ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Blizzter skrivet 9 april 2007 kl. 16:12:26

Titel: CDI Boxen
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 april 2007 kl. 16:12:26
Skruvade loss CDI boxen på min 4x4 -06 och skulle kapa bygeln på baksidan, men det mesta utav kabeln var ingjuten i plasten. Var bara som en liten bula som antydde att det fanns en kabel under. Så innan jag ställer till något så vill jag veta om det är rätt kabel vi pratar om.

Tar man loss boxen och vänder baksidan mot sig med kontakten uppåt, så ser man antydan till kabel bygel i nedre högra hörnet. Skrapar man bort lite gjutplast så verkar kabeln vara röd. Får nog ta dremeln för att kapa den, så frågan är om det är rätt kabel som sitter där som ska kapas? Kan inte se någon annan kabel i gjutplasten.

/Blizzter/
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: pålamalm skrivet 9 april 2007 kl. 17:57:34
japp det är den kabeln,tror att den är vit,men det finns bara en kabel under bulan så kapa på...går att löda i värsta fall :D
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: karl48 skrivet 15 april 2007 kl. 14:46:59
Varför  är den kabeln ditsatt har det nånting med det att den får köras på väg vad jag förstår så får 300:an mer effekt och går fortare ca:34 hk vad jag har hört.  Kan det skada motor eller något annat.
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: benring skrivet 15 april 2007 kl. 17:45:30
Tror färgen skiljer men det är den kabeln :)

Det enda den bygeln gör är o flytta ner varvstoppet från orginal 7500rpm till vad-det-nu-är, säkert 2000 rpm lägre.

Detta påverkar endast toppfarten, inte något som helst på effekten.
(OK, den kanske ökar på sina hästar något då den varvar mer men knappast 14 hästar, det hade man ju märkt)


Det kan inte skada motorn, då denna motor sitter i en yamma Majesty och där har den t o m 8500 RPM (Om jag inte missminner mig, STENE?)

Hur som helst så är det bara o gasa, den kommer varva mycket mer o det kanske låter läskigt men du KOMMER upp i orginala varvstoppet oavsett :) (7500 RPM)

Klart roligare o köra med!
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 maj 2007 kl. 18:34:31
Citat från: "benring"
Tror färgen skiljer men det är den kabeln :)

Det enda den bygeln gör är o flytta ner varvstoppet från orginal 7500rpm till vad-det-nu-är, säkert 2000 rpm lägre.

Detta påverkar endast toppfarten, inte något som helst på effekten.
(OK, den kanske ökar på sina hästar något då den varvar mer men knappast 14 hästar, det hade man ju märkt)
Klart roligare o köra med!


Kapade den och nu så är iaf första varvstoppet borta, dock går det inget fortare på raka, i nedförsbacke ökade dock eftersom den inte motar nu. Har kört strax över 60 mil med den nu och den har faktiskt ökat ett par km i toppfart jämfört med tidigare, antagligen bara för att grejorna blivit mera inkörda nu.

Skulle vara kul och veta hur mycket effekt systemet från Scandimoto gör på hojen, någon som testat hela systemet? Hur är ljudnivån med det systemet? Maskinen går rätt tyst nu och man vill inte att det ska börja att bröla om man köper ett effekt system.

/Blizzter/
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: Tripod skrivet 10 maj 2007 kl. 06:19:30
Jo jag har hela Wileyco systemet + 160 munstycke + höjt förgasarnålen 0,5mm + uppkapat hål i locket till luftfilterboxen (med ett tunt filter över för att slippa skräp i luftfilterboxen). Sen så har jag tagit bort 2 vikter i variatorn å det vill jag verkligen rekommendera. Då man har öppen cvt'n kan man ju passa på att kolla vent. hålen i kåpan, mitt främre var halvtäckt av gjutskägg 8O. Ljudet då... jo det sitter en insats i ljuddämparen å med den på låter den bara lite mer än original, men utan låter den HELT UNDERBART!!! Kan dock tänka mig att i en stad eller så kommer det att eka mellan husen... men det är väldigt lätt att ta bort/sätta dit insatsen. Har min i verktygsfacket tillsammans med en insexnyckel! Jag tycker det är helvärt dom knappa 4 tusen systemet kostar men då tycker jag också att man kan lägga ut 25 kr till på ett större munstycke :D  Effekten då... vet inte vad bara avgassystemet gör för skillnad men TILLSAMMANS gav dessa modifieringar stor skillnad framförallt i accet! :lol:  :lol:  :lol:
Titel: CDI Boxen
Skrivet av: Mange_83_ skrivet 20 maj 2007 kl. 18:29:37
vad är det förbygel och kabel ni snackar om? vad gör det för skillnad?
Titel: kapa bygeln
Skrivet av: Arnryd skrivet 20 maj 2007 kl. 19:14:26
Läs ovanstående inlägg.

Alt. sammanfattningsvis:

Det som händer är att du kan varva motorn mer. Vid maxvarv orginal -klipper varvtalsstoppet så att motorn inte varvar mer = motorcyckeln når maxfart. Klipp vartalsstoppet och du kan köra ytterligare lite fortare. Ett annat övervarvningskydd finns så du kör inte sönder motorn.

Har dock inte provat själv. Jag gissar att detta finns på grund av trafiksäkerhet eller något. Linhaien är ju typad för maxhastighet ca 62 km/h eller något. Detta varvtalsstopp är kanske någon form av strypning för att kunna godkännas som väg reggad.