ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Turnbull skrivet 5 juni 2007 kl. 21:35:02

Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 5 juni 2007 kl. 21:35:02
Fick höra idag att en Kille som tagit bort strypningen på sin ATV blev av med hjulingen och dömd i Tingsrätten.

Dom beslagtog tydligen hjulingen under en längre tid men han fick tillslut tillbaka den.

Hua hua!

Jag har ägt en polaris 500 med strypning och den gjorde max 60 km/h.
Min 800 gör 90km/h med strypningen på.
Jag tror faktiskt inte att dessa strypningar är särskilt exakta.
Vadå 20 hk? Det skiljer ju hur mycket som helst mellan dom olika maskinerna med samma hk.

Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: FreddeDalarna skrivet 5 juni 2007 kl. 22:00:36
Vilken tingsrätt var det, vad fällde de honom för och är det nån som sitter på domslutet?  :roll:
Titel: Re: ALARM!!!!!
Skrivet av: Moco skrivet 5 juni 2007 kl. 22:04:34
Citat från: "Turnbull"
Fick höra idag att en Kille som tagit bort strypningen på sin ATV blev av med hjulingen och dömd i Tingsrätten.


Om det gått till tingsrätt måste det varit ett tag sen han blev gripen. Har inte hört något om det, stått i nån tidning?

Är du säker på att det var pga. strypningen han åkte dit? Han kanske körde grovt vårdslöst, inte hade körkort etc. ?


*edit* sry freddedalarna trodde jag var först :P
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 6 juni 2007 kl. 08:08:10
Jag ska kolla upp det ordentligt idag eller i morgon men vad jag förstod så var det pga strypningen.


Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 6 juni 2007 kl. 21:34:05
Nu har jag kollat!

En kille utanför Örebro hade kört sin registrerade Polaris 800 utan strypning.
Polisen hade uppmärksammat att han körde betydligt fortere än det den är registrerad för.
När dom tog honom så skickades maskinen för test och det framgick att strypningen var bortmonterad.

Han lyckades så här långt behålla både körkort och maskin men var utan under en väldigt lång tid.

Vad böterna uppgick till vet jag inte men det skulle tydligen vara dyrt.
Domen blev olovlig körning bla. Försäkringarna gäller inte när maskinen är ostrypt.

Kör man en oreggad maskin på allmän väg så blir böterna på ca 600 kr
och är säkert betydligt billigare. Om man inte kan förklara med goda skäl varför man gör det.
Försäkringen gäller fortfarande.

Så kan det gå!


Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: corba skrivet 7 juni 2007 kl. 08:52:20
Citat från: "Turnbull"
Nu har jag kollat!

Polisen hade uppmärksammat att han körde betydligt fortere än det den är registrerad för.

Tedde


Nu blir jag fundersam.... det står väl ingenstans í reg beviset hur fort man får köra. Visst, det står konstruktiv max hastighet, vilket betyder att den konstruktiva hastigheten är tex 80km/h. Men de flesta hjulingar passerar dennan hastighet lätt MED strypningar i. Det skulle betyda att det var olagligt att dreva om.

Frågan är egentligen hur fort han körde. Höll han 130-140 så förstår jag att de plockade honom. Men om han körde lagligt, även om det är på en 110 väg, så ser jag det som otroligt att de skulle plocka honom.
Den reggade hstigheten på en polaris ligger väl runt 100 (inte avsevärt mycket mindre änn laglig hastighet).

Ni som har Polaris 800 kan väl kolla i era papper... bra för oss andra att veta.
Man ska kanske dreva ner lite, ett par 3 piggar fram och 5 piggar bak kankse, toppfart 60 men ett DJ**LA ACC
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Redcreek skrivet 7 juni 2007 kl. 09:01:26
jag håller med det är något som inte stämmer
I mitt regbevis står det 70 km/h, min kfx gör minst 110 original...
det kanske var en trimmat EUmoppe på fyra hjul?
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 7 juni 2007 kl. 09:54:24
Låter som polisen hade haft honom under uppsikt under en tid, skulle tro att han körde lite fort och vårdslöst också.
Och det är nog olagligt att dreva eftersom maskinerna är typade med ett visst antal kuggar.
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 7 juni 2007 kl. 10:19:59
Man får ju hoppas att dom var ute efter just honom så dom inte kommer igång med masskontroller. Då lär dom få att göra.
EU domstolen dömmer ju i det ena fallet efter det andra som gör att Sverige blir tvungna att skriva om lagen.
Vi får väl se hur länge det dröjer innan vi får ha fritt med hk.

Det skulle som sagt vara kul om alla 800 ägare och andra med skriver vad som står i regbeviset.


Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 7 juni 2007 kl. 10:43:32
Jag föreslår att denna fråga lyfts ur polarisforumet till en mer allmän del.
Detta berör ju mer eller mindre alla av oss.

Det lilla jag hittat på internet om konstruktiv maxhastighet har med krav på uppmätt bromssträcka att göra. Precis som allting annat står det väldigt luddigt.
Nettoeffekt, den effekt som erhålls på provbänken i slutet av vevaxeln eller dess motsvarighet.

Jag föreslår att något brukarorgan, fyrhjulingsföreningen eller vad det nu finns för något, tar och gräver i frågan. För eller senare så kommer det att bli domslut som kommer att användas som praxis i följande domar och då är det nog bara att ta mössan i hand om vi inte kan påverka processen nu!.

//L
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: corba skrivet 7 juni 2007 kl. 11:13:48
Nu har man läst på mer i ämnet om "teknisk maximal hastighet"
Tydligen är det så att för att en tre-fyrhjulig motorcykel ska bli godkänd och registreras in så krävs det att bland annat max effekt, max vrid samt max teknisk hastighet uppfylls enligt EG direktivet 95/1/EG.

Vidare betyder detta att om ett fordon modifieras så att dessa villkor ej uppfylls (ca 5% diff) så räknas det som ett icke godkänt fordon.

De flesta vet ju att man inte får  trimma mopeder så att de går fortare.
Det samma gäller egentligen för alla fordon, även bilar. Men bilar brukar ha en max hastighet på över 200 så det kvittar liksom.
Däremot har max hastighet på tre-och fyrhjuliga mc satts till 80-90 km/h vilket gör det lite problematiskt med trimmning.

Men men, jag tror inte att polisen kommer att göra någonting om man inte kör olagligt/vårdslöst.
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Hubbe skrivet 7 juni 2007 kl. 11:25:39
Men va fan, raptorn gör ju runt 100 strypt, inte 85 som regbeviset säger. Diff på 15-20%.
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 7 juni 2007 kl. 11:27:39
"teknisk maximal hastighet" = konstruktiv maxhastighet ? eller..

Berätta mer om maxhastigheten på 80-90 km/h, vad menas?.
Är den en regel eller är det ungefär var topphastigheten stannar på 15 kW nettoeffekt.

Min Can Am har 51 km/h som kostruktiv maxhastighet, rent hypotetiskt kan jag alltså precis som killen i exemplet som startade tråden, få fyrhjulingen beslagtagen om:

Jag kör 70 km/h på en 90 väg och polisen kollar mina regpapper om ser min konstruktiva maxhastighet.

//L
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: tribon skrivet 7 juni 2007 kl. 12:20:07
sedan är frågan om olovlig körning?

Om personen som åkte fast körde på B kort så kanske det blir mer problem om den skulle vara trimmad?

Om man redan har körkort för tung mc så kanske det gör lite skillnad också..

konstigt annars att han fick behålla körkortet om det rubriserades som olovlig körning...
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: corba skrivet 7 juni 2007 kl. 12:45:08
Citat från: "Lillhajen"
"teknisk maximal hastighet" = konstruktiv maxhastighet ? eller..

Berätta mer om maxhastigheten på 80-90 km/h, vad menas?.
Är den en regel eller är det ungefär var topphastigheten stannar på 15 kW nettoeffekt.

Min Can Am har 51 km/h som kostruktiv maxhastighet, rent hypotetiskt kan jag alltså precis som killen i exemplet som startade tråden, få fyrhjulingen beslagtagen om:

Jag kör 70 km/h på en 90 väg och polisen kollar mina regpapper om ser min konstruktiva maxhastighet.

//L


Ja, Konstruktiv= teknisk.
I registreringsbevisen står den max hastighet som fordonet ska.
Vad jag har hört så ligger det oftast runt 80-90km/h vissa har 60 osv...

EG direktiven säger inget om vad som händer om ett fordon går fortare.
Det säger att för att fordonet ska godkännas för registrering så ska direktivet 95/1/EG uppfyllas.  Där står även testförfarandet för att bestämma konstr. hastighet, eller för att kontrollera densamma.

Men än har jag inte sett vem som bestämmer vad hastigheten ska vara.
Gissningsvis är det den hastighet man kommer upp i med fordonet om man kör enl anvisningar med en motoreffekt på max15kW
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 7 juni 2007 kl. 13:14:33
Citat från: "tribon"
sedan är frågan om olovlig körning?

Om personen som åkte fast körde på B kort så kanske det blir mer problem om den skulle vara trimmad?

Om man redan har körkort för tung mc så kanske det gör lite skillnad också..

konstigt annars att han fick behålla körkortet om det rubriserades som olovlig körning...


Om fordonet å andra sidan är icke godkänt, dvs avstrypt så spelar nog inte körkortet någon betydelse.

Men jag har en känsla att förhållandet mellan 15 Kw och den varierande konstruktiva maxhastigheten, som ju verkar vara mellan 51 - 80 km/h inte  berättar hela saningen. Måste finnas en anledning till den stora variationen på hastighet mellan tillverkarna?...

//L
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Redcreek skrivet 7 juni 2007 kl. 13:28:41
om detta verkligen har varit i domstol, är det i örebro?
det går ju att ringa så faxar dom målet det är ju offentlig handling...
nån som vet exakt vart rättegången hölls?
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 7 juni 2007 kl. 14:55:17
Det ända jag vet är att det var i Örebro!


Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Moco skrivet 7 juni 2007 kl. 15:25:30
Citat från: "Turnbull"
Det ända jag vet är att det var i Örebro!


Tedde


Finns nog inte så många olika tingsrätter i Örebro...  :wink:

Det jag undrar är hur en KFX eller Raptor kan göra 110 strypt? Gör de verkligen det med 20 hk (15kW)?
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Redcreek skrivet 7 juni 2007 kl. 16:21:18
Jag har inte kört den ostrypt så jag höftade till :D
men toppfarten borde inte påverkas särskilt mycket av byte av avgas...
den går ju definitivt fortare än de 70km/h so står i regbeviset
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: corba skrivet 7 juni 2007 kl. 19:01:19
Citat från: "Redcreek"
Jag har inte kört den ostrypt så jag höftade till :D
men toppfarten borde inte påverkas särskilt mycket av byte av avgas...
den går ju definitivt fortare än de 70km/h so står i regbeviset

Vänta, vi pratar inte om otrimmat utan strypt. dvs att alla muttrar och skruvar sitter som de ska.

Jag vet att z400 "bara" gjorde 102 otrimmad men delvis avstrypt.

Till saken så står det 105km/h i mina papper :D
Så om jag bara ser till att köra lagligt (map hastighet) så lär de inte plocka mig föra att överskridit max hastighet "avsevärt".

Alla ni andra, se till att åka otrimmat nu :D 8)
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Turnbull skrivet 7 juni 2007 kl. 19:38:55
Jag skulle aldrig komma på tanken att göra något annat! :oops:

Är det någon som tar fram domen från Örebro?


Tedde
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: zupe skrivet 7 juni 2007 kl. 20:24:36
står 110 i mitt regbevis :-)
Titel: Högsta Tillåtna hastighet Sportsman 800
Skrivet av: Raggie skrivet 16 september 2007 kl. 21:41:15
Hej på er allihop. Såg att någon undrade vad reg beviset säger om Polaris 800 vägreggad. Där står Högsta hastighet km/h 90 Samt att Fordonets konstruktiva maxhastighet enligt COC eller typintyg är 90 km/h
Titel: Re: Högsta Tillåtna hastighet Sportsman 800
Skrivet av: Lillhajen skrivet 16 september 2007 kl. 22:07:59
Citat från: "Raggie"
Hej på er allihop. Såg att någon undrade vad reg beviset säger om Polaris 800 vägreggad. Där står Högsta hastighet km/h 90 Samt att Fordonets konstruktiva maxhastighet enligt COC eller typintyg är 90 km/h


http://atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10501

//L
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Tintin skrivet 16 september 2007 kl. 23:04:53
Lite offtopic, men kunde inte låta bli att lägga in en länk till denna. http://www.vv.se/fud-resultat/Publikationer_000201_000300/Publikation_000213/Vagkvalite_slutrapport_v0.41.pdf Spana in sidhuvu och sidfot! Verkar inte som att VV har full koll på pappren!  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Tintin skrivet 27 september 2007 kl. 17:58:33
Nu har jag fått svar från VV på lite frågor:

Hej!
Jag har följande frågor angående konstruktiv maxhastighet för MC-registrerad fyrhjuling:
1. Varför bestämmer man en konstruktiv maxhastighet?
2. Får fordonet gå fortare än den konstruktiva maxhastigheten?
3. Är det en lagöverträdelse som innebär straffrättsligt ansvar om fordonets hastighet skulle överstiga den konstruktiva maxhastigheten men inte den gällande hastighetsbegränsningen för vägen?
 
Hälsningar!
Niklas

Svar
Vilka bestämmelser är det som du frågar om?
I lagen om vägtrafikdefinitioner finns ingen högsta konstruktiva hastighet för fyrhjulig motorcykel, se denna webbadress http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM

När jag tittar i lagen om vägtrafikdefinitioner kommer jag fram till att det som inte är definierat där inte har någon rättslig verkan i trafiken. Med andra ord ännu ett problem mindre att oroa sig för!
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 27 september 2007 kl. 21:19:38
Ytterliggare fakta som visar åt rätt håll, skönt.

Håller tummarna att deras gardering, sista raden 1 §, inte innehåller några lik... :lol:


//L
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: corba skrivet 28 september 2007 kl. 08:30:17
Wow. Tintin you´re the MAN
Du borde arbeta på Kalla Fakta, SVT

Såna här reprtage vill vi ha mer av,
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: benring skrivet 28 september 2007 kl. 16:03:21
Citat från: "Turnbull"

Försäkringarna gäller inte när maskinen är ostrypt.
Tedde


Enligt Trygg Hansa som jag pratade med för inte så länge sedan så gäller försäkringen oavsett trimmat eller otrimmat/strypt eller avstrypt.

Detta behandlas från fall till fall.

Har du med ditt ostrypta eller trimmade fordon orsakat olyckan så kommer försäkringen gälla men du får inte ut dina skadade trimdelar. Du får i stort sätt stå för dina egna materiella kostnader.
Blir du påkörd och ej är vållande så lagas fordonet som den ska vara orginal. Oavsett motorstyrka. Trimdelar ersätter man inte.

Trafikförsäkringen gäller alltid, man kan inte bli "försäkringslös" i Sverige.

Ang olovlig körning så gäller inte detta på ett fordon som är trimmat/avstrypt. Man får ev böter samt åker på att återställa och besikta om.

Endast på mopeder där du normalt saknar behörighet för A åker du på olovlig körning.

Kör du vettigt med din ATV/QUAD och håller hastigheten så är det ingen som säger nått, precis som vilket annat fordon som helst.

Att strypa av är ju olagligt, men hur ska nån veta om du inte drar blickarna till dig?

/B
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: benring skrivet 28 september 2007 kl. 16:18:23
Citera
"10 § Fyrhjulig motorcykel (kategori L7e) skall jämställas med trehjulig motorcykel (kategori L5e) och skall uppfylla de tekniska kraven för trehjuliga motorcyklar såvida inget annat anges i dessa föreskrifter."


Citera
Kategori L5e
 Trehjulig motorcykel, med tre symmetrisk placerade hjul, som har en motor som, om den bygger på inre förbränning, har en slagvolym på över 50 kubikcentimeter eller är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 45 km/h.


Citera
Kategori L7e
Fyrhjulig motorcykel (fyrhjuling) vars massa utan last, exklusive batterier i fråga om eldrivna fordon, är högst 400 kg eller 500 kg om fordonet är inrättat för godsbefordran, och vars högsta nettomotoreffekt inte överstiger 15 kW.


Så det är ju bara att köra på men se till att hålla sig till 15 kw. (Och det gör vi ju alla 8) )


EDIT Slänger in denna också:

Källa (http://www.ake.fi/AKE_SE/Besiktning_och_fordonsteknik/Tekniska_godkannanden/Internationella+godk%C3%A4nnanden+(EG-+DVS.+e-+och+E-typgodk%C3%A4nnanden)/Direktiv+om+typgodk%C3%A4nnande++ramdirektiv+och+s%C3%A4rdirektiv.htm)

Citera
Det ramdirektiv som motsvarar direktivet 70/156/EEG om två- och trehjuliga fordon är 2002/24/EG (upphävde direktivet 92/61/EEG fr.o.m. 9.11.2003). Till tillämpningsområdet för direktiv 2002/24/EG hör två- och trehjuliga motorfordon som är avsedda för vägtrafik, tvåhjulingar eller andra fordon vars största konstruktiva hastighet är över 7 km/h, samt komponenter och separata tekniska enheter som ingår i dessa fordon. Till direktivets tillämpningsområde hör dessutom så kallade ”fyrhjulingar”. Till tillämpningsområdet hör dock inga traktorer, lantbruksmaskiner och andra liknande fordon. Direktivet skall inte heller tillämpas på godkännandet av enskilda fordon.


Det finns ingen "max konstruktiv hastighet" på dessa fordon.

Skriva ut o ha med sig till farbror blå :)
/B
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Tintin skrivet 28 september 2007 kl. 19:09:23
Benring is the man!!!  :lol:  Snyggt jobbat! Det är kanske inte en så dum idé att ha en lapp i plånboken om man skulle hamna i diskussion.
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: benring skrivet 29 september 2007 kl. 09:48:21
Citat från: "Tintin"
Benring is the man!!!  :lol:  Snyggt jobbat! Det är kanske inte en så dum idé att ha en lapp i plånboken om man skulle hamna i diskussion.



YOU are the man!  :lol:

Ja jag skrev ut ett dokument med dom viktiga bitarna fetstilade :)
Titel: ALARM!!!!!
Skrivet av: Tintin skrivet 1 oktober 2007 kl. 19:26:39
Nu har jag fått ytterligare svar på frågan. Tycker att det här klarlägger att det inte är några problem så länga man inte trimmar, och det gör man ju inte  :lol:
(se dom ursprungliga frågorna tidigare i tråden)
1. Alla helfordonsgodkända fordon har en textkod i registreringsbeviset som anger högsta konstruktiva hastighet. Detta är krav i ett EG-direktiv.

2. Ett helfordonsgodkänt fordon får inte förändras tekniskt, för att öka den konstruktiva hastigheten.
Om ett fordon inte förändrats tekniskt, så får det gå fortare än konstruktiv hastighet om det enligt regler och anvisningar är tillåtet att köra så fort.

3. Ja om fordonet har förändrats tekniskt, för att öka den konstruktiva hastigheten.
Nej, om fordonet inte har förändrats tekniskt för att öka den konstruktiva hastigheten.