ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: eman skrivet 27 maj 2007 kl. 20:26:21
-
Vad är det som gör att kopplingen slirar? Kopplingen tar alltså bra men jag upplever att den slirar.... motorn varvar upp men farten finns inte till varvet, eller hur jag skall förklara.
Jag märker detta på höga växlar samt tycker att det blir värre efter en stunds körning, dvs när den har blivit varm....
Jag har provat att byta mellan några oljor, samtliga "bra" oljor så jag tror inte det kan vara att det "kladdar" ihop.
Är det lamellerna som gör att det slirar eller vad?
Tacksam för svar...
-
hur långt har den gått? gör ett test med att dra i bromsen och sammtidigt gasa, eller åk upp för en backe på högväxel och gasa på, upplever du då att det slirar är det lammelerna som inte arbetar som dom skall
-
en liten dum fråga, är det MC oljor du testat?
Oljor avsedda för bil får EJ användas.
-
Tycker jag känner igen det där, har samma på min maskin att vid ett läge känns det som att de bara varvar och inget mer. Säkert också troligt när den e varm :/
-
ja.. det är rekomenderande mc oljor.
Det är en 04.... tid vet jag inte exakt med den är i bra skick om jag så säger, regelbundet servad.
Men då tror ni att det är ett lamell kit som jag skall skaffa??
Jag tänkte att det kanske är de där fjädrarna som är dåliga eftersom kopplingen tar klanderfritt men slirar sen....
Fungerar inte en koppling som så att när man trycker in kopplingen så dras lamellerna isär? Tänkte om det kunde vara att de inte trycks tillbaks som de skall av fjädrarna.... :oops: :?:
-
Om kopplingen slirar så är det troligast att lamellerna är slitna. Kopplingen fungerar utmärkt att koppla ur med men de har dålig friktion när de är ihop igen. Kommer bli sämre och sämre, tillslut kommer du knappt ha drivning.
Du kan testa detta genom att ligga i låg fart på 3:an och ge fullt samtidigt som du duttar in kopplingshandtaget. En frisk koppling kommer ge ett ryck när du släpper igen och inte ha tendenser till slirning.
kontrollera även att kopplingsvajern inte är för sträckt när den är opåverkad av handtaget.
-
Om kopplingen slirar så är det troligast att lamellerna är slitna. Kopplingen fungerar utmärkt att koppla ur med men de har dålig friktion när de är ihop igen. Kommer bli sämre och sämre, tillslut kommer du knappt ha drivning.
Du kan testa detta genom att ligga i låg fart på 3:an och ge fullt samtidigt som du duttar in kopplingshandtaget. En frisk koppling kommer ge ett ryck när du släpper igen och inte ha tendenser till slirning.
kontrollera även att kopplingsvajern inte är för sträckt när den är opåverkad av handtaget.
aaa.... ok... tack för svaren!
Då får ett kopplings kit bli nästa köp, den slirar märkbart när jag skjutsade en kompis på den förut. Blir väl tydligare vid belastning antar jag. Det får dock vänta lite beställde precis nu en Trailtech Vapor.... vill få bort min lilla cyckeldator mot något rejälare!
Hittade ett kopplings kit för 1800kr.... behöver jag allt nytt eller bara lamellar eller fjädrar och stålskivor också??
-
man bör alltid byta allt sammtidigt
-
OK... antog det. Låter ju så klart rätt att byta allt när man är där och skrotar!
-
eman
får man fråga vart o hur mycket fick du betala för vapor färdatorn ?
köpte du öven alu fästet som man sätter som styrfäste ?