ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: macke_d skrivet 12 april 2007 kl. 11:12:36
-
Nån som vet hur man gör (om det går) för att ändra på när koplingen (varoatorn) hugger tag. Så att man kan varva mer innan det hugger tag. Om nån förstår hur jag menar. Provade att ta bort vikter i variatorn men blev ingen skillnad. Varvar bara mer när man kör.
-
Byte av kopplingsfjädrar till hårdare så
ökar islagsvarvet brukar finnas lite olika hårdhet att
labba med ! :)
-
Ok, tack. Kan man lägga nån bricka vid fjädern? Blir det nån skillnad? Eller måste den bytas till hårdare?
-
Det är kopplingsfjädern du får labba med ...
även variatorfjädringen kan spela en roll.
dum fråga kanske, men varför vill man varva mer
innan den nyper och sticker iväg?
-
Den borde väl bli kvickare o starkare då. Har drevat den så då kanske det kompenseras lite tänkte jag. Blir ofta drevbyte nu när man kör mycke landsväg, skogskörning.
-
Starkare?
det ända som händer om du byter kopplingsfjärder är att den kommer antingen 1. nypa tidigare, dvs sticka iväg fortare efter gaspådrag.
har noll o göra med styrka i motorn eller hastighet eller dylikt.
-
Det är väl dom små fjädrarna som styr ingreppsvarvtalet
brukar vara 2 el 3 st
schimsning el byte av stora kopplingsfjädern brukar ge en
lite roligare gång (elller hur man skall förklara det !)
finns en del att läsa här:http://www.baotianforum.com/viewtopic.php?t=384
gäller moppe men principen är den samma !
-
Är det inte risk att det blir ganska ryckigt vid långsam körning, t.ex. kö-körning i stan?