ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Dany skrivet 14 april 2007 kl. 17:30:00
-
Hallå!
Nyligen passerat 50 mil med min Dinli och hittills har den fungerat utmärkt. Efter lite längre lansdväg och dammig grusvägskörning så har den nu börjat uppföra sig konstigt på de högre varvtalen. När jag accelererar lite snabbare så låter det som om vartalsskyddet går in och bryter. Det smattrar liksom till och sen svarar han inte på gasen utan bara smattrar. Om jag växlar till nästa växel så drar den på en bit på den och sen samma sak igen. Vad kan detta bero på?
Dany
-
är nog varvtalsstoppet som går i...
-
Definitivt varvtalsstoppet!
Helsike vad du kör 8O
-
Definitivt varvtalsstoppet!
Helsike vad du kör 8O
....äh det är normalt om man vill ha lite draaag i maskin. Vet inte vid vilket varvtal den slår i, men nog fan är det mycket !!! Vore kul att veta om nån vet när stoppet slår till....?
Jag har nosat där ganska ofta men det släpper ganska lätt bak när man går från 3:an till 4:an...så man får ta det liiiite lugnt.
-
nja tror inte det är vartalsstoppet som går in då jag kunde dra växlarna bra mycket längre tidigare. Smattret börjar redan vid 50 km/h på 4:an och längre än så bör det väl gå att dra den? . Detta har som sagt kommit helt plötsligt.....
-
nja tror inte det är vartalsstoppet som går in då jag kunde dra växlarna bra mycket längre tidigare. Smattret börjar redan vid 50 km/h på 4:an och längre än så bör det väl gå att dra den? . Detta har som sagt kommit helt plötsligt.....
Hmmm....låter lite som mitt problem idag. Kolla om det inte blir vacuum i tanken. Ta bort ventilen i tanklocket. Min fungerade också bättre när jag höjde tomgången...vet INTE varför ! :?:
-
tror inte hller det är vakuum i tanken. Inget motstånd när man blåser i slangen direkt....
Tycker det är mycket märkligt att den börjar så nu. Går hur bra som helst om man kör lugnt och inte drar växlarna så långt. Som sagt började helt plötsligt. Vill inte vara med längre än typ 65 på femmam......
Märktes redan på grusvägen när jag skulle drar på för att sladda lite på femman att den inte svarade riktigt. Högg nästan till vid pådrag......
Men som sagt tomgången är perfekt och den går bra så länge man inte drar på alltför mycket......
-
tror inte hller det är vakuum i tanken. Inget motstånd när man blåser i slangen direkt....
Tycker det är mycket märkligt att den börjar så nu. Går hur bra som helst om man kör lugnt och inte drar växlarna så långt. Som sagt började helt plötsligt. Vill inte vara med längre än typ 65 på femmam......
Märktes redan på grusvägen när jag skulle drar på för att sladda lite på femman att den inte svarade riktigt. Högg nästan till vid pådrag......
Men som sagt tomgången är perfekt och den går bra så länge man inte drar på alltför mycket......
Dör den eller bara bluddrar den ? Mycket bensin i tanken ? Min var ganska tom men relativt mycket kvar....men ändå fick den inte tillräckligt med soppa. Som sagt så är mitt tanklock "rensat", men jag tog även bort slangen för att testa, pillade på tomgången, sen var problemet borta ??? Kanske skit som fastnat på nåt sätt och sen försvann när jag rörde tomgången....????
Såg också att packningen i tanklocket var på väg att sugas ner i tanken...... igen...( Den har varit Ubåt förr.. )
-
Den dör inte utan den smattrar liksom vid pådrag vi de lite högre varven och precis när smattret börjar blir den orkeslös. Det låter som sagt precis som varvstoppet slår i vilket det inte kan vara (50 på 4:an). Så fort smattret börjar måste jag växla för att kunna öka farten.
Tänkte på skit i förgasaren men då borde väl hojjen går dåligt på alla varvtal tycker jag.
Angående tomgången har jag ställt ner den så den är väldigt låg men det ska väl inte påverka? Har kör nästan 50 mil som sagt och detta kommer först nu
-
Kan det vara så att det sitter smuts i högfart/varvsmunstycket?
-
har du ändrat i fuggen med munstycke kan det vara att du måste justera luftskruven iom det har blivit mildare väder .....
-
Kan det vara så att det sitter smuts i högfart/varvsmunstycket?
Hur löser man detta då? Ta isär förgasaren och sen?
-
låter antingen som peppe sa, att den inte får tillräckligt med soppa genom munstycket, ller att ngt hakar gaswiren så du inte ger full trottel vid fullgas.
-
efter ett tips så plockade jag bort alla verktyg som ligger under sadeln och nu så funkar den igen som den ska. Tydligen finns det ett ventilationshål där som kan täppas igen av alla verktyg......
-
efter ett tips så plockade jag bort alla verktyg som ligger under sadeln och nu så funkar den igen som den ska. Tydligen finns det ett ventilationshål där som kan täppas igen av alla verktyg......
Hmmm....har du inte bytt luftfilter ?
-
Hmmm....har du inte bytt luftfilter ?
nix kör helt original? Hurså?
-
Så lite ställer till så mycket, irriterande.
-
felet kan ligga i cdi-boxen garantijobb
-
felet kan ligga i cdi-boxen garantijobb
fast den gick bra idag. Körde 10 mil och inga tendenser till det problem som jag hade igår....
-
Va bra hoppas det håller i sig kolla cdi-boben annars
-
fast om det är CDI boxen så borde jag väl ha felet hela tiden eller?
-
Det är ett känt fenomen med verktygspåsar som stryper hojen. Jag har kört min 200 mil nu utan ett enda fel. förutom glödlampsbyte bak de skakar sönder fort.
-
Tips Rider byt baklampa till dioder funkar hur fint som helst (går inte sönder).
-
När och om du ska sätta i en dioder lampa bak så dra dit lite silicon så den inte rör sig så mycke så håller den bättre. Men Dany bra att det löste sig med blöddret. :)