ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Myrkel skrivet 24 maj 2007 kl. 21:19:35
-
Tjena.
Har monterat på min malossi variator idag på min kxr -04
Med 14 drev fram så visar den 90 på mätaren på rak väg och sen när jag testade med ett 16 drev fram så orka den knappt över 75km/h.
Blir den så slö att den inte orkar komma upp i högre toppfart med ett 16 drev fram eller visar mätaren fel??
Mvh
-
Kan tilägga att det inte känns att det går så sakta som 75km/h som mätaren visar med 16 drev, det är därför jag blir lite fundersam om mätaren visar fel eller inte..
-
Pantad fråga kanske , men vad visade mätaren innan?
Jag bytte från 14 till 15 drev ( utan att ha bytt något annat ).
nu gör jag uppmätt med cykeldator så har jag toppat 93,2km/h.
men troligare marsfart är runt 85/87km/h. dock med ett mycket lägre
varv, och jag har ännu inte orkat upp till varvstoppet.
ett 16 drev e ALLDELES för mycket utan att du byter förgasare,
effektsystem.
-
Kymcon tar hastigheten på den utgående axeln, så drevar man om så stämmer inte mätaren längre. Så 75km/h är inte den riktiga hastigheten. Gör som Judaz (och jag när jag hade Kxr) sätt dit en cykeldator så får du rätt hastighet.
-
Den gjorde ca 80-85 på mätaren innan jag satte på malossi variatorn.
OK 16 drev verkar vara för mycket, får ta och beställa ett 15 drev istället.
Vet ni nån firma som har drev på lager?
MVh
-
Ska försöka köpa en ny / större förgasare för att se om man kan få till något,
-
jag köpte mitt 15drev från tommysmotor.se
finns säkert andra som har på hyllan åxå.
-
Jo jag beställde mina delar från han också men han hade inga 15 drev inne på lager.
Får väl ta och vänta tills han får in det isåfall.
Men jag tyckte in den blev så slö med 16 drev, märkte ju lite skillnad i accet men tyckte inte den gick dåligt.
Gjorde ju en grym skillnad med variatorn mot orginal.
Mvh
-
för att slippa byta munstycken å förgasare med mera så gör som jag.. sätt ditt ett dial-A-jet system istället, kostar ca 895 kr, mitt ska monteras under dagarna nu, det inebär att du istort sett kan sätta på effektdämp, mm och slippa att bestycka om förgasare mm för att den ska orka.
mvh micke
-
nu ska vi backa bandet lite.
en ny förgasare gör att du får in mer bensin i motorn.
Dial a jet är för att slippa byta munstyckena i förgasaren
rätta mig om jag har fel.
du får ingen effekt-förbättring, däremot är det som du säger
möjligen lättare att få till optimal bränslematning.
den som har sagt nått annat har isf lurat dig.
-
monterade in det idag funkar lysande, dial a jet kompenserar rikare eller fattigare ja, såklart det hjälper om han vill få ut full effekt på sin maskin, det är bra mkt billigare än att byta förgasare, på min kxr märker jag en markant skillnad. Du får med andra ord en effekt skillnad på den förgasaren du använder. sen kan du ju såklart byta förgasare om det är värt pengarna, men se då till att ta bort varvtals stoppet i så fall så du kan utnyttja motorn fullt ut.
-
varvstoppet är inte nödvändigt att ta bort, det drevar man så man inte når det =)