ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: E-Fire skrivet 15 maj 2007 kl. 23:32:08
-
Ohoj!
Byggde mig en sänkningssats fram på min 250 Men fick problem med extremt kännslig styrning.
Har inte byggt något bak än pga det är lite mer klurigt att bygga.
Sänkningen gjordes genom att flytta ut dämparnas nedre fäste 70 mm.
(den nedre armen står nu rakt ut)
Ni som har sänkt era maskiner har ni fått samma problem med styrningen?
Verkar inte vara något fel på Toe in & out.
-
Problemet kanske är att du inte sänkte den bak. Nu är styrgeometrin fel.
Tänk dig att du gjorde samma med en cykel, det blir ju framåtlut...
-
Sen kommer fjädringen inte gilla det där heller, vinkeln blir ju helt koko på dämparna. Testade en dinli med liknande lösning men inte lika stor ytflytt. Där gick inte fjädrarna tillbaka helt efter nertryckning utan hakade och höll på.
-
Ohoj!
Byggde mig en sänkningssats fram på min 250 Men fick problem med extremt kännslig styrning.
Har inte byggt något bak än pga det är lite mer klurigt att bygga.
Sänkningen gjordes genom att flytta ut dämparnas nedre fäste 70 mm.
(den nedre armen står nu rakt ut)
Ni som har sänkt era maskiner har ni fått samma problem med styrningen?
Verkar inte vara något fel på Toe in & out.
Har du några bilder på ditt projekt?
-
Problemet kanske är att du inte sänkte den bak. Nu är styrgeometrin fel.
Tänk dig att du gjorde samma med en cykel, det blir ju framåtlut...
Hmm det har du nog rätt i.
Sen kommer fjädringen inte gilla det där heller, vinkeln blir ju helt koko på dämparna. Testade en dinli med liknande lösning men inte lika stor ytflytt. Där gick inte fjädrarna tillbaka helt efter nertryckning utan hakade och höll på.
Hade det problemet i början men orsaken var att dämparen inte gick fri från det hemma gjorda fästet.
Någon annan som har bilder & tips hur man sänker bak?
Bilder!
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/liten%20DSC00019.JPG)
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/liten%20DSC00020.JPG)
(http://www.mogren.ath.cx/emil/Bilder/ATV/liten%20DSC00021.JPG)
-
Ja, den ser ju lite oproportionerlig ut...
Det minsta du kan göra så länge är väl att lossa på fjäderns förspänning så den sjunker ner lite grann....
-
nu har jag monterat till baka till orginal igen. får se om det blir sänkning senare
-
D-K har sylvassa tips som vanligt.. inte mycket att tillägga där, men ett litet tips, om man ska sänka är att kunna påverka framvagnens inställning i flera riktningar då länkarmarnas grunvinkel påverkas.
Hurdå? vafan dom går ju inte att justera...
-nä, det är därför man skaffar de breda länkarmarna ("extreme") för att kunna justera camber, caster och toe.
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Lite bilder på hur det ser ut med extreme länkarmar fram och en lösning på sänkning fram. (finns nånstanns bland bilderna)
http://hem.bredband.net/b490388/
Vad man ska ha i åtanke är att spindellederna på extremekittet får ta mycket stryk pga att de sitter i en mysko vinkel samt utsätts för större moment än normalt.. lite spacers på det kan ge ryggskott åt framvagnen.
(ska man va fin får man lida pin.. :twisted: )
Se till att dra fast spindellederna i hylsorna ordentligt o använd locktight, då de kan smälla av om dom får jänga ur sig det minsta.
En Reflektion från bilden ovan, jag skulle nog dra bromsledningen på annat vis för att inte klämma den om du hänger tillbaka sänkningen.