ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 4 juni 2007 kl. 22:21:32

Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: spectorbass skrivet 4 juni 2007 kl. 22:21:32
Idag har jag kört ca 3 timmar i sträck, med kaffe å pinkpaus.....å maskinen går finfint... 15 drev fram gjorde maskinen bra mycket smidigare ! Skönt att ha lite "längre" växlar och lägre varvtal i 90, men fortfarande tillräckligt pigg...

Nä.....jag är skitnöjd med den och saknar inte min gamla gjutjärns-Dinli för fem öre.

Min hastighetsmätare suger aprumpa dock. Så här kör jag ungefär....när jag försöker köra lagligt... :?

30-väg.     35-40 mätare
50             60-65
70             ca. 85
90             110

Torde vara ganska nära sanningen...ska låna nån GPS nån gång för att kolla.
Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 4 juni 2007 kl. 22:36:27
Jag skulle också gissa på dessa värden ungefär. Dåligt att ha en hastighetsmätare som stämmer så dåligt.

Jag har också 15-drev men tycker det blir lagom varv att ligga i 90 på mätaren. Bilarna vill köra om fast man kör i 110 på mätaren, så lika bra att inte stressa. Sliter mindre på motorn också skulle jag tro :)

Ska lägga på lågprofildäck och 17-drev och se hur det blir.
Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: spectorbass skrivet 4 juni 2007 kl. 22:47:30
90 på mätaren ? Hmm....jag låg i 120 (mätarfart) idag när jag körde, men då var det gasen i botten på 6-an. ( Känns alltid som man vill ha EN växel till...oavsett om det är Raptorn eller Dinlin... )

Tror att toppfarten nu är drygt 100, men då är den ostrypt "orginal"... Tycker effekten räcker för mina behov....den spinner ju ändå loss "ur kurvorna...."oavsett väglag... :wink:
Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 5 juni 2007 kl. 08:33:42
Usch, maxvarv känns inte som hojen mår bra av, men det är säkert ingen fara såklart. Bara jag som inte vill plåga...

Man skulle haft en typ transportväxel som var lite högre utväxlad.

Om du satsar på lite enklare trim också, typ slip-on avgas, luftfilter och ombestyckning kommer du att bli ännu mer nöjd :) Bra "bang for the buck"-moddar.
Fast i slutändan blir man ändå aldrig nöjd...
Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: johano skrivet 5 juni 2007 kl. 08:37:24
Citat från: "Ika_Moppe"
Usch, maxvarv känns inte som hojen mår bra av, men det är säkert ingen fara såklart. Bara jag som inte vill plåga...

Man skulle haft en typ transportväxel som var lite högre utväxlad.



Ja, en "overdrive" hade nog inte varit så dumt!

/johan
Titel: Måste bara HYLLA min Lill-Raptor !!!
Skrivet av: spectorbass skrivet 5 juni 2007 kl. 08:58:17
Maxvarv under längre stunder är nog inte att rekommendera. Jag körde dock väldigt mkt på 5-6:an upp och ner med högt varv, då känns maskinen riktigt trevlig... Den tål nog en hel del kan jag tänka mig, då det är en väl beprövad motor som säkert är varvtalsspärrad i "god tid"... :?:

Verkar faktiskt som den mår bättre nu efter en redig igenomkörare !!!

Öppet luftfilter ??? Det är ju öppet om man plockar av locket.... :roll: Provade att köra utan lock och den lät lite lustigt då, men kändes som det fanns mer "bottendrag"....kan det vara skadligt ?

Har ingen aning om vad det är för munstycken i nu. Köpte den beggad och förra ägaren visste ingenting...."...den går bra..."  8)