ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: masken_99 skrivet 20 maj 2007 kl. 21:13:35
-
Som sagt min CF har gått ca 110 mil och såg idag efter att fotbromsen slut fungera att belägen fram va helt slut.. Nån mer än jag som tycker det är lite dåligt?? Borde inte bromasna hålla längre än 110 mil?!!!
-
Som sagt min CF har gått ca 110 mil och såg idag efter att fotbromsen slut fungera att belägen fram va helt slut.. Nån mer än jag som tycker det är lite dåligt?? Borde inte bromasna hålla längre än 110 mil?!!!
Kan det vara så att dina bromsar har varit felinställda så att de hela tiden slitits när du kört?
-
Kan det vara så att dina bromsar har varit felinställda så att de hela tiden slitits när du kört?
Det vet jag inte.. Har aldrig gjort nåt med bromsarna sen jag köpte den..
-
Bromsen skall man bara använda i yttersta nödfall 8)
-
Detta låter konstigt på min kawasaki har ja en lite vingmutter därbak som ja
spänner efterhand som min brormsar blir slitna och min kawasaki har gått 600mil och det finns mycket kvar på mina bromsar.
Åk in till en åf som säljer din maskin att fråga så vet dom säkert hur man ska göra. Ha det bra
-
Jag tror att det är samma problem som med dinli maskinerna,
bromsar tar slut väldigt snabbt o det är inget fel på maskinen utan det är skit material på beläggen som slits väldigt snabbt
min LTZ400 har gått snart 1500 mil o aldrig bytt belägg o det finns mycket kvar
försök att få tag på lite bättre bromsar, t ex EBC redstuff belägg som är keramiska o håller länge
-
Tycker det låter konstigt alltihop.
Du upptäcker, när fotbromsen inte funkar, att frambromsarna e slut?
Mig veterligen så går fotbromsen bara bak, eller? Vänster bromshandtag är iaf bak och den är ju fast länkad till fotpedalen.
Så då är bromsarna slut runt om då?
/B
-
Jag har fått för mig att fotbromsen tar både bak och fram. Sen vänster broms tar bak, och häger tar fram.. det är vad jag har fått för mig i alla fall
-
Om du drar in vänster handbroms så ser du att fotbromsen också åker ner. Jag vet dock inte om bromsarna tar bara bak eller på alla fyra hjulen. Höger handbroms vet jag iaf att den bara tar på framhjulen.
-
Den tar både fram och bak med fotpedalen. prata med min åf idag och han råka oxå ut för att det inte gick och bromsa med pedalen eller vänster hand tag för ett tag sen när vi va i borås och körde och det visa sig vara samma sida som på min. Alltså hans belägg va oxå slut och hans har gått runt 50-60 mil. så frågan e om det kanvara nåt fabriks fel på oken eller om det e så att nåt har gjort att bromsen på höger sida legat an hela tiden så det e därför dom slitits så..
-
He,he då har ni någon special upplaga av bromsar då för jag sitter med manualen framför mig och där säger man att det högra handtaget tar på frambromsen det vänstra + fotpedalen på bakbromsen det är således två helt ifrån varandra skilda system kanske din ÅF skall läsa in sig lite på det han säljer
-
Är det inte så att fotpedalen måste ta på både fram å bak bromsarna på en som är registrerad för väg?
-
Kan ta en bild och visa att det är kopplat som en central broms eller vad man ska kalla det..
-
Fotbroms + vänster handbroms tar på alla 4 hjulen! Det är det dessutom lag på i Sverige på vägregistrerade fyrhjulingar.. Ni får nog kolla upp era maskiner lite nogrannare grabbar :roll:
-
Helt korrekt, fotbromsen måste ta på alla 4:a för att vara vägreg. Manualen nämner säkert inte detta då de antagligen är ombyggda av ngn annan för att anpassas efter de regler som finns. Vissa har kopplat så att även frambromsen(höger fram) tar på alla 4:a.
Denna funktion kopplar man givetvis ur eftersom det är fullkomligt livsfarligt att inte kunna välja vilken axel man bromsar när man kör i kraftig lutning framåt eller bakåt.
-
Helt korrekt, fotbromsen måste ta på alla 4:a för att vara vägreg. Manualen nämner säkert inte detta då de antagligen är ombyggda av ngn annan för att anpassas efter de regler som finns. Vissa har kopplat så att även frambromsen(höger fram) tar på alla 4:a.
Denna funktion kopplar man givetvis ur eftersom det är fullkomligt livsfarligt att inte kunna välja vilken axel man bromsar när man kör i kraftig lutning framåt eller bakåt.
-
Fotbroms + vänster handbroms tar på alla 4 hjulen! Det är det dessutom lag på i Sverige på vägregistrerade fyrhjulingar.. Ni får nog kolla upp era maskiner lite nogrannare grabbar :roll:
Det gör inte min!
Om jag nitar med vänster bromshandtag så låser jag BAKHJULEN endast, detsamma gäller med fotbromsen! Om jag sätter foten UNDER fotpedalen så kan jag inte ens trycka in vänster handtag.
Trycker jag in höger handtag så låser jag fram, men INTE bak.
Så min är väl olaglig då :roll:
EDIT: Eller så är den feljusterad så den inte tar så mycket fram som den borde (Inte alls i mitt fall) och det kan ju förklara varför bromsbelägg tar slut, det är ju endast en skiva bak, men två fram.
EDIT igen: Jag är visserligen helt nöjd med det då som nån ovan skrev, att det är bra att kunna välja fram eller bak i svår terräng.
Skulle dock se att den tog fram med vänster och bak med höger.
(Linhaiskadad :) )
-
Själv så tycker jag cf:en har helt rätt med fram på vänster och höger bak, eftersom detta liknar växelhojarna mer.
Är så trist som van vid växlar att nypa frambromsen när man inte tänker sig för och skall koppla...
-
Jag förstår precis hur du menar, fast omvänt, testade en Dinli ett par ggr tidigare och höll på att fara av vägen bra många ggr när det inte bromsade så hårt med kopplingen :lol:
Nu är det ju mer rätt med frambroms på höger sida, det är väl Linhaien som har "fel" fast jag tycker det är lite knepigt att bromsa med högerbromsen pga tumgasen, den tenderar att tryckas in :)
-
Då blir man lite nyfiken,i vilken lag står det att bromsen skall ta på alla fyra hjulen har kollat i VVFS men inte funnit stöd för detta påstående iof kollade jag på motorcykel efter som min är regad som just det
-
och en motorcykel får ha mer än 20hk det får inte din fyrhjuling heller.
Eftersom de får köras på B-kort gäller inte vanliga mc-regler.
kolla med vägverket så får du kravlistan.
-
Det var just i VägVerketsFörfattningsSamling jag försökte hitta svaret 8O :lol:
-
Hej
Det måste vara enklast att lyfta upp hela hojen och sen är det bara att rulla på hjulen och se hur bromsarna tar.
-
Går det att ta bromsbelägg från en annan hoj som är ev bättre kvalitet.
-
Ja om dom passar i bromsoken så är det bara att köra, som jag ser det :)
Fast jag kan inte se att dom är av dålig kvalitet, min har rullat 80 mil och det är hur mycket som helst kvar på dom (eller va tills min kardan slog sönder dom...).
Se till så dom inte ligger på bara.
-
Fotbroms + vänster handbroms tar på alla 4 hjulen! Det är det dessutom lag på i Sverige på vägregistrerade fyrhjulingar.. Ni får nog kolla upp era maskiner lite nogrannare grabbar :roll:
Det gör inte min!
Om jag nitar med vänster bromshandtag så låser jag BAKHJULEN endast, detsamma gäller med fotbromsen! Om jag sätter foten UNDER fotpedalen så kan jag inte ens trycka in vänster handtag.
Trycker jag in höger handtag så låser jag fram, men INTE bak.
Så min är väl olaglig då :roll:
EDIT: Eller så är den feljusterad så den inte tar så mycket fram som den borde (Inte alls i mitt fall) och det kan ju förklara varför bromsbelägg tar slut, det är ju endast en skiva bak, men två fram.
EDIT igen: Jag är visserligen helt nöjd med det då som nån ovan skrev, att det är bra att kunna välja fram eller bak i svår terräng.
Skulle dock se att den tog fram med vänster och bak med höger.
(Linhaiskadad :) )
har nog att göra med om 4x4 är inkopplad eller ej :lol:
-
Det har du rätt i :)
Dock inte i dagsläget, saknar 4x4 nu mera... :?
Börjar ruttna på problemen på min CF :!:
-
Vad har du för problem ?????
-
Ska jag rabbla upp alla??
1: Den suger i sig extremt het luft när man kör i skogen en varm dag, något som gör att den går väldigt illa, inte hackigt men den tappar mycket kraft.
2: dåliga givare(?), tankmätare osm lägger av, hastighetsmätare som lägger av.
3: Rutten plast, hade inte sönder en enda plastdetalj på min Linhai men på denna hänger det överallt...
4: Kardan lossnade(Vilket inte är ett direkt fel men... irriterande)
5: Tanklocket tappar sin gummitätning vilket orsakar vakuum.
6: Felaktigt placerad vakuumslang under som verkar få ånglås eller likn vid extrem temp, den dör och blir svårstartad...
7: lätt att få remtjut om man bromsar ner för snabbt och sedan ska iväg, med viss gummilukt som följd. (Om man är för het på gasen)
8: 4-hjulsdrift som lagt av igår...
Kommer inte på mer just nu
Så där, nu köps det väl inga fler CF.... :?
EDIT: Mycket av ovan går ju att modifiera och få bort...
-
4: Kardan lossnade(Vilket inte är ett direkt fel men... irriterande)
Eh, är inte det ett fel??
/johan
-
Jag går i köptankar men nu börjar jag att fundera. Är det en skit maskin som bara pajar för då är den ju inte värd sina pengar (även att den klassas som en billig maskin).
-
Att kardan lossnar är inte ett FEL, lossnar bultar (eller om dom inte satt ordentligt) så sätter man fast dom, sen är det löst. Dock ska det inte hända.
Med fel menar jag givare som pajar direkt, tanklock som inte håller, fyrhjulsdrift som lägger av etc, saker som verkligen går sönder, inte bara lossnar.
Värmeproblemet går att avhjälpa, men det kräver lite modifikation, något man kan tycka borde vara fixat från början.
Den behöver ta in luft från annat håll samt bestyckas om.
Avgasvärmen behöver ledas bort.
Sammantaget gör detta att maskinen inte är så bra som jag tyckte tidigare, när det dessutom var kallare ute.
Jag kommer fixa mina modifieringar, sen är jag nog mer än nöjd, tänker inte sälja den pga detta, det tjänar inget till då många andra maskiner är likadana men det kommer inte fram, av nån konstig anledning.
Även Can AM har sina problem, tex...
-
Hade varit trevligt om det fanns ett snorkelkit. Då har man ju fått bort värmeproblemet med automatik. + Att man kanske kunde bada med den också :wink:
-
Ja, med ett dial-a-jet kit får manju ett snorkelkit med, då kanske det funkar :)
Funderar starkt på ett sådant.
Ska man bada med en CF får man täta variatorn, min tar in vatten vid löjligt lite djup. Vet inte vart.
-
Finns det ett sådant kit som passar eller får man modda maskinen?
Hur gör man för att täta variatorn? Vill ju helst slippa silicon då det blir ett helvete att öppna den om man tex. skall byta rem. Har för mig att jag läst i U-båt (Can-Am) forumet om nån packning på tub.
-
Det är lite osäkert gällande snorkelkittet på CF, CF ska ju vara en kopia på Grizzly 660 och den har ett eget kit.
Så innan jag beställer ska jag kontrollera mer noga, jag frågade dom som säljer men han visste inte då.
Ang variatorn, så vet jaginte vart det läcker, det kan vara i flex-slangen som sitter mellan den hårda slangen och variatorn.
Antingen där eller själva kåpan. Fler ställen finns inte.
Packning på tub blir väl bra.
-
Stryper inte ett snorkelkit maskinen ganska mycket?
Lång slang att dra luft igenom, är säkert inte speciellt grov. Tänkvärt att räkna på flödet först.
-
Man får köra med 110mm ventilationsslang :lol:
Du har en poäng!
-
Stryper inte ett snorkelkit maskinen ganska mycket?
Lång slang att dra luft igenom, är säkert inte speciellt grov. Tänkvärt att räkna på flödet först.
Och andra sidan är väl allt bättre än 80-90 gradit luft in i motorn :evil:
som sagt maskinen tappar orken och dör om det blir för varmt och det blir det om man kör hard core på sommartid.
-
ja dör den av varmluft så är det ju bättre med snorkel, men annars kan lågt luftflöde jämföras med för varm insugsluft eftersom syreinnehållet är det viktiga.
-
Man får väl hoppas att dom som tillverkar dial-a-jet kiten även tänker på detta, eftersom dom görs för optimering. :)
-
Jag tror inte att snorkel kittet till Dial-A-Jet är det ni tror att det är.
Snorkel kittet är ett litet kitt för just Dial A Jet produkten.
Och inte någon förlängning av luftburksröret.
Läs mer om det på KNRacings hemsida. http://www.knracing.se/tpi_snorkel.htm
Vad det gäller snorkel till luftburken så får man ju gå upp i rörets innerdiameter beräknat till längden man måste dra.
Vet att det finns någon formel på detta, men kan deninte i huvudet själv.
Ingen som byggt Baslådor till Bilstereo eller hemmabio här på forumet som känner till formeln? :D
Ang Variatorn så kikade jag på sprängskissen på CF Moto och såg att Variatorn har en ventilering med ett luft intag och ett utblås. :?:
Benring, det är inte där som din maskin tar in vatten då?
Titta i sprängskissen på Variatorhuset så förstår du kanske vad jag menar
.
Jag trodde faktiskt att variatorn var helt inkapslad sånär som på dräneringsskruven inunder.
Faan att man inte har en CF själv. Då hade man ju skruvat ner maskinen och gjort alla "förbättringar" så som jag gjort med mina andra hojar.... :D
-
Jo, den har en ventilering av variatorn som du säger, det går dock slangar/rör från dom, insuget sitter uppe vid lastracket fram, utblåset vid lastracket bak.
Där har den inte tagit in vatten, för så djupt gick jag inte :lol:
Däremot så tror, och hoppas, jag att den tar in vatten i skarven mellan dessa rör och variatorkåpan. Då är det enkelt att ordna.
Jag skulle själv vilja skruva ner och förbättra, problemet är TID :)
-
Har funderingar på att snorkla mig CF men vet inte riktigt vad jag ska använda för rör/slang, Nån som kan komma med förslag??? Sen skulle jag vilja ha plåt under istället för plastskyddet som sitter nu.. nån som gjort detta???