ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: STENE skrivet 9 april 2007 kl. 19:10:47

Titel: Fäste.
Skrivet av: STENE skrivet 9 april 2007 kl. 19:10:47
Har suttit och fnulat en massa på detta med fäste efter som jag bara har 2wd. Skulle man inte kunna ta ett gammalt bil däck. Skära bort däcks sidoran så man bara har slit banan kvar. Sedan skruva bultar rakt igenom med stora brickor på båda sidorna. Nu undrar ni säkert vad man skall med dessa till... Jo om man nu släpper ut luften ur däcken och kränger på dessa slit banor med bultar över däcket och pumpar upp dem igen. eftersom orginal däcken "jäser" kanska mycket när man pumpar dem så borde de hållas fast. Eller tror ni att man kränger av dem?? ÄR lite osäker på hur mycket kraft/friktion det blir mellan däcket och den lösa slitbanan. Vad tror ni?
Titel: Fäste.
Skrivet av: Robin skrivet 9 april 2007 kl. 19:52:32
Det borde funka! Men ska du köra med genomgående bult på slitbanan så du får mer fäste då?
Titel: Fäste.
Skrivet av: Tribal skrivet 9 april 2007 kl. 19:57:01
Har en kompis som i vintras tyckte han hade för dåligt fäste i sin SMC 250 så han plockade av sina crossdäck och satte i 6mm vagnsbult inifrån och ut!
Gick hur bra som helst, satte väl i runt 70 stycken i varje bakdäck!
Stor fet bricka på utsidan och slang i, läckte inte ett dugg och såg för jävla grym ut!

Bultarna var väl någonstans runt 20-30mm!


Men om du nu ska testa så som du förklarade kanske du ska sätta ett par stycken dubb i dina vanliga däck som sedan pressar sig ut mot bildäcket? Isf lär det inte slira där emellan ivf! =)
Titel: Fäste.
Skrivet av: STENE skrivet 9 april 2007 kl. 20:31:28
Citat från: "Robin"
Det borde funka! Men ska du köra med genomgående bult på slitbanan så du får mer fäste då?
`

Jo genomgående bult var det jag tänkte. Så drar man uta hvitte och sätter en svets loppa på muttern så den inte gängar ut sig.

Tribal:
Tnkte på det förut med men det är nog ganska träligt att åka på väg med dem. Därför funtatde jag på denna lösning så kan man lätt plocka av och på dem när man vill. Ang vagnsbult så tänkte jag på att en "riktig" skalle kan ge mer fäste mellan däcket och den lösa slit banan.
Titel: Fäste.
Skrivet av: mantafredde skrivet 9 april 2007 kl. 20:47:17
det kan ju vara värt att testa! jag hade isåfall spart en liten del (typ 3cm) av däcksidan så att bildäcket får sidostöd...  sen kan man väll försöka få till bultplaceringen i bildäcket så att bultskallen ligger mellan dina klackar på orginaldäcket!
Titel: Fäste.
Skrivet av: Hydro skrivet 9 april 2007 kl. 21:08:50
Varför inte testa kedjor?

Skaffa det, och sen kan du ju svetsa på vilka hiskeliga konstruktioner som helst på dessa...
;-)
Titel: Fäste.
Skrivet av: STENE skrivet 9 april 2007 kl. 21:30:39
Citat från: "Hydrolift"
Varför inte testa kedjor?

Skaffa det, och sen kan du ju svetsa på vilka hiskeliga konstruktioner som helst på dessa...
;-)


"problemet" med kedjor är att de vrider sig så lätt. En gammal slit bana är det "lättare" att få ett ordentligt utstick som inte vrider sig direkt.
Titel: Fäste.
Skrivet av: STENE skrivet 9 april 2007 kl. 21:32:22
Citat från: "mantafredde"
det kan ju vara värt att testa! jag hade isåfall spart en liten del (typ 3cm) av däcksidan så att bildäcket får sidostöd...  sen kan man väll försöka få till bultplaceringen i bildäcket så att bultskallen ligger mellan dina klackar på orginaldäcket!


bra tipps. tackar.
Titel: Fäste.
Skrivet av: Hydro skrivet 9 april 2007 kl. 21:56:40
Skogsmaskiner har ju ofta breda järn, så det blir typ band runt om hjulen...
Den typen vrider sig ju inte alls lika lätt...

Men det klart... så här hamnar ju snart den ofjädrade vikten högre än den fjädrade!
;-)