ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: E-Fire skrivet 2 maj 2007 kl. 22:13:47
-
Ohoj!
Efter en hård körning i skogen så packade min koppling ihop.
Jaha tänkte jag bara att skaffa nya lameller.
Slog 2 flugor på smällen & lämnade in atv:n på service & lamell byte.
Fick tillbaka ATV:n med helt ok koppling sedan 1 dag senare var den slut igen. Slirar när motorn är kall, släpper till & med på 5:an.
Snackade med service killen & han sa att dom hade bytt lamellerna & inget var fel.
Märke att kopplingshandtaget tog längst ut när motorn var kall & sedan längre in när den var varm. Bytte olja till dyr/bra olja & kopplingen tar lika nu men den slirar fortfarande när motorn är kall.
Vad ska jag göra?
tips?
-
SMC har våt koppling o då behöver du använda speciall MC olja för just våt koppling
vanlig bil olja funkar inte tyvär
-
SMC har våt koppling o då behöver du använda speciall MC olja för just våt koppling
vanlig bil olja funkar inte tyvär
Japp
Dessutom ska lamellerna ligga o dra i olja ett antal timmar innan de monteras, annars så kan man få just problem med slirande koppling.
/johan
-
kör med castrol Superbike R4 olja för våtkoppling.
Lamellerna är bytt på firma men vem vet dom kanske inte gjort rätt.
Vart ju tvungen att göra en egen service på atn:n efter den hade varit på service på firma så.
-
Min 300a slirade på kopplingen så jag var tvungen å byta olja till en mineral olja.
Ska tydligen va det i dessa motorer enligt min återförsäljare.....
-
Oki!
Jag är lite inne på att dom inte bytt fjädrarna. enligt vissa skall dom bytar vid kopplingsbyte.