ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 29 april 2007 kl. 00:00:34
-
Hej
Tänkte bara presentera mig som ny medlem i detta fantastiskt bra forum. Jag och min sambo Veronica (Bidroni som nickname) har köpt oss varsin hjuling. För henne blev det en Access250 och för mig en Goes520.
Har turen att ha en intresserad tjej :) Dessutom har vår dotter en liten 50cc hjuling.
Idag kapade jag den lilla klacken på locket till förgasaren på maskinen. Jävlar vilket skillnad det blev. Drog upp den i 90 på ett kick...kändes som det fanns mer kvar.
Nu har maskinen gått 20mil och skall enligt serviceboken in på service. Skadar det att man kör 25 eller 30 mil innan man lämnar in den? Det är ju långhelg och min ÅF har ju inte öppet och kan serva maskinen under helgen. Jag kan ju bara inte låta den stå och vänta tills det blir vardag igen.
/Robban
-
Hej o välkommen!
Kul att sambon ville vara med :)
Jag försöker få med min fru fortfarande :lol:
Min CF skulle in på 10 mil service men fick lov att köra 20 - 30 mil utan problem.
Den servades idag och tänka sig, det där gjutskägget (Läs klacken) i förgasarlocket "bara lossnade" o vips: en helt annan maskin, skitkul :D
Den gör runt 90 den oxå!
-
gratulerar till fyrhjulingarna och välkomna hit :D
-
Vet inte om jag är larvig, men har polisen någon som helst möjlighet att misstänka att man har tagit bort strypningarna? Man blir ju lite smånervös eftersom det påtagligt känns att maskinen har betydligt mer hk än som är tillåtet. Jag tänker att om man tex. blir stoppad i en vanlig rutinkontroll och snuten vill känna på maskinen. Det kanske inte är nåt som händer i normala fall men ändå :roll:
-
Kan la inte gör mer än att ge dig böter?
Men tror heller inte att de har någon speciell koll på det!
-
En fundering: Måste man låna ut sitt fordon till en polis som vill provköra?
Har dom rätt till detta egentligen?
-
Jasså. Är det inte mer än böter? Är lite rädd att dom blir så jävliga att dom vill slita av mig körkortet för olovlig körning eller nåt sånt otrevligt.
-
De måste väl bevisa att den har mer än 20hk innan de kan ge böter. Möjligen kan de ålägga dig att besiktiga hojen. Sbp kan inte heller testa hästkraftsantalen utan de säger åt dig att skaffa ett intyg från en ackrediterad bromsbänk som bekräftar antalet hästar. Då har du ju chansen att återställa hojen till ett "lagligt" utförande. Sedan är det fritt fram att trimma igen.
-
KQ700 hann före :)
-
Det låter ju bra det. Det var ju annat för länge sedan när man körde trimmade moppar. Då hade snutarna det lättare eftersom dom kollade toppfarten. btw. Jag har upptäckt att folk håller på och tappar ögonen när man åker hjuling i stan. Det känns som de flesta inte begriper att man får åka med sånna här fordon i trafiken. :lol:
-
Det låter ju bra det. Det var ju annat för länge sedan när man körde trimmade moppar. Då hade snutarna det lättare eftersom dom kollade toppfarten.
Ja o DÅ blir det olovlig körning eftersom du skapat dig en lätt MC av din moped :)
Ingen som vet om man MÅSTE låta en polis köra sitt fordon om man inte vill?
-
Är inte poperor, här på forumet, polis ? Hoppas han/hon kollar detta och svarar
-
Tillbaka till service. Hur mycket betalar ni för service på era maskiner. Min ÅF tar 1000/per vanlig service och 1200:- för service med ventilkontrollen. Tycker det är rätt saftigt. Den vanliga servicen känns ju inte prisvärd eftersom det bara är lite oljebyten osv. som man kan göra själv. Ventilkontrollen förstår jag att den kostar lite mer eftersom dom måste riva lite mer för att komma åt.
-
1200:- för en full service med ventil koll låter rimligt och normalt tycker jag.
Imorgon får jag veta vad det kostar. Hämtade ut min idag.
Däremot anser jag inte att 1000:- för en oljebyte-allmänkoll-service är rimligt med tanke på tiden som går åt för det vs fullservice...
-
Tror osså det är normala priser!
Jag hämtar ut min ifrån 100mils service nästa vecka skriver här då!
-
låter man inte polisen provköra den på plats beslagtas den....och polisens besiktningsgubbar plockar ner den i delar och kollar....sen skulle en polis till ett stort antal procent aldrig bry sig om att kolla detta, om man kör hyfsat lagligt, med hjälm och håller sig till trafikregler. Ivf inte om de kör fyrhjuling själv.... 8)
-
man provkör knappt ute på plats...vad kan man bevisa där? Måste tas i beslag ifall man misstänkter trimmning el. dylikt....
/Mart
-
Betalade nyss min service.... 2200:- gick det kalaset på :(
Det var då första 10:mila service med ventilkoll, oljefilter-oljebyte.
Typ 3,5 timmar tog det för dom.
Oljan + filter gick väl på ca 300:-
Kan säga att om ni fått er service för 1200:- så undrar jag ju lite åt båda håll... Antingen skinnade dom mig, eller så blåser dom er som betalar lite på utförd service :)
Fler får gärna skriva vad det tog i tid samt vad dom tar i timmen, det är ju rätt avgörande.
-
Min Raptor 350 ska in 18:e Maj och enligt dom var det ingen fara om jag körde hundra mil över det rekommenderade, det sket dom i :?
Egentligen ska den in efter 23 mil men dom milen var avklarade efter 2 dagars körning och deras första servicetid är just den 18:e, kan ju försöka inbilla mig att man vill stå stilla i nästan en månad och vänta på service!
Kostnad: 2800:- :cry:
-
Nu är maskinen på första servicen. Skall hämta den imorrn igen.
Enligt återförsäljaren skulle kalaset kosta tusen spänn. Inte mig emot alltså.. I denna servicen är ju ventiljusteringen inkluderad.
Jobbigt att vara utan maskinen ikväll. Det har ju blivit ett beroende att åka :)
-
Fråga hur lång tid det tar/tog :)
-
Fick ni någon särskild servicebok? fick inte jag bara owners manual CF 500 4x4 och tittar man på Maintance and Lubrication så skall ju första ventiljusteringen ske vid 100mil och första oljebyte vid 25mil
-
Jag fick en servicebok till min Goes. Den är från Dealy som är leverantör av maskinen. Enligt den så är första servicen vid 20Mil där ventilkoll ingår, därefter var 100:e mil med endast kontroller av kontroller av div. vätskor, vajrar, lager osv. Inget oljebyte då. Var 200:e mil skall alla oljor bytas + alla kontroller och byte av drivrem. Var 600:e mil skall man byta tändstift.
Det jag tycker är konstigt är att det verkar skilja på servicar mellan Goes och CF fast det är samma motor.
-
Jag glömde tyvärr att fråga om hur lång tid servicen tog. Ventilerna behövde dom inte justera eftersom dom inte hade ändrat läge.
-
Hmm jag köpte min Goes 520 hos fyrhjuling.se fick ingen servicebok och man sa att första service var vid 25mil ja får ringa dom o kolla helt enkelt
-
MrBlarren: Fick du tag i nån servicebok?
-
Har inte ringt ÅF än jag mailade men har inte fått svar :( så jag får prova att ringa dom verkar inte titta på mailen 8O