ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: bosse skrivet 6 juli 2005 kl. 20:59:54
-
Hej allaATV åkare!
Ville bara kolla om någon vet om det finns nåt drev som passar till Lifan (är det fram eller bak man ska ha mindre)om man vill att den inte varvar så väldigt,ligger man i 60-70 så varvar ju den så man tänker, att detta håller aldrig och det gjorde inte min heller,ena ventilen gick åt skogen,blårökte ur ena avgasröret hela tiden och då har den bara gått 90 mil,dom böt hela motorn så nu håller jag på att kör in den igen.
Någon måste väl ha hittat ett sätt att få mera liv ur 250cc utan att den behöver varva ur så fruktansvärt....Är ni nöjda för övrigt,berätta gärna om ni också har nåt problem med era så man får vara observant på sin egen.
mvh
bosse
-
hej när jag köpte min lifan beställde jag ett större framdrev till en cb 250 83a som ej passade sen har jag inte provat mer saker man verkar få anpassa sig att lifan bara vill sälja nya atv'er och struntar totalt i den viktiga eftermarknaden känns fint att min nu gått 88mil o din havererade vid 90mil lycka till med den nya motorn men peppar peppar än inga problem på min.
mvh nicklas
-
Är det ngn som satt varvräknare på sin lifan, funderar starkt på att göra det. håller med om att det varvar bra mycket i 60 - 70 kmh, tråkigt med ventilen man får nog ta det lite lugnt. är det ngn som fått upp den "utlovade" hastigheten av 100 kph?
-
Hej, jag har fixat lite olika drev till min Lifan 250.
Jag har gjort ett nytt framdrev på 10 kuggar för långsam terräng körning. Det blir betydligt lättare att köra med släp i lite terräng med detta drev, men är inget för landsväg!
Det går också bra att köpa ett orginal framdrev 14 kuggar och sätta bak, det blir betydligt lungnare gång. Den går också betydligt fortare, men lite sämre acc. Man får ta kedjan 2 kuggar annars blir den för lång.
Kört min Lifan 60 mil utan problem, förutom vibrationer!
Mvh Lifanåkare
-
Bästa sättet att få reda på vilket drev som passar är ju att ta löst
bakdrevet och gå till en firma som har många olika på lager.
-
Har precis drevat om min Lifan och varit ute på första provturen,vilken skillnad!!
En helt annan maskin att åka på....gick ner 4 kugg bak.
Ligger i 70 km/h med (ungefär) samma varv som 50 km/h tidigare.
Så nu har jag 14 kugg både fram och bak,Honda framdrev exvis MTX 125 R passar.
-
Jag har drevat om till 14 fram 14 bak + att jag har portat upp insuget lite(det behövs verkligen mycket dåligt gjort flödesmässigt men dock jobbigt i gummi o stål) + större munstycken i förgasaren sen har jag även tillverkat två effektdämpare o det gjorde verkligen susen ska även ge mig på o bocka till ett nytt avgas system men redan nu så åker jag 120-125 km i timmen (mätt med bil) + "Viktigt" köp någåt kraftigt gummi typ en centimeter tjockt å gör små mellanlägg till alla motorfästen ,jag gjorde det o åker nu helt vibrations fritt förutom viss obalans i hjulen .Glöm inte att även sätta gummi mellan avgas upphängningarna o ramen allt som allt tog det ca 1 tim o få dit allt gummi :D
-
Hej Rocking Tom!
Var kan man köpa den typen av gummi som du använt? Går det få imellan gummi det ser så trångt ut? Skulle vara himla skönt och få lite mindre vibbar. Jag har provat lite olika drev till min 250 jag har satt ett orginal framdrev 14 kuggar, bak och det blir ju rejält mycket bättre. Nu på vintern har jag ett 10 kuggars fram som jag gjort själv, och orginal drevet bak. Användr atv för att ploga snö och behöver lite mer styrka då.
Mvh Triton
-
Jag har drevat om till 14 fram 14 bak + att jag har portat upp insuget lite(det behövs verkligen mycket dåligt gjort flödesmässigt men dock jobbigt i gummi o stål) + större munstycken i förgasaren sen har jag även tillverkat två effektdämpare o det gjorde verkligen susen ska även ge mig på o bocka till ett nytt avgas system men redan nu så åker jag 120-125 km i timmen (mätt med bil) + "Viktigt" köp någåt kraftigt gummi typ en centimeter tjockt å gör små mellanlägg till alla motorfästen ,jag gjorde det o åker nu helt vibrations fritt förutom viss obalans i hjulen .Glöm inte att även sätta gummi mellan avgas upphängningarna o ramen allt som allt tog det ca 1 tim o få dit allt gummi :D
Hur gjorde du dessa effektdämpare? Bild kanske?...
-
Hej! Jo jag använde mig av stänkskydd till lastbil som jag klippte till i lämplig passform osv. det är inga problem att få imellan men tänk på o låssa ett fäste i taget!!
Angående dämparna så ska jag se om inte polarn har lust o hjälpa till o fixa in ett par bilder i burken (Då man själv inte e så haj på data prylar) :oops:
-
Hej, jag har fixat lite olika drev till min Lifan 250.
Jag har gjort ett nytt framdrev på 10 kuggar för långsam terräng körning. Det blir betydligt lättare att köra med släp i lite terräng med detta drev, men är inget för landsväg!
Det går också bra att köpa ett orginal framdrev 14 kuggar och sätta bak, det blir betydligt lungnare gång. Den går också betydligt fortare, men lite sämre acc. Man får ta kedjan 2 kuggar annars blir den för lång.
Kört min Lifan 60 mil utan problem, förutom vibrationer!
Mvh Lifanåkare
Kan man korta orginalkedjan eller måste man köpa en ny?
..och isåfall vilken sort passar?
//Johan
-
Har testat att köra med i princip raka rör nu ett tag,stor skillnad i körupplevelse måste jag säga. Andas mycket lättare samt att växlingen går avsevärt smidigare än innan,m.a.o alldeles för stort motstånd i originaldämparna.
Är det nån som gjort egna dämpare med bra resultat så skriv gärna hur.
-
Har testat att köra med i princip raka rör nu ett tag,stor skillnad i körupplevelse måste jag säga. Andas mycket lättare samt att växlingen går avsevärt smidigare än innan,m.a.o alldeles för stort motstånd i originaldämparna.
Är det nån som gjort egna dämpare med bra resultat så skriv gärna hur.
Intressant, mekade lite i helgen och funderade på vad som skulle hända om jag tog bort ljuddämparna...
Är det så du gjort eller har du satt dit nått annat?
-
Pja...satte dit ett par rör istället med lite rörbitar som inkråm. Hade nog inte så stor ljuddämpande effekt men det lät desto fränare samt att den då gick mycket bättre. Får nog betrakta det hela som en prototyp men de funkar bra i sommar :)