ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: benring skrivet 6 juni 2007 kl. 22:32:02
-
Idag lossnade kardan bak helt och hamnade på tvären och slog sönder båda bromsoken bak. :evil:
Det tyckte jag var väldigt oroväckande så min polare Saxos här på forumet kollade på sin egen och han saknar då en bult, den har rullat 10 mil.
Mattias här på forumet, som oxå har en CF kollade på sin och visst, han saknar 2 st.
Min CF har rullat 80 mil...
Så jag säger bara: KOLLA ERA BULTAR NU! (Meddela gärna hur många ni har)
Det ska vara 6 st. och dom går igenom bromsskivan bak.
Bilder:
http://hem.passagen.se/ftpserver/kardan/
/B
-
Inte bra duuu!! 8O Får nog kolla imorgon. :?
-
Kollade mina bultar ikväll, efter att ha kört drygt 8 mil idag, ALLA bultar sitter där de ska, min hoj har gått drygt 70 mil :? .
-
Detta låter ju inte bra, man får väl ta och kolla alla bultar på hojen när man hämtar den.
Troligtvis är det väl åf som ej drar åt skruvarna ordentligt när dom bygger ihop hojarna.
-
Detta låter ju inte bra, man får väl ta och kolla alla bultar på hojen när man hämtar den.
Troligtvis är det väl åf som ej drar åt skruvarna ordentligt när dom bygger ihop hojarna.
Tror inte ÅF skruvar Kardan direkt, maskinerna kommer ju färdigmonterade så när som på hjulen och bränslet.
Benring, har du talat med ATVSweden om problemet?
-
Detta låter ju inte bra, man får väl ta och kolla alla bultar på hojen när man hämtar den.
Troligtvis är det väl åf som ej drar åt skruvarna ordentligt när dom bygger ihop hojarna.
Åf sätter dit bara framhjulen och bränsle.
Detta är alarmerande då det är nu 3 st CF med samma fel. Min kommer inte från samma serie som Benrings och Mattias så det är nog flera som har blivit drabbade.
Jag har hunnit köra 107 km och har redan tappat 1 bult, har inte kunnat kolla om dom resterande sitter ordentligt iom att bromsoket sitter före så jag kommer inte åt bultarna så bra.
Det blir en tur till ÅF idag efter jobbet. Får se hur de slutar, Kan bara säga att jag är inte så glad över gårdagens händelser.
Först hängde bromsarna sen dog hojen och nu detta med kardan... och hojen har gått under 10 mil.
Börjar tappa förtroendet till CF :evil:
-
Benring, har du talat med ATVSweden om problemet?
Ska göra det idag. Lita på den saken.
-
Det låter inge vidare. Skall kolla om det är samma med min Goes ikväll.
-
hej
Jag har kollat kardanen hela vägen och alla bultar sitter kvar.
Min hoj var av det partiet som kom i slutet av april.
Jag har kört 42 mil med den.
Sånt här är inte alls bra, man kan bli nojig för mindre.
Det är skitbra när man får reda på sånt här så att man kan vara uppmärksam på kardanen.
Ett stort tack till den som starta tråden.
-
Ja, man har ju funderat på vad som kunnat ske om jag legat i högre fart och i en kurva, kul om bakhjulen låser sig...
Det var mest därför jag startade tråden, sen är ju inte materiella skador så roliga oavsett garantier eller inte.
Min kom oxå runt april, har för mig att det var runt den 18/4 eller straxt innan.
Det kanske var samma kines som skruvade ihop min, saXos och Mattias kardan, killen kanske är klen :roll:
Hjulingen känns OK, inga vibrationer, så jag hoppas att jag kan få reservdelen som behövs och byta själv, ser ut som det bara är en platta som bromsoken sitter i.
Bromsskivan KAN vara sne, det vet jag inte än.
Om kardan varit skev hade jag troligen märkt det.
Varför jag gör det själv? Jag vill INTE bli av med den längre än nödvändigt och sånt här känns som det kan ta tid.
Sen kanske ÅF kräver in den för kontroll.
-
Nu har jag pratat med ATVSWEDEN, och dom tog rätt allvarligt på detta.
Varken min ÅF eller ATVSWEDEN har hört något om detta tidigare, men dom ska givetvis kolla upp detta.
För övrigt så beställde jag delarna som gått sönder och hoppas att det bara är dom.
saXos: Att din hoj dog beror troligast på att slangen (den lilla vid filtret som vi blåste i) för vakuum i tanken sattes igen av dammet vi ordnade straxt innan, det kan oxå vara vakuumkranen, den silverfärgade som sitter vid filtret, som inte funkar bra, ATVSWEDEN skickar med en sån till dig.
Man skall sätta ett enkelt bensinfilter på den slangen om man kör i dammiga miljöer, var tipset och så får det bli.
-
Saknar en bult på min. Den har gått dryga 70 mil.
Blir att ringa ÅF å gnälla.
-
Det va som fan...
Vem säljer Goes? För det är en sån du har väl?
-
Efter närmare undersökning hos ÅF idag så fanns det bara 4 bultar bak på kardanen, så att om det nu ska vara 6 st så är jag 2 kort :x
Resterande satt hårt, maskinen ska på första service troligtvis nu i helgen och då ska bultarna av en och en för att ha nylock på hela gängan.
Återkommer hur saker och ting blir lösta...
-
Det är Dealy som leverarar Goes. Samma leverantör som tex. Dinli.
Pratate med min ÅF idag. Skall lämna in maskinen på tisdag. Dom hade inte stött på någon som kardanen lostnat för trots att dom både säljer Goes och CF Moto. Jag bad dem att ta detta på allvar. Dom skulle kolla bultarna på alla maskiner dom får in för service.
Jag köpte maskinen av www.bilofritid.com som finns i Sandviken och Gävle.
-
Även jag gjorde precis en närmare efterforskning och har 4 bultar på plats. Det är däremot 2 hål som sitter mitt emot varann. Skall det verkligen vara bultar i alla sex hålen? Verkar ju konstigt ett väldigt sammanträffande att håler är precis mitt emot varandra.
-
Det ska vara endast 4 bultar på dessa hojar, så det är korrekt, dock vet ingen varför. Jag kommer montera alla 6 bultar iaf, hålen har gänga.
Det har gått ut en service-bulletin så detta kommer kollas vids service hos alla ÅF, det kommer liksom ingå från o med idag.
Hur det än är så råder jag alla att kolla sina bultar, trots att jag verkar vara den enda som tappat alla.
-
Efter närmare undersökning hos ÅF idag så fanns det bara 4 bultar bak på kardanen, så att om det nu ska vara 6 st så är jag 2 kort :x
Resterande satt hårt, maskinen ska på första service troligtvis nu i helgen och då ska bultarna av en och en för att ha nylock på hela gängan.
Återkommer hur saker och ting blir lösta...
Nylock är nylonlåsningen på låsmuttrar, loctite menar du?
köp den sega varianten, då kan du dra den då och då utan att knäcka låsningen.
-
Kollade på min ikväll och hade 4st kvar.. men då har det alltså inte lossnat någon på min då eller???
-
Märkligt.. kontrolldrog ovannämda bultar i går, 6st ingen tendens att lossna på någon. Väldigt bra att komma åt, ta bort plastfacket mellan batteri och luftburk. Har en CF Moto 500 Lång. Men varför 4bult på vissa,
6 på andra?
-
Det verkar vara olika, har man kort har man kanske 4 och har man lång har man kanske 6?
Vad har du Turbo? Det verkade som om du har 6 bultar?
För övrigt verkar JAG vara den enda trots allt som detta inträffat för...
Skönt för er andra :D
-
Tack Benring för att du ringde!!!
Lite oroväckande.....sånt ska absolut INTE lossna.
Tog upp detta med kineserna omg.
Skulle jag kunna få ditt chassi och motornummer??
Skicka PM om du inte vill skriva här.
-
Tjena!
Klart jag meddelar sånt här, rent livsfarligt ju!
Vore intressant och höra kinesernas ord om det inträffade, det kan du PM:a om du vill.
Jag skickar dig chassi och motornummer i eftermiddag.
/B
-
Hej.
Otroligt skönt att Nike bryr och att tar problemet på största allvar.
Det får en att känna sig trygg när ATV Sweden bryr sig.
Jag har själv den långa modellen och den har sex bulltar och alla sitter kvar.
Ett stort tack till alla som hjälper en med olika tips och ett extra tack till Nike o benring som starta den här tråden.
¨
-
benring, jag tror inte att du kommer förstå ett skvatt av "kinesernas ord" men du kanske har ett lexicon. :idea: :D
-
Men det borde va fritt då och tolka det som man känner för :D
-
Fick svar från CF idag.
Dear Nicklas,
A nice day.
I have feedback your below problem to our Producing Department, and request them to do better inspection after assembling.
And this problem will be forbidden for all ATV.
Lite info får man fram iallafall IBLAND.........
Vi har även gått ut med Servicemedelande till ÅF så vi får hoppas att det löser sig....
-
LYSANDE :)
Som jag ser det har detta skötts exemplariskt.
Det hände, inget att göra åt, det har (snart) reparerats helt utan problem, det har tagits upp med producenten och ÅF har fått en punkt till att kolla vid service.
Jag är nöjd mitt i eländet :)
EDIT: Kul att dom FÖRBJUDER detta problem på alla ATV framöver :lol:
-
Jag har fyra bultar på min maskin (cf) och jag tror inte det har varit flera, ser inte ut så iallafall. Vore kul om man fick veta om det ska vara fyra eller sex bultar. Har kört 90 mil nu och har fortfarande inte haft ett enda problem, mycket nöjd! Hoppas det fortsätter så!
-
Hej.
Idag har jag haft av alla sex bultarna och satt fast dom med gänglåsning
Det var lätt att komma åt dom när man tog bort förvaringslådan under sadeln, kanon när man får sådana här tips på denna tråd.
Alla bultarna satt relativt hårt.
En tanke som slog var att det måste bli jävligt varmt på bultarna när man bromsar mycket, kan det vara anledningen att dom lossnar??.
-
Det verkar vara olika, har man kort har man kanske 4 och har man lång har man kanske 6?
Vad har du Turbo? Det verkade som om du har 6 bultar?
För övrigt verkar JAG vara den enda trots allt som detta inträffat för...
Skönt för er andra :D
Jag har 6 bultar.
Kardanet har 4 bultar, som sitter monterat på en fläns mot bromsskivan som har 6 bultar.
-
Efter närmare undersökning hos ÅF idag så fanns det bara 4 bultar bak på kardanen, så att om det nu ska vara 6 st så är jag 2 kort :x
Resterande satt hårt, maskinen ska på första service troligtvis nu i helgen och då ska bultarna av en och en för att ha nylock på hela gängan.
Återkommer hur saker och ting blir lösta...
Nylock är nylonlåsningen på låsmuttrar, loctite menar du?
köp den sega varianten, då kan du dra den då och då utan att knäcka låsningen.
Så hette den blåa geggan, tack för korrigeringen :oops:
-
Lämnade in min i förebyggande syfte hos ÅF idag. Dom skulle loctite:a alla bultarna till kardanen och sätta dit de 2 bultarna som inte satt där från början.
Jag fattar inte varför kineserna snålade in på 2 ynka bultar på den korta modellen. Tycker dom att dom gör en jättebesparing då tro?!?!
-
Igår fick jag mina grejer och jag satte igång :)
Det var inte en helt enkelt operation, det sitter ett lager i den plattan som bromsoken sitter fast i. Det tänkte inte jag på från början, det såg ju bara ut som en platta.
Så det blev till att slå ur lager, sen värma den nya plattan och kyla lagret, det tog 45 min extra, sen ramlade lagret på plats :)
Sen pressade jag i axeltappen i lagret, på med tätningsringen sen dra fast plattan.
Sen skulle kardanen på med sina bultar... och det va inte helt lätt, bultarna måste i alla på en gång för annars tar knuten i bultskallen.Dom skruvas sen in en o en, lite i taget.
Det var dom fyra orginala bultarna det.
Dom övriga två fick jag inte på efter det, då dom sitter på annan plats relativt till knutkorset, så bulten gick inte ner... Dock går det om man lättar på alla igen och trycker i dom med. "Gör om och gör rätt" :roll:
Det kan gå om jag slipar ner brickan lite, den är lite för stor :idea:
(Kanske är det som orsakat att det saknas 2 från fabrik... dom som monterar den korta gjorde fel och nu kör dom på detta för det är enklast.)
00:20 inatt fick jag ge upp, myggen tyngde ner armarna :? :lol:
Det jag har kvar är bromoken och dess belägg, sen är den som ny igen :)
Men det var inte helt simpelt som sagt.
-
Tack Benring för all info du ger oss.. Du har gjort så jag köpte mig en CF igår.. Hoppas ATV Sweden och åf hjälper dig på bästa sätt för det har dom själva nytta av..
Självklart har maskinen både bra och dåliga sidor men någon större skillnad mot dyrare maskiner verkar det inte vara.
Ännu en gång ett STORT tack och hoppas du fortsätter att delge oss info.
-
Tack för det Chivas, ett forum ska ju innehålla information tycker jag :)
Du köpte den inte i Bålsta möjligen? :) Va en kund inne på Trech o köpte en igår när jag var där...
Jag gör så gott jag kan, kul att det uppskattas :)
-
kan bara hålla med Chivas ett stort tack till Benring.
-
Jag köpte den hos Funride...Kanonkillar..
-
Absolut :)
-
Benny,
Har du fått till det? Strular det så drar vi in din CF på lyften och fixar till det!
Vi har monterat extra bult på ett par CF nu och fick samma problem med att brickorna på bultarna är en aning för stora...
Torbjörn
-
Tjeeenare Torbjörn, kul o se dig här :)
Jag har fått till det nu, tog en bra stund då brickorna var för stora på alla bultar.
Märkte ju det när allt var monterat och då ville jag inte göra om så jag tog Dremeln och kapade av brickorna lite.
Sen kan man ju fundera på hur man ska kuna byta bromsbelägg på handbromsoket :?: :?
Det går inte att få loss oket utan att lossa ALLT, om jag nu inte fått hjärnsläpp... Så jag bytte ena pinnbulten till en vanlig bult, då funkar det.
Titta på det får du se, jag får det inte att funka iaf.
Nu ska jag bara fylla mer olja i bakaxeln sen e den klar :D
-
Snabbt jobbat! Du har inte lust att ta itu med min maskin nu? :-)
Tänkte jag skulle försöka hämta mina gammla däck om du har dem kvar.
-
Haha, det skulle jag kunnat om jag hade tid, bygger veranda samtidigt :)
Dina däck kan hämtas, då får jag mer plats i garaget.
Ville du ha dom andra två?
-
Min Goes har tappat 2 av 4 bultar. Ska få hemskickat nya från ÅF. Tur att man kollar innan man ger sig ut i trafiken. :?
-
Å fyfasen, då körde du med 2 st då?
Om du får samma typ av bultar som jag så kommer du få problem med brickorna, dom är för stora... :?
-
Haha, det skulle jag kunnat om jag hade tid, bygger veranda samtidigt :)
Dina däck kan hämtas, då får jag mer plats i garaget.
Ville du ha dom andra två?
Tjena. Missade detta inlägg. Jo jag tar gärna dina andra däck med. När passar det att hämta dem? åker du bil någon dag så kanske jag kan komma förbi ditt jobb?
-
Jag kan lägga in dom i bilen, som du vet äger jag en CF så det blir bil till o från jobbet... :roll:
Ska försöka få med munstyckena oxå :idea:
-
Så bra att du inte åker en maskin som funkar så du kan få med dig hjulen :wink:
Vi hörs i morgon till lunch. Kan jag kansek få bjuda på en delikat MC burgare (om ni inte har något annat i närheten) som tack för munstyckena?
-
Hehe, jag slänger in hjulen ikväll så ringer jag dig imorgon :)
En MC-lunch är ju inte helt fel :)
-
Cool då hörs vi i morgon.
-
Min Goes har tappat 2 av 4 bultar. Ska få hemskickat nya från ÅF. Tur att man kollar innan man ger sig ut i trafiken. :?
Nu har det gått 1 månad sen jag kontaktade min ÅF angående tappade skruvar. Har inte sett röken av några. Jag ringde igen och undrade vad som händer, fick som svar att de var svåra att hitta. Inte ens Dealy fick tag i några. Va fan, har de inga reservdelar. Jag letade själv och fick tips om en butik som bara säljer skruvar och sånt, och de hade sådana skruvar. Köpte 6 st och monterade dit de själv med loctite utan problem, skallarna var lite större än orginal men det funkade. Man kan inte vänta hur länge som helst, man måste ju få köra sin ATV. Den fick stå en vecka innan jag fick nog.
Man tycker ju att ÅF och importör kunde jobba lite mer aktivt med att hjälpa till. För mig tog det 2 dar att hitta skruvarna.
-
Jag hade min på service hos ÅF och det tog en vecka och då var det 100 mils servicen plus att fixa kardanen så inte den lossnar.
Nu har far min sin inne på service och den har varit inne en vecka och 1 dag och inte hört något. Han hade även problem med att den inte startar så lätt, kan vara startmotorn, när han skulle starta den så tuggade den bara och det började ryka, antagligen startmotorn eller något annat. Sen går det knappt att dra igång den. Enligt ÅF så har inte ATV sweden öppet nu över sommaren, men pratade med ATV sweden och de har öppet med reservdelar och annat, dock skickar de inte ut nya atv:s. Men ska inte behöva ta sån tid.
-
ATVSWEDEN har ont om folk, det är öppet men dom hinner inte med.
Ang bultarna så var det dåligt, men tur iaf, för dom bultar jag plus några andra fick hade en bricka på sig som var för stor, tog i bromsbeläggen, samt det gick bara ner 4 av 6 st. Jag slipade ner brickorna på plats sen funkar det.
Själv har jag kört 2 ggr på en månad för att allt tar sån tid att fixa.
ATVSWEDEN tar lite tid på sig att skicka, fraktbolaget gör inte många knop, ÅF har fullt upp med saker och skruvar inte så jättefort.
2 veckor har jag väntat på min diff, som dom faktiskt hade på lager.
Semester i all ära....
-
Vore ju trevligt om Återförsäljarna kunde vara lika intresserade av att hjälpa till när folk får problem som när dom vill sälja en ny hoj men så är det inte alltid dom tjänar förmodligen mindre pengar på att hjälpa till med delar tror dom....för i långa loppet är det tvärtom den som ger dålig service får ju ingen bra reklam en sådan rekomenderar man ju inte till någon