ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: msfoto skrivet 12 maj 2007 kl. 09:54:57

Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 12 maj 2007 kl. 09:54:57
På min raptor 350 blir växlarna tröga att få i när den är varmkörd, man får ta i för att växla och friläge är närapå omöjligt att få i... när jag lägger i backen så driver den väldigt lätt med kopplingen intryckt.
Bytte nydligen olja (shell helsynt. 10-40w) o filter men det gjorde ingen skillnad (kanske lite, lite).
När den är kall (fösta 10-20 min av körningen) så går växlarne bra.
Vajer o hävarm är rätt justerade.
Några idéer, kanske någon som varit med om något liknande!?
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: Tribal skrivet 12 maj 2007 kl. 12:33:40
Hur gammal är den? Har du garanti kvar?

Har sett att andra haft lite tröga växlar på sina nya 350 men har själv kört 130 mil nu utan att märka något!

Skulle rekommendera dig att be ÅF titta på den, kan löna sig!
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 13 maj 2007 kl. 07:49:47
Citat från: "Tribal"
Hur gammal är den? Har du garanti kvar?

Har sett att andra haft lite tröga växlar på sina nya 350 men har själv kört 130 mil nu utan att märka något!

Skulle rekommendera dig att be ÅF titta på den, kan löna sig!


Det är en 05:a och den är servad privat så jag tror inte det är någon idé att försöka få det på garanti... :(
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: Ika_Moppe skrivet 13 maj 2007 kl. 10:47:37
Låter som något med lamellerna kanske.

Om den nu driver lite i backen (som är lägst växlad = starkast) låter det som de att du aldrig får riktig frikoppling som i sin tur gör att det blir svårare att byta växel.
Vet inte om de är slitna eller om fel olja använts någon gång men att byta lamellerna är ingen mega-operation, inte dyra så heller.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 13 maj 2007 kl. 11:26:48
Citat från: "Ika_Moppe"
Låter som något med lamellerna kanske.

Om den nu driver lite i backen (som är lägst växlad = starkast) låter det som de att du aldrig får riktig frikoppling som i sin tur gör att det blir svårare att byta växel.
Vet inte om de är slitna eller om fel olja använts någon gång men att byta lamellerna är ingen mega-operation, inte dyra så heller.


Mina funderingar går åt det hållet, men om dom vore slitna skulle dom väll snarare slira...!? Men som sagt om man kört med fel olja kanske lamellerna sugit åt sig av den oljan och sen "sväller" på något sätt när dom blir varma... en annan fundering är om typ hävarm eller någon annan mekaniska detalj kan börja svikta vid värme.
Ville höra om någon varit med om samma sak och åtgärda det så jag vet klart vad som är fel.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: XR650 skrivet 13 maj 2007 kl. 21:05:11
Det är kanske så att den inte smörjer som den ska i motorn. Vissa olje kanaler kanske är igensatta. Kan bero på att man bytat olja för sällan ller att man fått ner mög i motorn. Svårt att säga direkt vad det kan bero på.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: Hubbe skrivet 13 maj 2007 kl. 21:32:47
Drar den kopplingsarmen hela vägen när du trycker in kopplingshandtaget?
Låter som om vajern behöver justeras lite. De töjer sig med tiden.
Låter helt klart som om du inte får den att frikoppla helt.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 13 maj 2007 kl. 22:19:20
Citat från: "XR650"
Det är kanske så att den inte smörjer som den ska i motorn. Vissa olje kanaler kanske är igensatta. Kan bero på att man bytat olja för sällan ller att man fått ner mög i motorn. Svårt att säga direkt vad det kan bero på.


Jo det skulle kunna vara en tanke men det kommer innebära motorklyvning så då skulle man ju gärna vilja veta säkert... eller finns det något annat sätt att lösa/kontrollera detta, typ någon tillsats i oljan som löser avlagringar o så?

Citat från: "hUBBE"
Drar den kopplingsarmen hela vägen när du trycker in kopplingshandtaget?
Låter som om vajern behöver justeras lite. De töjer sig med tiden.
Låter helt klart som om du inte får den att frikoppla helt.


Som jag skrev vajer och hävarm är rätt justerade... men det stämmer att den inte frikopplar helt när motorn är varm.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 13 maj 2007 kl. 22:20:01
Citat från: "XR650"
Det är kanske så att den inte smörjer som den ska i motorn. Vissa olje kanaler kanske är igensatta. Kan bero på att man bytat olja för sällan ller att man fått ner mög i motorn. Svårt att säga direkt vad det kan bero på.


Jo det skulle kunna vara en tanke men det kommer innebära motorklyvning så då skulle man ju gärna vilja veta säkert... eller finns det något annat sätt att lösa/kontrollera detta, typ någon tillsats i oljan som löser avlagringar o så?

Citat från: "Hubbe"
Drar den kopplingsarmen hela vägen när du trycker in kopplingshandtaget?
Låter som om vajern behöver justeras lite. De töjer sig med tiden.
Låter helt klart som om du inte får den att frikoppla helt.


Som jag skrev vajer och hävarm är rätt justerade... men det stämmer att den inte frikopplar helt när motorn är varm.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 14 maj 2007 kl. 20:54:18
Jag hade samma problem med min 350 när jag hämtade ut den (den hade gått 35 mil som demo).Köpt på carlbaks förresten.Då var den nyservad med någon olja som jag inte vet kvaliteten på.
När jag bytte olja till en helsyntet 10-40w motorcyckel racing olja av märket maxum försvann fenomenet. Kopplingen funkade med varm motor och friläget gick att få i. Nu har jag bytt olja igen till en "vanlig" bilmotor olja halvsyntet (mobil s 10-40w). Då har fenomenet börjat att kommia tillbaka vid hård körning och motorn blir riktigt varm. Kan vara problem med oljan, det var det för mig i alla fall..... Har nu införskaffat oljekylare för att hålla temperaturen i schack. :)
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 14 maj 2007 kl. 21:43:44
Citat från: "Raptormaniac"
Jag hade samma problem med min 350 när jag hämtade ut den (den hade gått 35 mil som demo).Köpt på carlbaks förresten.Då var den nyservad med någon olja som jag inte vet kvaliteten på.
När jag bytte olja till en helsyntet 10-40w motorcyckel racing olja av märket maxum försvann fenomenet. Kopplingen funkade med varm motor och friläget gick att få i. Nu har jag bytt olja igen till en "vanlig" bilmotor olja halvsyntet (mobil s 10-40w). Då har fenomenet börjat att kommia tillbaka vid hård körning och motorn blir riktigt varm. Kan vara problem med oljan, det var det för mig i alla fall..... Har nu införskaffat oljekylare för att hålla temperaturen i schack. :)


Ok, byta olja kan vara värt att testa innan jag byter kopplingen... kör med Shell Advance ultra 10-40w helsyntet men jag ska testa gå över till Castrol GPS och se om det gör någon skillnad.
Vart köpte du oljekylaren och vad kostar den?
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: Raptormaniac skrivet 14 maj 2007 kl. 23:00:35
Oljekylaren köpte jag från summit racing i usa. Hittade info om den på www.yfm350central.com. På forumet där under tutorials finns en bra tråd hur man monterar oljekylare på 350. Oljekylaren kostade mig ca 670 kr väl hemma med frakt och alla avgifter. Finns säkert något att köpa hemma i sverige men tyckte det var kul att prova. Annars är ju e-bay ett bra ställe att köpa billiga delar från.
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: LAHA skrivet 14 maj 2007 kl. 23:18:46
Jag hoppas verkligen att ni använder olja avsedd för motorcycklar med våtkoppling, annars förstår jag att ni får problem  :idea:
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: msfoto skrivet 15 maj 2007 kl. 22:10:37
Citat från: "LAHA"
Jag hoppas verkligen att ni använder olja avsedd för motorcycklar med våtkoppling, annars förstår jag att ni får problem  :idea:


Japp det gör jag... Yamaha själva rekomenderar Shell Advance ultra, vilket är den oljan jag har i nu (än så länge)...
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: stuve skrivet 6 juni 2007 kl. 16:39:21
Jag har samma problem på min nyinköpta raptor -06  har gått ca 300 mil.

Det är endast friläge som krånglar och även att från backen gå tillbaka till forward.
Jag har märkt efter att försökt få i friläge utan att lyckas flera gånger så går den i direkt om ja slår av motorn, tyder de på att kopplingen är felinställd?

Har försökt ställa in den på vajjern, men kanske behöver justera den lite mer nere vid kopplingsarmen.
hur ska man förklara de.."dragläget" när man ska åka iväg är längst ut på den, typ när de är 1 cm kvar..
/Stefan
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: QuadMaster skrivet 6 juni 2007 kl. 16:43:25
prova att använda singel grade olja , tex sae30.......det användes förr ofta på kawasakis motorcyklar vid koppling o trög-växellåda
Titel: Tröga växlar...
Skrivet av: NisseJarnet skrivet 3 november 2007 kl. 02:01:49
Jag har samma problem med min :S Vet inte vad det är för olja i nu, men tidigare ägare hade den inne på service för 30 mil sen på Yamahacenter i Helsingborg.
Med vilken olja har ni fått det att funka bra? Tror dom hällde i Shell Advance.