ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Slobban skrivet 21 juli 2005 kl. 17:43:31

Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Slobban skrivet 21 juli 2005 kl. 17:43:31
Detta kanske kan vara intressant for den som forvantar sig hjalp av svensk bilprovning nar det galler att vagregga sin ATV. Las och lar, ingen ide att forsoka folja lagen bara buskora med andra ord. Blir sa forbannad pa denna troga byrakrati. Lagg marke till att han forsoker slingra sig fran grundfragan (hur skall jag ga tillvaga for att vagregga mn atv) varenda gang, namner inte ens hembyggesvarianten. Far liksom kanslan av att han inte vill hjalpa mig...han maste ha nan personlig issue om ATVs, en ATV kanske mobbade honom nar han var liten...?    8O

mitt forsta mejl...
Hej!
Ni far sakert fragan 100 ggr varje dag men det ar sa manga olika bud nar
 man kollar runt pa natet att jag var tvungen att kolla med er. Har kopt en
ny fyrhjuling av market Yamaha Kodiak 450 men kom efter ett par manader pa att det hade ju varit fint att ha den MC-reggad eftersom man far kora en san med B-kort.
Nu undrar jag om man kan MC eller vag-regga den sjalv pa samma satt som folk som reggar in hembyggen och custommaskiner, typ mc cartar och buggys. Egentligen borde ju en fabriksbyggd ATV vara sakrare an hemmabyggen kan man tycka...


svaret...
Hej Om 4-hjulingen ska kunna registreras som MC så krävs det att den har ett helfordonsgodkännande(EG-typgodk.) enligt direktivet 2002/24/EG och detta styrker ni med ett CoC-dokument samt att "MCn" är märkt med EG-typgodkännandenummer.
mvh nils m




Mitt andra mejl...
Hej!
Tack for svaret, men jag undrar om det finns nat annat satt att fa den
vagregistrerad eftersom man kan regga in hemmabyggen. Om jag bygger om den
sa att det inte langre ar en ''fyrhjuling'' utan ett annat ''fordon'', hur
mycket ombyggnad skulle det kravas for att det ska raknas sa att saga?

Tack sa mycket!

Slobodan

Hans andra svar...
Hej.
OM ni gör en ny ram så blir det ett "annat fordon" och är ni amatörtillverkare av ramen så kallas det "amatör byggt" och då börjar ni och besikta hos SFRO.
se www.sfro.com

mvh nils m





Mitt tredje mejl...
Hej! Ursakta att jag ar jobbig men vad kravs for att det skall raknas som enny ram? Racker det inte att jag slipar bort serienumret egentligen?
Tack for hjalpen! Hoppas jag inte tjatar ihjal er sahar pa sommaren!

Slobodan


hans tredje svar...
Hej.
En ny ram innebär att ni varit på "järnaffärn" och inhandlat material som ni sedan har byggt samman till en ram.

mvh nils m


Har borjar jag ana en viss dryghet men det kanske var jag som borjade sa vafan    :wink:


Mitt fjarde mejl...
Hej igen!

Det ar just det med vad du menar skulle utgora en ny ram och vad som skulle
vara trafiksakrast som ar sa konstigt. Vill bara reda ut detta en gang for
alla, om jag bygger en egen ram med mina ytterst amatormassiga
svetsningkunskaper for att ersatta den som sitter i denna 90.000 kronors
maskin sa blir den ok for registrering (ifall allt fungerar naturligtvis)? I
motsats till om man kompletterar denna redan fran fabriken ypperliga maskin
med blinkers, backspeglar och annat nodvandigt men i ovrigt lamnar den orord
vilket naturligtvis ar mycket sakrare ur trafikhanseende.
Jag hoppas du forstar att det kan kannas en aning frustrerande att se
mc-reggade budgetmaskiner fran Kina komma fardiga for gatan nar deras agare
sager att det ar bast man drar alla muttrar ordentligt sa den inte faller
sonder mitt i trafiken, och har star man med en splitterny Kodiak 450 som ar
i allt vasentligt EXAKT lika dan som storebror Yamaha Grizzly som finns att
kopa fardig for gatan. Men som pga trogtankt byrakrati inte kan vagreggas...
ja det var val allt, nu har jag klagat fardigt.

Trevlig sommar Nisse!

Slobodan


Hans fjarde svar...

Hej.
Ett amatörbyggt fordon med undermålig ram blir förhoppningsvis underkänt vid SFRO-besiktningen.

mvh nils m



Har nanstans ger man upp...  finns det nan dar ute som ocksa tycker det ar underligt att maskiner med ibland tvivelaktig kvalitet kan bedomas sakra for vagtrafik och vissa andra ar i princip omojliga far vagregistrering trots att kvallan ar mkt battre? Har nan testat att boxas vidare mot byrakratin? Tacksam for tips hoppas nan finner detta larorikt! :roll:
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: M_G skrivet 21 juli 2005 kl. 18:01:27
Vad är det som gör honom dryg? Du fick ju svaret på din fråga redan vid första mailet. Att du sedan inte riktigt förstår och fortsätter debattera om i detta fallet amatörbyggt fordon är ju en helt annan femma. Är inte Kodiaken typgodkänd från början finns det ju inget sätt att regga in den som något annat än terrängående fordon.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Slobban skrivet 21 juli 2005 kl. 19:28:19
jaja ok du tycker att han verkar valdigt hjalpsam. Men vad trakigt det skulle vara om alla tyckte likadant.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: M_G skrivet 21 juli 2005 kl. 20:25:56
Citat från: "Slobban"
jaja ok du tycker att han verkar valdigt hjalpsam. Men vad trakigt det skulle vara om alla tyckte likadant.


Vad förväntar du dig av statliga institutioner?

Jag vet inte hur gammal du är men jag som är 22 har redan fått min beskärda del av dessa institutioner och därför förväntar jag mig inte att dom ska bemöta mig med någon form av entusiasm och glädje. Regler och paragrafer är det dom kan och flexibilitet är något extravagant och sådant som "syndiga" ägnar sin fritid åt.

Jag förstår att det är frustrerande och ha köpt något för 90 000:- som man kanske inte kan använda på ett nytt sätt. Men tyvärr får jag väl säga att så är det i vårt svenska samhälle. Förhoppningsvis vidgar vissa myndigheter sina vyer.

/Mvh Mattias
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Slobban skrivet 21 juli 2005 kl. 22:30:15
ja jo du har kanske ratt i det, och jag kanske ar val orattvis mot honom. Ville mest visa andra vilket bemotande man kan vanta sig. Trodde faktiskt de skulle vara lite hjalpsammare. Man lar sig natt nytt varje dag.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: ABSOLUT HONDA skrivet 22 juli 2005 kl. 07:28:48
He he he...ja du Slobban....du har fått f_n så mycket bättre svar en  vad jag fått.... Vem har inte legat på och debaterat detta. Egentligen så fick jag nästan dom svaren som behövdes av att läsa dit mail...får väl hem och kapa en rörstump och svetsa över ramnumret...hänga på lite blinkers m.m och åka till SFRO. Har du COC doc på din?? Jag har haft både svenska och importerade....faktiskt aldrig sett till ett COC... Hur ser dom ut??
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Slobban skrivet 22 juli 2005 kl. 12:19:41
man undrar bara hur mycket som kravs av modifiering innan en atv kan raknas som ombyggd, en helt ny ram kanns lite val mycket. Det kanns mest vart att luska reda pa en SFRO-besiktare som ar schysst. En markesmaskin ar trots allt sakrare an vagreggade kineser om man skall tro vissa inlagg pa detta forum.

Nej Honda tyvarr har jag inte det, da hade nog allt varit lungt. Skall borja forsoka snacka med forsaljaren om CoC-dokument men jag kopte den i vintras sa det ar nog kort... aterkommer om jag lyckas.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Anonymous skrivet 22 juli 2005 kl. 16:24:08
Varför inte bara sälja skiten och köpa en ny vägreggad i stället för o bara klaga hela tiden ???????


kör själv SMC farsan har Honda hans har gått i sönder åthelvete för många gånger för att kallas kvalitets maskin, å andra sidan går alla atv för eller senare i sönder, det är hur man sköter dem som räknas.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: kenta skrivet 22 juli 2005 kl. 19:04:08
Märkesmaskin vad är det?= jo, det är komponenter som är tillverkade i
 massa olika länder ( säkert KINA oxo), som sen monteras i det så kallade
"Märkesländer" o vips så har man fått en supermaskin,rätta mig om jag har fel
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: QL skrivet 23 juli 2005 kl. 14:14:25
Japp, stämmer säkert.
Men är det inte så att det är konstruktionsritningen och monteringen som till stor del avgör den slutgiltiga kvaliteten på maskinen?
Sedan vart komponenterna tillverkas spelar väl oftast mindre roll?
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Fidde skrivet 26 juli 2005 kl. 22:39:57
Hmm

Då får man fråga sig följande:

Jag har en hög fomel 1 delar från en formel bil som ska monteras ihop, till det har jag ett par gamla verkstads gubbar

Jag har också en hög skrotdelar från en gamal folka, till det har jag ett par f1 mekaniker

Vilken kärra tror ni kommer att gå bäst ?? och hålla längst ??  :wink:  :wink:

Skämtåsido, konstruktionen är givetvis jätte viktig, tyvärr kopierad på några månader.

Delar absolut super viktigt

Sammansättning tja..... alla kan ju lägga pussel  :wink:
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: QL skrivet 27 juli 2005 kl. 10:37:12
Jag skulle satsa på F1 mekanikerna, de skulle kunna avgöra om delarna är OK för ändamålet eller ej.  :wink:
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Anonymous skrivet 3 augusti 2005 kl. 00:15:04
svar fran SFRO

Är det ett importfordon (tidigare reggat i utlandet) eller ett "nytt" fordon
(aldrig reggat i något land)?

Om det är ett importfordon, kan du bygga om det såpass att det blir ombyggt
fordon, och på så sätt ev regga det mha SFRO. Men det kräver normalt sett en
betydande ombyggnad, ändrad ram, bytt motor eller liknande. Hytt eller störtbåge
räcker knappast. Det skulle i så fall vara en hel kaross...

Om det är ett nytt fordon, kan du inte heller regga som ombyggt fordon eftersom
den kategorin bara fungerar för fordon som "tagits i bruk", dvs varit reggade
tidigare (i Sverige eller något annat land). I så fall måste du få fyrhjulingen
att bli amatörbyggt fordon vilket i princip betyder att du måste bygga en helt
ny, egenkonstruerad ram till den.

ASB har tyvärr en förmåga att ibland lämpa över "allt" till SFRO, även sådant
som vi inte har möjlighet att hjälpa till med. Tyvärr tror jag att detta är ett
sådant fall.
Titel: Vägregga.
Skrivet av: BRiLL skrivet 12 augusti 2005 kl. 13:05:47
Vad skiljer en gatreggad raptor ifrån en "vanlig", är det bara att den gatreggad har 20hk, blinkers, godkända lampor m.m? Om det är så borde det väl gå att få papper ifrån en gatreggad raptor, där det står att alla lampor är godkända och att bromsar och sånt fungerar som det ska. Givetvis får man ha gjort ett bra jobb när man har satt på all utrustning som behövs för en gatmaskin. Får man den att se gatgodkänd ut och har papper ifrån en gatreggad raptor borde det väl i teorin gå att regga den på samma sätt som man måste göra med en importerad? Så borde det ju vara men man vet aldrig svenska staten är ju lite svåra att ha och göra med  :D
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Anonymous skrivet 13 augusti 2005 kl. 11:04:17
tror du inte de kollar serienumret?  Bra ide annars!
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: brillskan skrivet 15 augusti 2005 kl. 11:51:43
Japp där har vi det problemet...fan att allt ska vara så förbannat svårt  :)
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: pedros skrivet 13 juni 2006 kl. 17:10:11
dum fråga bara.. kan man inte bara slänga på nån annan liknande motor som inte kräver så jätte mycket ombyggnad.. slänga på en tumgas från nån annan gatreggead som typ har stryppningskruv.. skruva på den max så maskinen knappt går frammåt.. den behöver gö inte ha 20 hp bara den har mindre antar jag.

jag menar som tex slänga på en dinli motor på en polaris.. dom ska väll typ vara lika dana förutom 50 kubbar.. men det borde endå göra det till en annan motor.. lr.

då är det gö ombyggt fordon väll..
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Moco skrivet 13 juni 2006 kl. 20:23:40
Mina vänner, vill ni köra gat-reggat, köp då för fan gat-reggat...

Orka leka VM i kring-gång av regler.
Titel: frustrerande korespondens med bilprovning ang vagreggning
Skrivet av: Gabber skrivet 13 juni 2006 kl. 23:00:56
bara slipa bort ramnumret gubbarna där har ingen aning om hur den ramen ska se ut.