ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: street-rider skrivet 28 april 2007 kl. 20:46:59
-
Hej allihop.Sitter här med ett brett :D polaren har tjatat om att vill åka(tävla)mot Raptorn någon dag och se hur mycket jag hänger på honom.För enligt honom så är hans hoj mycket snabbare än min men ändå så vill han prova och se hur mycket..(hehe han vill bara förnedra mig)Så dagen D kom i dag(kväll)Han kom förbi garaget när jag var där och putsade lite på hojen.Jag tog ut hojen och varm körde lite sen åkte vi till en lång raka.Jag åkte på tvåan växel och han brevid mig :twisted: Nu full gas trean fyran feman men va fan han försvann i back spegeln hehe.Nu kom han brevid igen.Vi måste köra igen jag sa okey och samma prosedur igen men nu höll jag i fullt hela rakan då börjar han komma i kapp när jag varvar ut min(den går inte på varv stoppet)nu är han brevid och åker lite för bi mig ca 15-20 meter fram för.Sen tar rakan slut.Hahaha fy ni skulle set hans min helt oslagbar :cry: han mummlar lite i sin hjälm och åker i väg..okey tänker jag och åker sen till hubbe här på forumet glad som en lärkvinge..efter hubbe åker jag till garaget ock ställer in hojen för i dag..vem tror ni dyker upp igen??jo polaren och vill köra igen
8O Nää sa jag vi får ta det någon annan dag för nu ska jag hem och ta en stor öl..eller två.jag frågade vad han tyckte om Raptorn och sa att han kunde inte i sin vildaste fantasi att jag skulle åka i från honom allra minst i åka nästan i samma hastighet som han(160km)..Nu till vad han har för motorcykel kanske ingen raket men en Honda african twin 750cc..Vad tycker ni.Bra eller anus?? Ursäkta alla stav fel
-
He he..nu måste ölen vara extra god.Grattis :D
-
Haha, ni skulle filmat så du kan visa den för han varje gång han kommer förbi :wink:
-
De var som fan. Det trodde jag inte. nu är (precis som du skriver) inte afrika twin en raket på något sätt men ändå.. Grattis!!
Vore kul om han haft hjälm kamera så man fick se hans min spel :lol:
-
Härligt! :D
Visst är det skönt att bevisa att det kan gå fort med quad!
Själv hänge jag av ett gäng crossar på en snabb åkerbana och deras miner skulla man haft på foto...
Så skönt det är!
Quad rules!
-
Vad är det för trim till din Raptor?
Är Raptorn slöare än din trimmade Dinli?
-
Vad är det för trim till din Raptor?
Är Raptorn slöare än din trimmade Dinli?
Trimmet på Raptorn är:chip filter avgas.
om Raptorn skulle vara slöare 8O nä det skiljer 250cc mellan dom två.Det är som dag o natt
-
Kul att höra att Raptorn är snabbare än Dinli, många Dinli ägare hävdar bestämt att Dinli är snabbare!!!
Hur som helst så är det en riktigt fin hoj du har! Respect! :D
-
Är det Alba-kitet som finns på Dahlbäck's sida ?
http://www.yakahosu.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=182
-
Gör Raptor 700 160km/h med original drevning? 8O
/J
-
Gör Raptor 700 160km/h med original drevning? 8O
/J
Dahlbäck har nog ett ess i rockärmen isåfall... :P
-
som vad då ?
16 fram drev eller ?
-
16/37 drev
-
Är det Alba-kitet som finns på Dahlbäck's sida ?
http://www.yakahosu.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=182
Jupp samma.
-
Avgas verkar göra MYCKET på dessa maskiner, i hastighet alltså.
Jag har ju pclll,filter och drevning, gör bara 135km/h med speed sensorn inkopplad, Får se hur det funkar med högcomps kolv och annan kam och dual systemet :)
Kul att du åkte ifrån honom annars, Själv har man bara dragit några små 125cc som har trott att dom kan dra ifrån en vid rödljus :)
-
Tänk då på att jag har gat däck som har mycket mindre diameter på hjulen.Så drevning är nödvändig om man ska komma upp i någon så kallad fart.
-
Avgas verkar göra MYCKET på dessa maskiner, i hastighet alltså.
Jag har ju pclll,filter och drevning, gör bara 135km/h med speed sensorn inkopplad, Får se hur det funkar med högcomps kolv och annan kam och dual systemet :)
Kul att du åkte ifrån honom annars, Själv har man bara dragit några små 125cc som har trott att dom kan dra ifrån en vid rödljus :)
Proa att ta bort speed sensorn så får du se hur fort den går.
-
Avgas verkar göra MYCKET på dessa maskiner, i hastighet alltså.
Jag har ju pclll,filter och drevning, gör bara 135km/h med speed sensorn inkopplad, Får se hur det funkar med högcomps kolv och annan kam och dual systemet :)
Kul att du åkte ifrån honom annars, Själv har man bara dragit några små 125cc som har trott att dom kan dra ifrån en vid rödljus :)
Proa att ta bort speed sensorn så får du se hur fort den går.
Har jag gjort många gånger :) gör typ 10 km/h, Fast det är jobbigt att se motorlampan tändas efter en stund, Inte kul om det verkligen händer något och man har ryckt fort säkerheten :(
-
Kommer snart en lösning på det problemet.ska bara testa att det funkar bra på min sen kommer jag sälja några st.
-
Kommer snart en lösning på det problemet.ska bara testa att det funkar bra på min sen kommer jag sälja några st.
Ska försöka få ihop en kontakt som sitter uppe gas reglarset, Nått som bryter kontakten vid full intryckning på gasen
-
Det är lite mer avancerad än så
Min lösning kommer ej synas och sitter i orginal kontakten :D
-
Det är lite mer avancerad än så
Min lösning kommer ej synas och sitter i orginal kontakten :D
Behöver väl inte vara så avanserat??
bara se till att den kabel som ger singnalen kopplas bort vid fullgas.
Ett litet reglarse upp vid gasen som bryter bara :)
-
Tänk då på att jag har gat däck som har mycket mindre diameter på hjulen.Så drevning är nödvändig om man ska komma upp i någon så kallad fart.
Hastighetssensorn sitter väl på utgående drev? Minskar du diametern på bakhjulen får också hastighetsmätaren större missvisning, visar alltså mer än vad den gjorde innan vid samma fart.
Men du kanske har kalibrerat om den?
/J
-
Tänk då på att jag har gat däck som har mycket mindre diameter på hjulen.Så drevning är nödvändig om man ska komma upp i någon så kallad fart.
Hastighetssensorn sitter väl på utgående drev? Minskar du diametern på bakhjulen får också hastighetsmätaren större missvisning, visar alltså mer än vad den gjorde innan vid samma fart.
Men du kanske har kalibrerat om den?
/J
Hej.Du var ingen lätt person att få prata med på telen :D Nja speed-sensorn sitter mitt i på motorn lite lätt för enklat och skänner av något drev eller magnet.Och den gör så att tänningen sänks vid en viss Hastighet.Hastighets mätaren på min sitter på fram hjulet så den på verkas inte av en om drevning.
-
street-rider >>
Kolla så att inte din givare till mätaren sitter för nära hubben ifram, Min hade dom monterat för nära så när bromsskärmen skakade gick hubben i givaren och den gick sönder....
Mvh
-
Hej.Du var ingen lätt person att få prata med på telen :D Nja speed-sensorn sitter mitt i på motorn lite lätt för enklat och skänner av något drev eller magnet.Och den gör så att tänningen sänks vid en viss Hastighet.Hastighets mätaren på min sitter på fram hjulet så den på verkas inte av en om drevning.[/quote]
Det var främst hastighetsmätaren jag tänkte på, men där ser man.
Men har du inte landsvägsdäck fram också? Är det samma rullomkrets som crossdäcken? Borde skilja en del där med...
Nej, jag reserverar min telefontid till folk jag känner. ;)
/J
-
Hej.Du var ingen lätt person att få prata med på telen :D Nja speed-sensorn sitter mitt i på motorn lite lätt för enklat och skänner av något drev eller magnet.Och den gör så att tänningen sänks vid en viss Hastighet.Hastighets mätaren på min sitter på fram hjulet så den på verkas inte av en om drevning.
Det var främst hastighetsmätaren jag tänkte på, men där ser man.
Men har du inte landsvägsdäck fram också? Är det samma rullomkrets som crossdäcken? Borde skilja en del där med...
Nej, jag reserverar min telefontid till folk jag känner. ;)
/J[/quote]
Jo men det är bara mäta omkretsen på hjulet och skriva in det i min multimätare..inget svårt
Blir svårt att lära känna någon ny om man tänker så 8O jag här fått två nya bekanta/polare genom att pma dom här på forumet..Det är nog många som har blivit bekanta med varandra på det viset men men jag ska inte fråga dig efter tips på hjulingställningar mer..finns säkert många som är intresserade att byta lite erfarenheter :D
-
street-rider >>
Kolla så att inte din givare till mätaren sitter för nära hubben ifram, Min hade dom monterat för nära så när bromsskärmen skakade gick hubben i givaren och den gick sönder....
Mvh
Dahlbäck verkar ha tagit bort den på min :D
-
Kommer snart en lösning på det problemet.ska bara testa att det funkar bra på min sen kommer jag sälja några st.
Ska försöka få ihop en kontakt som sitter uppe gas reglarset, Nått som bryter kontakten vid full intryckning på gasen
lyfter en gammal tråd igen då :
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3571
10 kr å lite fix så e problemet permanent löst brytaren finns att köpa hos kjell & compani ,borås
grattis till en fin hoj street rider .. men jag påstår :!: att din hoj inte gör 160 ärliga med din drevning/mods.. jag har piskat min 700 på väg rätt rejält ... har en customgjord map som jag gjort med bredbandslambda ,, ett dubbelavgas lte som flödar massor mkt mer än ett singel på högre varv ,pcIII box, portad topp ,högkomp kolv, bortkopplad sp.sensor,20" bakhjul med 15/36 drev .. får upp den i 155 "ganska" lätt men sen segar det max är 160 men då vart de nog medvind ? kanske.. ta det nu inte på fel sätt :wink:
men din mätare visar fel =160... dahlbäck kanske "trimmat"den för fart säljer ju el.. :lol:
-
street-rider >>
Kolla så att inte din givare till mätaren sitter för nära hubben ifram, Min hade dom monterat för nära så när bromsskärmen skakade gick hubben i givaren och den gick sönder....
Mvh
Dahlbäck verkar ha tagit bort den på min :D
Vart sitter den på din då??
Hubben ibak??
Får nog hålla med iroc, Din mätare är nog fel inställd till dina däck som du har.
Iroc>>>Har du portat toppen själv, Eller har du bara tagit bort gjutskägget i kanalerna??
Eller är den proffs portad??
-
Blir svårt att lära känna någon ny om man tänker så 8O jag här fått två nya bekanta/polare genom att pma dom här på forumet..Det är nog många som har blivit bekanta med varandra på det viset men men jag ska inte fråga dig efter tips på hjulingställningar mer..finns säkert många som är intresserade att byta lite erfarenheter :D
Säkert, men jag har svårt att få tiden att räcka till de vänner jag har. Av den anledningen bedriver jag inte privat telefonsupport till folk jag aldrig ens träffat, men jag är lite konstig på det viset...
Som jag skrev som svar på ditt PM, ställ frågan i forumet så fler kan ta del av informationen.
/J
-
street-rider >>
Kolla så att inte din givare till mätaren sitter för nära hubben ifram, Min hade dom monterat för nära så när bromsskärmen skakade gick hubben i givaren och den gick sönder....
Mvh
Dahlbäck verkar ha tagit bort den på min :D
Vart sitter den på din då??
Hubben ibak??
Får nog hålla med iroc, Din mätare är nog fel inställd till dina däck som du har.
Iroc>>>Har du portat toppen själv, Eller har du bara tagit bort gjutskägget i kanalerna??
Eller är den proffs portad??
Det som jag menade eller som jag trodde du menade var bromsdamms skölden som var bort tagen.
-
dubbelpost... :oops:
-
Kommer snart en lösning på det problemet.ska bara testa att det funkar bra på min sen kommer jag sälja några st.
Ska försöka få ihop en kontakt som sitter uppe gas reglarset, Nått som bryter kontakten vid full intryckning på gasen
lyfter en gammal tråd igen då :
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3571
10 kr å lite fix så e problemet permanent löst brytaren finns att köpa hos kjell & compani ,borås
grattis till en fin hoj street rider .. men jag påstår :!: att din hoj inte gör 160 ärliga med din drevning/mods.. jag har piskat min 700 på väg rätt rejält ... har en customgjord map som jag gjort med bredbandslambda ,, ett dubbelavgas lte som flödar massor mkt mer än ett singel på högre varv ,pcIII box, portad topp ,högkomp kolv, bortkopplad sp.sensor,20" bakhjul med 15/36 drev .. får upp den i 155 "ganska" lätt men sen segar det max är 160 men då vart de nog medvind ? kanske.. ta det nu inte på fel sätt :wink:
men din mätare visar fel =160... dahlbäck kanske "trimmat"den för fart säljer ju el.. :lol:
Hastigheten var väl mätt med hojens(negertvåans) mätare, så kanske runt 150 i verklig fart. Men det roliga i det hela är ju att du tog i accet.
-
Kommer snart en lösning på det problemet.ska bara testa att det funkar bra på min sen kommer jag sälja några st.
Ska försöka få ihop en kontakt som sitter uppe gas reglarset, Nått som bryter kontakten vid full intryckning på gasen
lyfter en gammal tråd igen då :
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3571
10 kr å lite fix så e problemet permanent löst brytaren finns att köpa hos kjell & compani ,borås
grattis till en fin hoj street rider .. men jag påstår :!: att din hoj inte gör 160 ärliga med din drevning/mods.. jag har piskat min 700 på väg rätt rejält ... har en customgjord map som jag gjort med bredbandslambda ,, ett dubbelavgas lte som flödar massor mkt mer än ett singel på högre varv ,pcIII box, portad topp ,högkomp kolv, bortkopplad sp.sensor,20" bakhjul med 15/36 drev .. får upp den i 155 "ganska" lätt men sen segar det max är 160 men då vart de nog medvind ? kanske.. ta det nu inte på fel sätt :wink:
men din mätare visar fel =160... dahlbäck kanske "trimmat"den för fart säljer ju el.. :lol:
Tror inte Dahlbäck håller på med såna larviga saker faktiskt men men..nu är det så att man ställer in mätaren själv exakt så stort hjulet är och sen knappar man in dom siffrorna i Varpor mätaren.Sen ska det stämma..men när jag var ute och körde så vart det inte en exakt upp mätt siffra.Jag (låg) över styret så jag kunde inte se någon hastiget UTAN det var motorcykelns mätare som mätte den hastigheten.Det kan vara mer eller mindre..Men som alla förstår kanske så finns det inte en mätere i hela värden som mäter rätt förutom GPSen kanske??Och jag kommer att köra med in gps så fort som möjligt...så en fråga till dig iroc din hastighet som du körde i 155kmt hur EXAKT var den om man nu ska vara petig..Precis som hubbe skriver det roliga i sammanhanget VAR att jag drog hojen rätt så lätt.Att ligga å dra full fart är inte så kul tycker jag utan det är accet som är det roliga
-
Det smutta med våran kanske lösning på speed-sensorn är ju att du bara behöver plugga in den i orginal kantakten INGA sladdar och brytare och en massa skarvar...
-
Blir svårt att lära känna någon ny om man tänker så 8O jag här fått två nya bekanta/polare genom att pma dom här på forumet..Det är nog många som har blivit bekanta med varandra på det viset men men jag ska inte fråga dig efter tips på hjulingställningar mer..finns säkert många som är intresserade att byta lite erfarenheter :D
Säkert, men jag har svårt att få tiden att räcka till de vänner jag har. Av den anledningen bedriver jag inte privat telefonsupport till folk jag aldrig ens träffat, men jag är lite konstig på det viset...
Som jag skrev som svar på ditt PM, ställ frågan i forumet så fler kan ta del av informationen.
/J
Skriv det i pmet poäng gång så slipper man slösa massa tid till att skriva till dig..Jag driver ett eget företag som brukar vara med och sponsrar lite olika klubbar och enskilda personer med pengar och lite andra saker..Det brukar oftast börja med så lite..och kan sluta med så mycket större om man är mer öppnare och posetivare mot andra..
-
Ang hastighet kan man börja med denna: :http://jandjcreativedesign.com/sprocket.php
varvstoppet slår till vid 9000 .. mäta omkrets på bakhjul sen är det bara att dra till varvstoppet på 4an ,läsa hastighet när varvstoppet slår till ska stämma me tabell .. jag har en koso mätare på min som går programmera till hjulstorlek.. har även åkt på blackrace och kollat hastighet så min mätare stämmer mkt bra ..
Portningen gör jag själv ..använder en dremel .. inget stort grävande men alla ojämnheter och övergångar tas bort för att få en fin å jämn kanal ..finns en del att fixa där
blir nyfiken på "er" lösning av speedsensorn streetfighter ....plugga in en moj mellan kontaktstyckena utan övrigt kablage
alba säljer en skarv :http://store.albaaction.com/shop/RAP700-SPEED.html
men detta är bara en skarvkabel med klippt signalkabel inuti för att inte kontakterna ska vara öppna -alltså ingen direkt lösning på problemet med motorlampan som tänds ..
-
Skriv det i pmet poäng gång så slipper man slösa massa tid till att skriva till dig..
Mitt första, och enda, svar på din fråga om du kunde ringa mig och diskutera hjulinställningar på din Raptor löd:
Ställ dina frågor i forumet istället så kan alla ta del.
Mvh
/Jocke
Mycket mer "på en gång" kan det inte bli....
Men alla som känner mig vet att jag är en asocial j-vel också. :D
Fakta:
African Twin -03:
60hk
207kg
Yamaha Raptor 700
~50hk
180kg
Det ger ett likvärdigt vikt/effekt-förhållande. Hojen lär dessutom vara högre drevad för högre toppfart och har alltså sämre acc.
Utgången är väntad.
/J
-
Tycker knappast att utgången är väntad.. typ vind motstånd.Två hjul borde rulla lättare.Han har effekt system på.Han har 750cc v-twin=dubbla cylindrar mer vrid..topp hastigheten skiljde sig inte mycket på dom kilometrarna vi körde.
-
jocke de va väl du som "knäckte" mr2T :lol: :lol:
-
jocke de va väl du som "knäckte" mr2T :lol: :lol:
Går han att knäcka?? :P
-
Han har så sakteliga rest sig igen men bara med 2 hjul :wink: