ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Borg skrivet 22 april 2007 kl. 19:15:46

Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: Borg skrivet 22 april 2007 kl. 19:15:46
Jaha, den stora reperationen kommer nu visst.

Maskinen spottar ut blå rök och fungerar knappt. Komp prov visar 12 vilket är bra.
Förgasaren rev jag och rengjorde allt.
Choken var kass, har bytt den. Men maskinen fungera fortfarande inte. Oljeringen är troligen slut-sönder, suck!!!

Har någon tipps. Är det lätt att byta ringarna själv med tanke på kamaxel och ventilerna eller ska man lämna in den. Har alldrig sett eller gjort det själv.
Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: TAZ™ skrivet 22 april 2007 kl. 20:59:17
tror nog att du gjör säkrast i att lämna in den, har sett på bilder hur man ska gjöra på kines mopeder o visst de ser inte så grymt svårt ut men de är nog betydligt svårare en de verkar, o de behövs inte gjöras mycke fel för att de ska bli betydligt dyrare en planerat :wink:
Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: Turbo skrivet 22 april 2007 kl. 21:07:37
Låter som om det är ventilstyrningarna som är slut, då blir det blårök..luktar inte så gott heller..
Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: pålamalm skrivet 22 april 2007 kl. 21:40:55
det finns en massa sidor som visar hur man gör när man ska plocka ner hela motorn,,jag hade gjort det själv för det första så älskar jag att plocka sönder saker , sen så lär man sej en massa nya saker,,,kan kineser bygga en hel motorcykel, så bör man kunna få isär en motor & sedan få ihop den utan problem,,,,,,,,ta bilder på sakerna när du tar isär den bara så brukar det mesta fixa sej,,,,,lycka till ,,,men alla är inte händiga .
jag har redan plockat ner min can am flera gånger nu ,,haft den i 2 månader snart det tar ca 20 minuter att byta en rem , man hittar en massa andra saker som man kan ändra på som man tycker att den som byggde cykeln borde ha tänkt på, 8)
Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: shivaxl skrivet 22 april 2007 kl. 22:10:19
Det första du ska läsa på är hur man ställer cam tiden.
Det är absolut den viktigaste delen, Får du inte den rätt så finns det risk för att du kröker ventilerna.
För en som har gjort detta förut så kan den personen lyfta topp och dra bort cylinder utan att nollställa motorn.
För en som gjort inte har gjort detta förut så underlättar det mycket om man nollar från början, Iallafall om man inte tar bort camen från toppen.

Att byta ringar är lätt då man tar bort och monterar nya direkt,
Däremot camtiden så är det ju första steget och sista steget att fixa i hela isärtagningen.
Nu ska du ju inte dela motorn så då har du ju ingen växellåda att hålla koll på med mera,
Har du inte tummen mitt i näven så fixar du detta.
Men som sagt, Läs på om camtiden och hur ringarna ska stå vid montering.
Sen är det lite åtragnings moment med mera som du måste veta, Men det är nog något som din ÅF har koll på...
Titel: Maskinen obrukbar suck
Skrivet av: eoka skrivet 23 april 2007 kl. 21:01:55
Hur långt har den gått? Drar den mycket olja? Har du kontrollerat så inte vevhusventilationen har kastat upp olja i luftburken som den kan ha dragit i sig via förgasaren?Har läst om det tidigare här på forumet om att vid körning i branter så kan det bli olja i luftburken för en del. Har motorn sedan fått i sig den så blir det väl att ryka ett tag innan man brännt ur den.
Mvh.Ove