ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Nike skrivet 29 maj 2007 kl. 11:53:46
-
Det har varit ganska mycket prat ang backspärren på cf 500 och jag måste säga att det är nog mycket handhavande fel ang den.
Har testat en hel del och man klarar MYCKET...... MYCKET branta backar på endast 4-hjulsdrift utan difflock och overrride!!!!
Men visst kan jag hålla med om att backspärren slår till alldeles för tidigt inget snack om saken, men tyvärr så får vi inte kineserna till o ändra på den saken.
Har haft en hel del telefonsamtal från konsument ang detta.
Vi har provat 4st CF500 och alla 4 beter sig likadant.
För att få override knappen till att skicka på mer effekt så MÅSTE Difflocken vara på.
Har 2 filmsnuttar som vi tog innan på förmiddagen som jag skulle kunna lägga upp.
Men jag vet inte hur man laddar upp dem, ngn som kan hjälpa till o ladda upp???
-
Hur lätt är det att backa med kärra som är lastad och sen styra med diff i?
Har kört en del ved men min och träligt att varje gång man backar så får man lägga i diff. ;(
-
Hur lätt är det att backa med kärra som är lastad och sen styra med diff i?
Har kört en del ved men min och träligt att varje gång man backar så får man lägga i diff. ;(
Ber om ursäkt glömde skriva dit att vi endast kört UTAN Kärra eller vagn,
Kan hålla med dig utan att ens provat att det är nog hyfsat svårt o styra.
-
du kan lägga upp filmerna på youtube.com
krävs att du registrera dig, men det tar inte lång tid
-
Delvis svar till Nike som jag gissar jobbar på ATVSWEDEN, angående backspärr.
Har efter en hel dags testande funnit följande:
Varvtalsspärren då man backar styrs av den sensor som visar "R" på instrumentpanelen.
Lösning: Kapa den Ljusblå/vit rand kabeln som går in i CDI boxen (den finns i den större kontakten) Koppla sedan den del av den Ljusblå/vit rand som går in i CDI boxen till JORD.
Den del av den Ljusblå/vit som går in i kabelhärvan, isolera den utan anslutning till något.
Teorin efter test är att den sensor som sitter för backen, på växellådan är sluten ända till backen läggs i och då träder vartalsbegränsningen för backen in. Genom att alltid ha den sluten vet inte CDI boxen om att backen lagts i och ingen spärr finns.
Bakgrunden att få ett elschema som går att läsa utan förstoringsglas är enligt följande:
Ringde ATVSWEDEN och även FUNRIDE för att få hjälp. där svarade man att man inte kunde maila ett läsbart elschema på grund av att det var en fabrikshemlighet!!!
Då det i manualen finns ett elschema som trots att det är svårläst på grund av storleken tycker jag att svaret från ATVSWEDEN och FUNRIDE att det är en fabrikshemlighet är ynkligt dåligt.
Dom borde inse att svåra problem blir ändå lösta, Vi ägare med problem kommer inte och sitter inte med armarna i kors och väntar.
Och med bakgrund av de stora problem backspärren medför tycker man att en seriös ÅF borde hantera problemt bättre.
Om nu någon på ATVSWEDEN och/eller FUNRIDE läser detta hoppas jag ni tar lärdom och försöker hjälpa till med eventuella problem istället för att skylla på tillverkaren eller annat skitsnack.
Slutligen, fixet har jag testat så lång möjligt, om någon gör samma fix och upplever problem posta då till forumet.
Mvh Blomman
-
Men kopplar ur man ur då så att man inte ser vilken växel man har i eller något annat?
-
Enligt mina tester , det enda som försvinner är backspärren.
Man ser alltså fortfarande att backen läggs i på instrumentpanelen.
Blomman
-
Enl EU så får det inte finnas så kallade "fabrikshemligheter" längre utan återförsäljare/generalagent MÅSTE lämna ut sådana uppgifter.
Bilbranchen är inte glada åt sådant men EU har satt ett skyhögt straff för dom som inte gör det.
-
Delvis svar till Nike som jag gissar jobbar på ATVSWEDEN, angående backspärr.
Har efter en hel dags testande funnit följande:
Varvtalsspärren då man backar styrs av den sensor som visar "R" på instrumentpanelen.
Lösning: Kapa den Ljusblå/vit rand kabeln som går in i CDI boxen (den finns i den större kontakten) Koppla sedan den del av den Ljusblå/vit rand som går in i CDI boxen till JORD.
Den del av den Ljusblå/vit som går in i kabelhärvan, isolera den utan anslutning till något.
Teorin efter test är att den sensor som sitter för backen, på växellådan är sluten ända till backen läggs i och då träder vartalsbegränsningen för backen in. Genom att alltid ha den sluten vet inte CDI boxen om att backen lagts i och ingen spärr finns.
Bakgrunden att få ett elschema som går att läsa utan förstoringsglas är enligt följande:
Ringde ATVSWEDEN och även FUNRIDE för att få hjälp. där svarade man att man inte kunde maila ett läsbart elschema på grund av att det var en fabrikshemlighet!!!
Då det i manualen finns ett elschema som trots att det är svårläst på grund av storleken tycker jag att svaret från ATVSWEDEN och FUNRIDE att det är en fabrikshemlighet är ynkligt dåligt.
Dom borde inse att svåra problem blir ändå lösta, Vi ägare med problem kommer inte och sitter inte med armarna i kors och väntar.
Och med bakgrund av de stora problem backspärren medför tycker man att en seriös ÅF borde hantera problemt bättre.
Om nu någon på ATVSWEDEN och/eller FUNRIDE läser detta hoppas jag ni tar lärdom och försöker hjälpa till med eventuella problem istället för att skylla på tillverkaren eller annat skitsnack.
Slutligen, fixet har jag testat så lång möjligt, om någon gör samma fix och upplever problem posta då till forumet.
Mvh Blomman
Det kan väl aldrig bero på att den garanti du få på atv:n när du köper den kanske inte längre gäller när man börjar klippa kablar, och sen desutom klanka ner på ÅF och leverantörer för att dom inte vill bidra till att hälpa dig klippa kablar som till följd både kan skada maskinen och dess förare/passagerare tycker jag är ynkligt. Du får väl göra som alla andra här på forumet och lista ut det själv och tydligen var det inte allt för svårt att lösa det. Förövrig hoppas jag att både atvsweden och funride läser detta så att kan ha det i åtanke när du vill lämna in din maskin för en garantiåtgärd.
-
Peter1500,
Menar du att man inte får göra några förändringar alls som .t.ex:
Ta bort strypningar, trimma, bada med maskinen osv.
Det som du själv gjort med din maskin?
Hur går det med garantin då? Hur farlig blir maskinen när den är trimmad och är ute i trafiken för både dig och andra.
Min åsikt är att ett så allvarligt problem som en inte fungerande backfunktion på en maskin som säljs som ett arbetsredsakp och terränggående fordon måste av importör och ÅF tas på allvar. med andra ord i alla fall FÖRSÖKA få en lösning till stånd.
Du kan säkert läsa i forum om hur dåligt backen fungerar för dom som använder ATV'n för annat än nöjeskörning.
-
Nu MÅSTE jag lägga mig i :)
Se här vad tex Denada-offroad skriver ang detta:
GARANTI PÅ FYRHJULINGAR:VID PRIVAT KÖP & FÖRSTA ÄGAREN, ALLTID 1 ÅRS FABRIKATIONS GARANTI SAMT 2 ÅRS KONSUMENTKÖPS GARANTI.
FÖRETAG HAR 1 ÅRS FABRIKATIONS GARANTI
GARANTIN GÄLLER BARA PÅ VÄGREGISTRERADE FORDON, ALLTSÅ INTE LEK, TÄVLING, CROSS ELLER TRIMMADE FORDON. FÖR DESSA MASKINER GÄLLER EN FUNKTIONS GARANTI - DET INNEBÄR ATT MASKINEN, NÄR DU KÖPER DEN ÄR FÄRDIG MONTERAD SAMT TESTAD & KÖRKLAR!
SAMTLIGA MASKINER ÄR LANDSVÄGS REGISTRERADE, SE UNDER SPECIFIK PRODUKT. FÖR DESSA MASKINER SÅ UPPHÖR GARANTIN ATT GÄLLA OM DEN HAR KÖRTS PÅ ETT:
VÅRDSLÖST SÄTT, ELLER PÅVISAD VÅRDSLÖSHET.
TERRÄNG KÖRNING.
TRIMNING, ELLER FÖRSÖK TILL TRIMNING.
SERVICE ÄR INTE GJORD / SERVICEBOK, STÄMPLAR SAKNAS.
TÄVLING.
Detta är knappast unikt, så jag skulle vilja säga att om en ÅF talar om hur du förändrar din ATV så gör dom ett fel.
Garantier gäller troligen inte på nån maskin på detta forum, i stort sätt om man ska vara hård/petig men sen gäller det ju att ÅF/tillverkare kan bevisa vad du gjort också.
Däremot, så håller jag med om att override borde gälla oavsett, det är ju inge vidare att man ska behöva difflock.
Om detta blir ett stort problem, ja då ska kanske ÅF tillsammans med tillverkare komma med en lösning.
Jag tycker dock inte jag har stora problem i MIN körning så jag bryr mig inte.
/B
-
Nu har du tappat tråden.
Det jag ville ha sagt eller skrivet är att det är jag tyckte det var dåligt av dig att gnälla på en ÅF eller leverantör för att dom inte vill hjälpa dig med att få din atv att gå snabbare bakåt/framåt trimma eller inte trimma. Dom har ju ett ansvar mot sina leverantörer, hur tror du det skulle se ut om en återförsäljare hjälper dig att modifiera om din atv så att backspärren inte går i utan att du kan få en rejäl fart bakåt och kanske inte nödvändigtvis du men kanske en lite mera ovan förare gör sig illa pga det, det kan vara därför dom inte tipsar om det.
Själv skiter jag i det mesta utan anser att ju fortare saker går ju roligare är det.
Jag är dessutom fullt medveten om ditt problem då jag själv ägt en cf 500 (som är en kanonhoj förövrigt) som jag gjorde allt för att den skulle gå fortare och fortare, och när inte det räcker till bytte jag till en brute force.
Självklart ska man trimma hojen, det är ett måste, men man kanske måste räkna med att garantin inte kommer att gälla fullt ut efter det.
Och för din vetskap så är min Brute force ostryp, trimmad, väl "tvättad" vid flera gånger och lite annat smått och gått, samt att den sällan eller nästan aldrig ser asfalt under sina hjul, utan det är mest lite gegga, lite mera gegga en och annan lite för djup vattenpöl mm mm.
Nog snackat om det, det blir körning i helgen som vanligt, ta en tur till södra sidan om du/ni vill hänga på, pm:a mig så får du en bra vägbeskrivning det brukar bli skitskoj . tiden är söndag kl 10 :lol: :lol:
Kör så det ryker och grattis till en bra hoj :!: :!:
-
Benring!
Du får en uppgift att koppla om den så att den funkar med en brytare monterat på styret.
Kommer du över i helgen och kör på södra sidan? :lol:
-
Peter1500: Jag får väl fixa en switch :)
Ang körning så hinner jag inte med om det är på lördan, ska iväg med jobbet fre-lörd men söndan skulle kunna gå, kanske :)
-
söndag kl 10, vi kan mötas up någonstans innan om du vill
-
Va sägs om att mötas i Bålsta? :lol:
Nä men vi får se, ska jag ta mig till södra sidan till kl 10 så MÅSTE jag ha släp, annars får jag ju åka kl 8 o det vill jag fan inte :)
-
Förresten, om det stämmer att det är den kabeln så kopplar man ju den via override-knappen som redan finns där.
Vissa kanske tycker att man ska ta bort knappen helt men jag anser att den är väldigt bra att ha, då finns ingen risk att man gasar på fel i all hast och vurpar o slår i hjäl sig :wink:
-
Jepp,
Komma till Bålsta är inte så lockande, men kan du inte ragga upp en släpa och traila hit den, jag lovar att om du kommer hit en gång kommer du flera :lol:
-
...jag lovar att om du kommer hit en gång kommer du flera :lol:
Dito :D
Ska se om jag hinner med o få till ett släp, det finns fler här som vill åka o då blir det ett större släp.
Men vad detta har med backspärren o göra vete fasen :lol:
-
tråden spårade ur lite, sorry :!:
-
Peter1500,
Menar du att man inte får göra några förändringar alls som .t.ex:
Ta bort strypningar, trimma, bada med maskinen osv.
Det som du själv gjort med din maskin?
Hur går det med garantin då? Hur farlig blir maskinen när den är trimmad och är ute i trafiken för både dig och andra.
Min åsikt är att ett så allvarligt problem som en inte fungerande backfunktion på en maskin som säljs som ett arbetsredsakp och terränggående fordon måste av importör och ÅF tas på allvar. med andra ord i alla fall FÖRSÖKA få en lösning till stånd.
Du kan säkert läsa i forum om hur dåligt backen fungerar för dom som använder ATV'n för annat än nöjeskörning.
Om du ringde ner till ATVSWEDEN och kanske pratade med mig så kanske jag förklarade för dig varför jag inte kan lämna ut elschema OCH att vi har tagit upp detta med Tillverkaren OCH även förklarat för dig om att tillverkaren ska släppa ut informationen om hur man går tillväga för att koppla ur backspärren så måste vi avsäga oss alla garantier gentemot Tillverkare och det är kanske inte så intressant för en importör. Men det hade du kanske gjort jag vet inte.
Kontentan av det hela är iallafall att:
VI HAR TAGIT UPP BACKSPÄRREN MED TILLVERKAREN OCH BETT DEM ATT FLYTTA BACKSPÄRREN LITE HÖGRE UPP I REGISTRET, DETTA TOG VI REDAN UPP I SEPTEMBER 2006 NÄR DE FÖRSTA MASKINERNA KOM TILL SVERIGE, MEN TYVÄRR SÅ ÄR DET SÅ ATT NÄR MAN HANDLAR MED KINESER SÄ ÄR DET LITE SOM ATT PRATA MED LILLTÅN NÄR MAN VILL HA NGT ÅTGÄRDAT.ÄVEN OM CF MOTO VILL GÖRA RÄTT FÖR SIG O ÄNDRA PÅ SAKER O TING JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT VI KAN LÖSA DETTA ÅT KUNDERNA.
Sen gäller inga garantier vid åverkan på maskiner.
Står klart o tydligt i alla garantipapper, vare sig du köper en atv eller en brödrost.
-
Delvis svar till Nike som jag gissar jobbar på ATVSWEDEN, angående backspärr.
Har efter en hel dags testande funnit följande:
Varvtalsspärren då man backar styrs av den sensor som visar "R" på instrumentpanelen.
Lösning: Kapa den Ljusblå/vit rand kabeln som går in i CDI boxen (den finns i den större kontakten) Koppla sedan den del av den Ljusblå/vit rand som går in i CDI boxen till JORD.
Den del av den Ljusblå/vit som går in i kabelhärvan, isolera den utan anslutning till något.
Teorin efter test är att den sensor som sitter för backen, på växellådan är sluten ända till backen läggs i och då träder vartalsbegränsningen för backen in. Genom att alltid ha den sluten vet inte CDI boxen om att backen lagts i och ingen spärr finns.
Bakgrunden att få ett elschema som går att läsa utan förstoringsglas är enligt följande:
Ringde ATVSWEDEN och även FUNRIDE för att få hjälp. där svarade man att man inte kunde maila ett läsbart elschema på grund av att det var en fabrikshemlighet!!!
Då det i manualen finns ett elschema som trots att det är svårläst på grund av storleken tycker jag att svaret från ATVSWEDEN och FUNRIDE att det är en fabrikshemlighet är ynkligt dåligt.
Dom borde inse att svåra problem blir ändå lösta, Vi ägare med problem kommer inte och sitter inte med armarna i kors och väntar.
Och med bakgrund av de stora problem backspärren medför tycker man att en seriös ÅF borde hantera problemt bättre.
Om nu någon på ATVSWEDEN och/eller FUNRIDE läser detta hoppas jag ni tar lärdom och försöker hjälpa till med eventuella problem istället för att skylla på tillverkaren eller annat skitsnack.
Slutligen, fixet har jag testat så lång möjligt, om någon gör samma fix och upplever problem posta då till forumet.
Mvh Blomman
Jösses, ang att jag inte ville lämna ut ngt elschema förklarade jag för dig, garantierna gäller inte vid åverkan på maskinen........och vi vill inte avsäga oss ALLA garantier gentemot tillverkaren, det borde du förstå när jag säger det till dig.
Vi har sålt flest CF MOTO 500 i världen typ 800 maskiner, och det är endast ett fåtal som såna väldiga problem med backspärren, ändo försöker vi lösa detta STORA problem...... sen det där med armarna i kors ...........du vet inte vad du snackar om gosse.
Du får gärna ringa mig Nicklas igen på 0372-69441 så diskuterar jag gärna vidare din koppling av kablarna, kanske kan vidarebefodra infon till CF och säga att ALLA klipper av denna kabel o att de måste göra ngt snabbt.
ÄR DET INGET ANNAT SOM PÅVERKAS AV DENNA KABELN?????
Nicklas
-
Så garantierna gäller inte om man kopplar ur backspärren? Då är den maskinen rätt värdelös för mig att man inte kan backa normalt med den, då jag köpte den för att köra ved, hålla på med i skogen men itne fungerar som den ska då det blir problem med att backa.
Något som borde upplysas om när man köper den tex "Bara så du vet så kan du inte backa med kärra i skogen" eller något liknande.
Anledningen är att man valde en CF moto var ju bla. 2 års garanti, bra recensioner, bra pris, många som verkar nöjda med den.
Man vill ju inte mista garantin, men endå så vill man ju att den ska fungera fult ut utan att behöva diffa, för att backa lite.. ;(
-
Så garantierna gäller inte om man kopplar ur backspärren? Då är den maskinen rätt värdelös för mig att man inte kan backa normalt med den, då jag köpte den för att köra ved, hålla på med i skogen men itne fungerar som den ska då det blir problem med att backa.
Något som borde upplysas om när man köper den tex "Bara så du vet så kan du inte backa med kärra i skogen" eller något liknande.
Anledningen är att man valde en CF moto var ju bla. 2 års garanti, bra recensioner, bra pris, många som verkar nöjda med den.
Man vill ju inte mista garantin, men endå så vill man ju att den ska fungera fult ut utan att behöva diffa, för att backa lite.. ;(
Hmm, har själv haft en cf och fan inga större problem med spärren, när man väl behövde mera kraft la jag bara i diffen så slapp man spärren.
Ett annat tips till er som vill "backa" med tungt är att remmen kan ta lite stryk då jag har hört att backen saknar "lågvxl".
Sen kan man alltid kolla i regbeviset eller manualen om hur mycket man bör/får dra bakom den. :lol:
-
I så fall måste det vara något fel på min som spärren tar för tidigt mot alla er andra.
-
Den blå vita kabeln klipptes av idag :roll: . Orkade inte med att behöva koppla i diffen varenda gång jag backade med kärran. Och för den delen så räkte det ju med att koppla i diffen så funkade det att backa utan att röra overrideknappen. Hade ingen som helst funktion, jo kanske att det kom upp en röd triangel i displayen inget annat. :wink:
-
exakt, känns som en felkoppling nånstans orginal :roll:
-
Hej
Klippte kabeln idag äntligen funkar maskinen riktigt
då det är dålig svängradie behöver man backa ofta
så detta var ett lyft.
MVH/Orren
-
Jag provade en Artic cat igår, och på den fungerar den när man har fyrhjulsdrft i och trycker på knappen, det är nog meningen att det ska vara så på cf:en oxå.
-
om den skall jordas går det då inte att koppla den via override knappen så har man ju den funktionen ? kan ju va lite lurigt om nån annan råkar köra som inte vet om att man tagit bort spärren.
då skulle det funka som på polarens polaris när han backar hoppar spärren i sen trycker han på knappen o man får full fjung i maskin
-
om den skall jordas går det då inte att koppla den via override knappen så har man ju den funktionen ? kan ju va lite lurigt om nån annan råkar köra som inte vet om att man tagit bort spärren.
då skulle det funka som på polarens polaris när han backar hoppar spärren i sen trycker han på knappen o man får full fjung i maskin
-
Det funkar tyvärr inte att använda den knappen, den är brytande. Men du kan ju alltid koppla en extra knapp till sladden och dra den till styret eller var du nu vill ha den.
Jag har klippt kabeln och jordat den (utan knapp), mycket bra tycker jag.
Bra mycket enklare att backa i lera/branta backar utan att behöva diffa fram :D
-
Går det inte bara att koppla så att man med en knapptryckning kan jorda den blå/vita som den är, eller måste man klippa den också?
-
Ursäkta att man lägger sej i, men på min polaris är de också en knapp man måste hålla inne för att den ska backa med fyrhjulsdrift och med "fullt punch" men den e bra att den finns tycker jag, för håller jag in den och ger full gas då jäävlar drar man iväg bakåt kan jag lova :P
Peace!
I så fall måste det vara något fel på min som spärren tar för tidigt mot alla er andra.
-
Ursäkta att man lägger sej i, men på min polaris är de också en knapp man måste hålla inne för att den ska backa med fyrhjulsdrift och med "fullt punch" men den e bra att den finns tycker jag, för håller jag in den och ger full gas då jäävlar drar man iväg bakåt kan jag lova :P
Peace!
Det brukar vara så att man inte får fyrhjulsdiften heller på backen, om man inte håller in den gula override-knappen. Det är mest för att man inte ska slå runt om man försöker back upp ur diken och liknande.
-
Exakt :P Väldigt bra tycker jag, för som sagt så bär de iväg ordentligt om man håller in knappen och ger på! :P
Ursäkta att man lägger sej i, men på min polaris är de också en knapp man måste hålla inne för att den ska backa med fyrhjulsdrift och med "fullt punch" men den e bra att den finns tycker jag, för håller jag in den och ger full gas då jäävlar drar man iväg bakåt kan jag lova :P
Peace!
Det brukar vara så att man inte får fyrhjulsdiften heller på backen, om man inte håller in den gula override-knappen. Det är mest för att man inte ska slå runt om man försöker back upp ur diken och liknande.
-
Här kommer en liten instruktion på hur jag gjorde.
Slår man på knappen så kan man åka fort bakåt & den enda nackdelen är att "R" lampan slocknar när knappen är på.
OBS! Tänk på att ta det lugnt när knappen är på. Fanns en orsak varför backspärren fanns där från början.
Tar inget ansvar hur ni kör & detta är bara en instruktion hur jag gjorde.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/reversebypass.JPG)
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00056.JPG)
Här under huven hittar du CDI boxen.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00059.JPG)
På denna Grå/vita kontakt som går in i CDI boxen finns det en blå/vit kabel.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00067.JPG)
Den blå vita kabeln skalade jag av höljet på en liten bit & sedan lödde på en kabel bit som sedan går upp till brytaren
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00063.JPG)
brytare i rätt storlek.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00064.JPG)
montering av knapp. Den andra kabeln som går från brytaren jordas på någon lämpig plats. Jordade själv på grön kabel som går till 12V uttag.
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/Goes/Over%20ride%20knapp/DSC00065.JPG)
montering av knapp
-
Jättebra tips visar med bild och allt :D :D
Tack så mycket :!: snyggt jobbat :D
-
Prydlig instruktion,mer av den varan :D
-
Jättebra tips visar med bild och allt :D :D
Tack så mycket :!: snyggt jobbat :D
Tackar!
-
ÄNTLIGEN :!: :!: :!: :D :D :D
Ett mycket bra inlägg av E-Fire som förstår att dokumentera visa med bild/text hur en modifiering/förbättring kan göras :!:
Annat en "alla" "Be" inlägg som kommer in här titt som tätt..... och som lätt spårar (skall med du ut en sväng till helgen :?: ) "vet inte för långt att åka måste traila.... patetiskt :!:
använd lajvbox mail sms MSN för "privata" meddelanden än att dynga ner forumet med för oss andra totalt värdelös vetande :!: :!: :evil:
STORT TACK igen E-Fire för ditt fina inlägga ett :idea: i mörkret :!:
-
gjorde ungefär på samma sätt men jag använde den orginala knappen på styret som ska funka som en overrideknapp funka kanon :D
-
Måste få tillägga efter att ha läst lite att maskinen är landsvägsregistrerad, vilket betyder att man inte får köra i terrängen med den så att bli fly förbannad över den där varvtalsspärren som finns på backen känns inte helt korrekt! Det är ju kalas att den finns där om den brukas på det enda sättet som den är godkänd för.. På allmän väg! Sen vill jag minnas att jag läst hos nån ÅF att det inte är bra att dra med den då den inte är gjort för detta... Så följer man ÅF:s instruktioner så har man inga större bekymmer med spärren antar jag...?
Vill bara tillägga att jag inte håller igen på terrängkörningen på något sett, men så gnäller jag inte heller! :wink:
MVH/Jon
-
Fat många har ju sin ved hemma på gården eller tex vid sin sommarstuga. Det finns dom som har egen mark oxå. Då äre ju självklart att man ska kunna bruka sin maskin för det ändamål den är byggd för, om den Inte skall användas till att dra kärra så ska väl det Inte sitta drag på den heller, orginalmonterat dessutom!
-
Om man läser i balken om att köra i skogen ex. så handlar det mest om att man inte skall skada skogen. och om man nu är ägare till skog så är det ju du som bestämmer om DU har skadat din egen mark! JAg skulle inte gnälla på mig själv om jag skulle skada en gran.
Om ni förstår var jag är på väg med denna text.
-
Fat många har ju sin ved hemma på gården eller tex vid sin sommarstuga. Det finns dom som har egen mark oxå. Då äre ju självklart att man ska kunna bruka sin maskin för det ändamål den är byggd för, om den Inte skall användas till att dra kärra så ska väl det Inte sitta drag på den heller, orginalmonterat dessutom!
Ja originalmonterad dragkrok säger ju inte mycket... Iaf inte när den inte ens nämns i regbeviset... Ska man sedan tro vad tillverkaren och återförsäljaren säger så är den ju inte byggd för terrängkörning eller dragning med nåt tyngre lass..
Om man läser i balken om att köra i skogen ex. så handlar det mest om att man inte skall skada skogen. och om man nu är ägare till skog så är det ju du som bestämmer om DU har skadat din egen mark! JAg skulle inte gnälla på mig själv om jag skulle skada en gran.
Om ni förstår var jag är på väg med denna text.
Nja jag hänger inte med... Om man läser på http://www.vv.se/templates/page3____2772.aspx så står det att all körning på barmark i terräng med motordrivna fordon är förbjuden utom vid vad som kan kallas nyttotrafik i exempelvis jordbruk och skogsbruk. Sen om man kör på sin egen mark är ju upp till en själv! Men det är fortfarande ett fordon som endast är godkänt för allmän väg och inget annat! Hur mycket man än vill och hur mycket man än vrider o vänder på det så är den inte godkänd för terrängkörning.. Varken av ÅF eller av Sveriges rikes lag..
MVH/Jon