ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: leifno skrivet 8 december 2004 kl. 22:16:25
-
Någon som har lite trimtips till en smc 250?
-
Hej.
Jag har pratat med en på fyrhjuling.se som tydligen hade testat de olika avgassystemen och kommit fram till att den mest prisvärda är orginalet (den svarta) som avstryper smc.n så den hamnar på ca 28 hk (som är original). Den ligger på 1400 kr medans andra så som Krieger system ligger på ca 5000kr och alla dessa andra system ger ingen mer effekt än runt 28 hk. Så själv kommer jag satsa på den vanliga för 1400 kr när jag ska avstrypa min smc.
Sen kan man alltid välja andra system just för själva ljudet och looken :) men då får man ju betala för det oxå.
Sen kan man dreva sin smc så klart för att få upp hastighet med mindre varvtal.
Vill man sen verkligen trimma motorn så har jag hört att man ska fixa bättre luftintag (dvs friare luftfilter/mindre tätt luftfilter) samt ändra på nålen i förgasaren och på så sätt tvinga in mer bränsle. (rätta mig om jag har fel).
Jag är oxå sugen på vad folk säger om trimning så kommentera gärna vidare =)
Mvh
J
-
Har reda provat allt du tipsade om. Skippa drevningen den blir för svag och orkar inte varva ut. jag har bytt munstyckena och öpnat luftburken
har även den svarta öppna ljuddämparen.
en kompis har den kromade den låter fränare men går inge bättre.
-
Hej !
Jag köpte en mellanljuddämpare till en VW på Biltema för 229:- kapade och svetsade lite och vips så hade man en effektljudämpare för under 300 spänn som ser riktigt bra ut och låter lagom.
Maskinen (SMC Blast 250) blev kännbart piggare.
-
Har reda provat allt du tipsade om. Skippa drevningen den blir för svag och orkar inte varva ut. jag har bytt munstyckena och öpnat luftburken
har även den svarta öppna ljuddämparen.
en kompis har den kromade den låter fränare men går inge bättre.
Hej!
Vad gjorde du med luftburken ? Vilka munstycken satte du i ? Gjorde munstykena stor skillnad ?
-
Tog bort locket och skruvade dit ett stål nät som jag fick tapa lite for att det skulle stämma.lite osäker på munstyckena tror det var 118 eller 120.
Jag har 2 förgasare.
Det blev mera vrid det märktes väl.
-
Jag kör enbart på vägen med min smc och tycker att den varvar mkt. bilvan som jag är så tycker jag den låter fint i 50km/h. Jag tycker det varvtalet borde vara runt 80 istället så jag hade tänkt dreva den. avstryper jag den (från 20hk till 28hk) så borde den orka med en drevning? Jag tycker inte den har några problem att dra iväg med mig som den är nu, men det vore skönt att kunna glida på vägen i lugnare varvtal.
/qvaddis
-
Jag väger ca80kg och drevade den den gick inge fortare för den blev för svag.
jag bytte bakdrevet. ska pröva att dreva upp 1 kugg fram istället.
har åkt strekor på ca4mil då var det skönt att ha den drevad.
-
Ang trim till smc. Vi är tre polare som köpte var sin smc samtidigt och dom går förvånansvärt lika.
Jag provade och sätta på trimdämpare på min smc, köpte den svarta för 1400:-, den kändes piggare men när jag jämförde med mina två polare som har orginal dämpare kom vi fram till att dämparen inte gjorde någe som hälst skillnad varken på acceleration eller segdragning. Provade att skifta runt dämparen mellan polarnas hojar, men inte heller på deras gjorde det någon skillnad.
Det vi har gjort nu är att byta munstycke till ett 130 (sitter 108 orginal) i förgasaren samt att öppna upp luftbutken, det är det ända hittils som har gjort sågon märkbar effekt. Den blir mycket piggare på toppvarvet samt att segdragningen blir bättre.
/Pigdome
-
det finns ett kit som höjer effekten till kasea,smc mm
det höjer effekten riktigt bra ihop med ett helsystem krieger
jag har detta, garanterat effekthöjande!!
mvh Markus
-
det finns ett kit som höjer effekten till kasea,smc mm
det höjer effekten riktigt bra ihop med ett helsystem krieger
jag har detta, garanterat effekthöjande!!
mvh Markus
menar du det kittet man kan köpa från mc-butiken? ringde och frågade om detta, men det kommer inte fören i slutet av januari
-
Hej !
En annan sak, är det nån som kollat upp den del som benämns "Manifol Intake" (insugningsrör mot cylindern) sitter det någon strypning där ?
-
Jag stoppade in ett finger där men kände ingen strypning. Det var på en med dubbla gasare.
-
det sitter ingen plugg på singelförgasar modellen heller...jag har känt efter.
-
Finns en bra trimljuddämpare på www.pinaler.nu. Är både fräck och den ger mer effekt!!!!! Har testat själv och den går skitbra!!!!
-
Jag kör enbart på vägen med min smc och tycker att den varvar mkt. bilvan som jag är så tycker jag den låter fint i 50km/h. Jag tycker det varvtalet borde vara runt 80 istället så jag hade tänkt dreva den. avstryper jag den (från 20hk till 28hk) så borde den orka med en drevning? Jag tycker inte den har några problem att dra iväg med mig som den är nu, men det vore skönt att kunna glida på vägen i lugnare varvtal.
/qvaddis
Jag retade mig på samma sak som du. Kör också mycket på gatan, och tycker att den varvade alldeles för mycket. Så jag drevade om min, det blev mycket bättre, den orkade inte rktigt varva ur på 5:an. Så jag köpte trimdämpen oxå, för att få bort strypningen.
Nu är jag riktigt nöjd, hojen toppar ca 20 km/h till men framförallt så går den på lugnare varv.
-
Nån som vet vad Förgasarna heter som sitter på SMC 250 CBW -04 ?
-
kehnin heter dom...
-
kehnin heter dom...
tackar!
// stefan
-
Hejs.....
Rätta mig om jag har fel.
Smc m fl /Honda 250 motor.
Är ej strypt den ger ca 18,73 hk.
Om man ska trimma så tror jag att man ska borra eller byta cylinder
+ stroker vavaxel +hög komp kolv.
Och förgasare .
Då kan man byta avgassystem...............
Mvh kjell :lol: :lol: :lol:
-
Hejs.....
Rätta mig om jag har fel.
Smc m fl /Honda 250 motor.
Är ej strypt den ger ca 18,73 hk.
Om man ska trimma så tror jag att man ska borra eller byta cylinder
+ stroker vavaxel +hög komp kolv.
Och förgasare .
Då kan man byta avgassystem...............
Mvh kjell :lol: :lol: :lol:
blir nog mycket bättre ja..
men va kostar inte det?!
-
har kollat lite på en honda cb400 motor tror den ska passa men dom är för dyr på skroten.
-
har kollat lite på en honda cb400 motor tror den ska passa men dom är för dyr på skroten.
visst låter det frestande, men det är fruktansvärt mycket pill, om nu cb400 motron äns får plats vilket verkar ganska chanslöst, isåfall är det bättre att satsa på en xr 400 motor eller liknande, men som sagt Jävligt mycket pillande, måste ju få motorn fastbultad i nya ramfästen som :roll: skall gå exakt paralelt med bakdrevet, alla eldetaljer som skall lira ihop m.m...