ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: E-Fire skrivet 9 maj 2007 kl. 16:05:02
-
detta gäller gatversionerna!
Viken åker ifrån vem? Raptor 350 strookad till 450 eller raptor 700?
Enligt den infon jag har hittat har raptor 700 ca 47 hk i motorn.
& Raptor 350 strookad till 450cc får ut ca 47 hk på hjulen.
visst raptor 700 har ju ca 700 cc med andra ord mer Nm.
Men raptor 350 "450" är lättare.
Vem vinner i acc & toppfart?
svår fråga men vad tror/vet ni?
-
detta gäller gatversionerna!
...
visst raptor 700 har ju ca 700 cc med andra ord mer Nm
...
Det där är en myt, effekt är alltid effekt oavsett storlek på motorn.
En större motor kan dock utveckla den högre effekten tidigare vid lägre varv, därav att man ofta slarvigt säger att det är "mer vrid" i den.
Följande länk sammanfattar detta utmärkt:
http://patric.20m.com/effekt.html
-
jag såg en youtube film där en ganska orginal blaster slog en ganska orginal honda 400ex (tror jag de var) 400ex en skulle på papret ha slagit blastern. men sen när de väl gäller så är de saker som hur duktig förare man är, hurdana däck man har o massor av sådant som avgjör vem som vinner :) (men tror nog ändå att blaster mot 400an var upgjort eller något :P). så att säga villken utav 700 an o 450 som drar villken är nog svårt att säga när dom är så jämna på papret. men jag skulle nog sätta mina pengar på 700 i allafall
-
8) Skulle vara kul att prova mot någon 700 när jag fått mitt 460cc kit.
Jag tror ju iofs att 700 är den snabbare av de två.
Enligt han jag köpt grejorna av ska det ge 40-45 hk på bakhjulen :?:
Det återstår väl att se när sakerna dyker upp! 8)
-
Bara strookningen kan inte räcka för att hänga på en 700, tror inte de extra 100 kubiken dubblerar effekten. 8)
-
700:an borde hålla lite bättre för 50 hk än 350/450 som är gjord för 25-30 hk också. Vad händer med växellåda/drivlina/lager?
Om man ska få en strookad 450 att gå bra så räcker det väl inte att bara byta cylinder/kolv. Man får väl lägga till kam/starkare ventiler, förgasare, oljekylare och lite sånt också.
Man kommer nog upp i samma prisklass som en 700 men får en massa jobb och hållbarheten i grejorna lär ju också skilja vid dessa effekter.
-
før att få 45hp på bakhjulen med 460 kittet, så ær det 450 kam portad topp+ større ventiler, større førgasare, helsystem och annat luftfilter..
vore ju kul å se hur mycket det hadde skillt mellan 700 mot 350in då :D
-
Ja det hade varit intressant :)
Finns det ingen 700 i dina trakter Svante som du kan utmana?
Svante, håller 350:n ihop bra med dina grejor på? Inget onormalt slitage eller så? Ska man serva med tätare intervaller? Ingen överhettning?
Många frågor, men jag tycker det är intressant med folk som gjort lite mer trimm än standardtrimmen. Din 350 lär ju gå som ett skott...
-
nej det gør ju inte det :( men jag kør ju med 400cc kittet med portnig, + ventiler, kam, och større førgasare.. vet inte hur mycket hk det producerar. men går bættre æn orginal :wink:
men det blir nog lite svårare att hænga på..men har ju nitrous som kan hjælpa lite :)
400 kittet funkar utmærkt, det ska inte vara något annat slitage æn vanligt jag kør med olekylare den sænker temperaturen upp till 10 grader, så den hælper ju på lite, men kør service intervall som vanligt..men både 400-460 kittet ska ha en lång hållbarhet, sen ær det skillnad vart man køper sitt kitt..alla fall nær man går upp 460cc klassen dær gørs inte alla kitt lika.
men vi får høra med raptormaniac hur hans 460 kit funka nær han blir færdig...
-
Förresten, hänger inte en YFZ på en Raptor 700 ganska bra, har ju väl runt 45 hk har jag för mig på 450 cc, insprutare dock.
Läste i någon recension länkad från någon tråd här på forumet (svensk) att så var fallet på MX-banan de gjorde testet på. Minns ord som "... så det är inte bara störst slagvolym som är snabbast" eller något i den stilen. Kan ju ha med andra faktorer också att göra.