ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: orren skrivet 2 juni 2007 kl. 19:47:01

Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: orren skrivet 2 juni 2007 kl. 19:47:01
Hej
 
 Skall det vara diffat bak i 2WD läge ?
 Jag tycker det känns så på min maskin man märker det när
 man svänger . Jag har även lyft bakhjulen och det är diffat.

Mvh/Orren
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: benring skrivet 2 juni 2007 kl. 21:12:55
Diffen gäller endast framhjulen, bak är det stel axel oavsett :)
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: pmp-75 skrivet 2 juni 2007 kl. 21:16:19
Det är som det ska! Den driver alltid på båda bakhjulen, och vad jag vet så är det så på alla atv, både dom med hel axel bak och dom med delad. Rätta mig om jag har fel!
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: benring skrivet 2 juni 2007 kl. 21:19:06
Tintin har visst en Polaris som har diff bak.

Edit: Det har inget med stel eller delad axel att göra :)
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: pmp-75 skrivet 2 juni 2007 kl. 21:31:06
Det kan ju kanske bli lite knepigt att diffa en stel (hel) axel! eller? :?
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: Lillhajen skrivet 2 juni 2007 kl. 21:39:20
någon av Polaris modellerna har "Turf-mode" eller vad det kallas, typ om man använder dom på gräsytor/ golfbanor och dyligt.

Är kanske en sån som Tintin har...

//L
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: orren skrivet 2 juni 2007 kl. 21:59:39
Hej

 Tack för infon nu vet jag detta också.

Mvh/Orren
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: Tintin skrivet 2 juni 2007 kl. 22:00:32
Det stämmer, jag har turf-mode på min. Och det lämpar sig inte för några högre hastigheter. Risken är att innerhjulet lättar, får upp fart och ger ett oberäkneligt acc när man rätar ut igen. Men i låg fart när man vill ha det lättstyrt och är rädd om underlaget är det oslagbart.
Titel: Diff på Bakhjulen
Skrivet av: benring skrivet 3 juni 2007 kl. 21:41:49
Citat från: "pmp-75"
Det kan ju kanske bli lite knepigt att diffa en stel (hel) axel! eller? :?


Nej, inte alls :) Det handlar bara om hur drivklumpen är konstruerad, dvs med diff eller ej.

Du kan tex ta en bil med diff och "agadiffa" den, dvs svetsa ihop hela innanmätet så båda driver lika, vanligt på is-racingbilar :)

EDIT: Om vi nu pratar om samma sak, dvs "hel axel" = stel axel?
För en HEL axel är ju just HEL och då går den ju rakt igenom= annan kunstruktion.

Det jag syftar till "delad axel" är att den är upphängd med var sin dämpare och ledade armar etc...

äpplen o päron :lol:



/B