ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: proppas skrivet 28 april 2007 kl. 00:25:50

Titel: död dinli
Skrivet av: proppas skrivet 28 april 2007 kl. 00:25:50
har en dinli 06 som är tvär död har gnista när man har stiftet mot toppen och soppa får den slår inte ett slag med startgas heller kamm kjedjan är hel någon annan som haft samma problem eller problem med kammremsspännaren .någon som vet nåt om vart man får grepp om hur märkningen ska vara till remmen om den har fuckat till sig
Titel: död dinli
Skrivet av: Mickev skrivet 28 april 2007 kl. 06:41:52
Kan det vara ventilerna som måste justeras tro? Har du märkt att den gått sämre den senaste tiden, svårstartad?
Titel: död dinli
Skrivet av: Kenth skrivet 28 april 2007 kl. 16:08:53
Har du provat att byta till ett nytt stift? Även om man har gnista så kan det vara fel på stiftet! Jag har varit med om detta både min förra SMC250 och Fiddy´n har jag varit med om detta på!
Titel: dinli
Skrivet av: nicar46 skrivet 28 april 2007 kl. 19:47:45
var lika på min men då var det en sladd till startrelä som lossnat sitter under dynan
Titel: död dinli
Skrivet av: STENE skrivet 28 april 2007 kl. 21:35:22
Om du tar bort luft filtret och sätter handen vid insuget, suger det så? Och "blåser" det ur avgas röret? Om det inte gör det så är det riskt att vetiler/kolv inte mår som de skall.
Titel: Re: dinli
Skrivet av: Zoobee skrivet 30 april 2007 kl. 00:00:06
Citat från: "nicar46"
var lika på min men då var det en sladd till startrelä som lossnat sitter under dynan

Den kabeln kan d inte va för då skulle inte startmotorn slå till o motorn skulle inte gå runt  :?
Titel: död dinli
Skrivet av: GOLiO skrivet 30 april 2007 kl. 06:44:11
Enklast är att åka till biltema och handla en kompressionsmätare (tror den kostar 129kr) och kolla vad du har för komp i maskinen, för det kan vara så att du får flås i avgas och insug. men att kompet fortfarande är för lågt för att bensinen ska antändas. (isf kan det vara så att det är ventilerna som gått)

Jag måste fråga dig som jag frågat alla andra med liknande problem. har du bestyckat upp din dinli? en urstrypt dinli ska ha _minst_ 160's  huvudmunstycke. det är det viktiga. sen vad du har för lågfart det påverkar inte om du bränner ventiler eller inte.

Summa kardemumma, tar man bort gasspärren på en dinli utan att stoppa dit ett större huvudmunstycke så får man brända ventiler. det är bara en fråga om tid.
Titel: död dinli
Skrivet av: spectorbass skrivet 30 april 2007 kl. 07:39:02
Citat från: "GOLiO"
Enklast är att åka till biltema och handla en kompressionsmätare (tror den kostar 129kr) och kolla vad du har för komp i maskinen, för det kan vara så att du får flås i avgas och insug. men att kompet fortfarande är för lågt för att bensinen ska antändas. (isf kan det vara så att det är ventilerna som gått)

Jag måste fråga dig som jag frågat alla andra med liknande problem. har du bestyckat upp din dinli? en urstrypt dinli ska ha _minst_ 160's  huvudmunstycke. det är det viktiga. sen vad du har för lågfart det påverkar inte om du bränner ventiler eller inte.

Summa kardemumma, tar man bort gasspärren på en dinli utan att stoppa dit ett större huvudmunstycke så får man brända ventiler. det är bara en fråga om tid.


Vilken gasspärr ? Den som sitter på tumgasen så att man inte kan ge full gas ?
Titel: död dinli
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 30 april 2007 kl. 10:10:34
Citat från: "GOLiO"

Summa kardemumma, tar man bort gasspärren på en dinli utan att stoppa dit ett större huvudmunstycke så får man brända ventiler. det är bara en fråga om tid.


Detta beror nog mest på att man sätter ett öppet luftfilter utan att man byter till ett större huvudmunstycke. Det är väldigt viktigt att man verkligen kontrollerar detta vid byte till ett annat luftfilter så att den inte går så snålt.
Men att man bara tar bort gasspärren tror ja inte spelar så stor roll, då den då inte får tillräcligt med luft genom orginal filtret. Sedan är det ju viktigt att kontrollera att inte tanklocket har problem med tilluften då den också stryper bränsleflödet och gör att motorn går snålt.

MVH
henke
Titel: död dinli
Skrivet av: GOLiO skrivet 30 april 2007 kl. 12:15:41
Citat från: "spectorbass"
Vilken gasspärr ? Den som sitter på tumgasen så att man inte kan ge full gas ?
Ja, den som sitter på tumgasen.

Citat från: "Onlyhenke"
Detta beror nog mest på att man sätter ett öppet luftfilter utan att man byter till ett större huvudmunstycke. Det är väldigt viktigt att man verkligen kontrollerar detta vid byte till ett annat luftfilter så att den inte går så snålt.
Men att man bara tar bort gasspärren tror ja inte spelar så stor roll, då den då inte får tillräcligt med luft genom orginal filtret. Sedan är det ju viktigt att kontrollera att inte tanklocket har problem med tilluften då den också stryper bränsleflödet och gör att motorn går snålt.

MVH
henke
Självklart får man ett större flöde genom motorn även med orginalluftfiltret. Det har ju hänt flera som bara tagit bort spärren på gasen att dom tappat kompet pga brända ventiler.

Man kan kort och gott säga att vilken maskin det än gäller. när någon form av optimering sker (borttag av strypning på gas, luftfilterbyte, avgasbyte etc) skall alltid ett större munstycke på. det spelar ingen roll om den går "lite snålt" det kommer att påfresta ventiler och ventilsäten pga ökad värme. Bränslets näst största uppgift är kylning. så att köra med för litet munstycke resulterar i förkortad livslängd på motorn. mer eller mindre beroende på hur snålt den går.
Titel: död dinli
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 30 april 2007 kl. 12:36:59
jo stämmer säkert men att bara ta bort skruven på gasen tror ja inte ska orsaka brända ventiler om tanklocket inte har problem.
orginal är dinlin ganska luftstrypt om inte någon har moddat luftburken på fabriken eller i butiken.