ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mottez skrivet 14 april 2007 kl. 22:47:11
-
Hej. Tänkte ta och byta upp mig från min Dinli 450. Frågan är bara till vilken vägreggad ?. Jag åker rätt mycket landsväg och grusväg och vill kunna göra det i höga farter och god komfort. Är mer intresserad av enduro än ren crossbana men om det finns en maskin som duger i alla dessa kategorier så är ju det en fördel.
Vill ju oxå ha bra tillförlitlighet pga att man många gånger är långt in i skogen och åker på grusvägar.
Vill oxå att det ska finns mycket reservdelar,trim,tillbehör till just den quaden.
Dom tänkbara quads som jag vet om är. Kawazaki KFX700, Can-am 650x,
Polaris Outlaw, Yamaha Raptor 700.
Kom gärna med synpunkter och tips och i förstahand med era egna erfarenheter. Tack på förhand
-
jag kör själv dinli med funderingar på att byta upp mig. jag har lite samma tankebanor som du redovisar. Dinlins effekt är det väl inget störra att orda om, den räcker till. KFX 700 går dock bort för mig pga det också är en TUNG maskin. Märkes 450 har överlag betydligt lägre vikt med ung. likvärdig effekt som Dinli. Det är alltså bra alternativ. Sedan har vi ju R700 och jag hamnar oftast där i mina resonemang. STOOOOR stånka med relativt låg vikt och erkänt hög kvalitet,
vad kan mäta sig med det. Renegade och 800 XT är ju inte riktigt i samma division som rena Quadar. grymma hojar men överviktiga.
-
Jag vill också byta "upp" mig från Dinli 450. Sneglar¨på LTZ som är 400 kubik men mkt mindre och lättare....till ett "vettigt" pris. KFX och Raptor är ju runt 100", men ltz finns för runt 70"....
Frågan är hur man "hittar" 20-30" TILL att lägga på en leksak.... 8O
-
Mottez, av dom du sneglat på så tycker jag att R700SE (SE har bla bättre stötdämpare) verkar vara det rätta för dig...den är jag själv grymt sugen på.
-
kan rekomendera 700 raptorn..mkt trevlig maskin med mycket tillbehör på marknaden..bra vrid med "pluggarna"borta oxå...
-
Vet vilka våndor du har, man vill ju ha en maskin som passar till allt.
Jag har ju själv nyss bytt bort min Dinli för att jag ville prova att köra lite bana också. Kom fram till att dom 2 maskiner som var mest allround var LTZ o Raptor 700 men sen var man ju impad av kfx 700 också.
Fick dock fatt i en LTZ till ett fördelaktigt pris så jag valde den. Vill jag sen ha en 700 så tror jag att andrahands värdet är rätt bra på LTZ. Så när jag vill gå upp på 700 kommer jag välja raptorn om jag vill fortsätta köra på bana ibland, annars blir det nog en KFX.
Ville inte köpa på mig "fel 700" från början.
-
rekomenderar kfx700 starkt, stark maskin, som är avsedd för alround körning, inte så mycket tyngre än t ex ltz, men har enorm vrid...
Tintin här på forumet är super nöjd med sin, har han kört i alla slags terräng o den klarar sig bra... super fäste, automat, stor perfekt att köra väg med, finns mycket tillbehör till den, drar raptor 700 i acceleration, men ej toppfart enligt tester i usa...
nej jag tycker att du ska ta o testa en kfx700 o inte lyssna så mycket på va folk säger utan att ens provat den...
-
rekomenderar kfx700 starkt, stark maskin, som är avsedd för alround körning, inte så mycket tyngre än t ex ltz, men har enorm vrid...
Tintin här på forumet är super nöjd med sin, har han kört i alla slags terräng o den klarar sig bra... super fäste, automat, stor perfekt att köra väg med, finns mycket tillbehör till den, drar raptor 700 i acceleration, men ej toppfart enligt tester i usa...
nej jag tycker att du ska ta o testa en kfx700 o inte lyssna så mycket på va folk säger utan att ens provat den...
Nu är du väl liiite ute och cyklar när du säger att KFX inte är så mycket tybgre än LTZ. KFX=234kg LTZ=168. Det är en stor skillnad. Att KFX är en brutal best ändå stämmer mycket väl men en Raptor 700 är väl kanske mer allround. Sedan är det ju lite skillnad på CVT och manuell också. Tycke och smak antar jag.
-
Om du vill ha en maskin som du skall kuna åka fort med och ha någon form av komfort skulle jag nog kollat på en maskin som inte har ctv. Så du kan dreva den så att det inte ylar i maskinen så fort du åker över 100.
-
Jag kör själv Polaris Outlaw 500. Det jag upplever possitivt är: väghållningen med delad bakvagn (dessutom är det en väldigt bred maskin). går att åka så sjukt fort i kurvorna! På crossbana är den underbar! jag skulle säga att det är en enormt bra allround-maskin. men. vill du köra fort skulle jag valt en r700a. med lite drevning och gatdäck går dom som en raket!
men en bättre allround-maskin än outlawn får du leta efter. en annan fördel är även den delade bakvagnen som ger markfrigång som en arbetsmaskin. Dessutom får man inte glömma att polaris maskiner är svensksålda seriöst (jämnfört med dresel) gatreggade, några exempel är e-godkända orginallyktor fram + e-godkännt diodbaklyse. kvalitetsblinkers som är fästa i fina stålfästen, listan kan göras lång. allt är genomtänkt och tillverkat med omsorg (allt annat än vad man kan säga om dresel). Dessutom har polaris 2 års garranti på sina maskiner!
hoppas jag inte strulat till ditt val allt för mycket. kan för övrigt säga att jag inte kommer överens med raptor 700an. varför vet jag inte riktigt men den faller mig inte i körställningen och motorkaraktären. den är nästan för explosiv. detta är väll förmodligen en vanesak.
min rekomendation är. vill du ha en maskin som är grym på de flesta underlagen så kan jag inte annat än rekomendera en outlaw. jag kör en hel del och jag är sällan sist :)
vill du däremot ha en "gatdräpare" så tycker jag du ska köpa en r700. bredda och sänka den. sätta på några kvalitetsvägdäck. då kan du vinkla bakåt till de mesta!
-
Låter rätt märkligt att en pjäs på 234kg och cvt skulle ta raptorn som har 180kr och växlar? Visserligen ligger man på ett bra varvtal med cvt men det är väldiga förluster i en sån transmission.
Men, men, man ska aldrig säga aldrig. Vore kul att testa mot en ngn gång. (om framhjulen bara ville hålla sig i backen nån gång...) ;-)
-
Vad är det för förluster du tänker på i en CTV?
-
En transmission som inte är direktdriven har generellt mycket högre förluster än direktdrivna. Du har ju förluster i alla former av kraftöverföringar, därför skiljer effekt vevaxel och effekt bakhjul ganska mycket.
5-15% är vanligt i växellåda+ kedja. Kardan något högre eftersom det är mer massa som skall roteras.
I en cvt har du större friktionsförluster, därav den högre totalförlusten.
Men en CVT tillåter motorn att hålla sig i ett gynnsammare varvtalsområde, så de kan utnyttja motorn där effekten är som störst. men detta till trots så tror jag inte den är snabbare, just pga framför allt vikt och även förluster i transmission.
Men i skog så är den säkerligen mer praktisk eftersom man kan skita i växlingarna och alltid ha bra vrid.
-
Har ni vägt era fyrhjulingar ?
min LTZ400 vägde 200 kg utan mig på så klart
så 168 kg är bara va tillverkaren anger
-
Har ni vägt era fyrhjulingar ?
min LTZ400 vägde 200 kg utan mig på så klart
så 168 kg är bara va tillverkaren anger
200kg? 8O Allt org?
-
Du måste tanka blyfritt.. :wink:
-
Du måste tanka blyfritt.. :wink:
hahah!
-
vägde den i sommras på en bil våg som kalibreras rätt ofta
den visade typ 198 kg allt orig
t o m en spegel mindre
-
Skumt ! :?
-
då väger väl KFX närmar 300 då, eller?