ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Moco skrivet 28 april 2007 kl. 13:25:05
-
Grymt sugen :P
Den mintgröna får jag lite billigare, finns det några nackdelar med den jämfört med exempelvis den som Lowest kör?
Jag vill ha en KFX 700 med bagagerack och nerfbars finns det något jag ska tänka på? Kan det bli så att jag väljer något fel så att jag kommer ångra mig i efterhand?
Tacksam för tips
/Moco
-
köp min så får du den till ett bra pris :) endast 100 mil!
Nurfar och dubbla HMF-system, blå metalic, rull gas, killswitch, breddad runt om 14 cm bak, 7 fram och vägdäck samt terrängdäck..
-
köp min så får du den till ett bra pris :) endast 100 mil!
Nurfar och dubbla HMF-system, blå metalic, rull gas, killswitch, breddad runt om 14 cm bak, 7 fram och vägdäck samt terrängdäck..
Och vad har du gjort med den? :wink:
Inte säljer man en så go maskin efter 100 mil?
-
En Kawa ska vara grön, Moco :lol: Dessutom, om du skulle ledsna på färgen eller skrapa sönder plasten så kan du alltid byta plast sedan. Nytt set runt om går på under 4.000. Har svårt att tänka mig att du skulle ångra dig, jag har i vart fall inte gjort det. Så länge du ska köra den original eller original ostrypt så finns det väl inte så mycket att tänka på överhuvudtaget. Byt olja och filter var 175:e mil och kolla ventilerna någon gång emellanåt så ska det nog gå bra. Ska du ut i skogen och bryta med den rekommenderar jag att du skaffar styrdämpare och tar hem extra styrstag i reserv. Dom går att få tag på för under 300 styck. Rekommenderar också att du i så fall skär bort yttersta raden av nabbar på framdäcken, för dom har en förmåga att fastna i rötter, stenar och stubbar i låga hastigheter och då får man en smäll av styret så man far av om man har otur. Det finns hur mycket som helst man kan göra med den om man bara vill, men som sagt, så länge du tänker köra original så ska nog det mesta vara problemfritt. Lycka till!
-
Det är bara att handla du ångrar dej aldrig. Jag har åkt 150 mil och helnöjd. Det som jag vet skiljer är att min har gasdämpare bak och att plasten är hårdare.En kawa ska egentligen vara grön men det finns en grön här redan.
Moco vart i Sverige bor du?
-
Tack för de fina kommentarerna, man blir ju inte direkt mindre sugen :P
Jag hade tänkt köra orginal fast utan strypningar. Vilka strypningar är det? (Min ÅF fixar det, men han är ny på modellen så jag tänkte tipsa honom om vilka det är.)
Jag bor i Halmstad. Dock måste jag bestämma mig för om jag ska handla av den trevlige Patrik på atv-trading eller den alltid lika goe Bobbo på Motorpro. Fördelen med Motorpro är att butiken ligger 2 km från där jag bor vilket känns tryggt om det blir några problem. Dessutom är min SMC därifrån och jag är väldigt nöjd med priser, service etc så då känns det bra att gynna honom igen.
Sen var det ju en kille här i tråden som ville sälja en som gått 100 mil, det kan ju också vara ett alternativ. Dock känns det alltid tryggare att köpa helt nytt, köra in den lugnt och fint etc.
-
En Kawa ska vara grön, Moco :lol: Dessutom, om du skulle ledsna på färgen eller skrapa sönder plasten så kan du alltid byta plast sedan. Nytt set runt om går på under 4.000. Har svårt att tänka mig att du skulle ångra dig, jag har i vart fall inte gjort det. Så länge du ska köra den original eller original ostrypt så finns det väl inte så mycket att tänka på överhuvudtaget. Byt olja och filter var 175:e mil och kolla ventilerna någon gång emellanåt så ska det nog gå bra. Ska du ut i skogen och bryta med den rekommenderar jag att du skaffar styrdämpare och tar hem extra styrstag i reserv. Dom går att få tag på för under 300 styck. Rekommenderar också att du i så fall skär bort yttersta raden av nabbar på framdäcken, för dom har en förmåga att fastna i rötter, stenar och stubbar i låga hastigheter och då får man en smäll av styret så man far av om man har otur. Det finns hur mycket som helst man kan göra med den om man bara vill, men som sagt, så länge du tänker köra original så ska nog det mesta vara problemfritt. Lycka till!
hmm plast för under 4papp kan du skicka länk till dem som säljer det skulle vilja ha ett set i reserv :)
-
Z! http://www.maier-mfg.com/
Lowest, jag tror faktiskt att det är gasdämpare bak på den gröna också, för det är det på min. Kanske är det så att du har någon extra inställningsmöjlighet, till exempel ställbar retur? På min går det bara att ställa förspänning (skruva på ringarna ovanför fjädern) och kompression (skruva på skruven ovanför gasbehållaren).
Moco, har för mig att det satt en skruv och limmad mutter i insuget på förgasaren, tumgasens ställskruv inskruvad en bit och en påsvetsad platta på pipen på avgasröret i vilken det var ett hål stort som för en blyertspenna. Skruven och muttern tog jag inte bort själv, så den vet jag inte exakt hur den satt, skruven för tumgasen är bara att skruva ut och pipen är bara att såga av någon cm från änden så får du bort den påsvetsade plattan. Eventuellt skulle man kunna ta bort hela pipen för att få lite bättre flöde för när man kollar på bilder på helt ostrypta maskiner så har dom ingen pip överhuvudtaget.
Kan förresten tillägga att min gick nästan 1300 problemfria mil på knappt 9 mån innan jag något oförklarligt åkte på en avbruten avgasventil :x Nu har försäkringsbolaget valt att göra processen kort, så hojen går på skrot och jag har beställt en ny som (förhoppningsvis!) kommer nästa vecka. Vad säger man, shit happens :lol: :lol: :lol:
Förresten, Moco, kom att tänka på bagageracket. Min erfarenhet är att det är lite klent i originalutförande. Det är lätt hänt att man knäcker till det precis framför fästena om man lyfter eller drar hojen i bagageracket, och när man väl knäckt till det en gång så kommer det förr eller senare att gå av. Det hände mig och då byggde jag om det så att det hamnade lite längre fram och kunde få stöd i ramen längst bak. Nu är det hur stabilt som helst och jag har till och med bogserat en bil fäst i det. Är du nyfiken så finns bilder på bygget under min profil Niklas Simson på http://quadsweden.se Vad gäller nerfarna så är fastsättningen inte den smartaste (lite beroende på vilka nerfar man väljer förståss), men även den blir mer stabil om man borrar ett hål och sätter en skruv igenom. Det finns bild på det också i mappen rep jan nollsju.
-
Z! http://www.maier-mfg.com/
Lowest, jag tror faktiskt att det är gasdämpare bak på den gröna också, för det är det på min. Kanske är det så att du har någon extra inställningsmöjlighet, till exempel ställbar retur? På min går det bara att ställa förspänning (skruva på ringarna ovanför fjädern) och kompression (skruva på skruven ovanför gasbehållaren).
Moco, har för mig att det satt en skruv och limmad mutter i insuget på förgasaren, tumgasens ställskruv inskruvad en bit och en påsvetsad platta på pipen på avgasröret i vilken det var ett hål stort som för en blyertspenna. Skruven och muttern tog jag inte bort själv, så den vet jag inte exakt hur den satt, skruven för tumgasen är bara att skruva ut och pipen är bara att såga av någon cm från änden så får du bort den påsvetsade plattan. Eventuellt skulle man kunna ta bort hela pipen för att få lite bättre flöde för när man kollar på bilder på helt ostrypta maskiner så har dom ingen pip överhuvudtaget.
Kan förresten tillägga att min gick nästan 1300 problemfria mil på knappt 9 mån innan jag något oförklarligt åkte på en avbruten avgasventil :x Nu har försäkringsbolaget valt att göra processen kort, så hojen går på skrot och jag har beställt en ny som (förhoppningsvis!) kommer nästa vecka. Vad säger man, shit happens :lol: :lol: :lol:
Förresten, Moco, kom att tänka på bagageracket. Min erfarenhet är att det är lite klent i originalutförande. Det är lätt hänt att man knäcker till det precis framför fästena om man lyfter eller drar hojen i bagageracket, och när man väl knäckt till det en gång så kommer det förr eller senare att gå av. Det hände mig och då byggde jag om det så att det hamnade lite längre fram och kunde få stöd i ramen längst bak. Nu är det hur stabilt som helst och jag har till och med bogserat en bil fäst i det. Är du nyfiken så finns bilder på bygget under min profil Niklas Simson på http://quadsweden.se Vad gäller nerfarna så är fastsättningen inte den smartaste (lite beroende på vilka nerfar man väljer förståss), men även den blir mer stabil om man borrar ett hål och sätter en skruv igenom. Det finns bild på det också i mappen rep jan nollsju.
Tackar!
Fan va rötet med din gamla hoj.
Men får du ut en ny pga skadan täcker försäkringen det eller jag som fattat fel? :)
-
Försäkringsbolaget löste in hojen kontant och så köper jag en ny. Blev en hyffsad affär i alla fall.
-
Alltså täcker helförsäkringen ditt motorfel?
Fan har du osså nattjobb eller :P
-
Ja helförsäkringen täcker maskinskada under förutsättning att:
- maskinen inte är direktimporterad utan såld av en svensk ÅF
- den inte är äldre än 3 år
- den inte har gått mer än 3000 mil
- det inte är ett garantiåtagande eller ursprungsfel
- man inte har vållat felet själv genom att inte följa serviceintervaller osv
Nix, har inte nattjobb men kom hem från en fest och passade på att surf lite :lol:
-
Ja helförsäkringen täcker maskinskada under förutsättning att:
- maskinen inte är direktimporterad utan såld av en svensk ÅF
- den inte är äldre än 3 år
- den inte har gått mer än 3000 mil
- det inte är ett garantiåtagande eller ursprungsfel
- man inte har vållat felet själv genom att inte följa serviceintervaller osv
Nix, har inte nattjobb men kom hem från en fest och passade på att surf lite :lol:
Vilket bolag har du ? Jag har trygg-hansa och där har man vagnskada men den täcker inte motor så då blev det en halvförsäkring !
Låter ju skönt att ha försäkringen "i ryggen" !
\\Jocke
-
Folksam
-
Folksam
Idag har jag halvförsäkring hos Trygg Hansa, kan det vara en poäng att satsa på hel? Vad är egentligen skillnaden?
Intressant det där med bagageracket, själv knäckte jag mitt igår (på SMC:n).
Körde fast i en liten bäck vid stranden och fick dra, slita och lyfta. Det böjde sig och är på väg att gå av... :(
-
Halv brukar väl vara trafik, stöld och vagnskada medan hel kan innehålla maskin, brand, bärgning och lite sånt. Det är bara att surfa in på sidan och kolla villkoren. Kan säga att jag fick nytta av bärgningen när ventilen gick av. Klarade mig på tusen spänn i självrisk.
-
Vad kostar din försäkring på folksam tintin?
-
Bra fråga? Har för mig att det är knappt 4.000 om året. Fast man får väl betänka att jag nog har nästan sämsta möjliga förutsättningar, ensamstående ung man som bor i Stockholms innerstad. Det brukar göra sitt till för premierna. Men ta inte gift på summan, jag måste nog kolla först....
-
blir nog billigare för mig då bor i Umeå...
-
Jag har Länsförsäkringar och betalar 3200:- helförsäkring helår. 40 år bor i Dalarna.
-
Jag har Länsförsäkringar och betalar 3200:- helförsäkring helår. 40 år bor i Dalarna.
Vad jag förstår tar många samma pris oavsett ålder, var man bor, storlek på 4hjuling.
När jag fixade försäkring till min SMC 300 ställde de inga frågor, inte om den stod i garage, hade kätting, nada.
Tror inte de har så stor koll, de kör bara fast pris på att det är en 4hjuling.
-
Folksam ,helförsäkring ,Stockholm, ca 2400: , 50 bast.
Men de har blivit dyrare sen förra året (1497:) , de tyckte de fick för lite antagligen, men de är fortfarande billigare än andra tror jag 8)
-
Bra fråga? Har för mig att det är knappt 4.000 om året. Fast man får väl betänka att jag nog har nästan sämsta möjliga förutsättningar, ensamstående ung man som bor i Stockholms innerstad. Det brukar göra sitt till för premierna. Men ta inte gift på summan, jag måste nog kolla först....
Nja... :wink:
Tror jag satsar på Folksam också, lät ju schysst med ny maskin. Det hade ju uppenbarligen inte TryggHansa gett eftersom hel inte täcker motorn.
Nu börjar det närma sig med KFX:en, väntan... väntan...
I morgon säljer jag förmodligen SMC:n, sen blir väntan ännu mer intensiv :)
Återkommer med intryck efter första turen.
*förvätansfull* :D
-
Bra fråga? Har för mig att det är knappt 4.000 om året. Fast man får väl betänka att jag nog har nästan sämsta möjliga förutsättningar, ensamstående ung man som bor i Stockholms innerstad. Det brukar göra sitt till för premierna. Men ta inte gift på summan, jag måste nog kolla först....
Nja... :wink: :D
Nu ska du inte vara moppsig! 8) 8) 8)
-
Halv brukar väl vara trafik, stöld och vagnskada medan hel kan innehålla maskin, brand, bärgning och lite sånt. Det är bara att surfa in på sidan och kolla villkoren. Kan säga att jag fick nytta av bärgningen när ventilen gick av. Klarade mig på tusen spänn i självrisk.
Vagnskada ingår INTE i halvförsäkring. Det täcker stöld,brand,glas,räddning,MASKIN och rättsskydd.
Vagnskada är det enda extra som ingår i helförsäkringen.
Sugen på att byta till folksam eftersom maskin ingår där...
-
Där ser man, man blir klokare varje dag. Ska för egen del även se över om man kan behöva någon särskild försäkring om man ska resa runt i europa då främst med tanke på bärgning. Blev lite fundersam här själv, för jag har nyttjat bärgning och utan att lusläsa villkoren så har jag fått uppfattningen att det inte är någon självrisk på den. Trots det fick jag i veckan ett inbetalningskort på självrisken. Ska ringa och kolla.
-
brukar vara självrisk på bärgningen, dock så TROR jag att det är så att du inte skall betala två självrisker utan bara den dyraste. Tänker på maskinskadan.
-
F-bolagen bruka ka en så kallad extra försäkring som bla täcker själv risker o även hyrbil för prioden då motorfordonet är i verkstaden
Kan vara bra att ha innan du åker till europa,
ring o hör med de
-
Tintin, ringde du till Folksam jour när du behövde bärgning?
Enligt mitt försäkringsbrev står det att självrisken är 0:- för Folksam assistans (som ingår i helårsförsäkringen för mc) om man ringer jouren först.
http://www.folksam.se/resurser/pdf/s7489.pdf
Ang utlandsåkning...
http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/utlandsresa.htm
...visst var det Folksam du hade??
-
Nix, ringde inte Folksam utan direkt till Assitance kåren (eller vad dom nu heter). Jepp, det är Folksam jag har. Hann tyvärr inte ringa dom idag, men får göra ett försök imorgon istället få se om jag får rätsida på det... Återkommer...
-
Nu har jag försäkrat nya hojen. Folksam igen. Fick 3.036 i årspremie på helförsäkring. Tydligen var det ca 800 lägre än jag hade på förra hojen. Vare sig jag eller killen på Folksam kunde begripa varför för det är ju samma hoj. Blev lite klokare när jag lagt på. Jag är ju tydligen inte så "ung" längre nu när jag fyllt 35, så jag platsar visst för 35-års försäkringen :lol: :lol: :lol: Fick också veta att det inte var någon självrisk på assistance om den ingick i försäkringen men annars 1.000kr i samband med haveri. Riktigt hur det där hängde ihop kunde han inte heller förklara, men han sa i vart fall att jag inte skulle betala mer än den högsta självrisken i samband med en skada. Låter ju hoppfullt, men ska ringa och dubbelkolla imorgon i alla fall.
-
Nu har jag försäkrat nya hojen. Folksam igen. Fick 3.036 i årspremie på helförsäkring. Tydligen var det ca 800 lägre än jag hade på förra hojen. Vare sig jag eller killen på Folksam kunde begripa varför för det är ju samma hoj. Blev lite klokare när jag lagt på. Jag är ju tydligen inte så "ung" längre nu när jag fyllt 35, så jag platsar visst för 35-års försäkringen :lol: :lol: :lol: Fick också veta att det inte var någon självrisk på assistance om den ingick i försäkringen men annars 1.000kr i samband med haveri. Riktigt hur det där hängde ihop kunde han inte heller förklara, men han sa i vart fall att jag inte skulle betala mer än den högsta självrisken i samband med en skada. Låter ju hoppfullt, men ska ringa och dubbelkolla imorgon i alla fall.
Vad var det jag -tidigare i tråden- sa om att du är ung... :wink:
Skämt åsido, det låter ju som att Folksam ger en lysande försäkring. Det försäkringsbolaget får det bli!
-
Det kan jag rekommendera. Mycket snabba och smidiga att ha att göra med också. Har hört skräckexempel om Trygg-Hansa som varit ute och tittat på en skada tre gånger utan att komma till något beslut. För min del kom de till beslut över telefon samma dag som verkstan ställt diagnosen. Inget tjafs. Betalade bra i inlösen för hojen också.
-
Har hört skräckexempel om Trygg-Hansa som varit ute och tittat på en skada tre gånger utan att komma till något beslut.
Här nere i södern har Trygg-Hansa bara en inspektör och dom skall promt ut och titta på skadan :evil: Tar oftast mellan 3-7 veckor :evil:
Till på köpet försöker han dumma sig var gång för att minska ner kostnaderna. Men kan man sin sak och inte ger sig så köper han allt 8) :lol:
Fördelen med Trygg-Hansa är att dom har fast pris (oavsätt ålder och bostads ort)
Nakdelen är självrisken på 6000
Folksam verkar vara bäst överlag men då skall man ha passerat 25 med råge :wink:
//Nonne
-
måste ringa folksam o försäkra min där :)
-
Nu har jag försäkrat nya hojen. Folksam igen. Fick 3.036 i årspremie på helförsäkring. Tydligen var det ca 800 lägre än jag hade på förra hojen. Vare sig jag eller killen på Folksam kunde begripa varför för det är ju samma hoj. Blev lite klokare när jag lagt på. Jag är ju tydligen inte så "ung" längre nu när jag fyllt 35, så jag platsar visst för 35-års försäkringen :lol: :lol: :lol: Fick också veta att det inte var någon självrisk på assistance om den ingick i försäkringen men annars 1.000kr i samband med haveri. Riktigt hur det där hängde ihop kunde han inte heller förklara, men han sa i vart fall att jag inte skulle betala mer än den högsta självrisken i samband med en skada. Låter ju hoppfullt, men ska ringa och dubbelkolla imorgon i alla fall.
Jag ringde Folksam idag. 3300 för helförsäkring hamnar 32-åriga jag på (Halmstad). Verkar det rimligt tycker ni?
-
Det är ju så när man fortfarande är en "ung man", då får man vara beredd att betala lite extra! Vi som inte längre är "unga män" får däremot njuta livets frukter. Suck it up, Moco!!! :lol: :lol: :lol:
-
Då borde ju jag få försäkringen "nästan" gratis :D :D :D ..... vad gälller för maskinskadeförsäkringen... service på auktoriserad verkstad eller???
/ Pete
-
För min del frågade dom inte ens efter om den var servad.
-
min LTZ400 ville de ha runt en 4000:- för HEL
billigt tycker jag
-
Då borde ju jag få försäkringen "nästan" gratis :D :D :D ..... vad gälller för maskinskadeförsäkringen... service på auktoriserad verkstad eller???
/ Pete
Kommer maskinen den 27:e eller? Dags att inviga den på lämpligt sätt. Hör av dig, när det är dags!
-
Kommer maskinen den 27:e eller? Dags att inviga den på lämpligt sätt. Hör av dig, när det är dags!
Vet inte riktigt när den kommer...men troligen till helgen efter...hoppas jag.... 8) 8)
Ska till turkiet och svettas en vecka först.... :? :?
-
Varför kan du ( Tintin ) få en försäkring som täcker maskinskada (motorhaveri) hos Folksam när jag inte kan ? Raptor 350...
Betalar gärna en tusenlapp extra om året för "tryggheten"... :cry:
Ska höra med dem idag igen. Sa du att det var en "fyrhjuling" eller inte ? Mig frågade de och då var det omöjligt, pga att de inte försäkrar dem längre... :?:
Har du andra försäkringar hos dem ?
Helförsäkring känns ju nästan meningslöst om man "bara" får ut för "krockskador"...när självrisken är 6000:-
Nu ska jag bråka med dem..... :evil:
-
maskinskada ingår i halvförsäkringen om de nu har maskin. Helförsäkringen är bara vagnskada ovanpå halvförsäkring.
-
Jag som är trött i mössan, men vagnskada är väl om jag själv kör in i en tall eller backar in i en cementstolpe i parkeringshus ? ( Drulle-förs. )
Är det någon annan som har tecknat ny förs. hos Folksam den senaste tiden ?
Hade Tintin haft Trygg-Hansa hade hans hoj stått kvar i garaget med havererad motor och därmed "skrotvärde"... Det är ju inte så kul med tanke på att maskinerna nästan är nya och kostar 50 - 100"... 8O
-
ska byta från stygg-transa så fort tiden löpt ut. fick faktiskt billigare försäkring på folksam inkl. maskinskada. (offerten är gammal nu, men ändå) tycker 6kakor är saftigt i självrisk.)
-
ska byta från stygg-transa så fort tiden löpt ut. fick faktiskt billigare försäkring på folksam inkl. maskinskada. (offerten är gammal nu, men ändå) tycker 6kakor är saftigt i självrisk.)
Hur gammal ? Jag försökte försäkra min i början på maj.... :?:
-
februari- mars ngn gång.
De var så sena på att svara så jag hade redan tecknat den andra.
Sen har de krav på full skyddsutrustning och jag känner inte riktigt för att köra i skinnställ
-
I fredags körde jag ner till mamma i Skåne, ca 17 mil. Nyss kom jag hem efter att ha kört tillbaka igen. Det är bara till att instämma med andra KFX-ägare på forumet: vilken grymt bra maskin det är.
Låg i 110 på motorvägen, flöt fram upp- och nedför Hallandsåsen. Började regna, körde vidare och såg glad ut :D
Ångrar inte att det blev en KFX 700. *nöjd*
-
Ångrar inte att det blev en KFX 700. *nöjd*
Kan bara hålla med Moco... ju mer man kör kfx:en ju mer gillar man den...ångrar inte bytet från ltz:an alls.... :D :D
-
tror nog du saknar den lite...typ när du ska dra loss den i dyngan tex... :lol:
-
Det jag saknar är dina nuna i lerhålen....få tummen ur nu så du kan hänga med å gegga lite....
-
känns så perverst o spruta lera på varandra..... 8O 8O 8O ska mecka ... :lol: snart.... 8)