ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: MadMax skrivet 15 maj 2007 kl. 21:41:03
-
Tjena alla yamaha älskare. Var övertygad om att LTR var maskinen för mig och hade beställt en... Efter fyra veckors strul har ja nu gått till en ny handlare som har både LTR och YFZ. Två mycket kompetenta maskiner. Kommer åka grusväg och landsväg en hel del stubbåker och kanske på cross banan. Vilken maskin ska jag välja och varför?
Vilken är vassast?
Lättast att trimma? Går det att stoppa på Cherrybomb på en YFZ -06?
Tacksam för svar!!
-
Enkelt Ltr 2007
Race färdig..
-
jag har ju ingen YFZ så kan borde kanske inte uttala mig, men när jag stod i valet o kvalet att köpa hoj så försökte jag jämföra så mkt det gick. Jag tror att LTRen är en maskin du kan köra längre på (och då menar jag inte sträcka utan tid) utan att göra några speciella dyra moddar. Den är bredare och har en lägre sitthöjd vilket gör den stabilare. Chassit sägs (rykten, kan ej bekräfta detta) sägs vara bättre på LTRen. Dock har den ju små bakhjul och det verkar som om många byter till större bakhjul (de som inte kör mx).
Motormässigt tror jag skillanderna är små när man lär sig utnyttja hojarna. Service som det tjatas mkt om här lär vara samma på bäggre maskinerna i fråga om intervall. Insprutningen har naturligtvis både fördelar o nackdelar, men har faktist inte hört ngn som haft problem ännu.
Spontant tycker jag LTR är en mer färdig hoj än YFZ. Jag har aldrig ångrat att jag skaffat en.
Cherrybomb funkar inte på YFZan eftersom den har förgasare.
-
Jag är en ägare av en LTR450 och kan egentligen bara skryta på den, men vad gäller motorn så är yamman mer att åka med, bättre drag hela vägen.!!! och den går inte att trimma på samma sätt som ltrén då den har förgasare.!! men förutom motorn så tycker jag att suzukin är betydligt mycket bättre i chassiet.!! helt enkelt grym.!! jag tänker inte råda dig till någonting, utan jag tycker att du ska prova bägge två och bilda dig en uppfattning om dem innan du bestämmer dig .!! :):)
-
Oj vad LTR ägarna var pigga... :wink:
Det tråkiga är att det är så få som har dessa maskinerna hemma. Bor i östergötland och har inte hittat någon butik inom 10 mil där man kan prova hos butiken.
Lutar åt en LTR just pga bredden, insprutningen med dess fördelar samt att jag gillar den.
Någon Yamma ägare som kan övertyga mig? Just nu är forumet överlägset för att jag köper en LTR.
-
Pigg hojj, pigga ägare :wink:
-
Står precis i samma val jag med.. ltr eller yfz.. hmm?
Jag går mycket på utseende tyvärr, tycker ltr är skitful :(
-
Jag har haft en yfz och har en ltr,ltr vinner för mej för den är mer "färdig" och bekvämare sitt ställning,iallafall för mej.
Båda hjulingarna är grymma så känn å kläm,DU väljer,lycka till.
-
både ltr:en och yfz:an är mycket kompetenta race maskiner,helt färdig för race.vad gäller dom i mellan,så känns ltr:en lite snällare å kanske en aning stabilare(me tanke på dess bredd)
yfz:an i sin tur,känns smalare(smidigare)men med ett OTRORLIGT klös i motorn.om du inte bestämmer dig me yfz:an,så bestämmer yfz:an över dig typ :lol:
angående performance till dessa maskiner,så är de jämt skägg.
skillnaden,insprutning=mapkey"cherrybomb"mot förgasare=dynojetkit.
åker ltr själv,och är hel nöjd me den.men hade ja varit en mer rutinerad"pro" åkare så hade ja nog åkt yfz:an.
ps.är lyckligt lottad,provåker/testar de flesta maskiner :lol:
-
-Har personligen haft både LTR -06or & -07or för min crossåkning,och hunnit prova mycket annat MEN....
Bytte till en Yfz för en kort tid sedan,och förstår omg varför dessa fortfarande skördar framgångar på banan m.m
Om man vill ha en maskin som KRÄVER aktiv körning,samtidigt som den är perfekt i chassit ju mer man misshandlar den ,då är Yamman rätt maskin..
Den är mycket smidigare,svänger tightare men mer nervös.....
-Åker man snällt med den så blir man inte långlivad..
Motorn är ochså mkt mer brutal i karaktären,så därför svåråkt för vissa åkare...
LTRen däremot är bred i chassi och snäll i motorkaraktären,och ger en sällan några negativa överaskningar.
Beroende på körteknik & rutin så faller lotten olika,men flertalet väljer helt klart LTRen pga insprutet samt det snälla chassit...
Personligen älskar jag att fladdra med min Yamma...
8)
-
i dagens läge hade jag köpt en dinli 450
-
i dagens läge hade jag köpt en dinli 450
VI VET.... 8)
-
ja har kört båda.. ja skulle ta en yamma
-
i dagens läge hade jag köpt en dinli 450
VI VET.... 8)
????? 8O
-
Håller med föregående talare ???? 8O
-
det var crebbles inre röst som talade ...antagligen ett SKÄMT....jag vet att han är sugen på min ltz....men jag vill inte byta....vill inte ligga sist... 8)
-
Jag stog i precis samma val du som du, har för inte så länge sen köpt mej en yfz, ganska trimmad dessutom. Nu har jag ju inte jämfört mot nån ltr men jag kan säga så mycket att motorn är riktigt riktigt elak. Min maskin reser sej på 1an 2an 3an, Fast den är ju trimmad också. Utseende mässigt tycker jag den utklassar suzukin. Skulle jag va du skulle jag köpa mej en yfz. Har alltid gillat yamaha mycket.
//Crille
-
Jag stog i precis samma val du som du, har för inte så länge sen köpt mej en yfz, ganska trimmad dessutom. Nu har jag ju inte jämfört mot nån ltr men jag kan säga så mycket att motorn är riktigt riktigt elak. Min maskin reser sej på 1an 2an 3an, Fast den är ju trimmad också. Utseende mässigt tycker jag den utklassar suzukin. Skulle jag va du skulle jag köpa mej en yfz. Har alltid gillat yamaha mycket.
//Crille
min reser sig på alla växlarna.. de enda jag gjort e å satt på en gyt-r pipa!
-
Jag stog i precis samma val du som du, har för inte så länge sen köpt mej en yfz, ganska trimmad dessutom. Nu har jag ju inte jämfört mot nån ltr men jag kan säga så mycket att motorn är riktigt riktigt elak. Min maskin reser sej på 1an 2an 3an, Fast den är ju trimmad också. Utseende mässigt tycker jag den utklassar suzukin. Skulle jag va du skulle jag köpa mej en yfz. Har alltid gillat yamaha mycket.
//Crille
min reser sig på alla växlarna.. de enda jag gjort e å satt på en gyt-r pipa!
men då kanske du låuter dej bakåt, eller sitter annurlunda än vad jag gör? jag har gyt-r helsystem+ rinaldo trim på min.
BTW: Ingen som säljer framdäck till yfz?
-
Jag stog i precis samma val du som du, har för inte så länge sen köpt mej en yfz, ganska trimmad dessutom. Nu har jag ju inte jämfört mot nån ltr men jag kan säga så mycket att motorn är riktigt riktigt elak. Min maskin reser sej på 1an 2an 3an, Fast den är ju trimmad också. Utseende mässigt tycker jag den utklassar suzukin. Skulle jag va du skulle jag köpa mej en yfz. Har alltid gillat yamaha mycket.
//Crille
min reser sig på alla växlarna.. de enda jag gjort e å satt på en gyt-r pipa!
men då kanske du låuter dej bakåt, eller sitter annurlunda än vad jag gör? jag har gyt-r helsystem+ rinaldo trim på min.
BTW: Ingen som säljer framdäck till yfz?
-
Kan bara säga det rakt upp och ner att jag stod också och vände och vred mig mellan dessa två monster.. jag valde YFZan pga att det sas att den skulle vara en mer "brutal" maskin och jag ville inte ha något halvdant. en Månad senare köpte en kompis en LTR som jag har kört en hel del nu och jag kan med gott hjärta säga att om man vill ha den kompletta race maskinen så är YFZan värre. LTR ger inte samma klipp i motorn även om skillnaden är hårfin och om du sätter spacers och kanske sänker YFZan lite så har du vägt upp nackdelarna som den har jämt enmot LTR.
LTRen dock är mer vänlig mot dig, mer förlåtande. Gör du samma misstag med en YFZa som en LTR så kommer du märka skillnaden ganska snabbt :P
Helt beroende på vad du ska ha maskinen till med andra ord.
-
Någon som vet hur en honda trx 450 förhåller sig mot yfz och Ltren?
-
Om man säger såhär, en Ltr är lite bättre för nybörjaren och är en riktigt grym maskin, den är väldigt lättkörd och snäll, gör som man säger och så.
Men Yfz är lite svårare, men kan man kontrollera en Yfz så går det att köra riktigt fort med dom, det är bevisat :)
-
Någon som vet hur en honda trx 450 förhåller sig mot yfz och Ltren?
Det skulle jag också vilja veta? Får väll åka och prova när man hittar nån Ltr i närheten :hmmm:
-
YFZ450-R lägre, bredare, insprutning och race preppad jämfört med den vanliga YFZ'an
Har inte kört någon av dom men hade valt denna tveklöst
Klart å betart! :D