ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Elin skrivet 29 april 2007 kl. 20:20:39

Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Elin skrivet 29 april 2007 kl. 20:20:39
Idag var första riktiga turen med ny-raptorn (350) och man funderar ju om det är ett skämt med strypningen på stackaren...Kanske 1/4 gas jag skratta bara, slött som fan! Men hur ska man göra egentligen, kan man ta bort strypningen innan man kört in den eller spelar det ingen roll? Såhär kan man ju inte köra haha! Går ju fan slöare än min gamla smc 250 :P!
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: street-rider skrivet 29 april 2007 kl. 20:30:07
Ut med skruven så det blir full gas..sen ut å kör :D
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: STENE skrivet 29 april 2007 kl. 20:32:09
Nu finns det ju millioner av skolor ang hur man gör in en motor. Men jag tror på den med varierade körning. Och då skall strypningen bort eftersom du annars inte kan belasta kolvringarna så de sliter in sig som de skall.
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Lindahl skrivet 29 april 2007 kl. 20:40:43
Bort me skiten bara :wink:
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Dany skrivet 29 april 2007 kl. 20:51:07
Citat från: "street-rider"
Ut med skruven så det blir full gas..sen ut å kör :D


Raptorn är strypt med en bricka som sitter vid backreglaget. Bara att vända på den så har du full effekt. Men det visste du säkert redan Elin (tyckte bara det var kul att få rätta street-rider  :D  )
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: street-rider skrivet 29 april 2007 kl. 20:58:12
:idea:
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: zacka skrivet 29 april 2007 kl. 21:02:50
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader  :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)

motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt

vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: street-rider skrivet 29 april 2007 kl. 21:12:37
Är det för gasare på 350in??
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Redcreek skrivet 29 april 2007 kl. 21:45:25
samma som på LTZ 400...
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: anderssson skrivet 29 april 2007 kl. 22:03:37
den är byggd att köras in utan strypningar
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: freddeboy skrivet 29 april 2007 kl. 23:17:49
Grattis till maskinen Elin! Plötsligt har vi bytt roll, du har maskin men inte jag :-( Nåja, den som sparar till en ltz...

Fast jag velar lite och kan inte sluta fundera på 350-raptorn...kanske kan testa din senare när den är inkörd om det stämmer någon gång...

Enjoy!
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Tribal skrivet 30 april 2007 kl. 09:16:25
Mitt inkörningstips är att du kör in den ostrypt och ger den nästan fullt utan att varva ut i ungefär 15-20 minuter, låt den kallna och gör likadant en gång till! Tredje gången låter du den varva ut fullt på varje växel, stå aldrig stilla och gör detta då det kan skada motorn!

Nu ska det ha gått runt två timmar och motorn är så bra den kan bli, har själv gjort så och den rullar fortfarande ivf :D


Den som nu ska hoppa på mig och fördärva tråden med korkade inlägg ber jag att skicka PM istället =)

Lycka till Elin, vilket sätt du än väljer!
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: judaz skrivet 30 april 2007 kl. 10:13:04
Citat från: "zacka"
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader  :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)

motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt

vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera


Blev det "cashis" du fixade ?

//J
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 30 april 2007 kl. 10:23:30
ja Elin du får minsann plocka bort lite strypningar om du ska hänga med å köra. Vem vill ha en symaskin med sig på körningar? :D
tror nog Dr kaxig håller med


MVH
Henke
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: zacka skrivet 30 april 2007 kl. 12:12:34
Citat från: "judaz"
Citat från: "zacka"
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader  :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)

motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt

vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera


Blev det "cashis" du fixade ?

//J



japp, det gick mycket bättre efter det :)
tror han behöver byta lock till dämparen (som är mindre strypt) sen bestycka om förgasaren o kanske öppna upp luft boxen också
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Elin skrivet 1 maj 2007 kl. 16:53:16
Citat från: "Onlyhenke"
ja Elin du får minsann plocka bort lite strypningar om du ska hänga med å köra. Vem vill ha en symaskin med sig på körningar? :D
tror nog Dr kaxig håller med


MVH
Henke


Hehe ja den går ju grymt slött med strypningen, men jag ska nog ta bort den nu. Brorsans kompis sa också att domdär motorerna är gjorda för att vara utan. Och det blir nog roligare för mig också och vara ute och gasa, nu tar man sig fan ingenstans i sanden! Man kan ju inte bara slicka efter vägen på halv gas haha!
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Elin skrivet 1 maj 2007 kl. 16:55:00
Citat från: "freddeboy"
Grattis till maskinen Elin! Plötsligt har vi bytt roll, du har maskin men inte jag :-( Nåja, den som sparar till en ltz...

Fast jag velar lite och kan inte sluta fundera på 350-raptorn...kanske kan testa din senare när den är inkörd om det stämmer någon gång...

Enjoy!


Bara provköra den någong gång :)!
David blev så imponerad då han körde den *not* haha, bort me strypningen så går den vassare än hans 700 ;) :P.......
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: Hubbe skrivet 1 maj 2007 kl. 17:38:57
Men självklart skall strypningarna bort, yamaha byggde den ju knappast för att gå vägreggad i Sverige med 8hk..
Väck med alla begränsningar, sen kör den lugnt varm och sen ut och kör av dig. Inte för många fullgasrepor första tanken dock. Efter första tanken är det bara att köra som vanligt med undantaget att inte ligga och pressa på varvstoppet.
Lycka till.
Titel: Ett skämt?
Skrivet av: ca18det skrivet 1 maj 2007 kl. 17:53:59
Enda som skall köras in i en motor är kolvringarna. Dom körs bäst in enligt följande. Låt motorn stå på tomgång och bli varm, sen äre bara gasa fullt ut på 5an för att sedan motorbromsa till normala varv. Gör så några gånger, sen låter du den stå å kallna helt å hållet. Efter detta brukar jag byta olja.

Har gjort på detta sättet i många års tid och aldrig haft problem, varken med crossar, fyrhjulingar, bilar eller snöskotrar.