ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: conman skrivet 29 maj 2007 kl. 12:36:46
-
Jag har en Honda TRX420 som är utrustad med stel bakaxel och en 5-växlad låda som sköts via knapptryckningar, dvs utan "vanlig" koppling.
Jag är inte så tekniskt bevandrad så jag funderar lite varför man väljer att konstruera en ATV på det sättet och inte på det mera vanliga?? sättet dvs med variator och delad bakaxel.
Alltså varför gör man så och vilka konsekvenser får dessa beslut. Att en delad bakaxel gör maskinen lite mera följsam i kuperad terräng tror jag mig ha föstått, å andra sidan så stjäl den lite effekt från motorn och jag tror att det är av samma anledning som man har valt växellåda i stället för variator dvs variatorn drar mer effekt från motorn.
Har jag rätt? Finns det nåt att tillägga?
Mvh
Conny
-
sorry såg att det fanns annan tråd om det där med stel och delad bakaxel så den frågan kan man bortse ifrån men växellåda/variator har jag inte hitta några trådar på.
-
visst kanske det finns lite fördelar med stel bakaxel. Men grejen är inte som du säger att den blir lite mer följsam utan att den blir MYCKET mer följsam. det är inte mer kompliserat än så (+ den högre markfrigången) vad beträffar växellåda resp variator vet jag inte riktigt.. variatorn än simplare/lättare? någon som vet?
-
Honda kör väl med någon slags momentomvandlare medan de flesta övriga kör med CVT. Det är väl som med VHS och Beta, olika för och nackdelar och bägge varianterna kommer finnas kvar så länge det finns köpare till bägge. När det gäller VHS och Beta så konkurrerade den tekniskt underlägsna VHS ändå ut Beta, och en del menar väl att det är så med CVT´n också, den finns på fler maskiner men är inte lika sofistikerad som momentomvandlaren. Kanske blev du inte så mycket klokare av det här, och inte jag heller, men ändå :lol: :lol: :lol:
-
Ok tack för era svar.
Mina tankar om detta och varför Honda valt att göra så här är att den stela bakaxeln har kommit till av tre anledningar. Den är billigare (tror jag) att tillverka, den orsakar inte lika mycket effektförlust och sen tror jag att Honda nog ville göra en lite annorlunda maskin som kanske mera riktar sig till de som har mycket tunga lass att dra och det i lite lättare terräng, de vill helt enkelt nischa sig lite.
Att de sedan valt den lite mera avancerade (?) typen av växellåda tycker jag är svårare att förstå men den är väl inte helt nyutvecklad, den satt väl åtminstone på 06:or men då med möjligheten att få den att automatiskt växla. Att man sedan tagit bort automatväxlingen (som orsakar stor effektförlust, det har jag testat) tolkar jag som att det är effekten man har velat komma åt.
Det är trots allt bara en 420 och det är tänkt som något av en budgetmaskin så för att få ut mera kraft av den "lilla" motorn så har man gjort dessa val.
Så jag får vara nöjd med en maskin som kankse inte är så otroligt lättkörd som en remdriven maskin som det bara är att gasa med, och att jag får jobba lite mera med kroppen när jag far fram över ojämn terräng men att jag får ut mycket mera kraft än vad andra, lika stora maskiner, får.
Eftersom man (jag) inte har råd att köpa en större (800 cc) och vägreggad ATV så tycker jag nog ändå att detta är det bästa jag kan ha för mina behov.
Som ni märker så försöker jag motivera mitt beslut att köpa just denna ATV, det fungerar ganska så bra. Sedan skulle det vara kul om den fungerade som den ska också men det står i annan tråd (problem med växlarna) på Honda forumet.
-
Din vxl låda har funnits på hondan sen urminnes tider, jag hade tidigare en trx400 -96 och den hade samma låda. Inte knappväxlad men det är faktiskt bara en solenoid som trycker vxlföraren upp och ner och inte särskillt avancerat alls. Däremot så har trx500 en hydrostatlåda och det måsta jag säga är det bästa dom kommit på, så otroligt bra. Jag tror att den fyrhjulingsägare som är mest nöjd med sitt inköp sitter på en trx500, en otroligt kompetent maskin.
Din trx 420 måste vara det bästa köpet i den klassen, särskillt nu då dom säljer nya -07 för 54000 plus moms. Helt galet egentligen, man förstår inte vem som väljer kinesiskt.
En arbetsmaskin som sak lastas tungt ocg riktigt användas ska ha stel bakaxel, vill man leka och busa och ha det kul och bekvämt så ska man ha delat. Så enkelt är det, ni som tvivlar kan ju visa mej den traktor som har delad bakaxel..
Har använt en hel del kodiak 450 i skogen och den tycker jag lider av att ha delad bakaxel då man kör nerför med stora lass o oländig terräng... Men den är jäkligt bekväm att åka på.
//Håkan
-
Nu lägger jag mej nog i så någon slår mej på fingrarna :D
I bilvärldens 4x4 och Challengetävlingar med djupa suhål och kraftiga lutningar uppför så tappar manför mycket att växla ner manuellt emot om man har automat.
Det motiverar å andra sidan inte att jag envisas med att åka manuell bil i skogen men jag vet att skillnaderna där är stora.
I atv världen så har jag bara haft maskiner med variator så kan inte uttala mej där, men bilsvängen kanske blev en tankeställare??
-
har läst någonstans en lång artikel angående Hondas val av en slags momentomvandlare istället för CVT, kom dock inte ihåg vad dom skrev men ska försöka hitta den artikeln igen, dessutom om jag inte minns fel så har Honda sina motorer på tvären för att minska effektförluster?? 8O