ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: conman skrivet 15 maj 2007 kl. 12:45:30

Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 15 maj 2007 kl. 12:45:30
Nu har jag fått hem min 420FE och hunnit testa den lite grann. Den som jag köpte maskinen av hade inte hunnit få någon instruktionsbok.

Så nu undrar jag lite grann om det står något i den som jag borde veta så här i inkörningsfasen av Hondan? Den hade alltså inte gått mera än 20 km när jag fick den.

För övrigt så var det jädrans roligt och nästan lite bättre än jag vågat hoppas på att köra 4-hjuling. Den är piggare än jag trodde, visserligen lite instabil i högre farter men det har väl med däckstrycket att göra antar jag?! Fick snabbt upp den i 75 blås enligt egna mätaren går säkert att lägga på 10 km till om man pressar lite. Det kanske blir ännu lite bättre när den är riktigt inkörd?! Toppfarten är förstås inte så viktig men den är lätt att jämföra med andra så det är därför som jag nämner den.

Det här kan vara bland det bästa som jag gjort, att köpa en 4-hjuling alltså, och att det sedan blev en Honda gör det inte sämre.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Robin skrivet 15 maj 2007 kl. 13:30:43
I min bok står det att man ska ta det lugnt första dagen eller 25 km.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 15 maj 2007 kl. 13:58:56
Du e pålitilig Robin, verkar vara inne här lika mycket som jag e.

Ok så då är första dagen avklarad och nu kan man köra som  :twisted:  alltså!?

Nä men det är väl bara att köra lite varierat och utan att överdriva åt något håll den närmaste tiden.

När skall den första servicen göras då?

Jag ska få serviceboken av säljaren bara han har fått den från Honda men tills dess så uppskattar jag lite hjälp från Er övriga Hondaägare :D
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Hasse skrivet 15 maj 2007 kl. 20:08:25
1:a efter 15 mil på rincon, så det torde va de på din också.
Efter oljebytet kan du kräma skiten ur den, enligt vad jag har
hört så är det toppkvalitet på Hondas motorer.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 15 maj 2007 kl. 21:25:51
Oj e de så snart!

Då får man nästan beställa service på en gång.

Lite nya intryck efter kvällens tur är att den är svår att växla innan den blivit varm. Får i tvåan men inte trean men när den sedan blivit lite varmare så går det bra. Är det flera som har samma fenomen?

Den bluddrar lite på högre varv, dvs den går inte rent. Eftersom jag, som sagt var, inte har någon instruktionsbok och inte vet så fantastiskt mycket om 4-hjulingar så skulle det kunna vara någon form av strypning via varvtalsregulator. Är det någon som kan upplysa mig om detta?

Den är väldigt smidig i skogen, nästan lite för smidig eftersom bakskärmarna gärna vill komma lite för nära trän som man smiter runt.

Men kul e de!!!
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Robin skrivet 16 maj 2007 kl. 10:58:06
Citat från: "conman"
Oj e de så snart!

Då får man nästan beställa service på en gång.

Lite nya intryck efter kvällens tur är att den är svår att växla innan den blivit varm. Får i tvåan men inte trean men när den sedan blivit lite varmare så går det bra. Är det flera som har samma fenomen?

Den bluddrar lite på högre varv, dvs den går inte rent. Eftersom jag, som sagt var, inte har någon instruktionsbok och inte vet så fantastiskt mycket om 4-hjulingar så skulle det kunna vara någon form av strypning via varvtalsregulator. Är det någon som kan upplysa mig om detta?

Den är väldigt smidig i skogen, nästan lite för smidig eftersom bakskärmarna gärna vill komma lite för nära trän som man smiter runt.

Men kul e de!!!


Första servicen vid 20 timmar, sen är det 100 timmars intervall. Tror inte att den är strypt på något sätt, kanske kan det vara tt den är helt ny pch kommer gå bättre efter ett tag, annars låter det ju som förgasarinställningar, men det skulle jag nog överlåta till verkstaden när första servicen görs.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Robin skrivet 16 maj 2007 kl. 10:59:57
Ang. att det är svårt att gå i växlarna när den är kall hade jag lite problem med i början men det blev bättre med tiden. Märkte även att man behöver trycka mer rejält på växlingsknappen när den är kall, det vill säga tryck in knappen hårt till växeln hoppar i.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 16 maj 2007 kl. 12:15:07
ok så då e det 20 timmar alltså och inte 20 mil som serviceverkstaden sa lite svävande när jag ringde och frågade. Det är ju trots allt lite skillnad åtminstone för mig som enbart åker för nöje då blir det ju mera mil än timmar.

Jag är mycket tacksam för att Ni (Robin och Hasse) hjälper mig lite grann nu när jag inte har någon service eller instruktionsbok att tillgå.

Ha det bra

Conny
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Robin skrivet 16 maj 2007 kl. 21:47:08
Citat från: "conman"
ok så då e det 20 timmar alltså och inte 20 mil som serviceverkstaden sa lite svävande när jag ringde och frågade. Det är ju trots allt lite skillnad åtminstone för mig som enbart åker för nöje då blir det ju mera mil än timmar.

Jag är mycket tacksam för att Ni (Robin och Hasse) hjälper mig lite grann nu när jag inte har någon service eller instruktionsbok att tillgå.

Ha det bra

Conny


Självklart hjälps vi åt. Lägg gärna ut några bilder på hondan om du har tillgång till kamera.
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 16 maj 2007 kl. 22:40:34
Prövar en bild.

(http://i5.tinypic.com/62ne8eu.jpg)[/code]

Blev lite stor. Ska göra dom mindre till nästa gång.

Ha de

Conny
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: Robin skrivet 18 maj 2007 kl. 11:16:29
Mycket fint!
Titel: Instruktionsbok
Skrivet av: conman skrivet 5 juni 2007 kl. 07:57:47
Tänkte bara säga att i MC-börsen har de ett reportage om TRX420FE och det står något om ett varvtalsstopp där och det måste ju vara det som gör att min maskin inte går rent på höga varv, duh!!!

Sedan får den ju väldigt bra omdöme i det reportaget och jag måste nog hålla med. Hondans främsta fördelar är i mitt tycke smidigheten och den, för storleken, ovanligt höga effekten från motorn.

Jag har funderat en del på det där med delad kontra stel bakaxel och i vissa stunder känt mig lite missnöjd med min stela (bakaxel då) men har nu kommit fram till att jag nog prioriterar mindre effektförlust framför de fördelar som delad bakaxel har.

Ber återigen om ursäkt för att min upplagda bild är så stor att denna tråd förstörs lite grann. :oops: