ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: stigw skrivet 8 april 2007 kl. 17:09:02
-
Har nu portat toppen och bytt kamaxeln + bytt förgasaren tillen PWK 28
Har satt i 135 munstycke vilket den verkar gå hyffsat ok med.
Men när den blir varm misständer den och gasen hakar sig lite den vill inte gå ner på tomgång direkt !
Vet inte om detta med tändningen har med cdi boxen att göra dvs jag kör med orginal cdi box.
Kanske borde köpa en annan cdi box någon son har tipps vart man kanhitta en till vettigt pris och som inte är för krånglig att använda ?
Stigw
-
Mors Stickan !
Enda som jag sett är den tyska siten, racingplanet.de tror jag att det är som har en CDI-box.
Jag hittade dock en annan firma via quadshopen.se som säljer cdi-boxar. Dock hade dom inga till just Kymcon, men det kanske är något som dom kan snittsa till.
-
Hur går den med orginal kamen? Jag fick själv aldrig ordning på cykeln med en trimkam från Racingplanet. Blev konstigt "strypt" på högre varv och tomgången gick låååååångsamt ner. Med i princip samma trimning som du har, går min Maxxer perfekt med orginalkamen.
-
Att tomgången inte går ner är pga att ni har för litet lågfartsmunstycke, gå upp ett par nr så kommer det att funka
-
Känner att jag måste förklara mig, 99% av alla här pratar om huvudmunstycket men har man fel lågfart så kommer man aldrig att få maskinen att gå som den borde, detta gäller i stort sett alla förgasarmotorer 2t eller 4t.OK då börjar vi, lågfarten står för ca 1/4 gaspådraget det man börjar med är att ta bort huvudmunstycket från förgasaren,(vi ska alltså starta utan detta) skuva ihop gasaren, sen ställer vi luftskruven 1- 1.5 varv ut och startar, maskinen ska nu gå att varva upp en bit ca 1/4 gas sen ska den sura. här e det viktigt att man får rätt gassvar från tomgång luft skruven ska man se som en finjustering obs att en del förgasare har en blandningsskruv i stället , när man e nöjd så går man vidare till huvudmunstycket nålen behåller man i mittläget. var mycket observant på spikningar dom kommer när man belastar motorn tex uppförsbackar. spikar det så gå upp ett snäpp. dör motorn till när du ger stifftet från halvgas för att sen komma igen när varvet stiger så tyder det på för stort sååå... jag tror ni förstår..obs att flytta nålen gör ingen eller iaf mycket lite nytta det man gör är att ändra övergången från lågfart till högfart.......
lycka till
-
Problemet är att den misständer när den blir varm vad kan det vara för något tro ?
Risken är att orginal kammen sätts tillbaka igen !
-
du har med största sannolikhet kompenserat ett för litet lågfartsmunstycke med ett för stort huvudmunstycke.....
alltså när du kör med den kall så fungerar den ok, så länge du andvänder choken? då går även tomgången ner eller hur...
när den blir varm så går inte tomgången ner som den ska? och den misständer på högvarv, den hinner mao inte svälja undan.
alltså större lågfart mindre högfart(huvudmunstycke)
-
Ok då förstår jag satte i ett 34 lågfart munstycke satt ett 32 i från början.
Men jag måste gåupp några storlekar till verkar det som.
Skall beställa lite mer prylar från racingplanet så som en annan variator för lite bättre accelration tänkte då ta ett gäng lågfart munstycken med.
-
Tänkte på detta med racing variator tänkte köpa en Malossi men vilka vikter skall man köpa till tro finns allt mellan 15g - 25g
Vill ha bra acc och toppfarten räcker med att den toppar 90kmh
-
stigw, vikterna som kommer med malossin är nog ganska så avvägda,
det lilla jag labbat med vikter (på kymco moped då iofs), är att de vikter
som följer med är de man skall testa att använda.
På mopederna finns det juh en uppsättning kopplingar ifrån malossi
oxå som man kan testa , dessa finns dock inte till atv'erna mig veteligen.
Variatorn du önskar köpa, tror jag finns att hitta hos både
mohlins.se samt tommysmotor.se om det är så att du inte
orkar böka med att handla från utlandet.
tommysmotor och dom priserna han har är i princip samma
som det du får pynta från racingplanet. Värt att nämna iaf.
//J
-
Ska bli spännande och höra vad racingvariatorn ger. Håll oss uppdaterade Stigw. Fick du ordning på tändningen föresten?
-
Tändnings problemet har tydligen med lågfarts munstycket att göra.
Satte i ett 34 munstycke och den gick genast bättre men jag måste ha ett 36 eller 38 munstycke.
-
Ska bli spännade och höra hur det kommer att gå med din trimkam. Om du får till det och den ger effekt så får jag väl montera på min egna trimkam igen och göra ett nytt försök :D
-
stigw, vart tjackade du munstyckena?
-
Köper dom från Racingplanet.de
Ringde TommysMotor och han köper med sina delar där ifrån.
Så då kan jag lika gärna köpa direkt av RacingPlanet.de
Brukar max ta en vecka att få leverans av dom.
-
Nu är beställning lagd hos racingplanet.de
Malossi Variator
Malossi Remskiva
Malossi X-Belt kevlar
Tomgångs Munstycken 36 och ett 38
NGK DPR7EIX9 Iridium Tändstift
Fungerar detta bra så åker trimmkammen på igen :twisted:
-
Stickan vad blev total-kostnaden för det där?
-
Med frakt hamnade det på 2774kr 291.30 EURO
Frakten kostar 19.90 EURO
Men då var det även med en universal gasvire med.
-
Har nu i helgen försökt få ordning på förgasaren har bytt munstycken allt från 128 till 145 men den går som en kratta rent ut sagt :-(
Vet inte hur andra som har köpt en PWK28 förgasare har lyckats få ordning på den ?
Adapter man köper till förgasaren fran racingplanet.de passar inte man får borra upp hålen för att den skall passa !
Och den passar bara på toppen direkt inte på insugsröret till orginalförgasaren.
Skall den sitta direkt på toppen tro ?
Mitt problem är att den missa tänder på högre varv rycker o har sig !
Kör man lungt ett tag så kan man dra på sedan igen men efter 10sek så börjar den rycka igen fattar nada !
Så nu har orginal förgasaren åkt på igen tyvär.
Hoppas på tipps från någon kunnig här på forumet annars får jag sälja förgasaren och köpa en som passar istället och fungerar.
-
förhoppningsvis är det ingen pwk kopia du köpt... ? utan en äkta keihin pwk ? finns kopior som e rena skiten - kanaler ej borrade, felborrade, hål i kanalgångar på fel ställen mm..hade en sån i början men fick aldrig ordning på den riktigt.. fick mecka me plast å metallspackel osv.. .. .. "kan" va skit men inte säkert . :roll:
"Äkta" pwk 28: huvud 125 slowjet 35, org.nål med clips i mitten. funka bäst för mig - kolla även att flottörnivån är rätt+ att slangarna sitter rätt- min gick perfekt med en pwk :wink:
-
Har nu i helgen försökt få ordning på förgasaren har bytt munstycken allt från 128 till 145 men den går som en kratta rent ut sagt :-(
Vet inte hur andra som har köpt en PWK28 förgasare har lyckats få ordning på den ?
Adapter man köper till förgasaren fran racingplanet.de passar inte man får borra upp hålen för att den skall passa !
Och den passar bara på toppen direkt inte på insugsröret till orginalförgasaren.
Skall den sitta direkt på toppen tro ?
Mitt problem är att den missa tänder på högre varv rycker o har sig !
Kör man lungt ett tag så kan man dra på sedan igen men efter 10sek så börjar den rycka igen fattar nada !
Så nu har orginal förgasaren åkt på igen tyvär.
Hoppas på tipps från någon kunnig här på forumet annars får jag sälja förgasaren och köpa en som passar istället och fungerar.
Låter som om den inte får soppa så det räcker. Kan det vara så att du får undertryck i tanken? du kan prova att lätta lite på tank locket. Eller så kanske du har ett soppa filter som inte ger nog med soppa. Jag hade samma problem på min 2hjuling jag hade tidigare. Då var det soppa filtret som inte ville vara med. Så när soppan i flottörhuset tog slut så hackade den som fan... Vet inte om det är det som är felet med din men kanske något att tittta på.
-
Det skall vara en äkta PWK 28 vad jag förstår men jag skall gå igenom förgasaren igen.
Har provat att ta bort bränsle filtret och med en annan bensin slang men utan lycklat resultat.
Frågan är om denna adapter som Racingplanet.de har till förgasaren är specielt bra för den passar inte direkt på toppen !
Hur löste du det Iroc ?
Dvs hadde du med bara adaptern direkt på toppen ?
-
ja adaptern direkt mot toppen .. fast bult hålen får slipas upp lite ...
-
Hur går det för dig Stigw? Får du ordning på Maxxern? Fått på alla prylarna som du beställde på Racingplanet? Är sugen på att göra ett nytt försök med trimkammen... men jag vill först höra hur det gått för dig.
-
Hejsan !
Jag får delarna vilken dag som hellst nu dom är på g.
Så jag skall testa med kammen igen när jag bytt variatorn.
Förhoppningsvis vet jag vad det är för fel på förgasaren troligtvis är det oringen till botten skruven den är för stor och tätar så att inget bränsle passerar den eller aldeles för lite.
Har universal oringar som är lite tunnare som jag skall prova med.
Nu är det bra detta med avgas systemet vilket skall man köpa tro ?
Tycker det är onödigt med ett rostfritt system för det blir ju änå skitigt och det bränner bara fast ändå på ett rostfritt system så det blir fult efter ett tag.
-
Men det rostar inte...
-
IXIL är prisvärt! (tack för tipset iroc) Köpte ett sånt hos racingplanet för ett par månader sen till min kxr. Tror att det passar maxxer också.
-
http://shop.racingplanet.de/catalog/ixil-kxr-250-sport-auspuff-ixil-komplett-auspuffanlage-edelstahl-abe-p-321.html?cPath=26_29_207
-
Har satt på Malossi 2000 variatorn + Malossi remskiva och Kevlar rem.
Har endast provkört en kort runda men det är helt annat varv i maskinen !
Så imorgon åker trimmkammen på igen och PWK 28 förgasaren :-)
Har även beställt ett 16kuggars framdrev + IXIL Racing avgassystem från Racingplanet.de
-
vad remskivan skulle göra för trimmet har jag svårt o begripa dock =)
-
Nu har jag mixtrat hela dagen igår med trimm kammaxeln utan lyckat resultat.
Så orginal kamaxeln har satts tillbaka igen.
Men nu är det problemet med att få ordning på pwk28 förgasaren.
Vilket är svårare än jag trott tyvär !
Den verkar som om bränslet tar stut på höga varv efter en stund.
Vet int hur jag skall lösa problemet har gått igenom förgasaren blåst rent den men det hjälper inte tyvär.
Man börja bli trött på detta nu :-(
Kper en massa trim prylar och sedan fungerar det inte suck !
-
Kan trösta dig med att jag gav upp min PWK/OKO kopia idag oxå
vet f-n inte hur många bestyckningar jag testat men det går
inte att få den att sluta skjuta,det konstiga är att den uppför sig
likadant i stort sett oavsett vilket munstycke som sitter i,
misstänker att det är något som är knas från början med förgasaren.
så nu sitter orginalet på plats igen :cry:
:evil:
-
När ni skriver PWK/OKO Kopior... Vad menas med att det är kopior? är det inte riktiga PWK-gasare? Läste om att iroc hade strul med en "piratare", tills han la ner o få den o flåsa o köpte en orginal PWK istället.
Vad är det som skiljer dessa tingestar åt månne ?
-
PWK är väl modellen på förgasaren som KEIHIN utvecklat
sen finns det en uppsjö med kopior OKO,Stage6,Koso mm
(kina/taiwan tillverkade)
och det som skiljer är väl tydligen kvaliten ! :lol:
-
så ska man hitta en förknasare som lirar ska man titta efter
Kehins PWK D-slide och inte något som heter något annat? =)
-
Ok min förgasare heter Stage 6 PWK 28 är det med en kopia då ?
-
det är min gissning att det är ...
står det inte KEIHIN på så är det onekligen kopia.
Dock inte sagt att det skulle va sämre eller nått
för den sakens skull. men uppenbarligen hade
veteranen iroc samma trubbel tidigare, och allt
strul löste sig när han köpte en "riktig".
har försökt googla mig fram till vars man kan
hitta en riktig keihin 28mm.. men är det Flatside eller
Dslide man ska ha?
-
Ok min förgasare heter Stage 6 PWK 28 är det med en kopia då ?
Japp,men alla kopior kan det knappast vara fel på ! :roll:
på orginal står det KEIHIN i relief !
http://www.cf-server.de/f5-edit/?domain=www.honda-monkey-power.de&show=detail&artikel=580&view=PWK28_500.jpg
-
Nu är beställning lagd hos racingplanet.de
Malossi Variator
Malossi Remskiva
Malossi X-Belt kevlar
Tomgångs Munstycken 36 och ett 38
NGK DPR7EIX9 Iridium Tändstift
Fungerar detta bra så åker trimmkammen på igen :twisted:
Hur funkade det med Malossi delarna? Varv /toppfart /axet ?
-
Angående byte av variator till malossi så blev det lite skillnad.
Den varavar mer så lite bättre acc blir det men toppfarten är det ingen skillnad på tyvär.
-
För intresserade så säljer jag Sport Kamaxeln + PWK 28 Förgasare med adapter och munstycke kittet.
Pris:1600kr för allt + frakt
Tele:0730576045
Mail:transam@linuxmail.org
-
Orsak att jag säljer prylarna är för jag beställt en ny atv !
En Dinli DMX 450 2007 med gasdämpare den uppdaterade modellen.
-
Har lite delar tillsalu !
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8669
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8670
Intresserade kan höra av sig via tele eller mail !
Tele:0730576045
Mail:transam@linuxmail.org