ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Lundberg skrivet 21 maj 2007 kl. 12:07:27
-
Jo. Har lite problem med min SMC 300 -06.
Verkar som om den har slutat ladda.
Men är ej säker. Kanske batteriet som är kasst?
Hur kan man kontrollera laddningen?
Kan man släppa ena batteripolen och mäta med multimeter emellan?
Eller måste batteripolerna sitta på batteriet?
Om batteriet är kasst blir det inte fel värden då?
Sedan lever bränslemätaren lite som den själv vill också.
Slutligen har jag fundering på var strypningarna sitter.
Är det bara förgasar munstycke, samt avgassystemet?
Jo och luftburken då.
Har sökt på detta forum samt kollat alla trådar, men blir tokig då ingen kommit fram till något vettigt.
-
Mät spänningen på polerna med motorn igång och allt anslutet som vanligt.
Den ska ladda typ 13,5 volt.
Om den laddar normalt kan man misstänka batteriet.
Om batteriet står över natten obelastat så ska det ha minst 12,5 volt spänning, helst mer. vid 12,3 är det låg spänning och vid 12,0 är det urladdat.
Om batteriet typ ger 10,5 volt så har en cell rasat eller nåt liknande. Det kan hända då dessa maskiner vibrerar en del. Byt i så fall batteri.
-
2.0v är vad jag får med batteri.
Utan är det 0.28v.
-
oj då.
Lämna till handlare om du har garanti kvar, annars är det felsökning som gäller. Kolla jordningar, lösa kablar, öppna motorn och kolla generatorn...
Kanske laddningsregulatorn som ballat ur...
-
Köpte den beg, dock garanti kvar. Är såld nere i Småland som jag har 20mil till.
Ringde generalagenten och dom sa att det var laddningsregulatorn. Så nu är min gamla regulator på väg ner till SMC. Dom skulle skicka en ny till mig när dom fått in min gamla.
Får bara hoppas på att jag får den nya i slutet på veckan.
Vilket munstycke skall man köra på?
Har öppnat upp luftburken samt bytt avgas nu.
Går skitdåligt om man inte kör på choken = med för lite soppa?
-
har bytt lågfartsmunstycket från 38´till 45´
huvudmunstycket till 140´
klart bättre drag redan från start...
har du öppnat luftburken (borrat eller nått) men inte bytt till ett större huvudmunstycke då får maskinen för mycket luft och du kan bränna tändstiften. När du har choken i samtidigt som du kör, då stryper du juh luftflödet och den går bättre. Så ja, din maskin får för lite soppa som det är nu...
-
Jag har bytt lågfartsmunstycke och har 119 huvudmunstycke i nu. Å den går skitbra på halv choke så jag ska ringa å beställa ett par större munstycken i morron. 140 och nåt där emellan å prova mej fram. Dom kostar ju knappt nåt å dom ja bytt har min återförsäljare bjudit på då jag köpte avgassystemet. Spelar ju ingen roll hur jag justerar luftskruven så går den bäst på choke. Så mer soppa måste det ju va som ska till. Har för övrigt gjort samma grejjer som dej. Köpte helsystemet och är skitnöjd då det faktiskt blev märkbar skillnad. Och bättre ljud men ändå inte så jag stör grannarna då ja sticker till jobbet på morgnarna. Alltså lagom. Är helnöjd med kraften nu men vill bara ha den utan choke.
-
Okej. får beställa ett 45 samt 140 munstycke då.
Har ni också Walbro förgasare?
Vilka andra förgasarmunstycken passar också?
Vart köper man dessa?
-
revisär min förgasare i dag.
Har ett 38 samt 108 munstycke på min.
Antar att detta är orignal.
När man har monterat dit dom nya munstyckerna (har ej köpt några ännu), vart skall nålen stå då (på ett ungefär)?
-
Beställde ett lågfart 45, dom andra tog jag 130 samt 140.
Men hur skall nålen stå?
Fetta på max?
-
ställ nålen i mittenhacket, så har du lita att justera på både upp o ner :idea:
-
ställ nålen i mittenhacket, så har du lita att justera på både upp o ner :idea:
Okej. får köra med det
-
Nålens läge påverkar blandningen mellan ca 1/3 gaspådrag upp till 2/3...
-
då kan du inte sökt riktigt, fö jag hade problem med min som slutade ladda, och det var laddregulatorn som var pajj, fick en ny på garantin, finns en tråd i smc delen om detta också.
tydligen är det vägsaltet som tar död på den
-
då kan du inte sökt riktigt, fö jag hade problem med min som slutade ladda, och det var laddregulatorn som var pajj, fick en ny på garantin, finns en tråd i smc delen om detta också.
tydligen är det vägsaltet som tar död på den
Jo du har bytt din 2ggr läste jag.
Men vad har vägsalt med att göra i en maskin som inte ens gått på vintern?
-
nej jag har bara bytt min laddregulator en gång, på min hade vägsaltet tagit död på den, totalt värdelöst på en maskin som var 1.5 månad och tvättad efter varje körning.
tror inte så mycket på att orsaken skulle ha varit vägsaltet, bara en dålig ursäkt till att den värdelösa skiten gick sönder.
-
det där med soppamätaren får du leva med, är så på dom flesta maskiner, bäst att köra efter trippmätaren. På min polaris sporstman 2007 så är det samma problem, den visar ju först fulltank sedan ploppar den helt plötsligt ner till halvtank. Skall visst laddas in ny mjukvara till den för att få den att visa rätt, tveksam till att det finns uppdatering att fixa till soppamätaren på en smcc, är nog mer halvtaskig givare till den.
-
Fick min regulator i dag.
Så nu funkar smcn. Munstycken kommer imorgon.
-
oj då.
Lämna till handlare om du har garanti kvar, annars är det felsökning som gäller. Kolla jordningar, lösa kablar, öppna motorn och kolla generatorn...
Kanske laddningsregulatorn som ballat ur...
Kul att man kunde hjälpa till... :wink:
-
Kul att man kunde hjälpa till...
Tack tack :D
-
Lundberg.....vart ringde du när du skulle skicka din laddregulator.
hur lång tid tog det?
Har hänt likadant för mig i dag. Satte batteriet på laddning när jag kom hem och det var knappt halva spänningen i det.
-
Jag ringde smcatv (generalagenten).
www.smcatv.se kolla där och prata med dom.
Gick otroligt fort. Fick hem den på 3 dagar tror jag.
Dom måste ha din gamla innan dom skickar ut en ny.
-
ska kolla det...har laddat batteriet i natt och ska mäta upp det med multimeter o kolla om atv:n laddar något till batteriet annars är väll batteriet slut.
-
batteriet visa 13,5v när det är fulladdat. :kopplar jag sedan på det på maskinen och startar visar det 14,7v, mao så måste det vara riktigt både batteriet och laddregulatorn.......eller :?:
-
batteriet visa 13,5v när det är fulladdat. :kopplar jag sedan på det på maskinen och startar visar det 14,7v, mao så måste det vara riktigt både batteriet och laddregulatorn.......eller :?:
Japp. laddar ju verkar det som.
Eller vänta nu lite. Laddar den inte för mkt?
-
var ute o körde en runda med skräpet, med heljuset+ extraljuset på c:a 25 min. Stannade o provade, men den var väldigt seg på startmotorn(visar 13,0 v med avstängd maskin resp 14,2v med startad maskin) kör hem till garaget o startar o stänger av c:a 25 ggr o fanskapet startar hur lätt som helst. Nu undrar jag vad man ska göra, eller inte göra.
Tacksam för idèer. :idea:
-
Verkar vara startrelät som spökar.
Jag har en ny fråga!
Vad tusan skall man köra med för lufttryck när man kör landsväg/grusväg 50/50? 0.5bar?
-
Jag kör 0.5 fram och 1.0 bak, funkar fint
-
Jag kör 0.5 fram och 1.0 bak, funkar fint
Testade nyss med 0.5 runt om. Var ingen trevlig upplevelse. Tyckte den skuttade och hade sig.
Nej får sänka trycket lite lite tror jag.
-
kör med 0,3 runt om o det funkar bra....
-
Kontaktade SMC och fick till svars att 0.5 på grus och 1.0 på asfalt tyckte han var lagomt.
Men han sa även att det var en smaksak.
-
Det beror ju på vilka däck du har också... Ju högre profil desto lägre tryck. Och vice versa.
Men original tryck är väl 0,25 om jag inte minns fel... Det tyckte jag var bra, då funkar det på grusväg/skogen + att man kan dra på en trottoarkant utan problem...
Det följer ju en särskild tryckmätare med varje SMC för att kunna mäta så låga tryck noggrannt. En vanlig luftpåfyllare börjar ju på minst 0,5 bar...
Annars skaffar man en sån här på Biltema:
(http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-1923_l.jpg)
100:-
-
(http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-1923_l.jpg)
Jo en sådan skulle man haft.
När jag pratade med SMC så sa jag att jag körde med orignal"crossdäck".
vad kan det vara? 22/11 -10" eller liknande.
får prova mig fram lite. Kör ju asfalt/grusväg 50/50. är nästan aldrig och kör i terrängen. Nåja har aldrig kört terräng förutom sandgrop.
-
En snabb fråga.
har satt dit munstycke 45 samt 130.
har nålen högst upp samt endast tagitbort den där böjen till luftburken.
Kollade på tändstiftet i dag och har perfekt förbränning om man kollar färgen.
men nu till min fråga!
Kan jag öka på mer soppa om jag öppnar upp luftburken lite till?
blir det bra förbränningfortfarande då?
Eller skall jag stanna där jag är nu?