ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: jonto skrivet 29 april 2007 kl. 22:26:35
-
Har kört lite drygt 10 mil med min nu och ibland när jag ska köra igång så gnäller remmen till, precis som om den slirar. Är det någon mer som har det problemet? sen har jag tappat en skruv vid skärmen och en centrum kåpa till fälgen den tappa jag nog när jag råkade hamna i en dypöl, enda sättet att komma loss var diffa och fullgas. :lol:
-
Har du varit ute i djupt vatten så att det kan ha kommit in i variatorn? finns en plugg som man skall skruva ur och dränera variatorn för att går remmen i vatten så kan den slira tror det stod något om detta i instruktionsboken
-
Det kanske kom in fukt i variatorn när du dök ner i dypölen? Eller har remmen slirat innan också?
-
hehe. Vi svarade exakt samtidigt :lol:
-
Tjo!
Min rem låter exakt likadant och det har den alltid gjort.
Det händer bara ibland och det verkar som om det sker enklare om man bromsar med frambromsen (Höger handtag).
Jag bromsar annars med vänster handtag(Bakbroms) och då sker det inte lika ofta, skumt nog.
JAg försökte provocera fram det till min ÅF vid service men då gick det givetvis inte :)
Det är heller ingen bra ide´att gasa på mycket i det läget, höll på att flyga av när remmen högg tag på mycket gas :D
Min "wing-mate" mattias på forumet som har en CF har oxå det ljudet/problemet.
-
Jag läst oxå om det att det finns en dräneringsplugg, får väl kolla det imorgon. :roll:. får väl ringa Åf och beställa en näve med skruv och muttrar vill ju ha likadana skruvskallar, sen en centrumkåpa, får nog ta bort dom när man åker ut i skogen dom verkar ju inte sitta så värst bra eller så kanske man skulle fixa några andra som inte sticker ut så mycket.
-
Det är nog likadant ljud som jag har, det är inte alltid det låter. I regel så kommer det när man har kört en stund och kanske stannar och backar och sen kör framåt igen precis vid startögonblicket så gnäller det till ordentligt. Låter inte speciellt gött. :(
-
Jag tror inte du har fukt i variatorn, den tar ju in luft uppe vid sadelhöjd o släpper ut vid samma höjd.
I så fall har du dränkt den helt :)
Nä, du har troligen samma "fel" som vi andra, vad nu DET är... hör du nått så meddela för jag vill veta.
EDIT: Precis så är det ja.
Ang hjulkåporna så körde jag bort en oxå men hittade den, tog sedan bort alla o la på hyllan. Jag ska oxå leta upp andra som e mindre :)
-
Kan meddela att min låter likadant, verkar vara nåt man får på köpet!
-
Min också :?
-
Ok, då kan man väl va lugn då :)
-
låter som det är en del strul med maskinen.. Kom tillbaka till den ljusa linhai sidan istället :-)
-
En "del" strul? :) Jag upplever inget strul :)
Bara en rem som gnäller lite ibland.
Linhaien står i garaget, den är ute o åker med mig nästan varje gång jag åker CF :lol:
-
STRUL? Jag hade en linhai 300 4x4 i nästan 1 år och det var bra mycket mer strul med den! Lite gnäll från remmen är ingenting mot remslirningen på linhaien! :wink:
-
Tycker det låter lite coolt när remmen ylar till, kul när folk vänder sig om och undrar, vad i helsike var det för nåt 8) 8) .
-
Däcktjut 8)
-
Rätt lurigt att det bara låter så ibland, verkar som om remmen lagt sig i något konstigt läge. :roll:.
Skickade ett mail till min Åf får väl se vad jag får för svar :?
-
Att remmen gnisslar/låter när man åker iväg är inget fel, utan egenskap/användarfel.
CF Moto har en fast variator som förebilden Yamaha.
Det betyder att variatorn öppnar sig inte till friläge som det gör tex i en Polaris.
CF har en CENTRIFUGALKOPPLING efter variatorn som släpper remmen när varven går ner.
Gnisslet kommer oftast om man tex har stannat genom att tvärnita, det resulterar att variatorn stannar i det läget
den var när man låste bromsarna (eller bromsade hårt). Låter man hojen rulla lite innan man stannar helt
så att variatorn hinner gå ner till mindre utväxling, slipper man denna fenomen.
Om du tex behöver stanna med tvärnit i snö/sand så kan du växla till friläge och varva
lite lätt innan du lägger i växel och åker iväg så slipper du denna ljud fenomen .
-
Att remmen gnisslar/låter när man åker iväg är inget fel, utan egenskap/användarfel.
CF Moto har en fast variator som förebilden Yamaha.
Det betyder att variatorn öppnar sig inte till friläge som det gör tex i en Polaris.
CF har en CENTRIFUGALKOPPLING efter variatorn som släpper remmen när varven går ner.
Gnisslet kommer oftast om man tex har stannat genom att tvärnita, det resulterar att variatorn stannar i det läget
den var när man låste bromsarna (eller bromsade hårt). Låter man hojen rulla lite innan man stannar helt
så att variatorn hinner gå ner till mindre utväxling, slipper man denna fenomen.
Om du tex behöver stanna med tvärnit i snö/sand så kan du växla till friläge och varva
lite lätt innan du lägger i växel och åker iväg så slipper du denna ljud fenomen .
Likadant är det på KFX 700. Melodin är som sagt att varva till lite försiktigt så att remmen griper i innan man accar iväg.
-
Jag har ännu inte upplevt dessa tjut trots att jag gasar fullt efter back till hög osv. Däremot så kan det smälla till när jag skall iväg på högen när jag precis lagt i den. Det känns precis som växeln inte gått i riktigt på en gång.
-
Testa o kör relativt fort, sen bromsar du ner lite hastigt till noll, släpper bromsen o åk iväg, det händer inte alltid men på min gör det så ganska ofta. Jag brukar oftast använda vänster bromshandtag= bakbroms (En skada pga tidigare Linhai:) )
Det andra du upplever är nog som du säger, attd en inte gått i riktigt, så det ska man kanske tänka på lite, att den verkligen går i.
Jag brukar rulla LITE lite när jag lägger i hög/låg, den går i enklare då tycker jag.
-
Testa o kör relativt fort, sen bromsar du ner lite hastigt till noll, släpper bromsen o åk iväg, det händer inte alltid men på min gör det så ganska ofta. Jag brukar oftast använda vänster bromshandtag= bakbroms (En skada pga tidigare Linhai:) )
Det andra du upplever är nog som du säger, attd en inte gått i riktigt, så det ska man kanske tänka på lite, att den verkligen går i.
Jag brukar rulla LITE lite när jag lägger i hög/låg, den går i enklare då tycker jag.
-
Blev det fel nu eller va det bara mitt inlägg du ville visa? :lol:
Välkommen till forumet :!:
Va lustigt, när jag svarar på ett inlägg ser jag rubriken, men inte annars...
Ser bara detta dock: "
har exakt samma fel på min goes som ni säger plus en hel den..."
-
En "del" strul? :) Jag upplever inget strul :)
Bara en rem som gnäller lite ibland.
Sådan hund sådan husse :lol: :lol:
-
Håll käften, GUBBE.... :wink:
-
Spiricom skrev på ett annat ämne:
Jag märker också av remskriket ibland. Det uppkommer endast om jag tvärnitar och låsar alla hjulen. Det blir aldrig annars...Vet inte varför så många hakat upp sig på det. Så länge det inte skriker varje gång man drar iväg är det ju inga probs
_________________
Spiricom
På min så behöver jag inte tvärnita räcker med att man bromsar lite hådare och hade det bara varit för "gnället" så hade det väl inte gjort så mycket, men det låter ju som om remmen slirar och gör den det så sliter man ju mer på remmen. :(
-
Ok. Det är inte så att remmen blivit utsliten när den slirar så ofta?
-
Nej jag har bara kört 30 mil med den och den har varit likadan hela tiden.
-
Jag tycker inte detta är nått problem och man måste ju inte dra på järnet om man märker slir, eller dra på massor om man sitter fast..
Dock kan jag tycka att när man ibland sitter fast o ska backa, så hamnar remen i detta läge o då kommer man inte loss, det slirar bara.
Det släpper efter att man kört fram o bakåt men iaf.
Att den däremot skulle slita rem vid "lite gnällande" och normalt körande är föga troligt.
-
Nej jag vet inte riktigt vad man ska tro, för när man gasar lite så gnäller det bara lite sen när man gasar lite mer så gnäller det mycket och sen greppar det. Det hugger ju till när den greppar.
Det må hända att det inte är så farligt just nu, men hur blir det om några månader. :roll:
När jag var och köpte en fym 90cc till barnen så hade han en cf till salu, var inne och kollade på den och då var variatorn isärplockad. Det var en kund som haft problem med sin, så han hade lånat från den här.
Jag frågade inte vad som hade hänt, men man börjar ju undra.
Pratade med min Åf igår igen, han visste inte vad det kunde vara. Men det är nog inga problem om något händer när man har garanti kvar. Det tråkiga är ju att jag har ju ett x antal mil att åka om jag ska lämna in den, :(
BORÅS-KUNGENSKURVA
-
Har ni provat att göra ren kontaktytorna på variatorn! så gör jag på snöskotern med jämna mellanrum för att slippa rem slir/gnäll
-
Jag har kört 80 mil och det är inga som helst problem.
Jag har inte heller hört nån som bytt rem pga detta.
Sen tror iaf jag att det är bättre om man kommer i rull så snart som möjligt, inte småslira.
Gawa : Det kan man väl prova men i så fall gäller det "alla" CF.
Äh, kör HÅRT nu när ni har garantier :)
-
Kan ju bero på olika saker att en del verkar ha problem med remgnäll/slir. körstil,vatten,olja eller nått så att dom har fått nån beläggnig på varioator halvorna. Har själv inga problem! men ju mer det slirar på remmmen desto mer skit på varioatorn som kan ge dom symtomen
-
Som sagt, man har ju garantier, om detta visar sig vara ett konstruktionsfel så ska det upptäckas i tid.
JAG kommer iaf inte hålla igen, går det sönder så är det nått fel o då får det lagas och åtgärdas på garantin.
Håller det garantin ut så håller det efter också :)
-
En liten fråga bara som jag undrat lite över, när jag köpte min CF så sa ÅF att garantin gäller på alla som säljer CF eller är auktiriserade, stämmer detta?
-
Japp! Det stämmer.
-
Appropå garanti. Hur lång garanti har ni fått på era maskiner? Jag har endast fått 6mån garanti från Dealy som är importör, utöver det har ÅF lämnat en luddig garanti på ytterligare 6mån som inte gäller allt. Tycker det är helt värdelöst då maskinen ändå kostar 64 papp. Det är ju inga småpengar ändå.
-
Garantier är väl ändå styrda av lag??
-
Jag vet faktiskt inte. Trevligt om någon som vet kan berätta om det. Jag tycker också att det måste finnas en lag på det.
http://www.dealy.se/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=32
-
2 års garanti fick jag.
-
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674
-
Vad jag förstår så är det upp till säljaren att bestämma garantitiden.
"Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. "
-
Ja det är upp till säljaren, men:
Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
EDIT: Och att bevisa att remsliret varit där från början ser jag inte som speciellt svårt. ALLA känner ju till det.
-
Goes 520 fick 3 års garanti köpt Speedshopen Linköping.
-
Jag fick 1 års garanti av fyrhjuling.se
Finns inte på papper men muntligt, hoppas han håller det oxå.