ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 11:43:54

Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 11:43:54
Sådärja då har man bytt sina första munstycken, och det var ju inte "rocket science" direkt :D
Blev en otrolig skillnad, konstigt nog
Ett helt annat drag och nu har den slutat upp med att smälla ibland när man släpper på gasen.

Måste säga att jag är såå nöjd med KFX'n, väg hållning, bottendrag... ljudet! :D

Om nu bara min hoj skakar fram en ny framfälg så blir allt bra, för den som ingick ser ut som en åtta när man kör fortare än 60 :evil:
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 29 maj 2007 kl. 12:23:13
Har fått mitt DynoJet-kit, så det är väl dags för ombestyckning för mig också. Du hade väl samma dämpare som jag har, dvs DMC afterburner silent? Min går bra redan på originalbestyckningen och jag har exempelvis inga avgasknallar. Undrar därför exakt vad du gjort, har du:

- bytt luftfilter, i så fall till vilket?
- ställt om soppaskruvarna?
- bytt huvudmunstycken, i så fall till vilken storlek (Keihin eller DynoJet)?
- bytt nålar (Keihin eller DynoJet)?
- bytt CDI-box, i så fall till vilken?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 13:16:55
Jag hade inte så mycket smällar men det hände...
Jag laddade ner PDFen från dmc, dom rekommenderade 138 fram o 142 bak...
Kollade här, http://www.700v.com/index.htm
för konvertering av storleken.
Jag bytte bara munstyckena o inte nålarna, vet inte om nålarna gör någon skillnad, vet du?
Jag har inte justerat någonting annat, eller bytt luftfilter...
Vet inte om jag kommer att byta filer nu, kanske sen, den går ju som ett spjut nu iaf :D
Och det verkar inte behövas justera nåt alls med luften, den går rent o fint på alla varv, ska kolla stiften nån dag när jag har väldigt lite att göra.
Nu längtar jag efter mitt dalton kit som kommer till helgn...
Måste man ha någon slags avdragare för att byta vikterna?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 29 maj 2007 kl. 13:22:47
Det som gör mest skillnad med Dynojet är nålarna..
Dom är slipade för att ge hjulingen mat där han behöver det...
Munstycken kan man plocka hursomhelst....

Så skippa INTE nålarna,det är dom som är hemligheten...

p.s Redcreek,-jag skickade en fälg till dig idag iaf...    8)
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 13:23:50
men sådärja bra jobbat niklas!! :D
nu ligger du på plus
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 13:24:43
jag har aldrig bytt några nålar... tar man ut dom på samma sida som munstyckena eller?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 29 maj 2007 kl. 13:25:30
Snabbt svarat..,trodde du jobbade å inte surfade AtvC....
 :wink:
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 13:27:13
hehe, är man chef så är man :wink:
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 13:29:24
hur var det, hade du skickat in papperen till vägverket?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: MinHoj.se skrivet 29 maj 2007 kl. 13:56:23
Jepp,dom skickades för nån dags sedan....
MEN har inte kommit ännu tyvärr...
 8)
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 14:01:20
typiskt staten att försöka hålla ner arbetarna...
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 29 maj 2007 kl. 14:22:56
Citat från: "Redcreek"
jag har aldrig bytt några nålar... tar man ut dom på samma sida som munstyckena eller?

Nix, nålarna tar du ut på andra sidan. Du tar bort kåpan över luftburken, skruvar sedan loss den svarta täckplattan som sitter på vänster sida som också sitter ihop med den svarta kantlisten som går hela vägen till bakskärmen (sitter med två stjärnskruvar). När du sedan tittar in mot förgasaren så ser du två stora svarta lock som sitter med 4 skruvar vardera. Skruva loss dom och dra försiktigt ut hela paketet så du inte skadar membranen. Var noga med att ta emot nålen och den vita plastbit som kommer ut bakom den och se efter hur den satt monterad så du får tillbaka allt sedan. Byt sedan ut nålen och sätt tillbaka det hela. I ena hörnet på membranet finns det en pytteliten mässingsmojäng som ska passas in i förgasaren, var noga med den så du inte har sönder membranet.

Vad gäller att byta vikter så går meningarna isär. Det finns ett särskilt verktyg för att trycka av främre variatortrissan, men vissa säger att det går utan. Har aldrig gjort det själv, men läst om ganska många som misslyckats så jag skulle rekommendera att du skaffar eller lånar verktyget (clutch puller). Finns att köpa från Kawasaki för ca 1300. Totalt hutlöst då det i princip är ett svarvat don i ett stycke. Går också att köpa från USA för mellan 50-65 dollar. Kanske finns att låna av Nicke rent av?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 maj 2007 kl. 21:10:43
fan, jag hittar inte luftskruven, vart sitter den?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 29 maj 2007 kl. 21:38:26
Dom sitter plomberade bakom tunna plåtlock. Ta en 6mm borr och borra försiktigt så kommer plåtbiten att fastna på borren när den går igenom.
(http://i13.tinypic.com/52vgzuf.jpg)
Borrat och klart!
(http://i15.tinypic.com/54bsopx.jpg)
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 30 maj 2007 kl. 19:17:55
Blev det stor skillnad när du bestyckade om den. Vad hade du för topphastighet innan och efter bestyckningen.
Jag lämnade in min för bestyckning och dom böt munstycken och ställde flåtören och borrade ur plomberingarna för soppaskrunarna och tog co-halt i båda rören. Jag tycker den går sämre nu tappade 15 km/h i toppfart och den skuter mer i rören. Nu toppar den 124 km/h.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 30 maj 2007 kl. 21:33:48
Jag har inte kunnat koll toppfarten än, en fälg var vind när jag köpte den, med lite tur kommer den nya i morgon...
men det vart mycket bättre bottendrag.

jämfört med min gamla raptor 350 är det som att rida en T Rex :D
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 30 maj 2007 kl. 22:11:58
Citat från: "Lowest"
Blev det stor skillnad när du bestyckade om den. Vad hade du för topphastighet innan och efter bestyckningen.
Jag lämnade in min för bestyckning och dom böt munstycken och ställde flåtören och borrade ur plomberingarna för soppaskrunarna och tog co-halt i båda rören. Jag tycker den går sämre nu tappade 15 km/h i toppfart och den skuter mer i rören. Nu toppar den 124 km/h.

Du har inte bytt hastighetsmätare då?  :wink:  139 original låter otroligt fort! Min förra gick som bäst 129 original mätt med GPS och då var den rejält varmkörd, vindstilla ute osv. Tror inte att den här gör mer, fast har bara toppat den ett par gånger hittills och har bara Koso-mätaren på (vilken jag är ganska säker på att den visar fel. Vet inte åt vilket håll eller hur mycket dock :lol: )
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 30 maj 2007 kl. 22:21:49
Den har toppat 139 enligt mätaren och nu 124. När jag åkte 139 så drog jag mot en ostrypt och drevad Dinli och den toppade 138 och jag hängde på.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 30 maj 2007 kl. 22:25:53
jämfört med min gamla raptor 350 är det som att rida en T Rex

Jämfört med va jag åkte innan dinli 270 är det som att åka rymdraket
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Moco skrivet 30 maj 2007 kl. 22:27:22
Citat från: "Lowest"
Den har toppat 139 enligt mätaren och nu 124. När jag åkte 139 så drog jag mot en ostrypt och drevad Dinli och den toppade 138 och jag hängde på.


Lugna er en vecka så ska jag mäta med GPS (om nu en sån går tillräckligt rätt)
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 30 maj 2007 kl. 22:29:52
Citat från: "Lowest"
Den har toppat 139 enligt mätaren och nu 124. När jag åkte 139 så drog jag mot en ostrypt och drevad Dinli och den toppade 138 och jag hängde på.

Då har dom ju helt klart gjort ett riktigt taskigt jobb vid bestyckningen. Om den skjuter mer nu så låter det ju som att den går för snålt. Om du drar på choken när du ligger på fullt, går den bättre eller sämre då? Om den går bättre så är den helt klart för snålt ställd.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 30 maj 2007 kl. 22:39:23
ökar man mängden bränsle när man öppnar på soppaskruvarna?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 30 maj 2007 kl. 22:42:30
När man skruvar ut dom så ökar man mängden bränsle. Det påverkar i första hand tomgången och en bit upp i registret där nålarna tar över, men inte just något (om ens något alls) vid toppvarv.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: corba skrivet 31 maj 2007 kl. 00:03:38
Citat från: "Lowest"
Blev det stor skillnad när du bestyckade om den. Vad hade du för topphastighet innan och efter bestyckningen.
Jag lämnade in min för bestyckning och dom böt munstycken och ställde flåtören och borrade ur plomberingarna för soppaskrunarna och tog co-halt i båda rören. Jag tycker den går sämre nu tappade 15 km/h i toppfart och den skuter mer i rören. Nu toppar den 124 km/h.


Om de använde CO halten för att justera förgasarna så går den säkert för snålt nu, speciellt eftersom du har ett trinity system på.

Kolla upp vilka nålar de bytte.
Att det smäller i rören (vid gassläpp antar jag) är ett tydligt tecken på att den är TOK snål. Akta dig så du inte ställer till med motor haveri....

Var det Tommy som ställde in det?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 31 maj 2007 kl. 16:40:15
Det var tm motor i gagnef som ställde in den. Det smäller när man åker på jämn gas tror inte det smäller när jag släpper gasen. Tror han gick upp 10 i storlek på munstyckena, 142 eller 145 sitter det i nu. Nålar tror jag inte han böt
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Tintin skrivet 31 maj 2007 kl. 23:04:54
Om du inte har gjort något åt luften, alltså skaffat annat luftfilter, borrat upp hål i luftburken, tagit av locket eller något sådant så är 10 på tok för mycket. Med det system du har på så borde det räcka att gå upp 1 eller 2 storlekar på mynstycken om du har original luft. Med andra ord så går den alltså alldeles för fett. Inte lika farligt som om den går snålt, men när den går så fett så är risken att du tvättar bort oljefilmen i cylindern, sotar igen toppen osv. Med den bestyckningen så borde den på fullgas gå ännu sämre om du drar på choke.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: corba skrivet 1 juni 2007 kl. 08:13:41
Håller med Tintin.
Jag utgick från att locket var borta (första man gör så att säga).

Choke testet kan vara svårt att märka av.
Andra tecken på fet blandning är "blödder" dvs att varvet nästan verkar sjunka om man drar på fullgas, till en början för att sedan hämta igen lite.
Till skillnad från snålt där motorn tvekar (nästan lägger av) vid gas pådrag , men om man släpper litet på gasen så sticker den.

Jag har aldrig gjort ett tändstiftstest på en tvåcylindrig. Men det ger en riktigt bra fingervisning på Z400 i alla fall.

Hur som helst, är den fet så märker du skillnad direkt när du lyfter locket.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 2 juni 2007 kl. 13:48:24
Testade att ta av locket på luftburken då gick den inte alls typ 50 km/t och blöddra och small. Den skuter när man åker på jämn gas inte när man släpper gasen. OBS den går bra men inte som innan bestyckningen.
Testade toppfarten idag 131km/t plan väg.Det är ingen skillnad om man släpper lite på gasen eller håller fullt. Det som man märker är att vridet är sämre än innan. Det fattas botten vrid.
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: corba skrivet 2 juni 2007 kl. 19:19:36
Märker du någon skillnad beroende på varv,
Du säger att den smäller vid jämn gas, hur mycket har du vridit på gasen då?
anledningen till att jag frågar är som bekant att olika munstycken arbetar vid olika gasregister.
Lite gas = bränsleskruven (testa dra in den ett varv)
Full gas = huvudmunstycket
Mellan reg = nålen.

Böt du nål samtidigt?
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 2 juni 2007 kl. 22:11:58
Från att man har rull på den till fullt. Den skjuter inte när man släpper gasen (motorbroms) tror inte den skjuter när man gasar fullt. Alltså den skjuter när den går på jämn gas alltså inte motorbroms eller gaspådrag
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Lowest skrivet 2 juni 2007 kl. 22:14:17
Glömde nålarna är inte bytta
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: KN Racing skrivet 4 juni 2007 kl. 13:51:04
Citat från: "Lowest"
Från att man har rull på den till fullt. Den skjuter inte när man släpper gasen (motorbroms) tror inte den skjuter när man gasar fullt. Alltså den skjuter när den går på jämn gas alltså inte motorbroms eller gaspådrag


Verkar vara många som har bestycknings problem, du har inte tittat på Dial-A-Jet? Som bl.a kompencerar automatiskt och ger mer bränsle när motorn verkligen behöver de, på de viset elimineras flat-spots i registret  :idea:
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Redcreek skrivet 5 juni 2007 kl. 12:15:50
Enligt DMC så går en icke luft modifierad KFX bäst med större munstycken men allt annat original.
jag kan bekräfta att min går bättre med originalnålarna än med dynojet då den bara puffar o smäller.
Bottendraget är mycket bättre med originalnålarna
Titel: Ombestyckad KFX 700
Skrivet av: Kongo skrivet 15 juni 2007 kl. 11:37:28
Jag har munstycken 172/168 på min med K&N luftfilter samt Fatboy 4 system

funkar kanon