ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: gunnar50 skrivet 13 maj 2007 kl. 22:22:27
-
hej har ett konstig ptoblem med min smc250 har bytt till öppet luftfilter o munstycke i vinter men nu går den så illa surar igen så fort o då blir det ingen gnista då byter jag stift då går den igång men den går upp o ner på tomgång o bluddrarlite mån som vet vad felet är
-
hur mycket klev du upp i munstycket??
-
Du får antagligen sänka storleken på ditt munstycke nu när värmen har kommit. Behöver ju mindre soppa när de är varmare ute. Den gick bra i vinter med större väl? Mvh Bring
-
jag satte i 125 först sen 120 nu har jag 113 men den går illa nu med
-
kan detva en ventil som spökar hade ksprit i vintras
-
Att den surar har inget med det munstycke du bytte att göra.
Huvudmunstyckets krets är aktiv först när man vridit på mer än halv gas, man måste vrida typ 2/3 på gasen för att märka av förändringar där.
Det du ska justera är pilotmunstycket. Kallas även lågfartsmunstycke.
Det sitter en bränsleskruv under förgasaren som arbetar ihop med den kretsen. Justera skruven först, om det inte blir tillräckligt bra, byt pilotmunstycket.
Lågfartskretsen och skruven är aktiv från tomgång och upp till ca. 1/4 gaspådrag. Den påverkar även hur lättstartad motorn är.
Finns skruvar som går att justera för hand, passar alla Keihinförgasare.
http://www.btosports.com/thumb/phpThumb.php?w=250&src=/Merchant2/graphics/00000007/Sunline_Fuel-Screw.jpg
http://www.btosports.com/thumb/phpThumb.php?w=250&src=/Merchant2/graphics/00000007/ProCircuit_FMS.jpg
Jag har skrivit om det här tidigare, sök så hittar du massor med info.
-
tack för svaren ska kolla den går upp o ner i varv på tomgång med
-
Jo det låter som bestyckningsproblem alt. luftläcka...
Om det inte hjälper att skruva på bränsleskruven är det dags att byta munstycket.
Man kan få munstycken skickade i brev direkt i brevlådan från Lelles Mc. Om man inte har en lokal handlare i närheten som har alla munstycken hemma då förstås...
ett lågfartsmunstycke kostar ungefär 45:- på Lelles...
-
har tre olika munstycken 113 120 125
-
skruvade in lågfartsskruven helt ryker ändå svart
-
Byt till mindre munstycke.
-
mera luft mindre lågfartsmunstycke är det så
-
Ja, det kan vara så.
Logiken säger: mer luft och mer effekt= större munstycke.
Men ibland säger verkligheten: mer luft genom förgasaren skapar ett större vakuum och drar mer bränsle genom samma munstycke...
Men du kan ju ha luftläcka eller tändproblem eller nåt också...
Huvudmunstycket kan ha lossnat...
Tändkabeln kanske inte har ordentlig kontakt med tändhatten...
-
ex om det drar in luft mellan cylinder o förgasare surar den ner sig då problemet upp stod när jag bytte till öppetluftfilter o större huvudmunstycket
-
Prova att spraya startgas och se om det finns läckor...
Lite svårt att säga så här över internet...
Men du måsteju prova att byta till både större och mindre munstycken innan du letar på annat ställe...
Svart rök är ju tecken på dålig förbränning. Antingen för mycket bensin, eller fel på tändningen eller tändningsinställningen...
-
tack för svaren ska testa men går detatt ställa tändningen när det är cdi box mvh gunnar
-
Det går att vrida hela tändplattan.
Men det är inget man ska göra.