ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: zupe skrivet 11 april 2007 kl. 18:46:26
-
Jag har idag en kina 200cc. Men jag behöver byta upp mig ett par snäpp. de den är aldeles för klen.
Har främst funderat på en dinli 450 som verkar ha det jag söker.
MEN jag bor på gotland och det finns ingen ÅF här, så det blir lite bökigt med rep. och service. Jag tänkte serva den själv. Men hur mycket har ni behövt vara i kontakt med ÅF? Är det dummt att köpa en maskin som saknar ÅF i närheten?
Det andra alternativet är ju Raptor 350 men jag tror man kommer tröttna för fort på den med. Stora plusset med den är att det finns yamaha ÅF på gotland.
Hur ska man göra?
Köpa en begagnad dinli och vara nöjd effekt mässigt ett bra tag och hoppas att man slipper krångel.
Eller ska man köpa en begagnad Yamaha 350, där det finns en lokal handlare, men med betydligt lägre effekt, vilket gör att man tröttnar och vill ha mera.
Andra alternativ verkar inte finnas runt 45K.
Kom nu inte och säg att jag ska köpa en 700 eller en LTZ med en gång.
Det alternativet finns inte. Har redan spräckt nudgeten ordentligt.
Tänkte att med en kina hoj för 16K blir jag nöjd. Men så var ju inte fallet.
-
hur långt har du till en dinli åf? om du tänker skruva själv tror jag att du kan köpa dej en dinli för i så fall behöver du ju bara vara i kontakt me åf vid större saker som behöver göras o de e ju inte så ofta (kan man hoppas) så e de nog ganska lungt. :P
-
Jag kan inte låta bli :twisted: .Du skriver "Har redan spräckt nudgeten ordentligt" , det är ju lagligt med tidelag i sverige men jag trodde inte att man snackade öppet om sånt 8O . Förlåt, men det var ett skitkul skrivfel :D :D :D
-
Det är inte så långt fågelvägen men fan så bökigt pga att jag bor på gotland.
Inte bara att åka iväg inte.
-
Snacka nån ÅF på Gotland om dom inte kan serva en Dinli...om det är icke märkesberoende ÅF så borde dom kunna fixa det...
-
Snacka nån ÅF på Gotland om dom inte kan serva en Dinli...om det är icke märkesberoende ÅF så borde dom kunna fixa det...
-
Vilken verkstad som hälst kan serva bilar och MC utifrån kompetens. EU regler har ju redan konstaterat att märkesvärkstädernas monopol strider mot EUs regler. Garantin gäller således om du servar hos "Bosses MC"
Dinlin är ju heller inte någon komplicerad maskin att serva.
-
Var jag du skulle jag ringa minhoj.se, Han kan säkert lösa det där med "fjärr"-garranti på något fint sätt ;) En ltz kostar bara 6500kr mer än en dinli och det är värt varenda krona!
-
läs första inlägget igen. budget MAX 45k.
Så att jämföra nypris ltz och dmx är irrelevant.
Ltz finns inte beggade för 45k.(vägreg)
-
Missade det, men då måste jag bara lägga en liten rekomenderation.
Det man förlorar på en beg dinli (en massa rackel) vinner man fort i längen på att ta ett lån på 30k extra (~175kr/månaden) har man väldigt snabbt igen på en ltz av massor med anledningar. ex:
Dom är väldigt hållbara och det är sallan nått som racklar.
Värdeminskningen är näst intill försumbar mot en Dinli.
Körglädjen! Och på gotland kan jag tänka mig att fjädring och låg vikt är en fördel. Var dit för ett antal år sen, det landskapet måste vara gjort för fyrhjulingsåka.
Mitt råd är att tänka lite på det här, jag har haft några hojar, bland annat dinli. detta är goda råd från någon som har provat. har visserligen inte haft nån ltz, men jag vet att det är en grym hoj.
-
Ett lån skall betalas tillbaka också, inte bara räntor...
30000 på 3år ger c:a 1000kr/månad.
-
Det är klart man ska betala lånet. men amorteringen är ju ingen merkostnad. det är ju räntan som är förlusten.
-
håller med golio till 120 %...köp en kvaliteteshoj på en gång....provkör du en dinli jämte en ltz tex....så känner du grymm skillnad på både drag o kvalitet...o på en märkeshoj har du ett mycket bättre andra handsvärde .... 8)
-
håller med golio till 120 %...köp en kvaliteteshoj på en gång....provkör du en dinli jämte en ltz tex....så känner du grymm skillnad på både drag o kvalitet...o på en märkeshoj har du ett mycket bättre andra handsvärde .... 8)
Klart det skillnad på drag et i en LTZ och en Dinli. LTZ får pisk varje gång 8)
-
Körde både LTZ och DMX igår och LTZ får inte pisk...
Självklart är det bättre att köpa sukkan, men finns inte pengarna så finns dom inte.
Man kan inte bara räkna förlusten, det gäller att ha 1000kr till i månaden också.
Men rent ekonomiskt så tror jag självklart att vid nyköp att ltz är ett grymt mycket bättre köp, framför allt pga andrahandsvärdet. (OBS rent ekonomiskt sett.) Att det är en bättre hoj vet nog alla.
-
Fick kännslan att dom flesta som har råd att handla en ny fyrhjuling har 1000 kr att avvara per månad. Men nu tycker jag att vi har farit riktigt off-topic.
Hur som helst. Var jag dig skulle jag ringa minhoj.se och förklara ditt dilemma.
-
Fick kännslan att dom flesta som har råd att handla en ny fyrhjuling har 1000 kr att avvara per månad. Men nu tycker jag att vi har farit riktigt off-topic.
Förstår inte riktigt hur du tänker. Jag har inte det i cash utan redan tagit lån.
Ska betala 2K i månaden redan finns inte utrymme till bara en tusing till.
Visst jag skulle helst vilja ha en 700 men man kna ju inte lägga lån på 10 år heller. Men jag funderar på att köpa en ny 06 Yamaha raptor. Får se i morgon efter provkörning vilken som verkar bäst av dinli och 350 raptor.
-
Med 45' som limit och önskan om vägreggat med lite knuff i är Dinli ett bra alternativ, se bara till att du får en maskin som levt ett lungt liv. Det talas mycket om bussningar, styrleder och lager som ger upp. Jag har kört min 200 mil nu HELT utan dessa problem.
Jag kör inte på bana eller i skogen. bara väg, grusväg och asfalt, har alldrig användt högtryckstvätten på den och har således inte tryckt inn en massa skit i lager och bussningar.
Som jag tidigare skrev, vilken mek som helst kan serva en Dinli, det är en enkel konstruktion.
Lycka till
-
Har precis bytat bort min Dinli efter 300 roliga mil. Köpte mig LTZ istället mest för att ha en maskin som funkar om man vill ta en tur på banan också, dessutom finns det mer eftermarknads grejer till den. men köp gärna en Dinli kör den och ha roligt tills du har extra pengar till en annan maskin om du vill ha det. Då har du säkert bättre koll på vad du vill ha istället. Vill du redan nu ha en maskin som är lämplig för lite mer buskörning rekomenderar jag en begagnad raptor 350 inte riktigt lika snabb som Dinlin men lättare och smidigare.