ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: MisterP skrivet 20 april 2007 kl. 19:31:54
-
Har läst runt men inte sett att någon dinli-ägare installerat dial-a-jet kit till/i förgasaren, någon som gjort detta och/eller vet att detta funkar bra?
-
Vet ingen som gjort detta, det kan nog faktiskt fungera riktigt bra på en 1 cyl/förgasar lösning, vad får du ge för ett kit, finns det återförsäljare i sverige ?
-
kolla här
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7082
-
andreask: Ja, donnie bra-sko svarade med länken som jag tittat på så du har väl antagligen fått svar på frågorna, jag tycker oxå det verkar vettigt, därför denna tråd för att förhoppningsvis hitta någon som testat detta, gärna på en likadan förgasare som dinli´n har...?
-
Ger den någon effekt (hk) :?:
-
Ger den någon effekt (hk) :?:
kan jag inte tänka mig, eller ja, på sätt å vis, du får ju den ultimata bränsle/luftblandningen, på hela registret. Så en maskin som man har lite problem med bestyckningen på, så är ju detta perfekt, ska ju tydligen också justera sig efter påfrestningen på maskin och därefter "automatisk" justera blandning. Så en maskin som går dåligt och går bra med detta så får man säkert lite mer eller varjefall bättre effekt (vilket långt utlägg för det svaret :-P)
-
Det ligger en kartong hos mig nu som det står Dial a jet på. Ska monteras när jag väl får tid och efteråt kan jag berätta om jag märkt nån skillnad.
-
Väntar me spänning :D
-
Då har jag precis monterat Dial A Jet på Dinlin. Det var ett ganska enkelt ingrepp som tog ca 1 ½h inkl montering av TPI-ventil.
Har bara provkört några få km så det är väl inte så stor säkerhet på erfaranheten av den hitills men för att ta ett ex: I en nerförsbacke där jag tidigare kom upp i 95 enligt mätaren (för er som missat det har jag grovmönstrade 22" däck vilka har regält rullmotstånd) körde jag nu UPPFÖR i 100.
Den känns hitills piggare i det högre registret, till helgen ska jag försöka komma ut i skogen och prova bottendraget vilket jag värdesätter mest.
Detta är gjort med standardinställningen på DJ och fullt öppen TPI-ventil. Tänker inte ändra något förän jag fått nytt luftfilter.
-
Mickev
kan du kort förklara hur den ska sitta
är det ett munstycke monterat i insugs slangen ser det ut som
-
Japp. Man gör ett hål (med världens sämsta verktyg som dom skickar med) i plaststruten som går mellan luftburken och förgasaren. Sedan byter man ut dräneringsskruven som sitter på förgasaren till en nippel, sen en slang mellan DJ och nippeln.
Kan fixa några bilder lite senare om du vill.
-
Jag har nu kört min "moppe" med denna pinal under en tid och jag tycker att den "tvekan" jag upplevt i mellanregistret mer eller mindre försvunnit. Tycker att hojen hugger i klart rejälare. Tyckte från början att konfigurationen nästan verkade lite hokus pokus, men som vanligt :D, hade jag bestämt fel. Det nästan känns när gremeljen griper in och skjuter till soppa. Tidigare modifieringar: NOS lustgaskit, K & N konfilter, uppretad fugge (170 huvud + något mer jag inte riktigt minns), ombyggt avgassystem med en supertrapp ljuddämpare lindat med D & E avgasbandage (min värdelösa original värmesköld rann helt enkelt av). En liten parantes, av det som jag pillat dit på min hoj så är avgasbandaget det som överraskat mest. Fasen, innan så varvade den inte ur på högsta växen men med bandaget slår övervarvningsskyddet ifrån. Nej nu blir det till att smita iväg och tokmeka för att hinna med festiviteterna i Hofors. M.v.h.
Hank (mest) Åt Helvete
-
Någon som vet om någon har provat turbo ?? grannen som ska turbo convertera sin R1 visa mig några som ev skulle passa dinli med någon liten mod .... funderar starkt på detta :)=
-
Turbo vore bara så jäkla läckert...Har bara lite reservartioner runt en turbokonvertering med fugge...Är det någon här som grunnat runt möjligheten med insprutning...Tror det skulle vara enklare att styra soppan med fulgott resultat...Men folk har grejat stressfläkt med fugge tidigare så varför skulle inte det funka...Läcker idé!!!...På´n bara!!!...M.v.h. Hank (käpprätt) Åt Helvete
-
"av det som jag pillat dit på min hoj så är avgasbandaget det som överraskat mest. Fasen, innan så varvade den inte ur på högsta växen men med bandaget slår övervarvningsskyddet ifrån."
Fan Lazze ja har ju avgasband runt min insats i ljuddämparen så de ä alltså därför den går så gött nu :wink: :wink:
-
Avgasbandage? Kan nån förklara?
-
Avgasbandage? Kan nån förklara?
Här har du en liten tråd kring detta:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4776&highlight=bandage
-
Avgasbandage använder man oftast till att hindra värmen från avgasröret att sprida sig under huven på en bil, det hjälper till att hålla insugsluften svalare.
Samma blir det här, inte så varm luft som sprider sig utan det åker ut bak.
Sen vet jag inte om just detta hjälper avgaserna att komma ut men det blir mindre varmt runt om kring röret.
-
Lite teori runt detta med avgasbandage. Den största anledningen till användandet av avgasbandage är precis som sagts att hålla värmen i rören och på så sätt erhålla en något svalare insugsluft. Samtidigt får man värmen kvar i avgaserna vilket i sin tur teoretiskt ska höja avgashastigheten. Detta ska enligt uppgifter från olika tillverkare kunna ge en liten effektökning. Har svårt att tro att det stora + vi talar om men faktum är att min hoj går märkbart fortare med bandaget på. Märkbart och märkbart förresten, men den slår i övervarvningsskyddet på högsta växel och det mina vänner, det gjorde den inte tidigare. Min a krökar har alltid blivit mer eller mindre illröda vid rejäl belastning men nu slipper jag smälta alla byxben. krökarna är fortfarande illröda men det ser man endast genom bandagets springor. Ganska fräckt när det är mörkt ute.. :D ..Jag har länge laborerat med att rika på soppan för att undvika detta men det verkar vara lögn i h....vete att lösa....Sorry men det blev lite mycket svammel om just ingenting....Ha de´...Nu är det Hofors som gäller igen. Hjälpte till att riva en baksving med totalskurna lager igårkväll.
M.v.h. Hank (totalt) Åt Helvete
-
Alltså borde man kunna linda på sådant bandage innan man byter värmeskyddet, då kanske man slipper elda upp bena? Finns det någon nackdel med bandage?
-
Visst linda på bara...Har inte lyckats smälta ett enda byxben sedan jag lindade men just nackdelen är som nämndes tidigare, rören rostar lite fortare under lindan...Rören blir inte vackrare av bandaget, den saken är helt klar. Detta ska du givetvis ta i beaktning. Visst kan man borsta ren dom och kleta på lite värmebeständig färg så ser dom nya ut igen...På dom bara.. :D ...
M.v.h.
Hank (värst) Åt Hevete
-
avgasbandage gör så att värmen hålls inne i avgasröret !!! varmare avgaser = mindre denstitet/täthet alltså tar mindre plats = högre avgasflöde= mer effekt
-
Visst linda på bara...Har inte lyckats smälta ett enda byxben sedan jag lindade men just nackdelen är som nämndes tidigare, rören rostar lite fortare under lindan...Rören blir inte vackrare av bandaget, den saken är helt klar. Detta ska du givetvis ta i beaktning. Visst kan man borsta ren dom och kleta på lite värmebeständig färg så ser dom nya ut igen...På dom bara.. :D ...
M.v.h.
Hank (värst) Åt Hevete
Röret är så fult redan så det kan väl inte bli värre :wink: (om det inte går hål förståss)
-
TAckar för informationen. Det blir nog till att testa bandage. Nån skillnad på kvalité på olika bandage? Råd om sort och inköps ställe?
-
Jag köpte mitt band på en speedshop som stressar V-8:or här i en liten by. Tror inte du har något bekymmer hitta någon liknande shop. Mitt band är av fabrikat Design & Engineering men jag tror inte fabrikatet på bandet har så stor betydelse. Köp ett smalt band. Det är bra mycket lättare att forma detta snyggt runt krökarna. Inled med att doppa bandet i en hink med vatten så är det lättare att få till. Sedan finns det en primer som ska sprejas på men den tror jag är trög att få tag i. Enligt uppgifter så får den inte saluföras i Sweden p.g.a. sitt innehåll. Får du tag i primern så ska den givetvis på efter bandet sitter på plats. Det ryker lite och luktar lite mystiskt inledningsvis men det ger med sig ganska snart. Var lite försiktig med att spola bandet med högtryckstvätt för det blir jäkligt sprött med tiden. Linda på!!!!....M.v.h. Hank (våldsamt) Åt Helete
-
Tackar för tipset, skall provas!
-
Japp. Man gör ett hål (med världens sämsta verktyg som dom skickar med) i plaststruten som går mellan luftburken och förgasaren. Sedan byter man ut dräneringsskruven som sitter på förgasaren till en nippel, sen en slang mellan DJ och nippeln.
Kan fixa några bilder lite senare om du vill.
Om man inte har kvar plasttruten utan ett skum filter var gör man då följande ingrepp ???
Vilken modell är det som gäller till dinli ??
-
Om du har filtret kopplat direkt på fuggen kan du alltid smita in på första närmsta Micro-butik och köpa en silikonövergång för en billig penning. Den ska då givetvis passa mellan filter och fugge. Funkar üpperlich som tysken skulla uttryckt sich. Sedan vill jag bara passa på att nämna att nu har mina krökar blivit fulla med hål p.g.a mitt avgasbandage. På tok för tunnt material i krökarna vilket har resulterat i mer eller mindre elaka "frätskador" i ytterböj. Blir lite förstärkningsjobb med tillhörande svetsning under morgondagen. Skär bort att anfrätt material i ytterböj och svetsar dit något tjockare. Tror att dessa bekymmer till största delen beror på det tunna materialet samt avsaknaden av den primer tillverkaren rekomenderar.
M.v.h.
Hank (alltid) Åt Helvete
-
Modellen som jag har är DJ-109 för encylindriga fyrtaktare...Klippte även till, på ivrig inrådan av leverantör, på ett s.k. snorkelkit. Vore kul om lite fler testade denna pinal så man får lite fler verisioner på gremeljens effektivitet.
Jag har nu svetsat igen mina skador på krökarna. Tror inte att den lösningen kommer att hålla speciellt länge med tanke på hur eländigt det såg ut. Rören så sandblästrade ut. Fulla med små hål. Skar bort den eländigaste och lappade ihop det som var kvar. Inte vackert men jag fortsätter att linda på bandage så syns det inte... :wink:
M.v.h.
Hank (totaly) Åt Helvete
-
Om man inte har kvar plasttruten utan ett skum filter var gör man då följande ingrepp ???
Vilken modell är det som gäller till dinli ??
Som Lazze skrev är ett sätt. Man kan också göra på ett enligt handboken väldigt seriöst/profitionellt sätt, nämligen att man borrar ett hål i själva förgasaren för att skruva fast DJ i.
Lättaste är att göra som Lazze skrev.
-
Om man inte har kvar plasttruten utan ett skum filter var gör man då följande ingrepp ???
Vilken modell är det som gäller till dinli ??
Som Lazze skrev är ett sätt. Man kan också göra på ett enligt handboken väldigt seriöst/profitionellt sätt, nämligen att man borrar ett hål i själva förgasaren för att skruva fast DJ i.
Lättaste är att göra som Lazze skrev.
Och det är det som dom visar med bild på sin hemsida va?
-
Och det är det som dom visar med bild på sin hemsida va?
De ni menar är en så kallad Pro-Mount installation, dvs som ni beskrev att man borrar ett hål i förgasaren som sedan gängas. Dom flesta bilder på hemsidan visar denna typ av montering, och är de sätt man använder sig av vid installation på skotrar.
Samtliga atv/universal kitt innehåller nödvändiga delar för båda typerna av montage. Dock inte en borr och gängtapp, som säljes lös. Gängan som används är 10x32", vilket inte dom flesta har hemma (gängtapp) i garaget.
-
Jag hittar inte bandage. Jag har precis besökt min lokala bilspecialist, EU-bildelar för att köpa remspray samt fråga om de har bandage. Bandage har de inte och de kunde inte hitta någon leverantör som har det. Är det någon här som vet var det finns att få tag på? Jag har kollat i Biltemakatalogen men inte funnit något. Kanske mekonomen eler Micro har?
Jag vill gärna prova.
-
Testa Lövéns i Flen 0155-287878 eller Persåkers i Åkers Styckebruk 0159-13370. Proffsiga och enkla att ha med att göra.
Trevlig midsommar!!
M.v.h.
Hank (högst) Åt Helvete
-
Avgasbandage är något som jag nu har hittat, tyvärr säljs de bara i 15m längder, jag får se om jag slår till, jag får rullen för 400kr.
När det gäller Dial a Jet, blir det någon skillnad på resultatet om man monterar direkt på förgasaren eller på slangen mellan filter och förgasaren?
Jag undrar hur det fungerar på min ombestyckade Adly med öppet filter?
Det kanske vore något att testa.
-
När det gäller Dial a Jet, blir det någon skillnad på resultatet om man monterar direkt på förgasaren eller på slangen mellan filter och förgasaren?
Jag undrar hur det fungerar på min ombestyckade Adly med öppet filter?
Det kanske vore något att testa.
De blir nog inte några märkbara skillnader, kanske till de bättre isåfall. Eftersom ju närmare trotteln injectortuben monteras, desto bättre eftersom signalen blir starkare.
Monterar man Dial-A-Jet på en redan ombestyckad maskin, är de bara att gå ner 2steg på huvudmunstycket som grundinställning att börja prova med.
-
är det bara den där lilla slangen som går från botten av förgasaren till mellan filter och förgasare, är det det ända man monterar?
Hur funkar det då, känner kan av hur mycket luft det kommer och sprutar in mer bensin då.
fattar inte riktigt hur det är kopplat i botten på förgasaren.
Är det någon som har lite "bygg" bilder på när kittet är monterat, gärna under den lilla kåpan som sitter underst på förgasaren.
Tack på förhand.
-
är det bara den där lilla slangen som går från botten av förgasaren till mellan filter och förgasare, är det det ända man monterar?
Ja, och själva Dial-A-Jet enheten så klart som slangen är kopplad till.
Hur funkar det då, känner kan av hur mycket luft det kommer och sprutar in mer bensin då.
Tre saker triggar hur mycket bränsle som levereras, motorns tryckfall (vakum eller bränslesignal), akustisk signal och luftflöde samt hastigheten. Då bränslet är förblandat och så lätt, fyller de på i registret och ger på så vis en optimal bränslekurva. Egenskaper som du aldrig får från en "vanlig" ombestyckad förgasare.
fattar inte riktigt hur det är kopplat i botten på förgasaren.
Med en nippel som ersätter dräneringsskruven, medföljer i kittet.
Är det någon som har lite "bygg" bilder på när kittet är monterat, gärna under den lilla kåpan som sitter underst på förgasaren.
Finns mängder med bilder, bl.a en del har vi på hemsidan:
www.knracing.se/tpi_dialajet_atv.htm
www.knracing.se/kunder.htm
-
är det bara den där lilla slangen som går från botten av förgasaren till mellan filter och förgasare, är det det ända man monterar?
Ja, och själva Dial-A-Jet enheten så klart som slangen är kopplad till.
Hur funkar det då, känner kan av hur mycket luft det kommer och sprutar in mer bensin då.
Tre saker triggar hur mycket bränsle som levereras, motorns tryckfall (vakum eller bränslesignal), akustisk signal och luftflöde samt hastigheten. Då bränslet är förblandat och så lätt, fyller de på i registret och ger på så vis en optimal bränslekurva. Egenskaper som du aldrig får från en "vanlig" ombestyckad förgasare.
fattar inte riktigt hur det är kopplat i botten på förgasaren.
Med en nippel som ersätter dräneringsskruven, medföljer i kittet.
Är det någon som har lite "bygg" bilder på när kittet är monterat, gärna under den lilla kåpan som sitter underst på förgasaren.
Finns mängder med bilder, bl.a en del har vi på hemsidan:
www.knracing.se/tpi_dialajet_atv.htm
www.knracing.se/kunder.htm
Dial a jet enheten är alltså den lilla fyrkanten som man sätter mellan filter och förgasare, ser ut att vara typ 2*2cm typ. sen sitter det en mässingsskryv, är det den som man ställer in den på.
och sen bara en slang ner till botten av förgasaren.
är det så simpelt/det ända som behövs?
Då är det rätt lätt att koppla in den själv då.
En fråga till, slangen som kommer ner i botten är den kopplad med nippel till huvudmunstycket eller lägger det sig bensin i koppen som han bara suger upp med slangen.
För det sitter väll 2 munstycken under kåpan på förgasaren.
-
Dial a jet enheten är alltså den lilla fyrkanten som man sätter mellan filter och förgasare, ser ut att vara typ 2*2cm typ. sen sitter det en mässingsskryv, är det den som man ställer in den på.
och sen bara en slang ner till botten av förgasaren.
är det så simpelt/det ända som behövs?
Då är det rätt lätt att koppla in den själv då.
En fråga till, slangen som kommer ner i botten är den kopplad med nippel till huvudmunstycket eller lägger det sig bensin i koppen som han bara suger upp med slangen.
För det sitter väll 2 munstycken under kåpan på förgasaren.
De stämmer, den svarta fyrkantiga enheten är själva Dial-A-Jet. De är där som bränslet sugs upp i, blandas med luft och sedan skickas in i förgasaren genom en injectortub. De är den vita stora som är justerskruv, den har 5 klick och styr luftkretsen med olika storlek på hålen. Med den flyttar du blandningsområdet upp/ner.
Hur simpelt de är att installera beror även på vad du ska montera på, men de är inga större svårigheter.
Man behöver även se till att motorn går snålt vid montage, annars fungerar de inte optimalt. I vissa lägen som om man monterar i samband med trimming som avgassystem, då går motorn redan så snålt att man kan åka med de munstycke som sitter i oftast. Annars om man har en ombestyckad maskin, så rekommenderas att gå ner 2steg på huvudmunstycket som utgångsläge.
Allt står för övrigt förklarat i manualen som medföljer, med bilder och allt.
-
Kör min nu med "ren" slutdämp, uni filter, 160 munstycke och DJ på fullt (+). Körde mittenläget först och skruvade sedan upp till max och tyckte den gick bättre av det.
Något som är knas eller bör testas?
Mvh
//Marcus
-
Skrivet: Lör Sep 22, 2007 12:34 am
på föregående inlägg hur är det möjligt i framtiden
EDIT på miig oxå såg jag :)
-
Jisses, och jag bara trodde mitt inlägg var Dejavu!
JÄVLAR! Har jag missat Arlanda turen nu!? 8O
EDIT: Nu funkar allt verkar det som!
Hehe
//Marcus
-
Kör min nu med "ren" slutdämp, uni filter, 160 munstycke och DJ på fullt (+). Körde mittenläget först och skruvade sedan upp till max och tyckte den gick bättre av det.
Något som är knas eller bör testas?
Mvh
//Marcus
Vad hade du för munstycken innan montage av DAJ? Tycker 160MJ verkar mycket, men man lär sig alltid nått nytt.
Förmodligen gör DAJ väldigt liten nytta just nu, eftersom motorn måste gå snålt före du monterar. Därför bestyckar man ner 2-3steg om man tidigare redan har en acceptabel bestyckning.
Gissar den kommer gå ännu bättre om du går ner och DAJ kan mata på med mera förblandat bränsle, något du kan testa :idea:
-
Dial a jet enheten är alltså den lilla fyrkanten som man sätter mellan filter och förgasare, ser ut att vara typ 2*2cm typ. sen sitter det en mässingsskryv, är det den som man ställer in den på.
och sen bara en slang ner till botten av förgasaren.
är det så simpelt/det ända som behövs?
Då är det rätt lätt att koppla in den själv då.
En fråga till, slangen som kommer ner i botten är den kopplad med nippel till huvudmunstycket eller lägger det sig bensin i koppen som han bara suger upp med slangen.
För det sitter väll 2 munstycken under kåpan på förgasaren.
De stämmer, den svarta fyrkantiga enheten är själva Dial-A-Jet. De är där som bränslet sugs upp i, blandas med luft och sedan skickas in i förgasaren genom en injectortub. De är den vita stora som är justerskruv, den har 5 klick och styr luftkretsen med olika storlek på hålen. Med den flyttar du blandningsområdet upp/ner.
Hur simpelt de är att installera beror även på vad du ska montera på, men de är inga större svårigheter.
Man behöver även se till att motorn går snålt vid montage, annars fungerar de inte optimalt. I vissa lägen som om man monterar i samband med trimming som avgassystem, då går motorn redan så snålt att man kan åka med de munstycke som sitter i oftast. Annars om man har en ombestyckad maskin, så rekommenderas att gå ner 2steg på huvudmunstycket som utgångsläge.
Allt står för övrigt förklarat i manualen som medföljer, med bilder och allt.
Har jag fattat rätt är alltså DAJ en liten för-förgasare innan den _riktiga_ förgasaren...känns lite snake-oil tycker jag?...
/johan
-
nja mer en insprutare innan fuggenisåf.
-
Kör min nu med "ren" slutdämp, uni filter, 160 munstycke och DJ på fullt (+). Körde mittenläget först och skruvade sedan upp till max och tyckte den gick bättre av det.
Något som är knas eller bör testas?
Mvh
//Marcus
Vad hade du för munstycken innan montage av DAJ? Tycker 160MJ verkar mycket, men man lär sig alltid nått nytt.
Förmodligen gör DAJ väldigt liten nytta just nu, eftersom motorn måste gå snålt före du monterar. Därför bestyckar man ner 2-3steg om man tidigare redan har en acceptabel bestyckning.
Gissar den kommer gå ännu bättre om du går ner och DAJ kan mata på med mera förblandat bränsle, något du kan testa :idea:
Jag hade 160 innan och då fick den för lite soppa (enligt täntstiftet iaf).
Kan sätta i 150 och se om det gör någon skillnad, den är ju lite vassare i mellan registret men inte förrän den "fått fart", trodde den skulle bli rappare... (nej inte en sån med mössa och glitter)
Mvh
//Marcus
-
Jag hade 160 innan och då fick den för lite soppa (enligt täntstiftet iaf).
Kan sätta i 150 och se om det gör någon skillnad, den är ju lite vassare i mellan registret men inte förrän den "fått fart", trodde den skulle bli rappare... (nej inte en sån med mössa och glitter)
Mvh
//Marcus
Ja testa och se om de blir sämre eller bättre.
De som är konstigt, är att utan DAJ och 160MJ går den bra. Men när du monterar systemet och ger den mer bränsle går den sämre? Även fast DAJ inte kan "dra av" och minska de totala flödet från ett 160. Men ändå verkar de som den går för snålt..
Att gå ner till ett 150MJ direkt är 4steg och blir nog för mycket åt andra hållet, men prova och se. Man ska helst endast gå upp/ner 1steg i taget.
Kan du maila mig en bild på din installation, så jag får se hur allt är monterat. Så kan vi fortsätta att lösa problemet på de viset.
-
avgasbandage gör så att värmen hålls inne i avgasröret !!! varmare avgaser = mindre denstitet/täthet alltså tar mindre plats = högre avgasflöde= mer effekt
En gammal tråd ser jag. Läste lite om Dial-a-jet och såg att ni kom in på ämnet värmebandage. Det gör väl ändå ingen skillnad på våra hjulingar.
Det är väl mest om man har turbo som det gör skillnad med värmebandage?