ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: hankieboy skrivet 16 maj 2007 kl. 22:51:54
-
Fick hem en till grabben idag, skall tydligen gå att strypa tändningen på den, och det är tydligen gjort, klipper ganska tidigt. Hittar bara inte vart man tar bort detta, har letat överallt men hittar inget. Har fått förklarat att det skall vara en kontakt samt en skruv. Med skruven kan man ställa när den skall klippa tändningen, och kontakten tar bort det helt. Och inget står det i boken heller..
Nån som kan hjälpa meg :(
Håkan
-
Justerskruven sitter i CDI boxen under en liten gummiplopp mendet finns visst CDI box utan varvtalsbegränsning också har jag hört.
Den sitter i en gummistropp ovanför motorn, lite lagom knölig att komma åt... :wink:
-
Ok, tack!
Skall kolla skruven då.
Fattade som att man kan dra ur nån kontakt för att slippa varvtals regulatorn helt?
Nån som vet nån vettg väg att byta fjädrar till denna slungkoppling för att justera tillslag osv?
Mvh
Håkan
-
den cdi boxen sitter under v-bakskärm, vill man ta bort varvtalsstrypningen så är det bara att dra ut kontakten, då går den för fullt. :P
-
Hittade cdi boxen, och den satt ovanför motor mycket riktigt. Har justerat nu så den näst intill inte klipper, enbart på riktigt höga varv. Sitter två kontakter till boxen, och jag har provat att dra ut båda två, med då startar inte motorn.
Finns det alltså två varianter av CDI box här, där en är monterad vid bakskärm och en ovanför motorn?
Enda problemet nu är kopplingen som är på tok för slö, griper knappt in om man står i ett dike och vill upp. Hur fixar man detta? Var sitter slungkopplingen, inne i motorn eller? Kan man justera fjädrar och belägg likt minimoto cyklarna har?
Kan nån bringa klarhet vore jag tacksam.
Om det är nån mer som har en FYM 90 så hör gärna av er med vad ni justerat och gjort för att få den gå bättre.
:wink:
Mvh
Håkan
-
Enda problemet nu är kopplingen som är på tok för slö, griper knappt in om man står i ett dike och vill upp. Hur fixar man detta? Var sitter slungkopplingen, inne i motorn eller? Kan man justera fjädrar och belägg likt minimoto cyklarna har?
:wink:
Mvh
Håkan
Ja, jag skulle oxå vilja veta... tok-kört om man hamnar i ett dike som du beskriver... orkar inte driva då..
-
cdi boxen på min sitter under v-bakskärm, jag har aldrig rört skruven drar ut kontakten om jag kör själv sen när grabben ska köra så sätter jag i kontakten.
Pratade med en åf han sa att man ev kunde ta bort några vikter i kopplingen, om det var fler än fyra (lite osäker), man kunde ta bort varannan. Är det någon som har skruvat isär någon liknande motor som vet hur det ser ut?
-
Pratade med Dealy idag och det finns två varianter varav ena har en separat varvtals regulator under V-bakskärmen, eller så enbart potten på CDI boxen. Same same but different.
Tänker öppna och kolla kopplingen när jag byter olja nästa gång, borde gå att justera tycker jag.
Nån som vet om den ligger i oljebad eller är torr?
Sitter den på samma axel som drevet?
Skall forsätta kolla runt, hör ni nåt kan ni väl skriva.
Mvh
Håkan
-
Nu när jag var så nära att köpa en fym 90.
Men blir det helt stopp ,när man ska över ett litet dike :?: ?.Den jag ska köpa är beg från 06/07 och vet inte exakt hur mycket han har kört med den. Det är min grabb på 9 år som ska ha den ,blir lite körnig i lätt terräng och bus körnig på åkern. Men blir detta rätt maskin ? Har oxså en Polaris 50cc från 2001,med riktig CVT och rem, den drar hela tiden även om jag sitter på den och ska upp från dike eller en liten backe. Inte lätt at välja här ,då det skilljer mycket i priset. :x . så är det ingen som har ändrat i kopplingen på Fym 90 så den blir bättre ?
-
Quadjonen
Som svar på ditt PM så är den mycket bättre nu efter 15mil till och ett olje byte. Därför bryr jag mig inte om att kolla kopplingen denna gång.
Nu drar den mycket bättre än vad den gjort tidigare, kanske fjädrarna i kopplingen mjuknat lite och slår i bättre.
Har ochså slängt om framhjulen, flyttat kåporna för bromsarna, vilket breddat framhjulen med ca 3,5 cm på varje sida. Ser betydligt bättre ut, och borde i teorin bli något stabilare, men inget man känner av.
Måste nästan fixa spacers till bakhjulen nu för att få ut dem med.
Mvh
-
Jag har dragit ur proppen bak så varvar gör den men den går bara på choke ...... Det manuella choken har 3 lägen, full, halv eller ingen choke.
Grabbens FYM90 startar bara men halv och går bara o köra på halv.
utan choke så dör den bara och men full choke dör den oxo
Hur 17 ska man ställa in förgasaren eller vad ska man göra ?
-
Ztoria
Låter som den kanske får för lite soppa eftersom den går bättre på halv choke. Prova att justera bränsle/luft skruven.
Har du bytt ut dämparn? Vad har du bytt till? Bild?
Mvh
-
Är oxå intresserad av att få lite mer klös i juniors fym.... nån som har pillat på kopplingen???
Är det nån som vet var man kan köpa drev till dom... funderar på att dreva ner den så den blir starkare... antar att det är nån kinamotor på den??? I såfall vilket märke???