ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: spectorbass skrivet 4 maj 2007 kl. 08:43:21
-
Är jag helt ute och cyklar ?
- Hojen avstängd - startar inte. ( Batteriet snart dött. ) Man skulle ha kick också !!!
- Lägger i ettan.
- Håller in kopplingen....går inte att rulla..... 8O
Trött i mössan idag, men visst fanken ska den rulla...?
Testade att lägga i/lägga ur backen...sen är den såhär. Skumt... Ramlar också in i ett "mellanläge" där hojen rullar utan koppling och Neutral-lampan släcks...också skumt.
TIPS ????
-
Hmm...
Har du lyssnat med den du köpte den av? Jag hade varit helt rabiat om jag nyss köpt en maskin som sen inte startar och sen inte ens går att rulla med kopplingen intryckt.
Du har inte handbromsen i?
Den skall gå att rulla med koppling intryckt eller i neutralläge.
Går den att starta med hjälp av startgas?
Går den att rulla igång? (när du fått ordning med rullande med koppling)
-
Hmm...
Har du lyssnat med den du köpte den av? Jag hade varit helt rabiat om jag nyss köpt en maskin som sen inte startar och sen inte ens går att rulla med kopplingen intryckt.
Du har inte handbromsen i?
Den skall gå att rulla med koppling intryckt eller i neutralläge.
Går den att starta med hjälp av startgas?
Går den att rulla igång? (när du fått ordning med rullande med koppling)
Rabiat....nä ! Det löser sig säkert....måste ha "hängt sig" på nåt sätt ! Allt går att fixa. Får ringa gamle ägaren om den strular vidare....
Den gick skitbra igår, men gillade tydligen inte att åka släp... :(
Ingen handbroms i nej... :wink:
Den rullar fint i Neutralläge och i det skumma "mellanläget".
Rulla igång....e problem att jag är själv och vägen utanför är plan.
Den startade imorse med choken i....men dog vid gaspådrag. Nu är batteriet snart dött så startmotorn går inte runt.
När jag tänker efter så stannade nog motorn när jag höll på att växla mellan fram och back....hmm....behöver motorn vara igång för att kopplingen ska ta på backen...?
Vad är viktigast att börja med, starta hojen eller fixa kopplingsproblemet ?
Har mailat till Yamaha för att kolla vad som gäller med garanti egentligen.....ingen verkar veta HELT SÄKERT ! 8O
-
När min e kall och jag lägger i backen så "rasslar" det till och den börjar gå bakåt, om man gasar till en gång med kopplingen inne så "släpper" den. Har varit likadant på flera crossar jag haft, att kopplingen inte tar när den är helt kall.
Tror det ska vara så???????
Om ingen som vet med säkerhet svarar lovar jag gå ut och prova om jag kan rulla min med växel i och kopplingen indragen.
Apropå frilägen mellan växlarna så går det att "hitta" ibland, inget att oroa sig för.
/Micke
-
Ah.....jag ska se hur den beter sig när jag får igång den.
Kom på att jag pillade på något som jag trodde var "tomgången", men i själva verket var luftskruven....nr 17 på bilden nedan. ( Riktiga karlar läser inte instruktionsböcker....förrän de har testat och allt skiter sig... )
http://parts.motorsportdealers.com/partimage.gifx?d=22354,2,31985072
Råkade också skruva ur den helt..... :oops:
Sitter det någonting i förknasaren på denna skruv som nu kan ha lossnat ??? Ser inte ut så på sprängskissen...
Vill helst inte riva allt bara för att titta om det ligger nåt där.... :wink:
Frågan är hur långt in den ska ??? 8O Nån som har en ide ? Nån som kan mäta ungefär hur mkt skruven sticker ut ? ( Från knasaren till "huvudet" som sitter innan wiren. )
Grymt tacksam för svar !!! Vill busa lite ikväll....inte kul att få hem en hoj och sen inte kunna köra... :cry: Även om det till viss del är självförvållat. :roll:
-
Att kopplingen inte släpper riktigt när motorn är kall är inget att oroa sig för. det har att göra med att oljefilmen som ligger mellan lamellerna är kall och förhållandevis trögflytande när du inte har arbetstemp på motorn. det är bara låta den går på tomgång ett tag innan du ger dig av. Det ska man för övrigt alltid göra.
Har du ingen batteriladdare? Koppla in den isf ;) och har du ingen så åk på jula och handla en. Köp en c-tek med underhållsladdning.luftskruven kan du skruva i botten, sen skruvar du ut den ungefär 2 varv, där ska den gå. sen kan du ju justera och se om du märker nån skillnad.
-
Att kopplingen inte släpper riktigt när motorn är kall är inget att oroa sig för. det har att göra med att oljefilmen som ligger mellan lamellerna är kall och förhållandevis trögflytande när du inte har arbetstemp på motorn. det är bara låta den går på tomgång ett tag innan du ger dig av. Det ska man för övrigt alltid göra.
Har du ingen batteriladdare? Koppla in den isf ;) och har du ingen så åk på jula och handla en. Köp en c-tek med underhållsladdning.luftskruven kan du skruva i botten, sen skruvar du ut den ungefär 2 varv, där ska den gå. sen kan du ju justera och se om du märker nån skillnad.
Tackar för svaret !! Nu kanske helgen e räddad ! Jula here I come....! :D
En sån här ?
Batteriladdare CTEK 1-90 Ah 489 KR
100% automatisk trestegsladdare. När batteriet är fulladdat övergår den till pulsunderhåll. Kan vara ansluten i månader! Polvändningssäker med patenterat gnistskydd. Elektroniksäker. Fordonets batterikablar behövs ej tas bort under laddning. Laddar alla typer av blybatterier, Lågströmsläge för MC-batterier och mer effekt för bil/båtbatterier. Kan användas utomhus. IP65. 230V/50 Hz. Mått: 165x61x37 mm. Laddström 3,3 Amp. Batterikapacitet: 1-90 Ah. Vikt: 0,5 kg.
-
CTEK-laddare är bäst :) Har en själv som aldrig sviker oavsett om det är hjulingen eller bilen som behöver laddas.
-
CTEK-laddare är bäst :) Har en själv som aldrig sviker oavsett om det är hjulingen eller bilen som behöver laddas.
Låter bra ! :D
-
eller så skafar du en sån pappa som jag har :wink: så fort något krånglar o verkligen inte vill fungera så är de bara be pappa o de fungerar direkt för han :lol:
-
Min maskin (SMC) går inte heller att rulla med koppling inne, måste ligga i neutral fast det är väl ingen större fara med det.
Lampan neutral lever ibland ett eget liv. När den lyser kan ibland växeln fortfarande vara i och tvärtom, inget att bekymra sig över, var bara lite försiktig med att släppa kopplingen när du tror att den är i N.
Det där med svårstartad har jag varit ute för också. En gång startade den inte alls och batteriet tog slut för jag ville inte ge mig. Ctek-laddare har jag också, de är kanon. Angående startproblem var det någon som tipsa mig om att hälla i grejjor i tanken som rengör och fixar, sen ska maskinen funka kanon. Är det någon som har koll på detta? Var det nån ventilrengörare eller K-sprit eller nåt?
-
eller så skafar du en sån pappa som jag har :wink: så fort något krånglar o verkligen inte vill fungera så är de bara be pappa o de fungerar direkt för han :lol:
Hmm handhavande fel är det första som dyker upp imina tankar hehehe :P
-
När du växlar mellan fram o back tror jag det är som på SMC, du måste använda en av bromsarna för att den inte ska dö,,,
Om du håller in kopplingen några sekunder innan du lägger i ettan så tar den bättre
-
Laddaren var värd varenda krona !!! Nu spinner hojen som en liten kattunge.....lite symaskin över det hela !!! :wink:
Grym kvalitet i fjädring, koppling, växlar etc. Liten och smidig.....
Enda nackdelen som jag ser det är den "fladdriga" hastighetsmätaren. Verkar funka någorlunda....låg på en 50-väg efter bilarna och den visade runt 50....sen om den visade rätt vid 90 på samma väg vete katten... 8O
Saknar en sjunde växel... 8O Men det löser sig med nytt drev fram tror jag.
Maxxis däcken bak känns sådär. Väldigt lite dubbar och på asfalt är de väl borta på ett par veckor. :?
Jaja, grymt nöjd nu iallafall. Ska bli kul att leka med den när man får tid. Blir nog lite test i sandlåda imorrn.... :D