inte tillräckligt för att stå still men då får man peta ner den med fingret...
Får ta det med ÅF efter sem då dom inte tog det när jag påpekade det vid diffrenoveringen.
-
Mitt P-läge funkar inte heller nu... :evil: ska kolla om det stämmer , att det "bara" är ev. nån mutter som "vibrerat" bort. :roll:
-
Jag fick aldrig reda på vilken mutter det var, bara att den satt nånstans vid bakaxeln.
-
Muttern sitter och håller i den arm som vajern drar i på själva P-oket.
-
Muttern sitter och håller i den arm som vajern drar i på själva P-oket.
P-Ok :?: :?: , parkeringsbromsen ska ju spärra motorn mekaniskt, inte genom att bromsa nåt ok :roll: :roll:
-
Muttern sitter och håller i den arm som vajern drar i på själva P-oket.
P-Ok :?: :?: , parkeringsbromsen ska ju spärra motorn mekaniskt, inte genom att bromsa nåt ok :roll: :roll:
Ok, enligt?
Tyckte det framgick att man spände bak-oket med en vajer
-
Stämmer, P-läget går på bakbromsen och för mig ramlade muttern som håller hela vajer kittet fast på oket. Det var inte helt enkelt att hitta rätta läget för denna mutter, spänner man lite för hårt så går inte hojen en meter, spänner man för lite så har P-läget ingen funktion.
Märklig konstruktion.....
-
Muttern sitter och håller i den arm som vajern drar i på själva P-oket.
P-Ok :?: :?: , parkeringsbromsen ska ju spärra motorn mekaniskt, inte genom att bromsa nåt ok :roll: :roll:
Hade varit bättre om det funkade som du säger.
Som Grizzley tex.
-
Någon som har haft problem med att bakdiffen låser sig?
Min verkar gjort det för när jag svänger snävt numera så får jag med mig halva gräsmattan :) :twisted:
-
Någon som har haft problem med att bakdiffen låser sig?
Min verkar gjort det för när jag svänger snävt numera så får jag med mig halva gräsmattan :) :twisted:
:lol: :lol: Så skall det vara på den modellen! Finns ingen diff i bakaxeln...
-
Haha!
Tack för klargörningen :)
Så diffspärren gäller endast mellan fram/bak då....
-
Bak är den alltid diffad,framaxeln kan man koppla in drivning på och även diffa om det behövs
-
Detta är en klassiker... :D
Diff = differential = möjlighet till olika rotationshastigheter på hjulen på samma axel.
"Diffad" = differential spärr = samma rotationshastighet på hjulen på samma axel.
Det finns ingen diff/differential alls på baxaxeln på 95% av alla fyrhjulingar!
Om maskinen är utrustad med "Differentialspärr" avser det med 95% sannorlikhet framaxeln.
-
Jag upptäckte i helgen att krägningshämmaren till höger bak hade gått av helt och ramlat bort. :evil:
Den har gått rakt av 4 cm utanför fästet i ramen på höger sida, så nu har jag pratat med åf och dom har beställt en ny. :D
Tyckte att den kändes lite svampig på höger sida. :lol:
-
Idag körde jag sönder kofångar plasten fram & även båda fotstöds plasterna.
får nog ta & beställa 660 plast & sätta vid fotstöden.
-
Ja som jag skrev i en ny tråd så åkte min vänstra drivaxel ur växelhuset idag. Är skogstokig just nu :evil:
-
fy för fan! Inge kul med strul... man blir så less :(
Hoppas du får till en snabb lösning med din ÅF så det i alla fall blir så smärtfritt som möjligt.
-
Idag körde jag sönder kofångar plasten fram & även båda fotstöds plasterna.
får nog ta & beställa 660 plast & sätta vid fotstöden.
beställa från kawa?
kolla vad det kostar, intresserad av fotsteg jag med, nya till cf kostar ca 500-550 vet jag
-
Idag körde jag sönder kofångar plasten fram & även båda fotstöds plasterna.
får nog ta & beställa 660 plast & sätta vid fotstöden.
beställa från kawa?
kolla vad det kostar, intresserad av fotsteg jag med, nya till cf kostar ca 500-550 vet jag
Kollade på en 660 & plasten på den verkar vara lika hård.
-
Nu har man rullat 63 mil på strax över en månad och peppar peppar, det enda problem jag haft är helt självförvållat.
Körde över en liten men hög sten och ramlade ner så jag fick stenen rakt upp i skitplasten som sitter under.
Plasten ramlade bort men stenen gick aldrig vidare så någe annat gick sönder *phuu*
Blir riktiga hasplåtar snarast!
-
Ni som kört sönder plasten under. Har ni lagat den med nån typ av plastsvets eller har ni bytt ut plasten?
Vad kostar tex. fotstegsplasten?
-
Plasten på grizzlyn e inte lika hård, den tål mycket mer stryk än cf plasten!
-
Tror aldrig det varit tillverkarens tanke att plasten skall ha markontakt så därför vare sig det är Yamaha eller CF så kommer den gå sönder,utan det är bara att ta det lite piano med grejorna så håller det nog :P
-
Jag har själv fått se att plasten håller bättre på grizzlyn, då den stod lutad med hela bakskärmen mot ett träd utan att spricka!! Det är mycket mindre mjukgörare i cf plasten därför spricker den.
-
:roll: Grizzlyn har väl fyra hjul att stå på så det verkar vara överkurs att luta den mot ett träd :D
-
hahaa :lol:
-
:roll: Grizzlyn har väl fyra hjul att stå på så det verkar vara överkurs att luta den mot ett träd :D
om man aldrig har haft 2 hjul i luften så fegar man!
-
Kört ca 45 mil på 1.5 vecka nu med min nya GOES 520 max.. Tripper på 6 mil = inga problem.. Skog.. diken.. väg ... inge extrem offroad med hopp och dyl... Normal körning för ATV ha jag åkt... Inga problem än... Jo Bromslyse har hakat upp sig. Lyser hela tiden...
-
Kört ca 45 mil på 1.5 vecka nu med min nya GOES 520 max.. Tripper på 6 mil = inga problem.. Skog.. diken.. väg ... inge extrem offroad med hopp och dyl... Normal körning för ATV ha jag åkt... Inga problem än... Jo Bromslyse har hakat upp sig. Lyser hela tiden...
ett tips kolla bromskontakten vid fotbromsen brukar kärva
-
En 2år gammal tråd som letade sig fram :)
Mina haverier består av en repa på kofångaren fram pga en kvistjävel föll ner från ett träd när jag körde förbi i 63km/h. Annars har den funkat ypperligt bra :D
Nej då, mina 800mil på CF ED har varit Nästan felfria, enbart nått relä o en winch, självförvållad hörna bortkördvpå vänster fotbalja :)
-
Bromsljus kontakten har väl kärvat lite men det löstes med olja, sen har väl drivaxelen glidit ut nån gång, sen har termostaten pajat men nu är det fixat oxå.
-
kört 20 mil sen pajja generator >:(
-
Ja idag hoppade drivaxelen ur ordentligt så hela bakaxel klumpen är väl full i ler vatten nu :(
-
Kört 55 mil nu med maskinen... Hade den inne på 1a service nu för ett tag sen. Då upptäckte de att "slungkopplingen" eller va den hette va helt slut. Men självklart byttes denna på garantin ()p
Så nu kör man vidare med en nyservad maskin ...