ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: leifno skrivet 8 december 2004 kl. 22:16:25

Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 8 december 2004 kl. 22:16:25
Någon som har lite trimtips till en smc 250?
Titel: Trim smc
Skrivet av: qvaddis skrivet 9 december 2004 kl. 09:34:49
Hej.

Jag har pratat med en på fyrhjuling.se som tydligen hade testat de olika avgassystemen och kommit fram till att den mest prisvärda är orginalet (den svarta) som avstryper smc.n så den hamnar på ca 28 hk (som är original). Den ligger på 1400 kr medans andra så som Krieger system ligger på ca 5000kr och alla dessa andra system ger ingen mer effekt än runt 28 hk. Så själv kommer jag satsa på den vanliga för 1400 kr när jag ska avstrypa min smc.
Sen kan man alltid välja andra system just för själva ljudet och looken :) men då får man ju betala för det oxå.

Sen kan man dreva sin smc så klart för att få upp hastighet med mindre varvtal.

Vill man sen verkligen trimma motorn så har jag hört att man ska fixa bättre luftintag (dvs friare luftfilter/mindre tätt luftfilter) samt ändra på nålen i förgasaren och på så sätt tvinga in mer bränsle. (rätta mig om jag har fel).

Jag är oxå sugen på vad folk säger om trimning så kommentera gärna vidare =)

Mvh
J
Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 9 december 2004 kl. 12:20:49
Har reda provat allt du tipsade om. Skippa drevningen den blir för svag och orkar inte varva ut. jag har bytt munstyckena och öpnat luftburken
har även den svarta öppna ljuddämparen.
en kompis har den kromade den låter fränare men går inge bättre.
Titel: Trim smc
Skrivet av: MJ skrivet 15 december 2004 kl. 18:21:27
Hej !

Jag köpte en mellanljuddämpare till en VW på Biltema för 229:- kapade och svetsade lite och vips så hade man en effektljudämpare för under 300 spänn som ser riktigt bra ut och låter lagom.

Maskinen (SMC Blast 250) blev kännbart piggare.
Titel: Trim smc
Skrivet av: Anonymous skrivet 15 december 2004 kl. 18:23:02
Citat från: "leifno"
Har reda provat allt du tipsade om. Skippa drevningen den blir för svag och orkar inte varva ut. jag har bytt munstyckena och öpnat luftburken
har även den svarta öppna ljuddämparen.
en kompis har den kromade den låter fränare men går inge bättre.


Hej!

Vad gjorde du med luftburken ? Vilka munstycken satte du i ? Gjorde munstykena stor skillnad ?
Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 17 december 2004 kl. 07:05:59
Tog bort locket och skruvade dit ett stål nät som jag fick tapa lite for att det skulle stämma.lite osäker på munstyckena tror det var 118 eller 120.
Jag har 2 förgasare.
Det blev mera vrid det märktes väl.
Titel: Trim smc
Skrivet av: qvaddis skrivet 22 december 2004 kl. 00:15:20
Jag kör enbart på vägen med min smc och tycker att den varvar mkt. bilvan som jag är så tycker jag den låter fint i 50km/h. Jag tycker det varvtalet borde vara runt 80 istället så jag hade tänkt dreva den. avstryper jag den (från 20hk till 28hk) så borde den orka med en drevning? Jag tycker inte den har några problem att dra iväg med mig som den är nu, men det vore skönt att kunna glida på vägen i lugnare varvtal.

/qvaddis
Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 24 december 2004 kl. 12:08:32
Jag väger ca80kg och drevade den den gick inge fortare för den blev för svag.
jag bytte bakdrevet. ska pröva att dreva upp 1 kugg fram istället.
har åkt strekor på ca4mil då var det skönt att ha den drevad.
Titel: Trim smc
Skrivet av: Anonymous skrivet 25 december 2004 kl. 20:33:47
Ang trim till smc. Vi är tre polare som köpte var sin smc samtidigt och dom går förvånansvärt lika.
Jag provade och sätta på trimdämpare på min smc, köpte den svarta för 1400:-, den kändes piggare men när jag jämförde med mina två polare som har orginal dämpare kom vi fram till att dämparen inte gjorde någe som hälst skillnad varken på acceleration eller segdragning. Provade att skifta runt dämparen mellan polarnas hojar, men inte heller på deras gjorde det någon skillnad.

Det vi har gjort nu är att byta munstycke till ett 130 (sitter 108 orginal) i förgasaren samt att öppna upp luftbutken, det är det ända hittils som har gjort sågon märkbar effekt. Den blir mycket piggare på toppvarvet samt att segdragningen blir bättre.
/Pigdome
Titel: Ang trim!!
Skrivet av: MARKUS skrivet 27 december 2004 kl. 20:10:04
det finns ett kit som höjer effekten till kasea,smc mm
det höjer effekten riktigt bra ihop med ett helsystem krieger
jag har detta, garanterat effekthöjande!!
mvh Markus
Titel: Re: Ang trim!!
Skrivet av: EbbE skrivet 27 december 2004 kl. 21:48:50
Citat från: "MARKUS"
det finns ett kit som höjer effekten till kasea,smc mm
det höjer effekten riktigt bra ihop med ett helsystem krieger
jag har detta, garanterat effekthöjande!!
mvh Markus


menar du det kittet man kan köpa från mc-butiken? ringde och frågade om detta, men det kommer inte fören i slutet av januari
Titel: Trim smc
Skrivet av: MJ skrivet 8 januari 2005 kl. 12:03:46
Hej !

En annan sak, är det nån som kollat upp den del som benämns "Manifol Intake" (insugningsrör mot cylindern) sitter det någon strypning där ?
Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 8 januari 2005 kl. 12:17:54
Jag stoppade in ett finger där men kände ingen strypning. Det var på en med dubbla gasare.
Titel: Trim smc
Skrivet av: EbbE skrivet 9 januari 2005 kl. 13:15:10
det sitter ingen plugg på singelförgasar modellen heller...jag har känt efter.
Titel: trim smc
Skrivet av: oskar skrivet 18 januari 2005 kl. 13:03:14
Finns en bra trimljuddämpare på www.pinaler.nu. Är både fräck och den ger mer effekt!!!!! Har testat själv och den går skitbra!!!!
Titel: Trim smc
Skrivet av: Postman skrivet 20 januari 2005 kl. 20:33:17
Citat från: "qvaddis"
Jag kör enbart på vägen med min smc och tycker att den varvar mkt. bilvan som jag är så tycker jag den låter fint i 50km/h. Jag tycker det varvtalet borde vara runt 80 istället så jag hade tänkt dreva den. avstryper jag den (från 20hk till 28hk) så borde den orka med en drevning? Jag tycker inte den har några problem att dra iväg med mig som den är nu, men det vore skönt att kunna glida på vägen i lugnare varvtal.

/qvaddis


Jag retade mig på samma sak som du. Kör också mycket på gatan, och tycker att den varvade alldeles för mycket. Så jag drevade om min, det blev mycket bättre, den orkade inte rktigt varva ur på 5:an. Så jag köpte trimdämpen oxå, för att få bort strypningen.
Nu är jag riktigt nöjd, hojen toppar ca 20 km/h till men framförallt så går den på lugnare varv.
Titel: Trim smc
Skrivet av: st3ffo skrivet 20 januari 2005 kl. 22:40:09
Nån som vet vad Förgasarna heter som sitter på SMC 250 CBW -04 ?
Titel: Trim smc
Skrivet av: EbbE skrivet 21 januari 2005 kl. 11:11:50
kehnin heter dom...
Titel: Trim smc
Skrivet av: st3ffo skrivet 21 januari 2005 kl. 16:40:14
Citat från: "EbbE"
kehnin heter dom...


tackar!

// stefan
Titel: Trimma ?????????????????????????
Skrivet av: Kjell skrivet 21 januari 2005 kl. 17:58:51
Hejs.....
Rätta mig om jag har fel.
Smc  m  fl /Honda 250 motor.
Är ej strypt  den ger ca 18,73 hk.
Om man ska trimma  så tror jag att man ska borra eller byta cylinder
+  stroker vavaxel +hög komp kolv.
Och  förgasare .
Då kan man byta avgassystem...............
Mvh kjell :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Re: Trimma ?????????????????????????
Skrivet av: st3ffo skrivet 22 januari 2005 kl. 01:49:51
Citat från: "Kjell"
Hejs.....
Rätta mig om jag har fel.
Smc  m  fl /Honda 250 motor.
Är ej strypt  den ger ca 18,73 hk.
Om man ska trimma  så tror jag att man ska borra eller byta cylinder
+  stroker vavaxel +hög komp kolv.
Och  förgasare .
Då kan man byta avgassystem...............
Mvh kjell :lol:  :lol:  :lol:


blir nog mycket bättre ja..
men va kostar inte det?!
Titel: Trim smc
Skrivet av: leifno skrivet 22 januari 2005 kl. 14:30:29
har kollat lite på en honda cb400 motor tror den ska passa men dom är för dyr på skroten.
Titel: Trim smc
Skrivet av: EbbE skrivet 25 januari 2005 kl. 19:11:06
Citat från: "leifno"
har kollat lite på en honda cb400 motor tror den ska passa men dom är för dyr på skroten.


visst låter det frestande, men det är fruktansvärt mycket pill, om nu cb400 motron äns får plats vilket verkar ganska chanslöst, isåfall är det bättre att satsa på en xr 400 motor eller liknande, men som sagt Jävligt mycket pillande, måste ju få motorn fastbultad i nya ramfästen som :roll:  skall gå exakt paralelt med bakdrevet, alla eldetaljer som skall lira ihop m.m...