ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Elin skrivet 29 april 2007 kl. 20:20:39
-
Idag var första riktiga turen med ny-raptorn (350) och man funderar ju om det är ett skämt med strypningen på stackaren...Kanske 1/4 gas jag skratta bara, slött som fan! Men hur ska man göra egentligen, kan man ta bort strypningen innan man kört in den eller spelar det ingen roll? Såhär kan man ju inte köra haha! Går ju fan slöare än min gamla smc 250 :P!
-
Ut med skruven så det blir full gas..sen ut å kör :D
-
Nu finns det ju millioner av skolor ang hur man gör in en motor. Men jag tror på den med varierade körning. Och då skall strypningen bort eftersom du annars inte kan belasta kolvringarna så de sliter in sig som de skall.
-
Bort me skiten bara :wink:
-
Ut med skruven så det blir full gas..sen ut å kör :D
Raptorn är strypt med en bricka som sitter vid backreglaget. Bara att vända på den så har du full effekt. Men det visste du säkert redan Elin (tyckte bara det var kul att få rätta street-rider :D )
-
:idea:
-
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)
motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt
vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera
-
Är det för gasare på 350in??
-
samma som på LTZ 400...
-
den är byggd att köras in utan strypningar
-
Grattis till maskinen Elin! Plötsligt har vi bytt roll, du har maskin men inte jag :-( Nåja, den som sparar till en ltz...
Fast jag velar lite och kan inte sluta fundera på 350-raptorn...kanske kan testa din senare när den är inkörd om det stämmer någon gång...
Enjoy!
-
Mitt inkörningstips är att du kör in den ostrypt och ger den nästan fullt utan att varva ut i ungefär 15-20 minuter, låt den kallna och gör likadant en gång till! Tredje gången låter du den varva ut fullt på varje växel, stå aldrig stilla och gör detta då det kan skada motorn!
Nu ska det ha gått runt två timmar och motorn är så bra den kan bli, har själv gjort så och den rullar fortfarande ivf :D
Den som nu ska hoppa på mig och fördärva tråden med korkade inlägg ber jag att skicka PM istället =)
Lycka till Elin, vilket sätt du än väljer!
-
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)
motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt
vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera
Blev det "cashis" du fixade ?
//J
-
ja Elin du får minsann plocka bort lite strypningar om du ska hänga med å köra. Vem vill ha en symaskin med sig på körningar? :D
tror nog Dr kaxig håller med
MVH
Henke
-
plockade bort strypning på en yamaha såld Raptor 350 i tosdags o där satt det en klack o locket till förgasaren (stopp för gasen)
killen som hade hojen hade kört strypt i typ 12 månader :lol:
kan säga att han blev överaskad hur bra den gick efter det :)
motorn är inte byggd för o va strypt på det sättet, så inkärning sker nog bäst avstrypt
vi plockade även bort strypningen o ändröret, det va rena strypningen i gnistskyddet, så ett nytt lock är nog att rekomendera
Blev det "cashis" du fixade ?
//J
japp, det gick mycket bättre efter det :)
tror han behöver byta lock till dämparen (som är mindre strypt) sen bestycka om förgasaren o kanske öppna upp luft boxen också
-
ja Elin du får minsann plocka bort lite strypningar om du ska hänga med å köra. Vem vill ha en symaskin med sig på körningar? :D
tror nog Dr kaxig håller med
MVH
Henke
Hehe ja den går ju grymt slött med strypningen, men jag ska nog ta bort den nu. Brorsans kompis sa också att domdär motorerna är gjorda för att vara utan. Och det blir nog roligare för mig också och vara ute och gasa, nu tar man sig fan ingenstans i sanden! Man kan ju inte bara slicka efter vägen på halv gas haha!
-
Grattis till maskinen Elin! Plötsligt har vi bytt roll, du har maskin men inte jag :-( Nåja, den som sparar till en ltz...
Fast jag velar lite och kan inte sluta fundera på 350-raptorn...kanske kan testa din senare när den är inkörd om det stämmer någon gång...
Enjoy!
Bara provköra den någong gång :)!
David blev så imponerad då han körde den *not* haha, bort me strypningen så går den vassare än hans 700 ;) :P.......
-
Men självklart skall strypningarna bort, yamaha byggde den ju knappast för att gå vägreggad i Sverige med 8hk..
Väck med alla begränsningar, sen kör den lugnt varm och sen ut och kör av dig. Inte för många fullgasrepor första tanken dock. Efter första tanken är det bara att köra som vanligt med undantaget att inte ligga och pressa på varvstoppet.
Lycka till.
-
Enda som skall köras in i en motor är kolvringarna. Dom körs bäst in enligt följande. Låt motorn stå på tomgång och bli varm, sen äre bara gasa fullt ut på 5an för att sedan motorbromsa till normala varv. Gör så några gånger, sen låter du den stå å kallna helt å hållet. Efter detta brukar jag byta olja.
Har gjort på detta sättet i många års tid och aldrig haft problem, varken med crossar, fyrhjulingar, bilar eller snöskotrar.