ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: stigw skrivet 5 juni 2007 kl. 08:16:35
-
Har beställt en Procom Rev Box CDI Ignition Polaris Predator 500 2005+ som skall passa till dinli 450 dmx enligt info jag hittat på forumet.
Kostar 812kr med frakt från Atv Galaxy
In stock and ready to ship. 3 horsepower gain and increased top speed.
Features
* Improved Timing Curves
* Higher Rev Limit
* Removed Reverse Rev Limit
* Overrides for full performance at all times
* Increased Spark Energy
* Improved Throttle Response
* Easier Starting
* Plug-In Module Replacement (Easy Mounting)
Har beställt ett öppet UNI filter + 15drev fram och 160munstycke.
Frågan är nu avgassystemet skall man välja ett Wileyco eller HMF dvs hur mycket skiljer det sig åt i effekt mellan dessa system ?
För HMF systemet måste man flytta fram fläkten och hur får man 07 fläkt att passa på framsidan eftersom det sitter ett kylar skydd på 07 modellerna med ?
Nästa steg när ekonomin tilllåter är en förgasare med axpump tydligen skall man kunna köpa Mikuni TM40 från tyskland för en 3000kr men vart är frågan ingen som vet ?
Och sista steget är portning av topplocket.
Detta borde kunna ge en hel del effektmässigt eller vad tror ni andra som trimmat dinlisar ?
-
Låter smarrigt =)
inte så dyrt med CDI boxen heller. blir nog sån när man tar bort strypningen på samma gång då.
-
Blev oxå sugen på en sådan cdibox kan du rapportera hur bra det funkade när du meklat dit skiten
-
Inga problem jag kommer informera om cdi boxen så fort jag testat den.
-
kan det vara denna.
tog bara en.
http://quad-world.de/tuningvergaser-flachschieber-mikuni-vergaserkit-suzuki-p-2471.html?sessID=239cff9aa750101d7b1587122b6cd5c7
-
Fläkten måste du bara flytta åt vänster om man säger så! Och jag tror HMF ger bättre effekt än Wileyco
-
Fläkten måste du bara flytta åt vänster om man säger så! Och jag tror HMF ger bättre effekt än Wileyco
Jag har wileyco monterat, fick flytta min fläkt oxå, lite grann av någon anledning... Valde mellan wileyco och hmf, priset avgjorde ca1500-2000 billigare med wileyco+att man skulle ju tydligen inte behöva flytta fläkten... egentligen... ?
-
Angående att flytta fläkten på en 2007 åt vänster blir svårt eftersom det är en helt ny typ av fläkt som täcker hela kylaren på denna års modell.
Men vad jag sett på äldre Dinlis så är det en mondre fläkt som går att flytta åt vänster.
Ev kanske man slipper bry sig om fläkten på en 2007 om man har tur för den är rättså tunn.
-
jag har en -07 me vileyco helsystem o de e gott om plats till fläkten :D
-
blev det nån större skillnad med wileyco eller är det bara soundet??
-
Tror den går lite bättre, men skitsamma för de låter fett skönt... :twisted: :twisted:
-
Har fått hem cdi boxen idag men har inte hunnit prova ännu.
Skall testa den ikväll.
-
Du behöver mer bränsle om du skall porta, så en förgasare med acc pump och lite mys gör susen.... av någon anledning kan jag rekommendera Edelbrock :lol:
-
Har nu testat cdi boxen och det blev stor skillnad så den är värd sina 800kr som den kostade med frakt.
Flyttar varvstoppet 1200rpm + en helt annan tändkurva nu går den betydligt hårdare verkar det som dvs tändningen är högre.
Och min lilla test körning var som natt och dag rent ut sagt helvete var den går hehe.
Så större munstycke lär behövas nu med frågan är hur stort 170 eller 175 munstycke kanske.
Skall ta och testa lite den skall in på 70mila service imorgon så det får bli när jag får hem den igen.
Men jag kan rekomendera denna cdi Procom tändbox från Atv Galaxy :-)
-
va det bara att plugga ur den andra o in med denna ?????
-
va det bara att plugga ur den andra o in med denna ?????
Får håpa at din box från procom hyrar en stund då, jag fikk pryl på z400central for at kjøpa procom, har kjørt sunder två på kort tid. Måtte kjøpa Dyna til slut som ligger på ca 300-450 dollar. Den dyraste kan programerast med pc, varvstopp och tendingskurve.
-
hmm översättning någon
-
Den passar direkt bara att plugga in !
Dvs ersätta denna med orginalet.
-
låg deras hemsida nere när du beställde oxå stigw ???
-
Har nu testat cdi boxen och det blev stor skillnad så den är värd sina 800kr som den kostade med frakt.
Flyttar varvstoppet 1200rpm + en helt annan tändkurva nu går den betydligt hårdare verkar det som dvs tändningen är högre.
Och min lilla test körning var som natt och dag rent ut sagt helvete var den går hehe.
Så större munstycke lär behövas nu med frågan är hur stort 170 eller 175 munstycke kanske.
Skall ta och testa lite den skall in på 70mila service imorgon så det får bli när jag får hem den igen.
Men jag kan rekomendera denna cdi Procom tändbox från Atv Galaxy :-)
Du trenger inte större munstycke om ni bytar cdi.
-
Jo ev lär det behövas ett större högfarts munstycke !
Men jag har höjt upp nålen till max nu och skall prova med ett 160 munstycke till att börja med.
Man märker vid topp varv idag att den börjar bluddra på högvarv vid 125kmh
Gör den lika dnat med procom boxen i vid topp varv så vet man att den får tillräckligt med bränsle och man kan ju med kolla tändstiftet om den får för lite bränsle eller för mycket !
-
Bludder är snarare tecken på för fet blandning.
DEt kan bero på nålen,
Tänk på att nålen arbetar i mellan gasregistret, dvs 1/4 gas till 3/4 gas (inte varvtal)
125km/h borde betyda att du ligger nästan på fullgas, dvs huvudmunstycket som bestämmer,
Testa att gå ner ett hack eller 2 på HM och känn om det lir någon skillnad, bluddrar det mindre, får du avgasknall?
-
Har oxå beställt en procom nu ska bli kul att känna av skillnaden jag har redan större munstycke så hoppas på bra resultat.
Hade det bara inte varit så dyrt med ett helsystem så hade jag haft ett sådant oxå.
Funderar lite på ett dail a jet system för att få korrekt blandning vid alla läge verkar som om att dom som provat är nöjda med det.
-
Ett par saker som man ska veta innan man slänger på en rev box är att det trollar inte fram några grymma extra hästar utan snarare tar vara på de som redan finns på ett bättre sätt.
Att höja varvtalsbegränsningen har lite effekt om man inte har en tidigare trimmad maskin, visst man kan dra lite längre på låga växlar men har man inte effekten så orkar den inte mycket vid 10000 varv ialla fall.
Om man däremot konstant ligger mot varvtalsstoppet på alla växlarna (även 5:an) så kommer man att märka stor skillnad, främst att man slipper "hackandet" när stoppet går in.
Personligen skule jag satsa på bättre trim först, helsystem, luftfilter innan en rev box.
SEn håller jag med Maxiice, en rev box påverkar inte hur mycket luft som kommer in eller hur mycket avgaser som kommer ut.
Vilket betyder att om den var rätt bestyckad innan så är den det efteråt också. Enda anledningen till att man skulle behöva bestycka om är om man samtidigt modifierar luftintaget (och /eller avgas) så att den får mer luft. Mer luft= mer bensin = mer effekt, om den kan göra sig av med avgaserna.
-
Nej jag väntar mig inga mirakel skillnader.
Men anligt stigw så verkar det vara en jäkla spark i röven.
Nu har jag ju munstycke o filter så den går ju som satan som den gör redan.
Sen är det väl ingen höjdare för maskinen att ligga mot varvstoppeet o pressa hela tiden.
Det skulle ju inte jag göra iaf.
-
Som sagt så om ni läser vad jag skrivit i tråden innan man lägger komentarer så vore jag tacksam !
Jag monterar jag ett öppet UNI filter samtidigt + större munstycke till ett 160 munstycke + Procom boxen !
Och räcker det inte med ett 160 så är det bara att byta till ett större typ 170 eller mer !
Och nästa steg är ett annat avgassystem + ev förgasare med axpump !
-
Du behöver mer bränsle om du skall porta, så en förgasare med acc pump och lite mys gör susen.... av någon anledning kan jag rekommendera Edelbrock :lol:
Jag har provat edelbrock och kan inte rekommandera den for vinterkjøring.
Jag hadde en 36x40 mm som seljas åt predator, det gikk bra på sommaren, men åt vinteren hadde det varit greit med choke, som Edelbrocken inte har.
En acc pump gjør ingen skilnad i top hastighet, den er mera for at få lite raskare respons med det samma en gir fuld gas.
Jag mener Dinligasaren fungerar mycket bra, even up til 500 ccm
-
Jaha då har jag satt på min procom oxå visst fan blev det skillnad helt klart
klart rappare släpper mycket lättare på grusväg
innan toppade jag 110 i 4:an nu växlade jag vid 120
Så det va värt pengarna helt klart
Nu blir det ett dail a jet
fan va det dom kostade nu igen
-
Jaha då har jag satt på min procom oxå visst fan blev det skillnad helt klart
klart rappare släpper mycket lättare på grusväg
innan toppade jag 110 i 4:an nu växlade jag vid 120
Så det va värt pengarna helt klart
Nu blir det ett dail a jet
fan va det dom kostade nu igen
Har oxå funderingar kring dial-a-jet, har inte köpt något än... Kostade väl runt 1000:- lappen? Tycker det låter rätt dyrt för dom småprylarna man får... Eller?
-
Jaha då har jag satt på min procom oxå visst fan blev det skillnad helt klart
klart rappare släpper mycket lättare på grusväg
innan toppade jag 110 i 4:an nu växlade jag vid 120
Så det va värt pengarna helt klart
Nu blir det ett dail a jet
fan va det dom kostade nu igen
Har oxå funderingar kring dial-a-jet, har inte köpt något än... Kostade väl runt 1000:- lappen? Tycker det låter rätt dyrt för dom småprylarna man får... Eller? :roll:
-
Fråga bara! passar cdiboxen på en dinli -06?? samt priset var väl 92 dollar ink frakt!? blir 650 svenska cirkus??
-
passar den 07 nitro edition oxå?
-
blev fel! bör ju passa om man hade läst rubriken! ber om ursäkt!
-
Har testat lite med procom cdi boxen på nu.
Nu toppar den 140 med 15drev :-)
Skall byta munstycke till 160 och uni filter i veckan.
Sedan är det avgassystemet som väntar har inte bestämt mig för vilket det blir ännu !
Men det lutar åt Wieleco rostfritt system.
-
Man blev ju tvungen o beställa en box när ni säger så där att de blev mer effekt... och visst fan blev de det :twisted:
Riktigt nöjd!!
-
Procom Rev Box CDI Ignition Polaris Predator 500 2005+
Vart beställer ni ??
skicka gärna en länk för här ska beställas :)=
Mvh !!
-
www.atvgalaxy.com EbayStore
-
Bytte munstycke till ett 160 idag + UNI Skumfilter och ställde om luftskruven till 2,5 varv.
Och det blev en vesäntlig skillnad :-)
Toppar nu 150kmh med 15drev 8)
-
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Procom-Rev-Box-CDI-Ignition-Polaris-Predator-500-2005_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43976QQihZ002QQitemZ120136507197QQrdZ1
Denna som passar ??
-
Jepp det är den CDI boxen som passar till Dinli 450 DMX
-
Har nu byggt en wheelie bar efter ett litet misstag hehe !
http://archive5.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12220000-12229999/640x480/12225757.jpg?0
-
ser ju proffsigt ut