ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Quad_Ante skrivet 14 april 2007 kl. 11:48:14
-
Vet att de finns flera trådar om detta med olja, men vill inte riva upp nån från 2006 så skapar en ny :)
Har en LTZ -06 som gått nästan 60mil vid skrivande stund.
Jag tycker de hugger lite ibland när man växlar upp & ner, så därför tänkte jag att de kanske kunde vara bra att byta olja. Ju oftare desto bättre väl.
Så fråga 1:
Ska jag köpa en motorolja för bil eller mc 4T ? Sen vilken viskositet är att rekommendera? Helsyntet vet jag att man ska ha iallafall :) Och hur mycket ska jag fylla på utan filterbyte i burken ?
Sen fråga 2:
Min glykol är nere på MIN så kanske är dags att fylla på den med. Men först måste jag tömma systemet. Räcker det med att jag släpper på pluggen vid kylaren ? Sen har jag läst om att man ska spola igenom systemet. Verkar ganska jobbigt eller har jag fel ? Hur gör jag isåfall det på ett snabbt å enkelt sätt?
Tänkte köpa WV:s röda glykol som " Almgren " köpte i en annan tråd.
Har fått min kåpa bytt utav fourbyfour.....
Hoppas någon orkar svara :)
-
kör på olja till mc. 10/40. går nog å köra 15/50 oxå på sommaren. tycker nog att du ska byta filter på samma gång. blir ju alltid en skvätt gammal olja kvar å det är ju inte så bra. glykolen har jag sämmre koll på.
-
Vad tror ni om detta service-kit från minhoj
http://www.minhoj.se/Shop/Index.php?ArtId=SKLTZ400
-
Bra olja och filter. Har du köpt hojen hos Niklas på Minhoj så har han redan rätt glykol i maskinen så du behöver inte spola rent. Annars så säljer han även special glykol som passar.
-
Hojen är köpt hos fourbyfour.se
Hoppade över beställningen på filtret & oljan denna gång från min hoj då frakten vart så himla dyr. Över 200kr. Så jag beställde ett filter från atvhuset 67:- inkl frakt och så får jag åka på OK och handla olja eller nåt.
-
Är den köpt hos tommy på fourbyfour så är det nog rätt glykol i den, eller så är det bytt kåpa
jag kör med okq8 racing 4T oljan för 149:- liter o funkar bra för min hoj (ltz400) ett tips är att köra med samma olja hela tiden o inte byta från olika märken...
-
Köp filtret på Cross och Endurokompaniet istället. Tror att jag betalade 35:- för filtret, så jag köpte 5 st på en gång. Och ihop med original o-ring med rabatt hos Lindstrands blir det 200:- / oljebyte (köper in oljan via min verkstad) och det är motorn väl värd. Brukar byta efter 75-80 mil nånting.
-
Du har möjligtvis inte nån länk till dom 2 du nämner? Och mitt filter från atvhuset är skickat idag. Men får inte jag med någon o-ring till det?
-
Du har möjligtvis inte nån länk till dom 2 du nämner? Och mitt filter från atvhuset är skickat idag. Men får inte jag med någon o-ring till det?
Nope, bara filter.
/johan
-
De va illa, då måste jag fixa det också. Tips vart jag kan köpa såna då? Gärna med länk :)
-
o-ringen behövs inte bytas...se bara till att den sätts tillbaks på plats...den är lös på rörtappen som oljefiltret monteras på... :lol:
-
Okey då vet jag.
Så med filterbyte ska jag i med 2 eller 2,1L olja ?
-
det ska va 2.2 liter om du tömmer olje tank ...motor ...o byter oljefilter...ang o-ringen så visst kan man byta den ....men det är inte nödvändigt första bytena...men skaffa ett par i lugn o ro för framtiden... 8)