ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Quad_Ante skrivet 6 juni 2007 kl. 15:05:57
-
Känner mig väldans osäker nu när jag snart ska byta glykol i hojen.
Mest på blandningen, ska jag bara köra glykol eller ska det blandas med vatten? Isåfall hur mycket av varje del för att de ska bli bra i en LTZ ?
-
Jag tror at det är lika som till bilen.
Kolla på Glykolburken hur du vill blanda.
Där står det hur man skall blanda för att det skall tåla vissa minusgrader. Sen är det bara att välja.
Jag minns nog att jag brukar ta det säkra för det osäkra och blanda så det tål mest kyla.
Kan vara 50/50.
Det håller nog ner till 30-38 minus. Och ser man på föregående vinter so hade vi inte kallare än så där jag bor.
-
blanda 50/50 ...se till och använda glykol avsedd för aluminium motorer , finns speciella att köpa :)
-
Tackar för svaren. Hur många liter får man i ungefär? Och visst ska glykolen vara gjord för magnesium om man har bytt kopplingskåpa ?
-
Skulle se dert väldigt knepigt om kylmedlet kom i kontakt med kopplingskåpan.
-
Tackar för svaren. Hur många liter får man i ungefär? Och visst ska glykolen vara gjord för magnesium om man har bytt kopplingskåpa ?
Använd glykol för magnesium motorer, tex VAGs eller Dinicols OM du har en magnesiumkåpa.
Vissa (bla jag) har bytt ut kåpan till en aluminium, men jag kör F´Dinicols ialla fall..
-
Jag har fått kåpan bytt hos 4by4:r . Men de kanske är aluminumkåpa jag fått då, har ingen större koll på det :)
-
Jag mailade 4byfour ang glykol. Och ficl till svar att kåpan var bytt från fabrik.och att man kunde ha vilken glycol man ville.
Kan man se vilken kåpa man har?
Vet ej vad det är för glyckol i nu, kanske dumt att blanda olika.
Den som är i nu har den vanliga grön/blå färgen inte röd så som vag glycolen.
-
Nu har jag iallafall bytt glykol. Slog till på VAG glykolen ( röda ). Och sedan passade jag på att byta olja + filter så nu kan man köra några mil igen :)