ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Wiseblood skrivet 23 maj 2007 kl. 08:48:28
-
Ska kopplingen inte ta alls när maskinen är kall!!??
Tar så dåligt att det blir motorstop när jag lägger i ettan, men bara första gången.
Sen funkar det hur bra som helst, inge slir eller nåt.
-
min maskin gör exakt lika dant. jag brukar starta maskinen och koppla några ggr utan växel i, då brukar det bli bättre.
-
min var oxå så. om du vill undvika att det smäller lägger du bara i växeln & kopplar sedan gungar du fram & tillbaka så släpper det. sedan är det bara att starta & åka.
Verkar som det enda sättet att bli av med felet är att byta lameller eller att ta bort dom & puttsa av dom lite.
-
När maskinen står ett tag så klibbar lamellerna fast lite därför blir det samma effekt som om kopplingen inte tar. Varför vet jag inte men mig veteligt så är det bara SMC som har det problemet. Va lika på min 300 :?
-
Tack ska ni ha för tipsen!!! Har även problem med gashak vid fuktigt väder, nånting ni har uplevt?? Ska in på första servicen på fredag, skall påpeka det då.
-
så här har jag fått det förklarat.
ang.gashaket så har många fått det om bakfoten att det är just gashak, vad som händer när maskinen är kall är att man pumpar i för mycket soppa om man gasar och det är nått med kallstartsventilen som gör att det pumpas in för mycket soppa som maskinen inte hinner göra av med då den står på tomgången,därför rusar den upp i varv. finns egentligen inget att göra åt detta.
ang.kollplingen så när maskinen är kall och innan vätska har hunnit komma in i kopplingen så smäller det till vid första växlingen, helt normalt på smc tydligen och inget som går att göra åt
detta har jag fått förklarat från en smc ÅF för jag hade samma saker på min smc 300 -07
-
så här har jag fått det förklarat.
ang.gashaket så har många fått det om bakfoten att det är just gashak, vad som händer när maskinen är kall är att man pumpar i för mycket soppa om man gasar och det är nått med kallstartsventilen som gör att det pumpas in för mycket soppa som maskinen inte hinner göra av med då den står på tomgången,därför rusar den upp i varv. finns egentligen inget att göra åt detta.
ang.kollplingen så när maskinen är kall och innan vätska har hunnit komma in i kopplingen så smäller det till vid första växlingen, helt normalt på smc tydligen och inget som går att göra åt
detta har jag fått förklarat från en smc ÅF för jag hade samma saker på min smc 300 -07
Jag upplevde att den verkligen hakade upp sig, en polare varvade den kall och jag fick trycka till med fingret på den svarta delen som gasvajern terminerar i för att få ner den på tomgång igen. När jag kör och det händer brukar jag motorbromsa, då släpper det. Men jag är inte säker, den gången jag fick trycka till kanske var ett undantag och det annars är som du säger med soppan, fast då borde det väl iofs inte gå att motorbromsa bort det?
Det där med kopplingen är standard för mig, dock brukar maskinen inte dö eftersom jag gasar lite mer än tomgång när jag lägger i 1an och då dör den inte. Se bara till att ha bromsen i :P
-
Jag förstår det där med kallstartsventilen och att den pumpar in mer bensin, frågan är då varför den gör det bara när det är fuktigt ute??!!
-
min gjorde det när det var kallt ute också, jag hade bara min från februari till april så jag hann inte uppleva den i annat väder än vinterväder.
jag hade aldrig sk.gashäng under körning,endast när jag startat den och hade den på tomgång och var där och gasade lite ibland, då hände det att den varvade upp.
jag lärde mej också att hade man lite gas när man la i växeln första gången så la den aldrig av.
-
så här har jag fått det förklarat.
ang.gashaket så har många fått det om bakfoten att det är just gashak, vad som händer när maskinen är kall är att man pumpar i för mycket soppa om man gasar och det är nått med kallstartsventilen som gör att det pumpas in för mycket soppa som maskinen inte hinner göra av med då den står på tomgången,därför rusar den upp i varv. finns egentligen inget att göra åt detta.
Hade så på min 300:a oxå, och det var gashak, även när den blev varm, trotteln som fastnar. Har tagit bort accpumpen och provat, det va likadant. Smorde in trotteln med PTFE olja så fungetade det bra ett tag, tills det att oljan blev bortsköljd. Fick en ny förgasare på garanti och har ej haft nåt problem ännu.
Det där med kallstartsventil får nån ta och förklara, vad jag vet så finns det bara ett pilot och ett main munstycke i den förgasaren. Inte som på keihin/mikuni som har ett chokemunstycke.
-
Jag hade samma problem med min med gasen men jag smorde in vajern o så funkade det :D
-
Håller med K_F_D
Vadå för ventil?
Sitter ju inge sådant på en förgasare med manuell choke.
-
fick bara förklarat att det pumpade in för mycket soppa någonstans och på någotvis.Kommer ju inte ihåg riktigt vad han sa eftersom det var i februari vi diskuterade detta
-
Det finns en kraftigare fjäder att sätta i fjuggen (mot gashak alltså). Hör med din ÅF.
-
Det finns en kraftigare fjäder att sätta i fjuggen (mot gashak alltså). Hör med din ÅF.
Skrev ett mail till SMC idag och frågade om just denna fjädern.
Råkade ut för gashäng idag. Inte ett dugg kul. Men gick bra som tur var.