ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: sunfire skrivet 24 juli 2005 kl. 11:36:28
-
Gör det någon nytta att köpa ett nål och munstyckes kit till orginal förgasaren?
Eller ska man satsa på en större förgasare direkt.
Det är ju en viss prisskillnad.
-
Gör det någon nytta att köpa ett nål och munstyckes kit till orginal förgasaren? = NEJ :( :( :(
Eller ska man satsa på en större förgasare direkt.= JA :D :D :D
-
Raka svar :D
Jag blir helt snurrig av allt jag läser om trim/tuning...
Genom att byta förgasaren så kommer motorn att bli starkare?? Men inte varva mer?? Så om jag skaffar en ny förgasare så är det kanske bäst att byta framdrev till ett lite större. Min önskan är att få upp den i ca. 100 km/h för att lättare hänga med i trafiken.
Har fått låna ett Ixil avgassystem och monterat det men märker ingen skillnad i toppfart. Möjligtvis att den är lite starkare i mellanregistret. När jag ger fullgas från tomgång så tvekar den lite innan den varvar upp, inte mycket men tillräckligt för att man ska märka det. Kanske kan detta justeras bort med luftskruven? Kan också få en liten avgaspuff när jag stänger av motorn.
-
Raka svar :D
Jag blir helt snurrig av allt jag läser om trim/tuning...
Genom att byta förgasaren så kommer motorn att bli starkare?? Men inte varva mer?? Så om jag skaffar en ny förgasare så är det kanske bäst att byta framdrev till ett lite större. Min önskan är att få upp den i ca. 100 km/h för att lättare hänga med i trafiken.
Har fått låna ett Ixil avgassystem och monterat det men märker ingen skillnad i toppfart. Möjligtvis att den är lite starkare i mellanregistret. När jag ger fullgas från tomgång så tvekar den lite innan den varvar upp, inte mycket men tillräckligt för att man ska märka det. Kanske kan detta justeras bort med luftskruven? Kan också få en liten avgaspuff när jag stänger av motorn.
1: motorn blir starkare men varvar inte så mkt mer
2:med ny förgasare orkar den med ett byte till större framdrev (15 kugg)
3:nytt avgas gör inte mkt på effekten med helt ORIGINAL.motor ( även om vissa handlare påstår det)
4:Antar att du har helt standard luftburk+ org. luftfilter= låt detta vara så om du inte byter förgasare.Om du öppnar upp luftburken och/eller byter luftfilter tvekar den ännu mera vid gaspådrag- detta pga. att original förgasaren är avstämd med "insugningsröret" i luftburken.
5: min gamla kxr hade en keihin 24 mm round slide förg. ett malossi variator kit,ett 15 kugg framdrev annars HELT original den gör ca 100 km plan väg ingen mot/medvind- detta kollat med h mätare i bil 2 olika ...(kymco mätaren visade bara 85 km- detta pga. variatorn+drevningen...)
-
Tack!! Som alltid bra och informativa svar från iroc.
Den förgasaren du hade förrut var den beställd från tyskland, eller finns dom att köpa i sverige? Jag har kollat på den som Quadhouse säljer + anslutning för orginal luftfilter och det skulle kosta ca. 3600:- Om man kan köpa en billigare så vore jag ju glad.
Ang. luftskruven.
Om man kollar på sprängskissen överförgasaren så finns det en CO-skruv (CO-schraube) art.nr. 1014. Eller är jag helt ute o seglar... Har inte kollat hur det ser ut i verkligheten.
-
Tack!! Som alltid bra och informativa svar från iroc.
Den förgasaren du hade förrut var den beställd från tyskland, eller finns dom att köpa i sverige? Jag har kollat på den som Quadhouse säljer + anslutning för orginal luftfilter och det skulle kosta ca. 3600:- Om man kan köpa en billigare så vore jag ju glad.
Ang. luftskruven.
Om man kollar på sprängskissen överförgasaren så finns det en CO-skruv (CO-schraube) art.nr. 1014. Eller är jag helt ute o seglar... Har inte kollat hur det ser ut i verkligheten.
ang. luftskruven: rotade fram min std förg.i soporna och där SITTER en luftskruv-va helt 100 på att min gamla kxr inte hade en men ja hade fel :oops:
om den smäller när du stänger av/vid motorbroms kan det vara mager bränsle -prova me att skruva in skruven och se om de blir bättre...
skruven påverkar tomgång-1/4 gas ungefär....
min keihin köpte ja direkt från usa (70 $),men den går säkert att få tag på i sverige-den hette pj 24 tror ja...
min 28 mm mikuni köpte ja från delta mc i falkenberg (1850 kr)
quadhouse förg. kit är lite dyrt tycker ja oxå, trots det köpte ja detta pga att ja fick ett bra pris för allt....
-
Är förgasaren i Quadhouse kittet 28mm? Har för mig att jag har läst någonstanns att det skulle vara den optimala storleken till KXR:en.
Som det ser ut nu så blir det Quadhouse förgasarkit , 15kuggs drev och en Malossi variator.
Hoppas bara att det inte är för bökigt att ställa in förgasaren... Borde ju kunna finnas någon som vet ungefär vilket munstycke/nål som passar för den setupen jag har valt.
Hur är leveranstiden från Quadhouse förresten?
-
Är förgasaren i Quadhouse kittet 28mm? Har för mig att jag har läst någonstanns att det skulle vara den optimala storleken till KXR:en.
Som det ser ut nu så blir det Quadhouse förgasarkit , 15kuggs drev och en Malossi variator.
Hoppas bara att det inte är för bökigt att ställa in förgasaren... Borde ju kunna finnas någon som vet ungefär vilket munstycke/nål som passar för den setupen jag har valt.
Hur är leveranstiden från Quadhouse förresten?
ja det är en keihin pwk 28 mm flatslide förg.
låter som ett vettigt val borde göra 100-105 km
är inga problem att ställa in den-MEN på min var en kanal felaktigt borrad så jag fick den inte att gå på tomgång fick fixa detta me stålplast så nu funkar det. Lämplig bestyckning för din kxr borde va huvud 120-125 slowjet 35-40, org.nål med clips i mitten eller 2:a uppifrån. Har detta själv förutom huvud som jag har 135 pga 300 cc.
banköverföringen tar 5 arb.dagar frakten 5 arb. dagar räkna me ca 2 veckor om delarna finns på lager.
-
Nu var det beställt och betalat!
Det blev ett förgasarkit, malossivariator, 15 taggars framdrev och ett K&N filter.
Hur gör man med luftburken med det nya luftfiltret? Köra utan locket på kanske. Vill ju helst inte borra sönder burken ifall man skulle få för sig att återställa till orginal någon gång.
-
Nu var det beställt och betalat!
Det blev ett förgasarkit, malossivariator, 15 taggars framdrev och ett K&N filter.
Hur gör man med luftburken med det nya luftfiltret? Köra utan locket på kanske. Vill ju helst inte borra sönder burken ifall man skulle få för sig att återställa till orginal någon gång.
Tja de e väl ingen annan som svarar så: Jag gjorde så här på min: borra 2 hål i botten v+ hb i burken . köp 2 formgjutna kylarslangar 90 graders ca 30 mm invändigt trä igenom slangarna så att de sticker in/ut ca 5-8 cm= klart bättre flöde utan ett j-vla insugn. ljud vilket du får om du tar bort locket.....
Om du beställt ett " racing filter" istället hade det passat direkt till slangen mellan förg./luftburk (den "slang" som ingår i förg.kitet är rena skämtet). köp en rak kylarslang som är 50 mm inv. istället .(sen får du göra en adapter om du har ett kn filter)
-
Nu fick jag grejjerna :D
Frågan är om jag ska lämna in för 150mila servicen före eller efter att jag monterar prylarna.
-
Hade inte tålamod att vänta tills servicen :D
Idag åkte variatorn och förgasaren på plats.
Nu behöver jag inställningsinformation.
Hur ska jag få den att gå optimalt :?: :?:
-
Hej på er
Är nyfiken hur det går med trimningen.
Blev det någon stor skillnad?
Jag har monterat variatorprylarna och 15drev + att jag har en förgasare jag testat med som är 27mm mikuni men det verkar vara svårt att få tag på munstycken till den modelen jag har så jag vet inte hur det fungerar tillsamans allt.
MVH/Sedjet
-
Det märks en rätt stor skillnad på förgasarbyte. Mycket bättre axx och vrid. Men toppfarten har inte ändrat sig nämnvärt, tyvärr. Kommer bara upp i 90 knutar om jag ligger ner. Jag hade ju siktat på 100 (i sittande ställning). Håller fortfarande på och försöker ställa in förgasaren för att gå bra på alla varvtal.
Det som jävlas mest just nu är att den inte funkar så bra med mitt rullgashandtag. Har semestergas över hela registret vilket jag inte alls är nöjd med. Snart åker tumgasen på igen.
-
Hur bra är accet, trycker den upp den på bakslangarna utan hjälp?
-
Jag har inte testa att köra på bakhjulen... Men det är ju inte så att den stegrar bara för att man går på fullgas.
Men ikväll var jag på Hjulafton i Lidköping och där körde dom på bakhjulen med en orginal KXR :!: Inget ryckande bara gasade upp den, visserligen satt det en snubbe på pakethållaren, men det såg löjligt enkelt ut.
-
Jag testade en otrimmad KXR idag, en 03:a och den gick "milt" upp på bakisarna när jag drog på starx före en trottoar och det var alltså INNAN jag nådde trottoarkanten. Skräckblandad njutning kan jag lova, blev alldeles het i ryggraden 8O Man var ju inte direkt beredd på det.