ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Struggle skrivet 3 maj 2007 kl. 10:21:01
-
Tjena, nu behöver jag lite hjälp här, är förresten helt ny på Quad ATV.
Jag har kikat lite på allt möjligt och kan inte bestämma mig, så jag har några frågor angående Quads.
Vilka quads är dom "bästa" i prisklassen omkring 40 tusen.
Vilka quads är dom "bästa" i prisklassen omkring 60 tusen.
Jag har tittat på typ SMC och funderat på 300. Men så har jag ju hört det ena och andra. det jag i grund och bottem söker, är en driftsäker med bra kvalitet men som ska ha bra "ös" Har hört att yamahas raptor ska vara en fin maskin. Siktar då omkring i ca 300 - 400 cc serier.
Är dom flesta bakhjulsdrivna?
Även, är det sant att yamaha lämmnar 4 års garanti på sina fyrhjulingar?
Det skall vara gatreggade quads jag är ute efter.
Tacksam för svar och hjälp
Tack och hej!
Struggle
-
Ska försöka svara på lite av dina frågor.
För 40.ooo så får du en dinli 450 (ungefär) men om det är bästa köp kan jag inte stå för, då hade jag gått ner lite i pris och köpt en smc 250-300. Många har köpt på sig stora problem med sina dinlis.
För 60.ooo så kan du få tag i en Suzuki LTZ om du har lite flax. mkt kompetent maskin. Raptor 350 ligger därimellan på runt 50loppor, bra maskin det också.
Ang. bakhjulsdrift så ja, quads har bakhjulsdrift. atv brukar de fyrhjulsdrivna kallas. Man kommer långt med bakhjulsdriften också.
Nej, jag har för mig att det inte är 4års garanti på raptorn, denna grej gäller endast 2hjulingar. Tror Yamma-reggade har 2års garanti och övriga har 1år. (finns i lite olika utföranden, dresel m.fl. som bygger om dem till gatlegala)
-
Okej, hur är dom med vibrationer etc, i högre farter? Körde en xroads 250 och den vibrerade rätt mycket vid 70 ... Raptorn och suzukin bättre med det? Hur är det förresten är det lättare att välta med en ATV då än en quad? Nu pratar du bara begagnade maskiner va? Är det osäkert att köpa begagnade, jag menar med slitage etc, e dom inte ofta rätt hårt körda? Kanske inte gör något?
Ps vilken är det bäst ös i då? Suzuki eller yamahaa? Och hur är öset i smc 300? något vidare?
-
kan inte svar för x-roads har bara haft smc´n innan Raptorn.
SMC´n klarade efter drevning ligga i 85-90 ungefär utan att man vibrerade sönder. innan var nog 70 rätt lagom.
De flesta maskiner är ju enstånkor och de är naturligt ganska mycket vibrationer i en sån, dessutom rullar de flesta ju på knoppdäck och det gör ju sitt till.
Men ju större motor desto lägre varv behöver du ha för att ligga på marschfart. Min vill inte ligga på 5:an i under 70 ungefär. toppar runt 140. Men prisklassen är ju högre.
Du skall passa dig för kinesiska maskiner och satsa på minst taiwantillverkat.
Ja det är beggat vi snackar när det gäller japanska maskiner iaf.
De tål att köras så det skall inte var problem med begagnat 1-2år. Man får kika på flera ex, alla kör inte som svin med dem. De flesta jag känner vårdar sina leksaker väl.
-
kan inte svar för x-roads har bara haft smc´n innan Raptorn.
SMC´n klarade efter drevning ligga i 85-90 ungefär utan att man vibrerade sönder. innan var nog 70 rätt lagom.
De flesta maskiner är ju enstånkor och de är naturligt ganska mycket vibrationer i en sån, dessutom rullar de flesta ju på knoppdäck och det gör ju sitt till.
Men ju större motor desto lägre varv behöver du ha för att ligga på marschfart. Min vill inte ligga på 5:an i under 70 ungefär. toppar runt 140. Men prisklassen är ju högre.
Du skall passa dig för kinesiska maskiner och satsa på minst taiwantillverkat.
Ja det är beggat vi snackar när det gäller japanska maskiner iaf.
De tål att köras så det skall inte var problem med begagnat 1-2år. Man får kika på flera ex, alla kör inte som svin med dem. De flesta jag känner vårdar sina leksaker väl.
-
kan inte svar för x-roads har bara haft smc´n innan Raptorn.
SMC´n klarade efter drevning ligga i 85-90 ungefär utan att man vibrerade sönder. innan var nog 70 rätt lagom.
De flesta maskiner är ju enstånkor och de är naturligt ganska mycket vibrationer i en sån, dessutom rullar de flesta ju på knoppdäck och det gör ju sitt till.
Men ju större motor desto lägre varv behöver du ha för att ligga på marschfart. Min vill inte ligga på 5:an i under 70 ungefär. toppar runt 140. Men prisklassen är ju högre.
Du skall passa dig för kinesiska maskiner och satsa på minst taiwantillverkat.
Ja det är beggat vi snackar när det gäller japanska maskiner iaf.
De tål att köras så det skall inte var problem med begagnat 1-2år. Man får kika på flera ex, alla kör inte som svin med dem. De flesta jag känner vårdar sina leksaker väl.
-
kan inte svar för x-roads har bara haft smc´n innan Raptorn.
SMC´n klarade efter drevning ligga i 85-90 ungefär utan att man vibrerade sönder. innan var nog 70 rätt lagom.
De flesta maskiner är ju enstånkor och de är naturligt ganska mycket vibrationer i en sån, dessutom rullar de flesta ju på knoppdäck och det gör ju sitt till.
Men ju större motor desto lägre varv behöver du ha för att ligga på marschfart. Min vill inte ligga på 5:an i under 70 ungefär. toppar runt 140. Men prisklassen är ju högre.
Du skall passa dig för kinesiska maskiner och satsa på minst taiwantillverkat.
Ja det är beggat vi snackar när det gäller japanska maskiner iaf.
De tål att köras så det skall inte var problem med begagnat 1-2år. Man får kika på flera ex, alla kör inte som svin med dem. De flesta jag känner vårdar sina leksaker väl.
-
kan inte svar för x-roads har bara haft smc´n innan Raptorn.
SMC´n klarade efter drevning ligga i 85-90 ungefär utan att man vibrerade sönder. innan var nog 70 rätt lagom.
De flesta maskiner är ju enstånkor och de är naturligt ganska mycket vibrationer i en sån, dessutom rullar de flesta ju på knoppdäck och det gör ju sitt till.
Men ju större motor desto lägre varv behöver du ha för att ligga på marschfart. Min vill inte ligga på 5:an i under 70 ungefär. toppar runt 140. Men prisklassen är ju högre.
Du skall passa dig för kinesiska maskiner och satsa på minst taiwantillverkat.
Ja det är beggat vi snackar när det gäller japanska maskiner iaf.
De tål att köras så det skall inte var problem med begagnat 1-2år. Man får kika på flera ex, alla kör inte som svin med dem. De flesta jag känner vårdar sina leksaker väl.
-
Okej, men hur e draget i en Smc 300 eller vilken det nu var du hade? Dög det till att leka lite etc? Vilken åker du bäst på då? Smc eller yamaha? Verkar vara fina maskiner alltihopa, men svårt att välja eller bestämma sig. Finns inte så många ställen att provköra saker på heller... :(
-
smc´n dög i 1,5år. Hade skitkul för de pengarna. Lekte i skog, sand grus och på väg. En 250 var det. 300 är större men inte mycket piggare.
Men det går inte att jämföra med yamman. De lirar inte i samma liga, som att jämföra äpplen och päron.
Yamman kostar nästan 100.000kr och är värd det
SMC´n kostade 29 ny såldes för 18. Det var den definitivt värd.
Allt är bättre på yamman, inget snack om det men smc´n är prisvärd.
-
Har du råd så köp en raptor 350 eller ltz400 som första maskin, du blir inte besviken på någon av dem.
Men vill du först testa om du tycker quad är kul så köp ngt mindre och billigare.
På ltz:an eller raptorn så får du nog tillbaka pengarna om du ångrar dig inom rimlig tid.