ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Struggle skrivet 18 maj 2007 kl. 18:11:08
-
Tjena hörde med en snubbe att raptor 700 dahlbäcks edition, går att få med en box som du bara med knapp tryckande typ väljer mellan stryp 20 häst och ostrypt. Stämmer detta, ? Vad kallas denna box? hur funkar det? kostnad? och är den färdigmonterad vid köp?
-
låter ju intresant , Eatv-maskinerna levereras ju med en sådan knapp, så det vore ju kanon om någon nu tagit fram en sådan box :)
-
kallas väl som du i rubriken skrev balckbox, till moppeder finns de ju att köpa såna för en runt 300 kr :roll:
-
Pratade med 4by4 i onsdags om denna. De har ju börjat ett samarbete med dahlbäck och denna grej är under testning nu.
Den skall i första hand levereras på Yakahosumaskinerna men även gå att köpa till i efterhand. Dock skulle nog prislappen bli rätt hög.
-
Tja!
Dom på Dalhbäck sa att det skulle sitta en sån på deras Raptorer
Skulle vara på min som jag köpte iallafall
-
dahlbäck är alltid dyr, men gör bra grejer
pratade med street-rider om just detta o han skulle få en sån box o även om polisen skulle hitta knappen så räcker det inte med att bara trycka för att upptäcka att det är mer än 20 hk, uta man va tvungen att fippla med tändnings nyckel ett antal gången.. :)
smart lösning
-
dahlbäck är alltid dyr, men gör bra grejer
pratade med street-rider om just detta o han skulle få en sån box o även om polisen skulle hitta knappen så räcker det inte med att bara trycka för att upptäcka att det är mer än 20 hk, uta man va tvungen att fippla med tändnings nyckel ett antal gången.. :)
smart lösning
Dahlbäck sa att det satt någon knapp eller spak på min som jag har beställt. Undar om det kan vara en sån jag har fått då? :?:
-
Förstår inte varför man ska behöva fippla med tändningslåset flera ggr.
Det är INTE olagligt att ha en knapp för att få ut full effekt bara man inte använder effekten på allmän väg. På bana eller egen inhägnad mark får den ju vara hur stark som helst.
-
coolt, så yakahosu maskinerna e bra grejor då? man ångrar sig inte om man köper en sån? Förresten, hur är det med att ha den sänkt? ingen direkt fara på taket att köra med på grusvägar etc? Så dom levereras alltså med dom här "knapparna" nu då? Är det en elektronisk strypning då? Så knappen på "on" säger vi = 20 häst? "off" full effekt typ 42 eller vad det är? inga andra strypningar på den? :o
Förresten när man kör på väg. Man måste ha bakspeglar på dom va?
-
Jo men en sak till hur lätt kan de va för polisen att kolla att den inte är strypt :?:
-
jag var och hämtade mig en yakahuso raptor idag=), och ska få en blackbox hemskickad.. tycker det verkar bra att kunna strypa ner den om man ev skulle bli stannad.. men polisen kanske lär sig knepen hur man fipplar på fullt ös igen.. föresten så är det en varvtalsregulator som gör att maskinen inte kan varva så mycket om någon undrar vad makapären gör för någonting!
-
Förstår inte varför alla är så rädda för farbror p. Har flera bekanta som är poliser och de är ganska överens om att de aldrig skulle undersöka om en fyrhjuling var strypt eller inte. "Inte deras uppgift". Då skulle de måsta kolla upp var enda japsare med turbo och kolla om turbon är uppskrämd eller en gammal ascona med 2,5" avgassystem.
-
Tja!
Dom på Dalhbäck sa att det skulle sitta en sån på deras Raptorer
Skulle vara på min som jag köpte iallafall
eee jaha okej ja då vet vi
-
är det bara en varvtals regulator så säger bara att då är den inte värd de 4tusen som det pratas om
ni kan köpa mycket billigare o koppla in om det är så enkelt
-
Det där måste gå att fixa mkt billigare. enkel elektronik. En mellanbox med avläsning på varvtalet som bryter vid ett visst varvtal. Kommer säkerligen fler som vill ge sig på det.
Är ju några år till besiktning ännu..
-
dem på dahlbäck sa att det var en varvtalsregulator och att den kopplas in på spridar kontakten.. hur den kan reglera varvtalet därifrån vet jag inte.. men den gör säkert mer än att bara begränsa varvtalet..
-
har fått hem min blackbox nu men inga instruktioner om hur man använder den.
Någon som vet hur man gör för att låsa upp spärren? vore bra för då skulle man kunna montera lite ikväll...
-
Köp turbo kitet istället. Såg en film när raptorn rastar en banshee med 62hk samt 6"förlängd baksving samt med slicks. Den verkar gå sjukt bra.
-
dem på dahlbäck sa att det var en varvtalsregulator och att den kopplas in på spridar kontakten.. hur den kan reglera varvtalet därifrån vet jag inte.. men den gör säkert mer än att bara begränsa varvtalet..
Då har de löst det med att strypa soppan vid ett visst varvtal, verkar lite "farligt" man vill ju inte att den skall gå för magert.
-
dem på dahlbäck sa att det var en varvtalsregulator och att den kopplas in på spridar kontakten.. hur den kan reglera varvtalet därifrån vet jag inte.. men den gör säkert mer än att bara begränsa varvtalet..
Då har de löst det med att strypa soppan vid ett visst varvtal, verkar lite "farligt" man vill ju inte att den skall gå för magert.
Jag har hållt på med lite moppar och såhär funkar en blackbox. t ex, på minarelli motorerna så är strypt orginal varv 3250. och ostrypt över det dubbla. Hur mycket du än gasar så tänder aldrig motorn mer än 3250 rpm. Så altså, när du ger lite gas så käns det helt normal men det blir _ingen_ skillnad om du har halvgas eller fullgas. Poliserna brukar ju inte fatta detta, så det är säkert att köra med det. Jag har kompisar som deras trimmade moppar har blivit provade av polisen, men endå fattar dom ingenting. Dessutom har polisen MYCKET hårdare kontroll på trimmade moppar än fyrhjulingar, än moppe hörs om den är trimmad tydligt, än raptor på låga varv kan man inte höra lika lätt t ex. Så dra strypningarna och kör hårt nu grabbar :D
-
ja, det är ju så man vill att den funkar. en varvtalsregulator helt enkelt.
-
nu har jag pratat med yakahosu och fått reda på hur man låser upp, men får det fan inte till att funka ändå! har provat att koppla in den både före och efter alba boxen, men hur man än ställer brytaren på blackboxen så drar den ända upp till varvstoppet ändå... får bryt på detta men boxen måste vara trasig eller så har jag gjort något annat fel :) skitsamma nu kör jag utan ett tag tills jag orkar ta tag i det igen.
-
nu har jag pratat med yakahosu och fått reda på hur man låser upp, men får det fan inte till att funka ändå! har provat att koppla in den både före och efter alba boxen, men hur man än ställer brytaren på blackboxen så drar den ända upp till varvstoppet ändå... får bryt på detta men boxen måste vara trasig eller så har jag gjort något annat fel :) skitsamma nu kör jag utan ett tag tills jag orkar ta tag i det igen.
Det verkar ju vara väldigt bra service där på yakahosu -.-
et ska inte vara så att man bara ska kunna ringa dom och så förklarar dom hur man gör eller ? hehe
-
nu har jag pratat med yakahosu och fått reda på hur man låser upp, men får det fan inte till att funka ändå! har provat att koppla in den både före och efter alba boxen, men hur man än ställer brytaren på blackboxen så drar den ända upp till varvstoppet ändå... får bryt på detta men boxen måste vara trasig eller så har jag gjort något annat fel :) skitsamma nu kör jag utan ett tag tills jag orkar ta tag i det igen.
Det verkar ju vara väldigt bra service där på yakahosu -.-
et ska inte vara så att man bara ska kunna ringa dom och så förklarar dom hur man gör eller ? hehe
Det var ju det han gjorde ju, men det funkade inte säger han
-
...precis. tack zacka :D
har grejjat som fan, men tror boxen jag fick va paj eller så är det något annat som spökar
-
Prova att:
1. Slå på tändningen
2. switcha på vippbrytaren (när tändningen är på)
Sedan slår du
1. Av
2. På
3. Av
4. På
5. Av
6. På
Och detta med ca 0,5 sekundersintervaller.
Då borde det funka, men den är ganska känslig på tiden där har jag märkt.
/Tommy
Four by Four (http://www.fourbyfour.se)